Suomessa uskotaan sitkeästi, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä, maailman paras terveydenhuolto, maailman paras sosiaalitukijärjestelmä, maailman puhtain ruoka ja maailman onnellisimmat ihmiset
Tämän takia Suomen päministeriä ylistetään laajalti ympäri maailman. Milloin tämä kupla puhkeaa?
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Haha minua aina naurattaa kun joku puhuu ilmaisesta terveydenhuollosta tai ilmaisesta koulutuksesta :D Kuinkakohan monta miljardia koulutus ja terveydenhuolto maksaa keskimäärin suomessa ja me veronmaksajat maksamme nuo asiat.
Sekä kyllä tk- käynneistä menee aikuisilta pieni maksu, hammashoito maksaa ja sairaalahoito maksaa.
Suomalaisten luotto yhteiskuntaan, viranomaisiin ja mediaan on ollut jo vuosikausia lapsellisen uskovaista.
Osa työttömistä saa palkkatukitöitä kuten itse, palkka 2200 brutto kuukaudessa, kun tuo 7 ja puolen kuukauden palkkatukityö loppuu niin ansiosidonnaista joutuu odottamaan 2 kuukautta eli täytyy säästää 2 kuukauden vuokrarahat ja ruokarahat noista töistä.
Siksi työttömät eivät ota vastaan lyhyitä sijaisuuksia, koska seuraavat 2 kuukautta ollaan aina ilman rahaa, kun tukien käsittely kestää.
Siellä siihen oikeasti panostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa kukaan usko asioiden olevan täällä hyvin. Ulkomailla uskovat, vaikka suomalaiset miten väittäisivät vastaan.
Kyllä uskovat, ainakin vanhempi väki. Mulle, Saksassa asuvalle on kommentoitu, että eikö mun kannatraisi synnyttää Suomessa tai tuoda lapset ilmaiseen kouluun sinne Suomeen, tai että eikö ole harmi kun "lapset ei voi kävellä Saksassa yksin kouluun", tai että eikö lapsilisien takia kannattais asua Suomessa.
Suomi on ihana ja rakas maa, mutta täynnä tietämätöntä porukkaa.:D Juu, alkuaikoina meillekin vihjailtiin tälläisia. Sitten kerroin, että lapsilisä Saksassa on 218€/kk vs. Suomen rupunen 94€ niin kyllä alaleuka väpätti kyselijällä.
Ja jopa virossakin on paremmat lapsiperheen tuet kuin suomessa. 😃
Meillä budjetti menee eläkeläisiin. Sitä voit käydä katsomassa.
Lukuja löydät myös THL: n sivuilta, siellä on luvut paljonko eläkeläisten terveydenhoito jne. maksaa.
Miksi ei muissakin maissa menisi eläkeläisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa kukaan usko asioiden olevan täällä hyvin. Ulkomailla uskovat, vaikka suomalaiset miten väittäisivät vastaan.
Kyllä uskovat, ainakin vanhempi väki. Mulle, Saksassa asuvalle on kommentoitu, että eikö mun kannatraisi synnyttää Suomessa tai tuoda lapset ilmaiseen kouluun sinne Suomeen, tai että eikö ole harmi kun "lapset ei voi kävellä Saksassa yksin kouluun", tai että eikö lapsilisien takia kannattais asua Suomessa.
Suomi on ihana ja rakas maa, mutta täynnä tietämätöntä porukkaa.:D Juu, alkuaikoina meillekin vihjailtiin tälläisia. Sitten kerroin, että lapsilisä Saksassa on 218€/kk vs. Suomen rupunen 94€ niin kyllä alaleuka väpätti kyselijällä.
Lukuja löydät myös THL: n sivuilta, siellä on luvut paljonko eläkeläisten terveydenhoito jne. maksaa.
Meillä eläkeläisiä on eniten suhteessa väkilukuun, kuin muissa Euroopan maissa.
Suomessa väkiluku on 5,5 miljoonaa, josta
1,6 miljoonaa eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Lasse Lehtonen tässä vastikään kertonut, että Suomessa on tällä hetkellä vaikeinta saada perusterveydenhuollon palveluja, jos verrataan EU-maita.
Englannissa (lähes 80 milj asukasta) ilmainen terveydenhuolto ja ajan saa parin päivän sisällä. Ilmainen sairaalahoito ja pitkä-aikaislääkeet ilmaisia. Sama espanjassa.
