Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa uskotaan sitkeästi, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä, maailman paras terveydenhuolto, maailman paras sosiaalitukijärjestelmä, maailman puhtain ruoka ja maailman onnellisimmat ihmiset

Vierailija
08.05.2022 |

Tämän takia Suomen päministeriä ylistetään laajalti ympäri maailman. Milloin tämä kupla puhkeaa?

Kommentit (911)

Vierailija
861/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on, että Suomessa peruspulliaisella on asiat aivan hton hyvin. Erityisesti täällä toimii työn ja vapaa-ajan suhde. Jo tuossa Keski-Euroopassa tehdään järjettömän paljon töitä Suomeen verrattuna ja silti palkat voivat olla pienemmät.

Jokainen ulkomailla asunut erottaa fantasioijat todellista kokemusta keränneistä. Ulkomailla asiat voivat olla paremmin kuin Suomessa, jos on oikeasti työhierarkian huipulla, mutta jos on jokin perustradenomi niin kuin minä, niin ei ainakaan rahan ja parempien työolojen vuoksi kannata ulkomaille suunnata, jos ei sitten ole uraohjus, joka satsaa kaiken uraansa.

Kaikkialla rapistuvat tiet. Kaikkialla on pitkät jonot hoitoon. Kaikkialla yritykset ksettavat.

Jos sun käsityksesi ulkomaista on että siellä pitää olla työhierarkian huipulla jotta voi nauttia elämästään, niin aika suppeasti olet maailmaa kiertänyt. Taidat olla joku perästä seurailija jonka ainoa funktio on miellyttää pomoa. Toi sun näkemys on niin työkeskeinen että oikein kiinnostais tietää millä pakettimatkalla olit kun poistuit sahalta?

Siis ihan tosi että keskituloisilla on asiat parhaiten suomessa ja muualla kärsivät työtaakan ja kulujen kanssa?? Hahhaa, noin paksua shaibaa ja osaat kuitenkin nettiä käyttää. Syö sitä makkaraa.

Vierailija
862/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni juuri ulkomailla uskotaan tätä typerää klisettä Suomen ja suomalaisten ylivoimaisuudesta, ei niinkään enää Suomessa. Esim. amerikkalaisten mielestä Suomi on paratiisi.

Myös espanjalaisten mielestä. Ja kokeilepa joskus väittää heille vastaan. He tietää paremmin, vaikka eivät ole päivääkään asuneet Suomessa.

Onko ollut tunkua Suomeen naista maista? Muistaakseni joku amerikkalaisekspertti kokeili viime kesana mutta lahti kipinkapin takaisin USAaan. Sellainen paratiisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee mieleen että tässä ketjussa valittajat eivät ehkä pärjäisi muualla sen paremmin. 

Tulisi nopeasti ikävä Suomen byrokratiaa, terveydenhuoltoa ja koululaitosta. Toisaalta, eihän näillä ole mitään edellytyksiä lähteä minnekään kun kielitaito käsittää suomen ja savon ja niillä on pärjäilty aurinkomatkoillakin.

Toisaalta, jos  edustaisi sitä kaikkeinkysytyintä työvoimaa ja kielen osaamista jossain maassa niin että oikeasti pääsisi johonkin länsimaahan, niin ei ehkä meidän muiden tavoin tuhertelisi murheitaan Vauvapalstalla pitkin päivää. Tai voihan se olla että joku vähäisen palkkansa eteenkin näitä kirjoittelee. 

No sehän siinä onkin että monessa muussa maassa ei tarvitse pärjäta paremmin voidakseen hyvin. Lämpimällä ilmastolla ja rennommalla ilmapiirillä pääsee aika pitkälle. Vois vaikka veneillä ympäri vuoden. Täällä maksat paatistasi enemmän kuin kukaan ikinä missään, veneilet pilkkihaakarissa ja seisotat sitä jollaa pukilla puolet vuodesta.

Edes raha ei tee suomesta mielekkäämpää paikkaa asua kun ilmapiiri on näin ummehtunut. Maa on loistava omavaraiselle erakolle, vaikka silloinkin satoa saisi muualla paremmin.

Suomi on takakireä takapajula, niin se vain on.

Minusta täällä on hyvää se, että täältä saa vapaasti muuttaa pois, jos niin haluaa- vaikka sinne Epsanjaan.

