Ulkomaille muutto, muovautuuko arki lopulta samanlaiseksi kuin Suomessa
Olen miettinyt ulkomaille muuttoa, en pysyvästi mutta pitemmäksi aikaa, esimerkiksi muutamiksi vuosiksi. Mediassa ulkomaille muuttoa käsitellään usein aika stereotypisesti joko positiivisesta tai negatiivisesta näkökulmasta. Useimmillahan arki ja elämän rytmi muodostuu sellaiseksi, kuin sen itse rakentaa. Olisi mielenkiintoista kuulla ulkomaille muuttaneiden kokemuksia, että onko arkielämä uudessa paikassa lopulta muovautunut samanlaiseksi kuin se oli Suomessa vai onko se selkeästi erilaista, ja jos on niin miksi? Onko yleismieliala erilainen erilaisessa ympäristössä?
Kommentit (67)
Omaa itseä ei karkuun pääse. Asenne kohdalleen niin elämä maistuu olipa puitteet mitkä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin pari vuotta Italiassa ja JOKAINEN päivä oli ihana. Masennuin todella vakavasti kun oli pakko palata Helsinkiin. Euroopan rumin pääkaupunki.
Pakko ei ole kuin kuolla. Keksi parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleismieliala on sellainen, että olet aina ulkopuolella. Tyypillisestä expatit ystävystyvät vain toisten expatien kanssa. Vuorovaikutusta paikallisen kulttuurin kanssa ei välttämättä ole juurikaan, ellei pinnalliseksi jääviä kohtaamisia naapureiden tms. kanssa lasketa.
Arki on tietysti arkea, töitä ja kaupassa käymistä, paitsi että monet asiat ovat hankalampia tai vähintään erilaisia kuin Suomessa. Vaikkapa ne kauppojen hyllyt ovat aivan eri maailmasta. Tottuminen ja rutiinien rakentaminen uudessa ympäristössä vie paljon aikaa.
Tuo sanomasi riippuu aivan täysin siitä maasta, johon muuttaa, sekä muuttajasta itsestään.
Monissa kulttuureissa esimerkiksi naapureiden kanssa sosiaalisissa väleissä oleminen on normaalia.
Jos muuttaja on introvertti eikä itse hakeudu tekemisiin paikallisten asukkaiden kanssa ja välttelee heidän kohtaamistaan, niin ihmekö silloin se olisi, ettei uusia tuttavuuksia tai ystävystymisiä tule.
Olen eri kuin tuo jolle vastausta, mutta oma kokemukseni Afrikassa, Lähi-idässä ja Keski-Aasiassa on, että länkkärit muodostavat omat piirinsä ja harvalla on sosiaalisia kuvioita paikallisten kanssa. Ne joilla on, ovat yleensä parisuhteessa paikallisen kanssa. Toki poikkeuksiakin on, mutta hyvin harvassa he ovat. Ongelma alkaa siitä, että länkkäreillä on harvoin mitään mielenkiintoa opetella paikallista kieltä, joten jo senkin takia seurustelu paikallisten kanssa ei onnistu.
Jaa. Kaikki tuntemani expatit on opiskellut paikallista kieltä.
Kävin vuosikymmen sitten Marbellassa tuttavan, kylässä johon muuttanut paljon suomalaisia.
Toki bussilla pääsi cityyn, mutta kylässä oli oma kauppa jossa harmaahapset hakivat suomalaisia juustoja ym. huutelivat toisilleeen, hei nyt täällä on taas tätäkin. Tunnelma kuin lähiöni marketissa, viiniä oli toki tarjolla moneen makuun.
Oman kokemukseni mukaan arki on arkea joka paikassa. Asuin isossa eurooppalaisessa kaupungissa useita vuosia ja ensimmäisten vuosien jälkeen en enää oikein jaksanut hyödyntää loputonta kulttuuritarjontaa ja ulkona syöminenkin väheni hiljalleen. Samalla tavalla sieltä oli ihanaa lähteä lomalle ulkomaille, myös ihan vaan Suomeen 😅
Vierailija kirjoitti:
Oma arkeni olisi Suomessa asuessa kai aika samanlaista, tosin harrastukset, liikkumiseni ja maisemat olisi kai aika erilaiset. Samaa on töissäkäynti, ruokakauppa, talonyhtiön hallitushommat. Erilaista on joka päivä historiallisen (rakennettu 1400-1800) keskustan läpi pyöräily, viikonloppureissut junalla ja melontaharrastus - 20 minuutin pyörämatkalla jakkupukutöistäni olen jo luonnonsuojelualueella, jossa käyn viikottaisissa kajakkitreeneissä.
