Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahkera kierrättäjä: Ahdistaako muiden ihmisten välinpitämätön toiminta?

Vierailija
08.05.2022 |

Mitä ajattelet siitä, että kun itse kierrättää ahkerasti ja näkee asiaan paljon vaivaa, ja sitten on paljon ihmisiä, jotka heittää käyttökelpoista tavaraa suoraan sekajätteeseen? Tai ei erittele edes biojätteitä?

Tuleeko sellainen olo, että p*skat tästä, ei ole mitään hyötyä, vai innostaako se kierrättämään omalta osalta vain tehokkaammin?

Itse mietin joskus asiaa, varsinkin silloin, kun asuin kerrostalossa, ja roskiksista löytyi vaikka mitä väärin lajiteltua yms. Alkoi turhauttaa. Nyt omakotitalossa asuessa voin edes omalta osalta tehdä asioita oikein.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää. Varsinkin kun kierrätysastioita on hyvin tarjolla.

Vierailija
2/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä minä sellaisesta ärtymään jolle en mitään voi, hoidan oman tonttini ja muut perseilköön mitä perseilevät

Vierailija
4/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää se, että meillä on roskiskaapissa neljä eri roskista ja joku kylästelijä (useimmiten vanhempi sukulainen) tunkee roskansa siihen ensimmäiseen silmiin sattuvaan. Että ei niinku käy edes mielessä, että vaikka kysyis, että mihin tää mun roska menee. Kotonaan tehkööt jokainen miten tahtoo, mutta olis kiva että meillä ei sotkettais eri materiaaleja keskenään.

Vierailija
5/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lajittelin muovit itse aika tunnontarkasti, kunnes luin että ihan pieni osa siitä oikeasti hyödynnetään ja loput vaan samaan polttoon muiden jätteiden kanssa.

Toki teen sitä edelleen, mutta vähän rennommalla otteella. 

On tää vaan niin hupsunhassua.

Vierailija
6/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Mä teen niin paljon, kuittaan sillä muutaman muunkin. Mm vuodessa säästän n 10 000 l sulatan lunta jääkaapissa ja pidän isot saavit ulkona, kerään sadeveden ränneistä. Tämä pienentää sähkölaskua, mitättömän vähän, sulaneen lumen käytän vessan pytyn tyhjentämisessä, taloyhtiön pihan siiviamisessa, kukkien kastelussa jne.

Tämä on vain 1 esimerkki

Vierailija
7/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on parempi että semmoinen tyyppi, joka ei viitsi lajitella omia roskiaan laittaa ne sitten suoraan Moolokin kitaan, jotta muiden tekemä lajittelutyö ei mene hukkaan. Onneksi noin 90 -95 % ihmisistä osaa erottaa mikä on pahvia, paperia, muovia, lasia ja metallia. Pahvi- ja muovitavaraa tulee pakkausten mukana aika paljon.

Vierailija
8/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Teen oman osani, ja huolehdin omista asioistani. Tuntuisi tosi hölmölle muiden tekemisiä vahtia ja niistä ärsyyntyä/ahdistua

Vierailija
9/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ärsyttää. Välillä on keräyspaperit heitetty vaan kuivajäteastiaan ja lasiroskiksessa kaikkea sinne kuulumatonta (lasivuokia, juomalaseja, peililasia, tasolasia) Välillä siirtelen muiden jätteitä oikeisiin astioihin.

Vierailija
10/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, ehkä enemmänkin ihmetyttää. Ainakin sellaiset ihmiset, jotka perustelevat omaa käytöstään sillä, kun "ei mulla ole aikaa lajitella" tai "se on niin hankalaa". 🤔 Kun ei se varsinaisesti mitään rakettitiedettä ole...

Vierailija
11/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kiinnitä huomiota roskisten sisältöön, joten en tiedä muiden kierrättämisestä tuon taivaallista.

Vierailija
12/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa lähinnä niiden lukutaidottomien takia, jotka eivät erota muovi- ja kartonkiastioita toisistaan.

Vierailija
13/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lajittelin muovit itse aika tunnontarkasti, kunnes luin että ihan pieni osa siitä oikeasti hyödynnetään ja loput vaan samaan polttoon muiden jätteiden kanssa.

Toki teen sitä edelleen, mutta vähän rennommalla otteella. 

On tää vaan niin hupsunhassua.

Suomessa lisätään koko ajan uusiomuovituotteiden valmistusta. Valo on syttynyt Fortuminkin päässä öljyn hinnan noustessa. Muovia ei kannata missään nimessä polttaa vaan uusiokäyttää.

Vierailija
14/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista, ehkä enemmänkin ihmetyttää. Ainakin sellaiset ihmiset, jotka perustelevat omaa käytöstään sillä, kun "ei mulla ole aikaa lajitella" tai "se on niin hankalaa". 🤔 Kun ei se varsinaisesti mitään rakettitiedettä ole...

Onhan se uskomattoman vaikeaa, kun sekajäte ja lasinkeräys eivät erotu toisistaan. Heikolla lahjoilla jotkut sätkivät tässä maailmassa.

Vierailija
15/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole niin helppo tunnistaa, mistä lajista on kysymys, kun useissa pakkauksissa on monenlaista materiaalia sekaisin, jotain muovipäällystettyä kartonkia, jossa kansi muovitettua foliota, mistä näitä tietää, mihin luotaan kuuluu, vai pitääkö hajottaa atomeiksi.

Vierailija
16/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa pakkauksessa lukee lajitteluohjeet, tyyliin rasia kartonkeihin, kansi muoveihin.

Vierailija
17/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina ole niin helppo tunnistaa, mistä lajista on kysymys, kun useissa pakkauksissa on monenlaista materiaalia sekaisin, jotain muovipäällystettyä kartonkia, jossa kansi muovitettua foliota, mistä näitä tietää, mihin luotaan kuuluu, vai pitääkö hajottaa atomeiksi.

Aika harvoin tulee vastaan sellaisia, joissa on epäselvää, mihin ko. pakkaus kuuluu lajitella.

Vierailija
18/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Minä hoidan oman osuuteni, enkä ala kyttäämään muiden tekemisiä.

Vierailija
19/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua sattuu, jos näen käyttökelpoista tavaraa roskiin heitettävän. Niinpä olen usein kuskannut kavereiden/sukulaisten tarpeettomia kierrätyskeskukseen tai hyväntekeväisyyteen. Veljeni exä olisi "joutunut" heittämään lasten vanhat pehmolelutkin roskikseen, jos en olisi niitä hakenut. Tuuppasin ne pesukoneen kautta keräykseen. Useampaa kuolinpesää olen ollut tyhjentämässä eli "pelastamassa" paljon käyttötavaroita roskalavalle joutumiselta.

Vierailija
20/45 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpaisee kyllä, kun roskakatokseen jätetään esim muuton yhteydessä vanhoista sohvista taulutelkkareihin kaikki mahdollinen ja loput linkaistaan ovelta pitkin lattioita. Siellä on kuukautissiteet ja reissumiespalaset iloisesti lasinsirpaleitten kanssa sekaisin🤮

Kirpaisee lähinnä se, että näin ne vastikkeet ja vuokrat nousee, mutta mitäs siitä, jos ei itse joudu elämistään rahoittamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä