Eikö 20v naiset ihmettele jos ei kuukautisia tule moneen kuukauteen?
Vai mikä selittää sen että joku voi vasta raskauden puolivälin jälkeen tajuta tehdä raskaustestin? https://yle.fi/uutiset/3-12434987
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ensimmäisen raskauden aikana alussa oli sellaisia vuotoja, että käytin tamponia, luulin siis että minulla oli menkat. Oikeastaan koko raskauden ajan vuotelin epäsäännöllisesti enemmän tai vähemmän verta, välissä oli taas muutaman viikon jaksoja, ettei verta tullut. Syytä ei koskaan löytynyt ja terve lapsi syntyi. Sitten aloin käyttää minipillereitä ja väitän, etten kertaakaan unohtanut ja niitä käytin säännöllisesti. En olisi synnytystrauman vuoksi halunnut todellakaan raskautua, mutta pari kk pillereiden aloituksen jälkeen olin raskaana. Se on todella ihmeellistä myös sen takia, ettei meillä miehen kanssa ollut juurikaan seksielämää juuri kipujeni ja kesken olleen palautumiseni vuoksi. Raskaus tuli ilmi yllättäen ja oli todellinen järkytys. No tässä eletään nyt viimeistä kolmannesta raskaudesta ja ajatukseen on ollut pakko tottua. Tämän jälkeen seksiä en aio harrastaa, ennen kuin keksitään aivan varma ehkäisykeino.
Jos varmasti tiedät, että et enempää lapsia halua niin sterilisaatio on varmaankin tapauksessasi järkevin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mahtoiko käyttää normaalisti esim. alkoholia?
Parikymppiset yleensä ryyppää 2-3 kertaa viikossa niin varmaan lapsi on down.
No eräällä tuttavallani ei ollut kuukautiset vielä alkaneet synnytyksen jälkeen. Imetti vielä kuopustaan. Oli sairastanut pahan kohtutulehduksen. Kun liikkeet alkoivat tuntua, luuli tulehduksen uusineen, ja meni lääkäriin. Olikin neljännellä kuulla raskaana.
Hän kertoi, että kyllä hävetti, koulutukseltaan sairaanhoitaja, useamman lapsen synnyttänyt, eikä huomannut olevansa raskaana. Ex-anorektikko, todella hoikka etenkin mahan kohdalta, joten pieni raskausvatsa ei siinä näkynyt mitenkään. Ei käytä alkoholia tai muitakaan päihteitä, mutta onhan niitä muitakin raskausaikana vältettäviä asioita. Lapsella on oppimisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelin aikoinaan kerran, että miksi YTHS:n lääkärin ovessa luki lapussa isoilla kirjaimilla: "Nainen selvitäthän viimeisten kuukautistesi alkamisajan ennen vastaanotolle tuloa."
Vaikuttaa siltä, että tosi moni (nuori) nainen ei ole käsittänyt kuukautisten funktiota tai seuraa niiden säännöllisyyttä millään tavalla. Ilmeisesti monet muut (turhat) asiat elämässä on tärkeämpiä. Jos itse olisin nainen niin tuo kuukautisten seuraaminen olisi yksi tärkeimmistä prioriteeteistä.
Ei tämä maailma ole niin huoleton että kuukautisten seuraaminen voisi olla mitenkään tärkeä prioriteetti.
Kuitenkin jos seksiä on, eikös kuukautisiin kannattaisi jotain huomiota kiinnittää? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtoiko käyttää normaalisti esim. alkoholia?
Parikymppiset yleensä ryyppää 2-3 kertaa viikossa niin varmaan lapsi on down.
Alkoholin aiheuttama kehitysvamma on nimeltään FAS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelin aikoinaan kerran, että miksi YTHS:n lääkärin ovessa luki lapussa isoilla kirjaimilla: "Nainen selvitäthän viimeisten kuukautistesi alkamisajan ennen vastaanotolle tuloa."
Vaikuttaa siltä, että tosi moni (nuori) nainen ei ole käsittänyt kuukautisten funktiota tai seuraa niiden säännöllisyyttä millään tavalla. Ilmeisesti monet muut (turhat) asiat elämässä on tärkeämpiä. Jos itse olisin nainen niin tuo kuukautisten seuraaminen olisi yksi tärkeimmistä prioriteeteistä.
Ei tämä maailma ole niin huoleton että kuukautisten seuraaminen voisi olla mitenkään tärkeä prioriteetti.
Kuitenkin jos seksiä on, eikös kuukautisiin kannattaisi jotain huomiota kiinnittää? ap
Artikkelissa ei lue mitään em naisen kuukautisista ja sinulle on monta kertaa kerrottu tilanteista, jolloin niitä näyttää tulevan pitkälle raskauteen asti sekä tilanteita, jolloin niitä ei tule koskaan.
Yllätys raskaudet ovat nimensä mukaisesti yllätysraskauksia. Tätini tuli raskaaksi steriloimisesta huolimatta. Siksi näistä uutisoidaan, koska näillä on uutisarvoa. Tongit ja tongit kuin et ymmärtäisi, ettei koko maailma ole yhtä kuin sinun kokemusasiantuntijuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syönyt varmaan kolme vuotta nyt minipillereitä, eikä koko kolmen vuoden aikana ole kertaakaan ollut menkkoja. Mutta väitän, että jos tulisin raskaaksi siitä huolimatta, niin kyllä sen huomaisin. Kolme raskautta takana ja kaikista vatsa ollut tosi iso ja oireita niin pitkä lista, ettei sellaisia voi olla huomaamatta. :D
Niin, ja entä jos mahasi ei olisikaan iso? Tuntuisi siltä kuin olisit syönyt ison aterian. Ja menkat (eli jotain vuotoa) tulisi joka kuukausi.
On se kumma miten joka asiasta ihmiset luulevat että "no minulle ei voi tapahtua". Entä jos tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ensimmäisen raskauden aikana alussa oli sellaisia vuotoja, että käytin tamponia, luulin siis että minulla oli menkat. Oikeastaan koko raskauden ajan vuotelin epäsäännöllisesti enemmän tai vähemmän verta, välissä oli taas muutaman viikon jaksoja, ettei verta tullut. Syytä ei koskaan löytynyt ja terve lapsi syntyi. Sitten aloin käyttää minipillereitä ja väitän, etten kertaakaan unohtanut ja niitä käytin säännöllisesti. En olisi synnytystrauman vuoksi halunnut todellakaan raskautua, mutta pari kk pillereiden aloituksen jälkeen olin raskaana. Se on todella ihmeellistä myös sen takia, ettei meillä miehen kanssa ollut juurikaan seksielämää juuri kipujeni ja kesken olleen palautumiseni vuoksi. Raskaus tuli ilmi yllättäen ja oli todellinen järkytys. No tässä eletään nyt viimeistä kolmannesta raskaudesta ja ajatukseen on ollut pakko tottua. Tämän jälkeen seksiä en aio harrastaa, ennen kuin keksitään aivan varma ehkäisykeino.
Jos varmasti tiedät, että et enempää lapsia halua niin sterilisaatio on varmaankin tapauksessasi järkevin vaihtoehto.
Missä niin sanotaan että kirjoittaja täyttäisi kriteerit? Pelkkä ei halua enää lapsia ei riitä steriin jos muut kohdat eivät täyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syönyt varmaan kolme vuotta nyt minipillereitä, eikä koko kolmen vuoden aikana ole kertaakaan ollut menkkoja. Mutta väitän, että jos tulisin raskaaksi siitä huolimatta, niin kyllä sen huomaisin. Kolme raskautta takana ja kaikista vatsa ollut tosi iso ja oireita niin pitkä lista, ettei sellaisia voi olla huomaamatta. :D
Niin, ja entä jos mahasi ei olisikaan iso? Tuntuisi siltä kuin olisit syönyt ison aterian. Ja menkat (eli jotain vuotoa) tulisi joka kuukausi.
On se kumma miten joka asiasta ihmiset luulevat että "no minulle ei voi tapahtua". Entä jos tapahtuu?
Ja kaikki tehdyt raskaustestit olisivat viallisia, vääriä negatiivisia. Voihan tuota tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa ei lue mitään em naisen kuukautisista ja sinulle on monta kertaa kerrottu tilanteista, jolloin niitä näyttää tulevan pitkälle raskauteen asti sekä tilanteita, jolloin niitä ei tule koskaan.
Yllätys raskaudet ovat nimensä mukaisesti yllätysraskauksia. Tätini tuli raskaaksi steriloimisesta huolimatta. Siksi näistä uutisoidaan, koska näillä on uutisarvoa. Tongit ja tongit kuin et ymmärtäisi, ettei koko maailma ole yhtä kuin sinun kokemusasiantuntijuutesi.