Niin onkin ja aika moni on lähtenyt. Erityisesti hyvätuloiset ja koulutetut, digityöläiset ja enemmissä määrin nuoret. Eläkeläisethän täältä ovat paenneet jo pitempään ja itsellänikin tuolloin suunnitelmissa. Siihenkin riistovaltio yritti jotain maastapakoveroa, mutta onneksi ei ole eu-maissa laillinen.

Vierailija
864/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Suomen kansalaiset ovat asiantuntijoita mitä tulee Suomessa asumiseen. Ja saavat vapaasti ilmaista mielipiteensä siitä.

Tilanteita on joka lähtöön, lisäksi jokaisen elämä on uniikki. Ei sitä kai kannata tuhlata sellaisessa maassa, josta ei yhtään tykkää.

Suomesta pääsee vielä pois, ei ole rajoitteita, mutta monesti se on rahasta kiinni että saako muuton järjestettyä. 

Jos on ehtinyt jo melko vanhaksi, ei välttämättä kiinnosta lähteä kokemaan, miten jossain muussa maassa on vanhustenhoito järjestetty. Suomessa ikävä kyllä sellainen ilmapiiri että vanhuksia ei arvosteta. Tämä vielä vaihtelee kunnittain, mikäli olen oikein lukenut paikallislehtiä ja juttuja valtuustojen toiminnasta.

Joissakin kulttuureissa vanhukset ovat kuninkaita ja kuningattaria suvun piirissä ja myös yhteiskunnan silmissä. Puhutaan kunnioittavasti, palvellaan vapaaehtoisesti, odottamatta vastapalveluksia (se nyt olisikin hullua), pidetään keskushenkilöinä.  

No mutta, maassa maan tavalla. Ehtiihän sitä ennen sitä Suurta Muuttoa vielä tottua kaiken näköiseen. Kunpa ei tarvitsisi ainakaan sodan jalkoihin jäädä. 

Jos ruokaa on vähän jääkö lapset ruokkimatta, vai mikä on järjestys? Hyvinä aikoina toki toimii.

Vierailija
865/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa muussa maassa lentäisi kadulle asumaan, meillä maksetaan kotiin juomat. Onko se hyvä asia, että alkoholisti voi asua yksin ja juoda määrättömästi?

Se on kato valtiolle ja yläportaalle rahaa kun vähäosainen tuhoaa terveytensä viinalla. Veronmaksajat maksavat asumisen, viinat ja lääkkeet sekä hoidon. Omistajat ottavat osansa karusellin joka kierroksellä ja nostavat hintoja aina tilaisuuden koittaessa.

Ihan hyvä lypsylehmä. Ja luo vielä nöyriä työläisiä vaativia työpaikkojakin.

Vierailija
866/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aina joukko ihmisiä, joka ajattelee, että Suomea mollaamalla, alaspainamalla, väheksymällä he he ovat jotenkin parempia ja hienompia ihmisiä kuin muut ja että he saavat ihailemiensa ulukomualaisten jakamattoman ihailun, että kuinka voikin olla noin fiksu suomalainen noiden muiden junttien keskellä. 

Aikoinaan kun menin ekaa kertaa 80-luvulla Japaniin tutustumaan japanilaiseen kulttuuriin ja opiskelemaan kieltä, niin yhtenä iltana seuraani tuli japanilainen nuori mies, joka oli  (nuori) Elvis-klooni vaaleanruskeiksi värjättyine hiuksineen ja töyhtöineen ja 50-luvun jenkkivaatteineen. Hän vihasi ja halveksi kaikkea japanilaista ja piti maataan mitättömänä ja hehkutti kybällä jenkkiroskakulttuuria veri pröykken inglishineineen.  Heh. Tuli hetkeksi kotoinen olo. Nolomollaaja!

Vierailija
867/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kärkipäässä ihmisten ylipainossa. Ihmettelin kauan tätä asiaa ja kuinka ihmiset eivät innostu liikunnasta. Kunnes sitten pääsin kiinni työelämään.. Nyt ymmärrän suomalaisia. Ihmiset ovat väsyneitä. Työpäivän jälkeen ei enää ehdi ja jaksa liikkua. Lisäksi syödään kaikkea pskaa että jaksaa koko päivän. Suomessa myös juodaan kahvia normaalia enemmän mitä muualla. Miksiköhän

Todella kärkipäässä. Wikipedia obesity rate rankingin mukaan 80. Kaikenlaisia maita edellä ja toki takanakin.

Olet ihan oikeassa. Ainoa että toi BMI mihin lista perustuu on ihan huijausta. Itsekkin luonnollisesti aika lihaksikkaana olen aina terveydenhoitajien mielestä ollut ylipainoinen. Joo mun reidet on leveämmät kuin normitädin vyötärö. Oli jo nuorena. Pikaluistelijan reidet.

Seikka korostuu tuossa listalla kun kärkimaissa on suhteettoman hyvin Polyneesia edustettuna. Joo on siellä lihaviakin ja ongelmallisia ruokailutottumuksia, mutta monella saarella perustyyppi on lyhyehkö ja lihaksikas. Rugbykin taitaa jossain olla kansallislaji. Heidän rasvakin on sellaista paksua ja tiivistä, eikä hyllyvää kuten meillä.

Vierailija
868/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on, että Suomessa peruspulliaisella on asiat aivan hton hyvin. Erityisesti täällä toimii työn ja vapaa-ajan suhde. Jo tuossa Keski-Euroopassa tehdään järjettömän paljon töitä Suomeen verrattuna ja silti palkat voivat olla pienemmät.

Jokainen ulkomailla asunut erottaa fantasioijat todellista kokemusta keränneistä. Ulkomailla asiat voivat olla paremmin kuin Suomessa, jos on oikeasti työhierarkian huipulla, mutta jos on jokin perustradenomi niin kuin minä, niin ei ainakaan rahan ja parempien työolojen vuoksi kannata ulkomaille suunnata, jos ei sitten ole uraohjus, joka satsaa kaiken uraansa.

Kaikkialla rapistuvat tiet. Kaikkialla on pitkät jonot hoitoon. Kaikkialla yritykset ksettavat.

Jos sun käsityksesi ulkomaista on että siellä pitää olla työhierarkian huipulla jotta voi nauttia elämästään, niin aika suppeasti olet maailmaa kiertänyt. Taidat olla joku perästä seurailija jonka ainoa funktio on miellyttää pomoa. Toi sun näkemys on niin työkeskeinen että oikein kiinnostais tietää millä pakettimatkalla olit kun poistuit sahalta?

Siis ihan tosi että keskituloisilla on asiat parhaiten suomessa ja muualla kärsivät työtaakan ja kulujen kanssa?? Hahhaa, noin paksua shaibaa ja osaat kuitenkin nettiä käyttää. Syö sitä makkaraa.

Taidat vaan haluta eri asioita. Jokainen taaplaaa tyylillään. Ei kaikki halua samaa kuin sinä.

Vierailija
869/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on irvileukojen luvattu maa.  Tahdoin nuorena olla fiksu ja puhua fiksuja, mutta kiusattiin niin että.

Myös vastakohdat korostuvat, hyväpalkkainen työ ja pienipalkkainen, jälkimmäisessä olin paljon onnellisempi.  Osa-aikatyössä on paljon hyviä puolia.

Vierailija
870/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten mua hämmästyttää näissä ne valittajat, jotka ovat jo neljättä kertaa paluumuuttajia, ollaan asuttu ihanassa USAssa, mahtavassa Espanjassa, parhaassa Saksassa ja niin hienossa Singaporessa. Aina on vain pahempi kylttyyrishokki tulla takaisinnyyh

Miksi ampua itseään jalkaan monta kertaa, eiköhän expattikin nyt saisi järjestettyä pysyvän asumisen jonnekin. Ettei tarttisi aina tulla kärsimään tänne ihan hirveään Suomeen 😂

Ihmisillä on koti, äidinkieli,, sukulaisia, ystäviä, tuttuja, tykkää Suomen luonnosta, Suomen kirjallisuudesta ym. monia asioita.

Minä olen käynyt monta kertaa ulkomailla yht. yli 10 vuotta. Ihan hyviä reissuja; rahaa on tullut kunnolla ja niiden ansiosta on omakotitalo rempattu uudenveroiseksi, rakennettu sauna ja varasto, pihassa on 2 tuliterää autoa ja muutakin on laitettu.

Ei Suomi taida tästä muuttua; suomalaiset haluaa yhä enemmän velkaa, pysyä perseaukisina, lisää veroja ja maksaa 100€ jos tuttu ei saa 50€. Meillä on jo asunto ulkomailla; taas kun kyllästyy Suomeen niin sitten taas muutetaan. Ja pianhan tässä koittaa eläke (jota tulee myös ulkomailta) ja silloin tulee virallinen muutto ulkomaille ja Suomeen tullaan mökille, kun siltä tuntuu. 