Kaikkia virallisia asioita en laske arjen pyörittämiseen, kun esim. sairausvakuutus pitää uusia vain kerran vuodessa, ja ajokortti uusia kaupungintalolla vain viisivuosittain. Kaikki virastoasiat menee eri tavalla kuin Suomessa. Aika pitkälti kyllä samaa byrokratiaa vain eri paketissa, ja ne oppii kyllä vuosien saatossa.
Juhlapäivät ja sen tapakulttuuri on eniten erilaiset, eli miten ihmiset juhlivat joulua, pääsiäistä, syntymäpäiviä (pitää itse tuoda kakku töihin) ja paria muuta vuosittaista juhlaa joita Suomessa ei ole. Vastapainoisesti täällä ei ole juhannusta tai itsenäisyyspäivää. Vuosien varrella rakentuu oma juhlintatapa, ja omani seuraa ainakin paikallisten vastaavaa.
Lyhyesti: arki aika samaa, juhlat aika samaa, virastoasiat aika samaa.
T.suomenhollantilanen
Suomenhollantilainen on Suomessa asuva hollantilainen.
Vierailija kirjoitti:
Asuin pari vuotta Italiassa ja JOKAINEN päivä oli ihana. Masennuin todella vakavasti kun oli pakko palata Helsinkiin. Euroopan rumin pääkaupunki.
Objektiivisesti katsottuna ei todellakaan.
Toivottavasti pääset pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Miks muutit takas suomeen sitte?
Vai oliko se klassinen,poikkis pisti pihalle?
Arkeen vaikuttaa paljon muuttaako itse töitä tekeen,vai toisen seuralaiseksi .
Kiinnostavia vastauksia.
Harmittaa kuitenkin, kun ette jostain syystä kerro maata/maita jossaolette asuneet tai asutte paraikaa.
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Arki on arkea joka puolella. Paratiisia maan päällä ei ole olemassa. Tuskin on maan yläpuolellakaan.
joo taalla hawailla teemme paljon lumitoita.
Vierailija kirjoitti:
Omaa itseä ei karkuun pääse. Asenne kohdalleen niin elämä maistuu olipa puitteet mitkä tahansa.
myös raha ratkaisee paljon.
Omalla kohdalla merkittävin asia on ihmissuhteet.
Jos ne ovat kunnossa paikan päällä (parisuhde ja/taai muutama hyvä ystävä) sopeudun hyvin, jos taas ei, ei ole motivaatiota ja ikävä Suomeen on kova.
Vierailija kirjoitti:
Asuessani ulkomailla en tutustunut muihin suomalaisiin siellä. Ei ollut mitään mielenkiintoa tavata heitä. Mieluummin tapasin paikallisia. Tekee hyvää asua ulkomailla, saa elämään uutta näkökulmaa. Elämä tuntuu myös nyt näin jälkikäteen hyvin muistorikkaalta. Suosittelen!!
minun oli helpompi intekroitua maahan kun kerrottiin asioita aluksi suomen kielellä. muuten olisi mennyt jokunen vuosi ennen kuin opin kieltä tarpeeksi ymmärtääkseni paikallista laki ym.
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat veemäisempiä ihmisiä, joita tiedän, ihan oikeasti. Monella ei tunnu olevan hajuakaan peruskäytöstavoista, ovat töykeitä ja kuppikuntaisia. Italialaiset naiset myös erittäin kateellisia varsinkin ulkomaalaisille ja kauniimmille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat veemäisempiä ihmisiä, joita tiedän, ihan oikeasti. Monella ei tunnu olevan hajuakaan peruskäytöstavoista, ovat töykeitä ja kuppikuntaisia. Italialaiset naiset myös erittäin kateellisia varsinkin ulkomaalaisille ja kauniimmille naisille.
no sitten sulla ei ole pelkoa joutua kateuden kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tulihan se sieltä, enimmäinen m...a..ka..ronien puolustaja. Kerro minulle, tunnetko paljonkin italialaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tulihan se sieltä, enimmäinen m...a..ka..ronien puolustaja. Kerro minulle, tunnetko paljonkin italialaisia?
olen puoliksi italialainen ja vietän talvet italiassa. tulisit sinäkin joskus käymään saisit hieman sivistystä nuppiisi.
Edulliset päihteet mahdollistavat tehokkaan alkoholisoitumisen. Jokaisen suomalaisen unelma siis.
En asu enkä yleensä kirjoita tänne mitään :).