Ketkä uskaltavat enää telttailla esim saaristossa. Punkit! Katsoin telttakuvia Nötöstä
Ihmettelen, miten kukaan enää uskaltaa telttailla punkkialueilla.
Meillä on miehen suvun mökki Nötössä ja siellä todellakin on paljon punkkeja. Pari kertaa on jo ehtinyt kiinnittyä, vaikka olemme tarkkoja.
Joudumme joka päivä ottamaan vaatteistamme punkit pois.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei. Ei ne hyppää puusta kimppuun. Koirille ja kissoille löytyy niskaan valeltava karkote. Olen käyttänyt pitkälahkeisia housuja pitkässä heinikossa ja pusikossa. En ole löytänyt kuin lahkeista punkkeja. Yhdysvaltojen armeijan maastopuvut käsitellään permetriinillä joka on hyönteismyrkky. Aine tappaa aavikoilla ja viidakoissa olevat kirput, vaatetäit yms. Aine on ihmiselle vaaraton ja sitä käytetään täiden ja syyhyhunkin häätämiseen iholta voiteisiin sekoitettuna. Olen suunnitellut kyllästää sillä pusikossa käytetyt päällysvaatteet. Se tehoasi myös hyttydiin, paarmoihin ja hirvikärpäsiin. En tiedä onko Suomessa mutta muualla myydääb sillä kyllästettyjä retkeily vaatteita.
Ainetta käytetään myös nautojen hyönteiskarkotteena. Se imeytyy korvalspusta ja päätyy nahkaan/karvoihin torjuen syöpäläisiä.
Permetriini on hermomyrkky, joka on riski ympäristölle, eikä ole edes tehokas:
https://eralehti.fi/2020/03/19/hermomyrkkya-hyonteisille-permetriini-ta…
Vierailija kirjoitti:
Tuhat kertaa kirjoittanut täällä.Ostakaa tervashampoota ja laittakaa iholle ja hiuksiin .Ei pure punkit.
Aloe veraa on myös koirien luonnonmukaisissa punkkipannoissa. Toimivat meillä kun ei olla pahimmalla punkkialueelle.
Ei ollut muuten punkit maalla asuessani ongelma, mutta nyt kun asutaan omakotitaloalueella niin niitä oli koirilla pahimmillaan joka viikko(kun olin myöhässä torjunnan kanssa..). Peurat, rusakot ja oravat ym tulevat täällä niin lähelle, toisin kuin maalla. Siellä kiertävät ihmisasutuksen kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli varusmiehenä aikoinani Korppoossa. Ryynileirillä saaristolaismetsässä punkki tarttui kylkeen kiinni. Oli yli 48 tuntia. Ei tullut tautia. Yksi punkki vastaa kymmentä ryccää mutta punkki hävisi tämän taistelun.
Miksei muuten Suomen armeija käsittele maastopukuja permetriinillä. Suomen oloissa kesällä hyttysiä, kaikista vaateiden aukoista sisäänpyrkiviä måköröitä, paarmoja on pahimmillaan niin että olo on sietämätön. Sodan ajan oloja ajatellen aine tehoaisi vaatetäihin jotka levittävät pilkkukuumetta.
Varmaan ovat sen verran fiksuja, etteivät halua käyttää myrkkyä, josta ei juuri ole edes hyötyä. Miten ihmiset on niin pinnallisia, etteivät yhtään mieti seurauksia, jollain Thermacellillä tai permetriinillä vaan käytäisiin hyttysten ym. ötököiden kimppuun, vaikka hupsista, siinä sitte kärsi samalla koko muukin ympäristö...
Vierailija kirjoitti:
Punkit hyi. Saan karseat vilunväristykset kun ajattelenkin niitä, jotain hämähäkkieläimiä kai. Kaupunki paras. En astu jalallakaan pahemmille punkkialueille.
Minä asun Helsingissä lähellä keskustaa ja sain puistossa punkin jalkaani seurauksena borrelioosi. Oli aika kova tauti, antibiootteja söin useamman viikon.
En enää istuskele millään nurmikoilla.