Saksassa sama ja suurin osa pitkäaikaislääkkeistä myös maksuttomia...en nyt muista tarkalleen mitkä. Alle 12v. lapsille lääkärit sekä kaikki reseptilääkkeet maksuttomia.
Alle 18v. ja raskaana oleville, ainakin kun itse olin siellä
Itse olen saanut enimmäkseen hyviä kokemuksia Suomessa terveydenhuollon puolesta. Kiire varmasti on kova, mutta parhaansa ovat yrittäneet. Kyllä jos ulkomaisia lehtiä lukee, kunnallisen terveydenhuollon tasoa kritisoidaan joka puolella. Rahalla saa kaikkialla. Oma näkemykseni on yleensä ottaen, että ei Suomi onnela ole, mutta mikä maa sitten olisi? Älkääkä sanoko Espanja,Ruotsi tai Saksa. Niistä kaikista on kokemusta, ei mene ainakaan mulle läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,6 miljoonaa eläkeläisiä.
Suomessa tulee suuri ongelma asunto myyntien kanssa, kun eläkeläisiä kuolee. Työikäisiä on vähemmän eivätkä ne saa lainaa, jotka tekevät töitä työmarkkinatuella, palkkatuella, osa-aikatöitä tai nolla-sopimuksilla. Asuntolainaa ei saa edes 2400 brutto tuloilla, jos ei ole säästöjä tai puolisoa, jolla vakituinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Bulkkiburanatablettien vahvuus on aika pieni. Koviin kipuihin saa lääkäriltä reseptin vahvempiin. Ja kroonisiin sairauksiin määrättyihin varmaan saa Kelan korvauksiakin.
Mutt, kun sinne lääkäriin ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan aina Tanskan mallista mitä työttömyyteen tulee, tosin se, että Tanskassa toimeentulotuki yhdelle on 1500, kun meillä 500 jotenkin unohtuu.
Tanskassa 4 hengen perhe saa tukina 3500, kun meillä 2200.
Ja yksinasuva ei saa välttämättä ollenkaan.
Meillä puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa, itse saan 680 työmarkkinatukea ja lapsilisät 200, koska meillä 2 lasta.
Ei saada vuokralla asuessa muita tukia, haettiin kyllä, mutta kieltävä vastaus
Nythän tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun ihmiset säästävät kulutuksesta eli varautukaa elämään pikku summilla.
Minä yksinasuva,pienipalkkainen en saa kuin asumistukea 60 e/kk toimeentulotukea 20 e/kkja soviteltua riippuen tuloista 50-200 e, nyt täyttyi kaikenlisäksi omavastuuaika jolloin en saanut kuin 30 e. Ja tulot on max 800 e minulla.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on TODELLAKIN tapahtunut jotain. Muistan nuoruudesta ja vielä ysäriltä, niin hammaslääkäriin pääsi. Vanhempani ravasivat siellä tarpeen mukaan ja aikoja sai mukavasti. 90-luvulla se alkoi sitten romahtaa askel askeleelta. Terkkariin sai lääkäriajan ja päivytyksessä joutui odottamaan joskus TÖRKEÄN ajan, peräti tunnin tai max. 2. Nyt päivystyksessä menee ehkä 10-12 tuntia pahimmillaan, jos ei ole päästä verta valumassa.
Vanhainkodeissa oli leppoisampaa, vanhukset on paremmassa kunnossa ja sitten menivät huonoksi ja kuolivat. Nyt ne on kaikki kasveja tolkuttomia aikoja, jopa vuosia.
Olen miettinyt, mihin ne resurssit menee ja sanonpa nyt suoraan, että yli-ikäisen väestön hyysäämiseen. Anoppiakin, alzheimerin lahottamaa vaipoissa kuljetettiin hammashoitoon, lääkärit tutki ja otti verikokeita. Vanhoja käytetään verenvaihdossa jopa siinä vaiheessa, kun kroppa on aivan lopussa ja ovat sänkyyn hoidettavia. Elinikä tällä saadaan nousuun, mutta samalla nuorempien terveydenhuolto laiminlyödään. Meillä ei ole faktuaalisesti rahaa tähän touhuun. Ei ole olemassa mitään taikaseinää, josta voidaan aina vaan enemmän panostaa elämän loppupäässä olevien hoitoon. Hoitajamitoitus, uudet lääkeet, pidentynyt aika sängyn pohjassa vaipoissa jne. Olen varmaan tyly, mutta me laitamme tällä hetkellä paukut vanhoihin ja laiminlyömme lapset, nuoret ja työikäiset. Ei elämän pitkitys loppupäässä ole enää oleellista. Loppuun vielä tämä: on hauska kuulla, että naapurin hoitokotiin vietyä pappaa kuljetettiin kardiologilla ja samaan aikaan serkkuni 55v. ei saanut mitään tutkimuksia sydänvaihvoihinsa. Eikä sekään naurata, että kirurgi toteaa ysikymppiselle sydänleikkausta ennen, että ikä ei ole este ja on leikannut tänäkin vuonna lähes 100-vuotiaita.