Me ollaan asuttu pitkään ulkomailla, ja tullaan Suomeen eläkepäiviä viettämään. Hieman se jopa pelottaa ja arveluttaa, koska täällä olemme tottuneet hyvään palveluun asiassa kuin asiassa, ja hyvään terveydenhoitoon. Kun ikää tulee lisää, niin toimivat terveyspalvelutkin ovat silloin tärkeässä asemassa.

Äläkää tulko! Ihan oikeasti, ainakaan julkinen terveydenhoito ei toimi täällä enää. Monelle yksityinen on ainoa vaihtoehto ja se on kallis. Palvelukulttuuri on heikkoa yhä edelleen monella alalla, joten jos olette tottuneet hyvään palveluun, niin voitte järkyttyä Suomeen tultuanne.

Vierailija
871/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku persaukinen kriminalisti tulee ja tappaa....mistä saat korvauksia....

Henkisestä kärsimyksestä valtionkassa ei enää maksa korvauksia.

Sen sijaan, materialistisesta kyllä. ..?!?!

Vierailija
872/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tuli yllätyksenä Suomen terveydenhuoltojärjestelmän kehnous kun jostain netistä näin listan parhaista maista. No silloin olin itse vielä työterveyden piirissä, joka sekään nyt ei aina toiminut, mutta kyllä sinne yleensä sai ajan ja aika nopeasti.

Vierailija
873/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunnut Suomessa 10 vuotta ja en kerro mistä olen kotoisin. Olen myös lukenut aika paljon ihmisten kirjoja jotka asunnut muualla ja ei ole vielä sen perusteellä tullut fiilistä että jossain olisi parempi kun täällä. Täällä asumisen aikana olen kyllä ihmettellyt aika paljon sitä mistä suomalaiset jaksaa valittaa. Mulla on todella kiva työilmapiiri mutta siis välillä tulee fiilis että no, oo nyt hiljaa, paljonko jaksaa ihmiset valittaa ihan pikkuasioista.

Terveydenhuolto ok ihan hyvä, niin paljon kun olen lääkärillä käynyt on oltu asiallisia ja saanut kuitenkin asianmukaista hoitoa. Olen sekä julkisella että yksityisellä käynyt. Vaikka pyrin terveyttä hoidamaan niin ettei tarvii terveydenhuollon palveluja ollennkaan.

Työkulttuuri on aika rento ja olen kuullut paljon ulkomaalaisilta tutilta ja kavereilta että Suomessa on oikeasti sitä omaa elämää. On vertailua ollut sit vaikka Jenkkeihin.

Itse tykkään Suomen palvelukulttuurista. On ollut suurelta osalta ystävällinen ja mukava. Poikkeuksia tietty sattuu mutta ylipäätän on ollut todella hyvä. Joskus tuntuu että asun niitten valittaijen kanssa eri maailmassa koska onhan asiat täällä aika hyvin siis.

Vierailija
874/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan loisin teidän verovaroilla. Taitaa vähän vituttaa.

Vierailija
875/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naapurissa on itäblokin maat, pakostakin Suomi tuntuu paratiisilta. Ei täällä nyt ihan kaikkea eteen kanneta. Jos on vain ylläpitää oligarkkirikollisjoukkoa, vaan tavoitteena on demokratia ja ihmisten hyvinvointi, vaikka joudutaan maksamaan aika korkeat verot vastikkeeksi. 

Myös vapaaehtoistyö tuottaa palveluita, joita ei muuten olisi olemassa. Kansakunnan sivistys näkyy siinä, miten se kohtelee heikoimmassa asemassa olevia.

Vierailija
876/911 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihava mikä läski. vanha kunnon mulla on isot luut läppä :D

Vierailija
877/911 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunnut Suomessa 10 vuotta ja en kerro mistä olen kotoisin. Olen myös lukenut aika paljon ihmisten kirjoja jotka asunnut muualla ja ei ole vielä sen perusteellä tullut fiilistä että jossain olisi parempi kun täällä. Täällä asumisen aikana olen kyllä ihmettellyt aika paljon sitä mistä suomalaiset jaksaa valittaa. Mulla on todella kiva työilmapiiri mutta siis välillä tulee fiilis että no, oo nyt hiljaa, paljonko jaksaa ihmiset valittaa ihan pikkuasioista.

