Ahkera kierrättäjä: Ahdistaako muiden ihmisten välinpitämätön toiminta?
Mitä ajattelet siitä, että kun itse kierrättää ahkerasti ja näkee asiaan paljon vaivaa, ja sitten on paljon ihmisiä, jotka heittää käyttökelpoista tavaraa suoraan sekajätteeseen? Tai ei erittele edes biojätteitä?
Tuleeko sellainen olo, että p*skat tästä, ei ole mitään hyötyä, vai innostaako se kierrättämään omalta osalta vain tehokkaammin?
Itse mietin joskus asiaa, varsinkin silloin, kun asuin kerrostalossa, ja roskiksista löytyi vaikka mitä väärin lajiteltua yms. Alkoi turhauttaa. Nyt omakotitalossa asuessa voin edes omalta osalta tehdä asioita oikein.
Kommentit (45)
Minua harmittaa kierrätysastioiden kannet. Jos kantaa astialle pussissa vaikka lasipulloja, niin kantta ei saa jäämään aukiasentoon, jolloin toinen käsi joutuu pitämään kantta auki.
Minulla putosi koko pussi sinne astiaan, kun siitä sanoa katkesi, kun yritin temppuilla siinä. En ylettynyt ottamaan sitä pois.
Ei aihdista.Koska elän minun oma elämä ja minulle ei kuulu muiden ihmisten teot ja ajtusmaamilma.Olen itseni kaltaisten ihmisten kanssa kontakti.Jotta en ahdistu ja he eivät minun.
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole niin helppo tunnistaa, mistä lajista on kysymys, kun useissa pakkauksissa on monenlaista materiaalia sekaisin, jotain muovipäällystettyä kartonkia, jossa kansi muovitettua foliota, mistä näitä tietää, mihin luotaan kuuluu, vai pitääkö hajottaa atomeiksi.
No siinä tapauksessa voi katsoa esim. täältä neuvoa: https://www.lsjh.fi/fi/neuvonta/abc/
Vierailija kirjoitti:
No lajittelin muovit itse aika tunnontarkasti, kunnes luin että ihan pieni osa siitä oikeasti hyödynnetään ja loput vaan samaan polttoon muiden jätteiden kanssa.
Toki teen sitä edelleen, mutta vähän rennommalla otteella.
On tää vaan niin hupsunhassua.
Juuri näin - itsekin lajittelen muovit mutta en stressaa.
Jätehuollon toimivuuden kannalta metallin ja biojätteen erottelu on kai tärkeämpää kuin muovin, ainakin itse olen tässä käsityksessä.
Vierailija kirjoitti:
No lajittelin muovit itse aika tunnontarkasti, kunnes luin että ihan pieni osa siitä oikeasti hyödynnetään ja loput vaan samaan polttoon muiden jätteiden kanssa.
Toki teen sitä edelleen, mutta vähän rennommalla otteella.
On tää vaan niin hupsunhassua.
Tää muovinkierrätys on yks iso vitsi. Isoa osaa muovista ei saisi edes laittaa sinne, esim. elmukelmua, kuplamuovia, mustia kuluttajapakkauksia, mustia muovipusseja...
Olen oman ilmastotekoni tehnyt, kun olen lapseton. En kierrätä mitään ja silti hiilijalanjälkeni on pienempi kuin yhdelläkään lapsen omaavalla.
Kierrätän lähinnä rahan säästymisen takia köyhä kun olen, ei ahdista muiden käytös. Paitsi se, että käyttökelpoista heitetään kaatopaikalle kun sen voisi antaa pois tai myydä edullisesti.
Vaikka muiden välinpitämätön toiminta ahdistaisi, niin niin pitkälle ei pidä mennä, että kyttäisi toisten lajittelua, penkoisi roskiksia löytääkseen väärin lajiteltuja tai availisi toisten roskispusseja ( sellaisiakin todistettavasti on). Yksityisyyden suoja roskillekin! Itse lajittelen parhaani mukaan.
Meillä taloyhtiössä joku tunkee koirankakkaoulloja metallikeräysastiaan, se kun on ekana siinä roskiskatoksessa.
Arvatkaa ärsyttääkö moinen lukutaidottomuus/laiskuus/lapsen opettamattomuus kierrätykseen ja roskisten käyttöön.