No nythän ollaan sitä mieltä että työterveyshuoltokin pitää lopettaa ja työssä käyvät sinne terkkarin jonoon myös..useampi avautuminen aiheesta.
Omaiset ja valvira pitää kyllä huolen että potilaan ikä ei ole peruste hoidoista luopumiselle. Korona-aikana tämän kaikki oikein eksponentiaalisesti räjähti käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan aina Tanskan mallista mitä työttömyyteen tulee, tosin se, että Tanskassa toimeentulotuki yhdelle on 1500, kun meillä 500 jotenkin unohtuu.
Vähän ohis, mutta aina näissä letkautuksissa pitäisi olla varmistettu, että on vertailukelpoiset luvut. Oletan, että tuon päällä Tanskassa maksetaan siis myös asunto, eli kyseessä juuri tt tukeen verrattavissa oleva summa? Ostovoimakin vaikuttaa, mutta luulisi Tanskan kohdalla ei niin räikeä ero kuitenkaan. Vähän kalliimpi taitaa olla kun Suomi.
Jos Suomen tuet ilmoitettaisiin niin, että siihen sisältyisi myös asunto sen kalleimman hyväksyttävän rajan mukaan, olisi summat paljon näyttävämmät ja antaa paremman kuvan kokonaistukisummista.
Esim. nelihenkinen perhe 2200 (joku ilmoitti tuon summan) plus asunto ja sähkö 1100 eli 3400 netto ja bitain pientä tilpehööriä mahdollisesti päälle.
Joskus vertauksissa muihin maihin on ollut ihan vääristeleviä vertauksia, koska tuet muodostuvat niin eri tavalla eri maissa.
Ja sitten se reaalinen ostoarvo vielä.
Islannin palkat oli huipussaan eräässä palkkavertailussa. Ostoarvon korjauksen jälkeen ero kapeni paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,6 miljoonaa eläkeläisiä.Ihan nykyisten eläkeläisten syy kun eivät tehneet tarpeeksi lapsia ja kun kasvattivat naisista feministisiä prinsessoja, joille kelpaa vain väh. 8/10 -tason miehet parisuhteeseen, mutta jotka eivät ehkä edes itse jaksa kuitenkaan uusia lapsia/veronmaksajia tehdä. Sellaista se on, voi voi. Olisikohan ihan itse kannattanut säästää ja sijoittaa, eikä luottaa valtiossa kaikkeen? Mutta suomalaiset ovat kuin lellittyjä pikkulapsia, että itsestään ei haluta ottaa vastuuta, vaan vanhemman eli valtion pitäisi hoitaa kaikki.
Niin, työttömät hyllyttävät työttömyyskorvauksella tavaroita kaupoissa, kun kauppias repii voitot itselleen?
Oletko kauppiaan lapsi, jos olet niin emme tykkää sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut enimmäkseen hyviä kokemuksia Suomessa terveydenhuollon puolesta. Kiire varmasti on kova, mutta parhaansa ovat yrittäneet. Kyllä jos ulkomaisia lehtiä lukee, kunnallisen terveydenhuollon tasoa kritisoidaan joka puolella. Rahalla saa kaikkialla. Oma näkemykseni on yleensä ottaen, että ei Suomi onnela ole, mutta mikä maa sitten olisi? Älkääkä sanoko Espanja,Ruotsi tai Saksa. Niistä kaikista on kokemusta, ei mene ainakaan mulle läpi.
Mikä sinun mielestä on Saksassa huonommin terveydenhoidon suhteen? Olen asunut molemmissa maissa, mutta terveydenhoito on minusta huimasti parempaa Saksassa. Eikä Saksassa rahalla ole tässä merkitystä. Kaikki saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta aina näissä letkautuksissa pitäisi olla varmistettu, että on vertailukelpoiset luvut. Oletan, että tuon päällä Tanskassa maksetaan siis myös asunto, eli kyseessä juuri tt tukeen verrattavissa oleva summa? Ostovoimakin vaikuttaa, mutta luulisi Tanskan kohdalla ei niin räikeä ero kuitenkaan. Vähän kalliimpi taitaa olla kun Suomi.
Jos Suomen tuet ilmoitettaisiin niin, että siihen sisältyisi myös asunto sen kalleimman hyväksyttävän rajan mukaan, olisi summat paljon näyttävämmät ja antaa paremman kuvan kokonaistukisummista.
Esim. nelihenkinen perhe 2200 (joku ilmoitti tuon summan) plus asunto ja sähkö 1100 eli 3400 netto ja bitain pientä tilpehööriä mahdollisesti päälle.
Joskus vertauksissa muihin maihin on ollut ihan vääristeleviä vertauksia, koska tuet muodostuvat niin eri tavalla eri maissa.
Ja sitten se reaalinen ostoarvo vielä.
Islannin palkat oli huipussaan eräässä palkkavertailussa. Ostoarvon korjauksen jälkeen ero kapeni paljon.
Tuosta 2200 netto summasta 4 hengen perhe maksaa myös vuokran ja siihen sisältyvät lapsilisät
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa on TODELLAKIN tapahtunut jotain. Muistan nuoruudesta ja vielä ysäriltä, niin hammaslääkäriin pääsi. Vanhempani ravasivat siellä tarpeen mukaan ja aikoja sai mukavasti. 90-luvulla se alkoi sitten romahtaa askel askeleelta. Terkkariin sai lääkäriajan ja päivytyksessä joutui odottamaan joskus TÖRKEÄN ajan, peräti tunnin tai max. 2. Nyt päivystyksessä menee ehkä 10-12 tuntia pahimmillaan, jos ei ole päästä verta valumassa.
Vanhainkodeissa oli leppoisampaa, vanhukset on paremmassa kunnossa ja sitten menivät huonoksi ja kuolivat. Nyt ne on kaikki kasveja tolkuttomia aikoja, jopa vuosia.
Olen miettinyt, mihin ne resurssit menee ja sanonpa nyt suoraan, että yli-ikäisen väestön hyysäämiseen. Anoppiakin, alzheimerin lahottamaa vaipoissa kuljetettiin hammashoitoon, lääkärit tutki ja otti verikokeita. Vanhoja käytetään verenvaihdossa jopa siinä vaiheessa, kun kroppa on aivan lopussa ja ovat sänkyyn hoidettavia. Elinikä tällä saadaan nousuun, mutta samalla nuorempien terveydenhuolto laiminlyödään. Meillä ei ole faktuaalisesti rahaa tähän touhuun. Ei ole olemassa mitään taikaseinää, josta voidaan aina vaan enemmän panostaa elämän loppupäässä olevien hoitoon. Hoitajamitoitus, uudet lääkeet, pidentynyt aika sängyn pohjassa vaipoissa jne. Olen varmaan tyly, mutta me laitamme tällä hetkellä paukut vanhoihin ja laiminlyömme lapset, nuoret ja työikäiset. Ei elämän pitkitys loppupäässä ole enää oleellista. Loppuun vielä tämä: on hauska kuulla, että naapurin hoitokotiin vietyä pappaa kuljetettiin kardiologilla ja samaan aikaan serkkuni 55v. ei saanut mitään tutkimuksia sydänvaihvoihinsa. Eikä sekään naurata, että kirurgi toteaa ysikymppiselle sydänleikkausta ennen, että ikä ei ole este ja on leikannut tänäkin vuonna lähes 100-vuotiaita.
Aivan totta. Jos on hoitotahtoon kirjannut toiveena eutanasian tietyssä vaiheessa, niin eutanasia pitäisi sallia. Panostettaisiin resursseja toimintakykyiseen väestöön.
Terveydenhuolto, mukaanlukien hammashoito on kyllä Suomessa pelkkä vitsi. Huono sellainen kun kyseessä on kanslaisten terveys.
Tämäkin suomenhaukkumisketju lienee ryssäläistä alkuperää.
Siellä ne ressukat istuttelee perunoita ja toivovat ettei nälkä yllättäisi. Yrittävät piristää mieltää Suomea haukkumalla.
No jos vähän googlaat niin tiedät. Suomen "kallis" terveydenhuolto on eurooppalaista keskistasoa per capita.
Esim. USA:ssa jossa on täysin yksityinen terveydenhuolto joka maksaa per capita 1.5-kertaisesti sen mitä suomessa, ja silti rikkaita ylihoidetaan ja köyhät eivät välttämättä ole hoidon piirissä.