Ihme hysteriaa. Punkkien takia ei voi muka telttailla saaristossa? Niitä on ollut ihan yhtä paljon jo 40 vuotta sitten kun olin lapsi. Koirista poimittiin niitä kymmeniä päivittäin mutta enpä ole nähnyt omalla ihollani vaikka rymysin metsissä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinne Turun saaristoon sikiää punkkeja? Väitetään että kauriit ja peurat levittävät niitä, mutta ei kai kauriita jokaisella pienella atollilla laidunna.
Kauriita on Nötössä ollut jo pitkään. Liikkuvat jäiden avulla.
Pieneläimet levittävät sitten edelleen. Myyrät ym. Myös linnut.
Peurat on punkkien parhaita isäntiä.Yhdessä peurassa saattaa olla 2000 punkkia.
Ja niitähän meidän mökillä saaristossa piisaa.T.aiemmin kirjoittanut kumpparimuija.
Tosin punkkeja ei ole meillä ikinä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ihme hysteriaa. Punkkien takia ei voi muka telttailla saaristossa? Niitä on ollut ihan yhtä paljon jo 40 vuotta sitten kun olin lapsi. Koirista poimittiin niitä kymmeniä päivittäin mutta enpä ole nähnyt omalla ihollani vaikka rymysin metsissä aina.
Borrelioosi voi aiheuttaa myös koiralle vaikean taudin, ei siis kannattaisi ehdointahdoin koiriakaan punkeille altistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei. Ei ne hyppää puusta kimppuun. Koirille ja kissoille löytyy niskaan valeltava karkote. Olen käyttänyt pitkälahkeisia housuja pitkässä heinikossa ja pusikossa. En ole löytänyt kuin lahkeista punkkeja. Yhdysvaltojen armeijan maastopuvut käsitellään permetriinillä joka on hyönteismyrkky. Aine tappaa aavikoilla ja viidakoissa olevat kirput, vaatetäit yms. Aine on ihmiselle vaaraton ja sitä käytetään täiden ja syyhyhunkin häätämiseen iholta voiteisiin sekoitettuna. Olen suunnitellut kyllästää sillä pusikossa käytetyt päällysvaatteet. Se tehoasi myös hyttydiin, paarmoihin ja hirvikärpäsiin. En tiedä onko Suomessa mutta muualla myydääb sillä kyllästettyjä retkeily vaatteita.
Ainetta käytetään myös nautojen hyönteiskarkotteena. Se imeytyy korvalspusta ja päätyy nahkaan/karvoihin torjuen syöpäläisiä.
Permetriini on hermomyrkky, joka on riski ympäristölle, eikä ole edes tehokas:
https://eralehti.fi/2020/03/19/hermomyrkkya-hyonteisille-permetriini-ta…
Kaikki on myrkyllistä jos vihreiltä kysyntään. Permetriiniä käytetään muualla aivan yleisesti eikä mitään mainittavia haittoja ole. Aine saa tappaa vaatteille laskeutuvat leppäkertut ja sontakärpösetki. Sillä ei ole väliä. Aine ei rikastu ravintoketjussa ja hyönteiset eivät kehitä sille vastustuskykyä.
Amerikassa myydään 100% deet hyöteiskarkotettakin josta saa laimentaa mieleistä.
Who suosittua malaria alueille vähintään 70% karkotetta. Eu Kaski sallitun pitoisuuden 30% ja nyt tehottomien karkotteiden vuoksi hyttyset syövät Suomessa luonnossa liikkujat elävältä. Osa on myös työkseen maastossa liikkumaan joutuva ja sitten tietysti varusmiehet.
Deetkin on ollut käytössä jo kai 40 luvulta eikä Amerikassa oke raportoitu haittoja. Kaikki on Euroopassa kiellettyä vihreiden mielettömyyksien vuoksi.
Mikä tervashampoo sisältää oikeaa turvaan ja myydään marketeissa. Esim citymarket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli varusmiehenä aikoinani Korppoossa. Ryynileirillä saaristolaismetsässä punkki tarttui kylkeen kiinni. Oli yli 48 tuntia. Ei tullut tautia. Yksi punkki vastaa kymmentä ryccää mutta punkki hävisi tämän taistelun.
Miksei muuten Suomen armeija käsittele maastopukuja permetriinillä. Suomen oloissa kesällä hyttysiä, kaikista vaateiden aukoista sisäänpyrkiviä måköröitä, paarmoja on pahimmillaan niin että olo on sietämätön. Sodan ajan oloja ajatellen aine tehoaisi vaatetäihin jotka levittävät pilkkukuumetta.
Varmaan ovat sen verran fiksuja, etteivät halua käyttää myrkkyä, josta ei juuri ole edes hyötyä. Miten ihmiset on niin pinnallisia, etteivät yhtään mieti seurauksia, jollain Thermacellillä tai permetriinillä vaan käytäisiin hyttysten ym. ötököiden kimppuun, vaikka hupsista, siinä sitte kärsi samalla koko muukin ympäristö...
Toisin sanoen varusmiehet kärsivät punkeista, mäkäristä, hyttysistä ym. Jonkun radikalisoituneet vihreän yliopistotutkija joutavien höpötyksien vuoksi.
Näitä teoreettisia riskejä on maailma täynnä. Jätevesissä laimentuneilla permitiini määrillä ei ole mitään merkitystä. Milloin mikäkin laboratoriomittauksilla löydetty aine on kohun kohteena. Permetriinillä pitäisi ottaa käyttöön armeijan maastopuvuissa ja muissa ulkoiluvaatteissa.
Vihreiden propagandalla on annettu aivan liikaa valtaa yhteiskunnassa. Vihreäliike on syöpäkasvain joka tässäkin asiassa terrorisoi yhteiskuntaa.
Mörö= Nöt Ö, lehmäsaari tai nautasaari (vrt nötkött)
Nimi pitäisi vaihtaa punkkisaareksi
Minulla oli ennen samanlaisia huolia - mutta nyt olen asunut monta vuotta Keski-Euroopassa maanosan pahimmilla punkkialueilla. Paikallisten asenne on opettanut ottamaan vähän rennommin. Keskustelu meni usein alkuun jotenkin näin:
Minä: "Paikkaan X? Eikö siellä ole punkkeja?"
Paikalliset: "On. So?"
Kun kerron suomalaisten punkkipelosta, pitävät vähän kummallisena. Taudin mahdollisuuteen suhtaudutaan vähän samoin kuin autolla ajamiseen onnettumuuden uhasta huolimatta - ei anneta estää elämästä ja luonnosta nauttimista. Borrelioosin tai aivokuumeen riskiä pidetään pienenä, mitä se onkin, etenkin vakavan tautimuodon osalta.
Siis mikä tervashampoo sisältää oikeaa *tervaa
Miehelle tarttui peniksen varteen punkki. Ikäviä otuksia ovat.
Ennen teltan pystytystä kannattaa putsata alusta levittämällä gallona bensaa teltan pystytyspaikkalle ja sitä ympäröivälle alueelle ja tuikata tuleen. Tämän jälkeen sitten vielä joka kulmalle thermacellit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkit hyi. Saan karseat vilunväristykset kun ajattelenkin niitä, jotain hämähäkkieläimiä kai. Kaupunki paras. En astu jalallakaan pahemmille punkkialueille.
Minä asun Helsingissä lähellä keskustaa ja sain puistossa punkin jalkaani seurauksena borrelioosi. Oli aika kova tauti, antibiootteja söin useamman viikon.
En enää istuskele millään nurmikoilla.
Oliko pitkäkin heinikko?
Ei kai punkit lyhyessä nurmikossa viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää istuskele millään nurmikoilla.Oliko pitkäkin heinikko?
Ei kai punkit lyhyessä nurmikossa viihdy.
Ei niitä Helsingin puistojen nurmikoita ihan viikottain leikata. Olen itsekin useamman kerran levittänyt vilttini nurmikolle ja hetken päästä löytänyt sen päältä punkin ryömimästä. 🤢 Tämä Itä-Helsingissä.
Kuulemma mustikanvarvut on niille mieluisa paikka.
Tuhat kertaa kirjoittanut täällä.Ostakaa tervashampoota ja laittakaa iholle ja hiuksiin .Ei pure punkit.