Ahkera kierrättäjä: Ahdistaako muiden ihmisten välinpitämätön toiminta?
Mitä ajattelet siitä, että kun itse kierrättää ahkerasti ja näkee asiaan paljon vaivaa, ja sitten on paljon ihmisiä, jotka heittää käyttökelpoista tavaraa suoraan sekajätteeseen? Tai ei erittele edes biojätteitä?
Tuleeko sellainen olo, että p*skat tästä, ei ole mitään hyötyä, vai innostaako se kierrättämään omalta osalta vain tehokkaammin?
Itse mietin joskus asiaa, varsinkin silloin, kun asuin kerrostalossa, ja roskiksista löytyi vaikka mitä väärin lajiteltua yms. Alkoi turhauttaa. Nyt omakotitalossa asuessa voin edes omalta osalta tehdä asioita oikein.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa lähinnä niiden lukutaidottomien takia, jotka eivät erota muovi- ja kartonkiastioita toisistaan.
Ei ole kyse lukutaidottomuudesta vaan mukavuudenhalusta. En ota lisäaskelia kierrättämisen vuoksi, jolloin roskapussit lentävät taloyhtiön roskakatoksen siihen lootaan, joka on lähinnä ovea. Se on aivan yksi lysti, mitä sen kierrätyslootan kyljessä lukee; vanhukset ja kehitysviiveiset oikokoot jälkiäni, jos väärinlajittelu heidän mieltänsä niin kovasti nyrjähdyttää.
T. Espoon mies
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kodin muovijätteestä päätyy kierrätyksen sijaan polttoon.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ylen-mot-suurin-osa-kodin-muovijatt…
Itse lopetin muovinkierrätyshässäkän tämän jälkeen. muovin kierrätyksestä on tehty vaikeaa, kun purkit pitäisi huuhdella JA kuivattaa (märkä purkki ei siis kelpaa) eikä pienessä asunnossa ole tilaa. Pitäisi erikseen irrotella kaikki kierrätykseen kelpaamattomat osat (pumppupullojen pumput, väärät muovit jne). Hirveä vaiva ilmeisesti ihan turhan takia.
No tuo juttu on vuoden takaa. Kierrätys tehostuu koko ajan ja nyt sodankin takia kun materiaalista tulee pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin muovinkierrätyshässäkän tämän jälkeen. muovin kierrätyksestä on tehty vaikeaa, kun purkit pitäisi huuhdella JA kuivattaa (märkä purkki ei siis kelpaa) eikä pienessä asunnossa ole tilaa. Pitäisi erikseen irrotella kaikki kierrätykseen kelpaamattomat osat (pumppupullojen pumput, väärät muovit jne). Hirveä vaiva ilmeisesti ihan turhan takia.
No tuo juttu on vuoden takaa. Kierrätys tehostuu koko ajan ja nyt sodankin takia kun materiaalista tulee pulaa.
Toivottavasti kierrätystä järkeistetään ja se tehdään jatkossa siellä missä kuuluu eli jätteiden käsittelylaitoksissa, ei yksityiskodeissa. Sitä varten voisi luoda työpaikkojakin. Oli ihana miten pieni keittiöni siistiytyi heti enkä todellakaan aio enää aloittaa muovin kierrätystä vanhalla tavalla uudestaan. Muovipurkit pitäisi voida laittaa kierrätykseen sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
Näin on! Ei osaa kirjoittaa, että harmittaa tai kismittää tai kiusaa tai ottaa päähän tai vaikka vittaa, vaan aina tämä AHDISTUMINEN. Minua harmittaa kun aina jauhaa tätä sanaa!
Ap on tyhmä!
En ole ahdistushullu. Teen aloituksia muutaman kerran vuodessa enkä koskaan samoin sanankääntein. Luulenpa, että ärsyttääkö on vähintään yhtä yleinen, ellei yleisempi kysymys tällä palstalla kuin ahdistaako?
Tarkoitus ei ollut myöskään olla mikään Greta, jota ahistaa ihan koko maailma, eikä hän (sen lisäksi ettei osaa suomea) kirjoittaisi koskaan näin vähän pientä ihmistä syyllistävää tekstiä kuin minä. Olisin voinut valita otsikon kysymykseksi turhauttaako? Olisi ehkä ollut kuvaavampi. Osa on kuitenkin ymmärtänyt, mitä hain takaa. Kiitos heille siitä.
ap