Terveydenhuolto ok ihan hyvä, niin paljon kun olen lääkärillä käynyt on oltu asiallisia ja saanut kuitenkin asianmukaista hoitoa. Olen sekä julkisella että yksityisellä käynyt. Vaikka pyrin terveyttä hoidamaan niin ettei tarvii terveydenhuollon palveluja ollennkaan.

Työkulttuuri on aika rento ja olen kuullut paljon ulkomaalaisilta tutilta ja kavereilta että Suomessa on oikeasti sitä omaa elämää. On vertailua ollut sit vaikka Jenkkeihin.

Itse tykkään Suomen palvelukulttuurista. On ollut suurelta osalta ystävällinen ja mukava. Poikkeuksia tietty sattuu mutta ylipäätän on ollut todella hyvä. Joskus tuntuu että asun niitten valittaijen kanssa eri maailmassa koska onhan asiat täällä aika hyvin siis.

Oon sinun kanssasi samaa mieltä siitä, että työkulttuuri on Suomessa rento. Ainakin saksalaiseen verrattuna. Ja palvelukulttuurikin on ihan hyvä, yleensä Suomessa ollaan ystävällisiä. Ihmisillä on jotenkin mutkaton tapa kohdata toisia. Mulle on tultu kesälömareissulla junassa noin vain juttelemaan yms. Terveydenhuoltokin on ok mutta ei todellakaan läheskään niin hyvä kuin täällä Saksassa. Mutta ei se nyt niin huonokaan ole. 

Vierailija
878/911 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut tunkua Suomeen naista maista? Muistaakseni joku amerikkalaisekspertti kokeili viime kesana mutta lahti kipinkapin takaisin USAaan. Sellainen paratiisi.[/quote]

Se lähti sen takia kun valkeni miten pieni palkka on ja asunnonkin olisi joutunut maksamaan ja hommaamaan itse.

Joo eihän täällä sosialistisessa hölmölässä kukaan hanki vaan kaikki on tasasen köyhiä.

Vierailija
879/911 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole maailman paras terveydenhuolto, Treella ei ainakaan saa hammashuoltoa eikä terveydenhuoltoakaan. Paitsi tietenkin nämä mamuilijat.

Sakasalainen vaihtari naureskeli linja-autossa suomalaiselle terveydenhoidolle. Sanoi jonottaneensa viikonloppuna 9 tuntia lääkärille ja saaneensa lääkäriltä reseptin Buranaan jonka olisi saanut apteekista ilman reseptiä. 

En ole muuten koskaan oikein ymmärtänyt näitä resepti-tulehduskipulääkkeitä. Onko ne sitten halvempia?

Mitä olisi pitänyt saada? Liiallinen medikalisaatio ei ole hyväksi. Onko osa esim. saksalaisista tottuneet käymään vaivasta kuin vaivasta lääkärissä, missä ei ole mitään järkeä. Siitä olen samaa mieltä, että terveydenhuolto on kyllä pohjalla ja vaatisi uudistusta, enkä puhu nyt sotesta, joka on tuhoon tuomittu ennen alkuaan, koska rahoituspohja ei ole kunnossa. 

Suomessa on onneksi edes osittain herätty antibioottiresistenssin ongelmaa, joka kuitenkin todennäköisesti tulee tulevaisuudessa tuhoamaan ihmiskunnan, koska suurin osa muista maista ei ole. 

Vierailija
880/911 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut tunkua Suomeen naista maista? Muistaakseni joku amerikkalaisekspertti kokeili viime kesana mutta lahti kipinkapin takaisin USAaan. Sellainen paratiisi.

Se lähti sen takia kun valkeni miten pieni palkka on ja asunnonkin olisi joutunut maksamaan ja hommaamaan itse.

Joo eihän täällä sosialistisessa hölmölässä kukaan hanki vaan kaikki on tasasen köyhiä.

Meinaat ettei Amerikassa tarvitse itse hakea asuntoa ja maksamaan sitä:D Olipa hölmö kommnetti. Ekspertti lähti koska hänelle annetuille lupauksille ei ollut katetta. Suomi eikä sen yritysmaailma ole sellainen jota ulkomaalaisille mainostetaan. Ei ole kilpailukykyistä palkkaa, ei kivaa ja modernia työympäristöä. Suomi ei ole nykyään edes teknologian huippumaiden parissa. Yksikään osaaja ei tule Suomeen jos tavoitteena on noususuhteinen työelämä palkkoineen.