Justiinsa oli uutinen että roskisauto syttyi palamaan koska sinne metallikeräykseen oli jätetty kaksi sprey/hiuslakka/dödöpurkkia ja neei ollut tyhjiä. Roskakuski kuuli kaksi poksahdusta ja avot kun oli auto tulessa.
Meillä joku pölvästi oli laittanut rretkikaasupulloja useamman kappaleen metallikeräykseen, ja niitä ei saa laittaa edes tyhjänä metallikeräykseen vaan viedä vaarallisen jätteen keräykseen. Taloyhtiössä kaikilla paitsi yhdellä ei ole autoa joten kyseessä on täysi piittaamattomuus turvallisuudesta aivotonta menoa.
Aaaaaaaaaaaaaaagghhh!!!! En kerennyt ilmoittamaan taloyhtiössä asuassta kun ne metallit oli viety jo seuraavana päivänä.
Täytyy toivoa ettei seuraavaksi ole uutisissa että metallikierrätyspaikka lähtee palamaan.
Ei kai sen valmetin tehtaalla ole metallikierrätystä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloyhtiössä joku tunkee koirankakkaoulloja metallikeräysastiaan, se kun on ekana siinä roskiskatoksessa.
Arvatkaa ärsyttääkö moinen lukutaidottomuus/laiskuus/lapsen opettamattomuus kierrätykseen ja roskisten käyttöön.
Siis pusseja, ei tullut tarkistettua teksiä ennen lähetystä.
Kierrätysmetallista on kuulemma nyt pulaa, joten metallin lajittelu on entistäkin tärkeämpää.
Ei ahdista oikeastaan. Itse lajittelen muut paitsi biojätteen. Ne menee sekaroskikseen. En aio alkaa pitämään mitään haisevaa bioastiaa sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa oli uutinen että roskisauto syttyi palamaan koska sinne metallikeräykseen oli jätetty kaksi sprey/hiuslakka/dödöpurkkia ja neei ollut tyhjiä. Roskakuski kuuli kaksi poksahdusta ja avot kun oli auto tulessa.
Meillä joku pölvästi oli laittanut rretkikaasupulloja useamman kappaleen metallikeräykseen, ja niitä ei saa laittaa edes tyhjänä metallikeräykseen vaan viedä vaarallisen jätteen keräykseen. Taloyhtiössä kaikilla paitsi yhdellä ei ole autoa joten kyseessä on täysi piittaamattomuus turvallisuudesta aivotonta menoa.
Aaaaaaaaaaaaaaagghhh!!!! En kerennyt ilmoittamaan taloyhtiössä asuassta kun ne metallit oli viety jo seuraavana päivänä.
Täytyy toivoa ettei seuraavaksi ole uutisissa että metallikierrätyspaikka lähtee palamaan.
https://yle.fi/uutiset/3-12432309
Tässä tuo roskisauton palo joidenkin id oottin takia.
Valmetin tehdas ei onneksi näköjään liittynyt kierrätysmetalleihin, tarkistin.
Jätekeräysastioihin tunnistimet, silloin kun niihin pudottaa väärää jätettä, alkaa kova hälytysääni soida ja kutsuu vartijan paikalle, sekä samalla koko naapuruston.
Parkkipatet voisivat laajentaa tähän vartiointiin.
Vierailija kirjoitti:
Oli eti paikkakunnalla tuo autopalo, mutta kun luin uutisen otsikon niin kerkesin ajattelemaan että on meidän taloyhtiön pölväs tien tekoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista oikeastaan. Itse lajittelen muut paitsi biojätteen. Ne menee sekaroskikseen. En aio alkaa pitämään mitään haisevaa bioastiaa sisätiloissa.
Kannellinen biojäteastia...? Ei kai kukaan avonaista astiaa pidä keittiössään.
Greta nukkumaan ennen kuin autismi lähtee käsistä
Näin on! Ei osaa kirjoittaa, että harmittaa tai kismittää tai kiusaa tai ottaa päähän tai vaikka vittaa, vaan aina tämä AHDISTUMINEN. Minua harmittaa kun aina jauhaa tätä sanaa!
Ap on tyhmä!