Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö 20v naiset ihmettele jos ei kuukautisia tule moneen kuukauteen?

Vierailija
08.05.2022 |

Vai mikä selittää sen että joku voi vasta raskauden puolivälin jälkeen tajuta tehdä raskaustestin? https://yle.fi/uutiset/3-12434987

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on niin epäsäännöllinen kierto ettei raskautta osaa epäillä jollei tule oireita, kuten vaikka pahoinvointia.

Kuulostaa onnekkaalta jos selviytyy raskauden ekasta kolmannesta täysin ilman pahoinvointia tai muitakaan raskauteen viittaavia oireita. ap

Ei mulla ainakaan mitään pahoinvointia ollut kertaakaan.

Vierailija
22/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin raskaana, niin minulla oli ekalla kolmanneksella paljon vuotoja. Hyvinkin joku voi luulla, että kuukautiset ovat vaan vähän epäsäännölliset. On siis harhaluulo, että kuukautiset jäisivät kaikilla pois, kun on raskaana.

Jos tarkkoja ollaan niin nuo raskausajan vuodot eivät ole kuukautisvuotoa vaikka ne samanlaisilta voivat vaikuttaakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelin aikoinaan kerran, että miksi YTHS:n lääkärin ovessa luki lapussa isoilla kirjaimilla: "Nainen selvitäthän viimeisten kuukautistesi alkamisajan ennen vastaanotolle tuloa."

Vaikuttaa siltä, että tosi moni (nuori) nainen ei ole käsittänyt kuukautisten funktiota tai seuraa niiden säännöllisyyttä millään tavalla. Ilmeisesti monet muut (turhat) asiat elämässä on tärkeämpiä. Jos itse olisin nainen niin tuo kuukautisten seuraaminen olisi yksi tärkeimmistä prioriteeteistä.

Ei tämä maailma ole niin huoleton että kuukautisten seuraaminen voisi olla mitenkään tärkeä prioriteetti.

Vierailija
24/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin raskaana, niin minulla oli ekalla kolmanneksella paljon vuotoja. Hyvinkin joku voi luulla, että kuukautiset ovat vaan vähän epäsäännölliset. On siis harhaluulo, että kuukautiset jäisivät kaikilla pois, kun on raskaana.

Jos tarkkoja ollaan niin nuo raskausajan vuodot eivät ole kuukautisvuotoa vaikka ne samanlaisilta voivat vaikuttaakin...

Silti joku voi luulla niitä kuukautisvuodoiksi ja siksi luulla että ei ole raskaana. eri

Vierailija
25/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Monilla kuukautiset ovat epäsäännölliset

- Kaikki eivät tarkkaile oloaan koko ajan. Vaikka olisi epämääräisiä oireita, niille oletetaan todennäköisin syy, vaikkapa että söin jotain huonoa 

- Parikymppisenä on muutakin tekemistä kuin vahtia kuukautisia kalenterin kanssa. En välttämättä itsekään tulisi miettineeksi milloin kuukautiset ovat viimeksi olleet kun mielessä on niin paljon muutakin.

Vierailija
26/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on normaalisti pitkä kierto, 2-3 kk. Tänäkin vuonna on tullut tamminkuun alussa ja maaliskuun lopussa

Oletko selvittänyt onko kaikki kunnossa?

Vierailija
27/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain yllätysvauvan. Sain tietää raskaudesta vasta kun synnytys oli jo käynnissä.

Kuukautiset ovat olleet koko aikuisiän epäsäännölliset. Maha ei kasvanut juuri olenkaan. Ne 7kg jotka tulivat, menivät grillikauden piikkin. Pahoinvlintia ei ollut. Urheilin koko raskauden ajan, vielä päivää ennen synnytystä juoksin 10km lenkin.

Alkoholia en luojan kiitos käytä ollenkaan.

Terve tyttö syntyi pari vuotta sitten.

Vierailija
28/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla oo kuukautisia esim ehkäisyn takia.

Millä ehkäisyllä kuukautiset jää pois ainakin 4 kuukaudeksi? ap

No mulla on ollut kuukautiset viimeksi 3 vuotta sitten. Keltarauhashormoni käytössä.

Vierailija
29/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on niin epäsäännöllinen kierto ettei raskautta osaa epäillä jollei tule oireita, kuten vaikka pahoinvointia.

Kuulostaa onnekkaalta jos selviytyy raskauden ekasta kolmannesta täysin ilman pahoinvointia tai muitakaan raskauteen viittaavia oireita. ap

No eikö artikkelissa sanottu, että tämmöiset raskaudet ovat äärimmäisen harvinaisia?