Pahoittelut epäselvästä ilmaisusta, mutta juuri tuo kysymykseni ei ollut kohdistettu artikkelin naiseen. Se oli vastaus tähän kommenttiin: Ei tämä maailma ole niin huoleton että kuukautisten seuraaminen voisi olla mitenkään tärkeä prioriteetti.
Totta, tämä on ollut hyvin valaiseva keskustelu. Kuukautisiin vaikuttaa liittyvän paljon sellaista, mitä ei opeteta peruskoulussa, eikä tuo artikkelikaan selventänyt asiaa. Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää päivänjatkoa!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla oo kuukautisia esim ehkäisyn takia.
Millä ehkäisyllä kuukautiset jää pois ainakin 4 kuukaudeksi? ap
Mulla ei ole ollut menkkoja moneen vuoteen koska syön pillereitä.
Minulla oli epäsäännöllinen kuukautiskierto,siksi en ihmetellyt kun kuukautisia ei tullut.
Olin kaverin tupareissa ja join kännit,mistä en ole ylpeä . Kun lopulta tajusin ettei rinnat mahtuneet enää liiveihin ja mandariineja
teki koko ajan mieli niin ostin testin. Olin viidennellä kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki tehdyt raskaustestit olisivat viallisia, vääriä negatiivisia. Voihan tuota tapahtua.
Miksi tekisit raskaustestin jos ei ole syytä epäillä että olet raskaana?
Olin nuorempana ammattiurheilija ja treenasin niin paljon, että kuukautisten toisinaan pois jääminen puoleksi vuodeksi oli ihan normaalia, muistan ehkä kerran tehneeni raskaustestin joskus puolen vuoden jälkeen, kun aloin ihmetellä, että nyt on kyllä ollut tosi pitkä väli.
Siten en ihmettele, jos raskauden huomaa vasta puolen välin tienoilla, mutta sitä en kyllä suostu uskomaan, ettei jollain olisi aavistustakaan raskaudesta ennen synnytystä, jolloin todetaan vauvan olevan täysiaikainen. No okei, joku yksittäinen HYVIN poikkeuksellinen tapaus voi olla, jossa raskaus on lähes oireeton, kuukautisissa ei ole tapahtunut muutosta aiempaan ja vauva on vielä poikkeuksellisen vähäliikkeinen. Mutta kyllä pääsääntöisesti siinä vaiheessa kun vatsassa potkii terve kaksi kiloinen niin ei siitä voi olla erehtymättä ja näissä tapauksissa kyse lienee pääasiallisesti siitä, että raskaus on vahinko eikö sitä haluta myöntää edes itselle joten huijataan itse itseään uskomaan, että tämä on varmasti jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syytä epäillä raskautta=ei harrastettu ollenkaan seksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syytä epäillä raskautta=ei harrastettu ollenkaan seksiä?
Kaikki naiset siis tekevät raskaustestin joka kuukausi, vaikka ehkäisy (jopa tuplasellainen) on käytössä eikä mitään raskauden merkkejä ole? Päinvastoin, kuukautiset tulevat normaalisti ja maha ei ole kasvanut, ei pahoinvointia jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli nuorena naisena kuukautiskierto 3 vko - 3 kk. Jos en muistanut laittaa alkamispäivää kalenteriin ylös, niin minun oli ihan mahdotonta muistaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin raskaana, niin minulla oli ekalla kolmanneksella paljon vuotoja. Hyvinkin joku voi luulla, että kuukautiset ovat vaan vähän epäsäännölliset. On siis harhaluulo, että kuukautiset jäisivät kaikilla pois, kun on raskaana.
Jos tarkkoja ollaan niin nuo raskausajan vuodot eivät ole kuukautisvuotoa vaikka ne samanlaisilta voivat vaikuttaakin...
Käytännössähän vuotoa ei voi mitenkään erottaa kuukautisvuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla oo kuukautisia esim ehkäisyn takia.
Millä ehkäisyllä kuukautiset jää pois ainakin 4 kuukaudeksi? ap
minipillereillä
ehkäisypillereillä, jos ei pidä taukoa
Hormonikapselilla (tyttärellä käytössä)
Hormonikierukalla (itsellä käytössä)
ja kuparikierukalla (toisella tyttärellä)....
Tyttäret siis 19 ja 21 vuotiaat. Vakituisissa suhteissa. Eilen juteltiin näitä tyttöjen juttuja saunoessa. Mulla ei ole ollut kolmeen vuoteen menkkoja, toisella tyttäristä vuoteen ja toisella puoleen vuoteen.