Tiedän itsekin tuttavan, jolle tuli yllätysvauva. Pariskunta toki yritti vauvaa, mutta raskaus tuli yllätyksenä ja havaittiin tosi myöhään. Pariskunnan vaimo oli, sanotaanko, rehevä ja lihaksikas nainen. Kun vauvakin oli kohdussa jotenkin tiiviisti selkäruotoa vasten, niin vaimokin kuittasi pienen turvotuksensa ihan ruokavaliosta johtuvana. Raskaus tajuttiin vasta, kun vauva potkaisi oikein mehevästi sisäelimeen! Jos olisi ollut rauhallisempi vauva, niin raskaus olisi voinut edetä huomaamatta vieläkin pidemmälle.

Vierailija
30/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla oo kuukautisia esim ehkäisyn takia.

Millä ehkäisyllä kuukautiset jää pois ainakin 4 kuukaudeksi? ap

Minipillerit ja e-pillerit. Nykyään on ihan tavallista että syödään e-pillereitä putkeen monta levyä niin että kuukautiset on esim. 2 - 4 krt vuodessa ja silloinkin niukat.

Vierailija
31/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti joku voi luulla niitä kuukautisvuodoiksi ja siksi luulla että ei ole raskaana. eri

Joo, mutta kai sitä voi raskaustestin tehdä varmuuden vuoksi jos on ollut sänkyhommissa ja kuukautiset on epäsäännölliset? Ei kai mikään laki estä ostamasta raskaustestiä vaikka ei vakituista parisuhdetta olekaan.

Vierailija
32/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. minipillereillä kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois, eikä kaikille tule selkeitä raskausoireita.

Onko tuo ihan terveydelle ongelmatonta? ap

Vierailija
33/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. minipillereillä kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois, eikä kaikille tule selkeitä raskausoireita.

Mitä ongelmia ajattelit sen aiheuttavan?

Vierailija
34/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ensimmäisen raskauden aikana alussa oli sellaisia vuotoja, että käytin tamponia, luulin siis että minulla oli menkat. Oikeastaan koko raskauden ajan vuotelin epäsäännöllisesti enemmän tai vähemmän verta, välissä oli taas muutaman viikon jaksoja, ettei verta tullut. Syytä ei koskaan löytynyt ja terve lapsi syntyi. Sitten aloin käyttää minipillereitä ja väitän, etten kertaakaan unohtanut ja niitä käytin säännöllisesti. En olisi synnytystrauman vuoksi halunnut todellakaan raskautua, mutta pari kk pillereiden aloituksen jälkeen olin raskaana. Se on todella ihmeellistä myös sen takia, ettei meillä miehen kanssa ollut juurikaan seksielämää juuri kipujeni ja kesken olleen palautumiseni vuoksi. Raskaus tuli ilmi yllättäen ja oli todellinen järkytys. No tässä eletään nyt viimeistä kolmannesta raskaudesta ja ajatukseen on ollut pakko tottua. Tämän jälkeen seksiä en aio harrastaa, ennen kuin keksitään aivan varma ehkäisykeino.

Vierailija
35/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käyttöohjeiden mukaista tuo on. Minipillereillä hoidetaan muun muassa endometrioosin oireita, esimerkiksi ylenmääräisen runsaita ja kivuliaita kuukautisia.

Vierailija
36/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa nuorista naisista on niin vaarallisen lihavia että hormonitoiminta on sekaisin jo ennestään. Kuukautiset tulee milloin sattuu ja liikalihavuus tekee sen ettei vartalon muodon muuttumista läskien alta edes huomaa. Liikalihavuuden vuoksi erilaisia oireita, jotka on samantyyppisiä kuin raskaudessa kuten närästys, pahoinvointi ja ruuansulatushäiriöt, hikoilu, erilaiset selkä/liitoskivut, on ollu jo niin kauan että nekään ei herätä henkilöä.

Vierailija
37/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Ja itse asiassa monille naisille jopa erittäin hyödyllistä. Itselläni on endometrioosi ja vuodottomuus on ainut mahdollisuuteni normaaliin elämään. Menkkojen aikaan olen viikon pois pelistä kipujen vuoksi samalla kun endo saa rauhassa levitä ympäri sisuskalujani: munasarjoihin, virtsarakkoon, suolistoon, palleaan...

Eli ei menkkoja minulle enää koskaan, kiitos. Toki kaikissa valmisteissa on oma riskinsä mutta luonnontilassa oleminen vaurioittaisi terveyttäni varmasti, hormoneilla menkkojen poispitämisessä on vain piebet riskit mihinkään.

Vierailija
38/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauspahoinvointikin on myytti. Sitä ei ole kuin puolella raskaanaolevia. Eli joka toisella ei ole mitään pahoinvointia ollenkaan. Minullakaan ei ollut.

Vierailija
39/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ongelmia ajattelit sen aiheuttavan?

Ajattelin vain, että kuukautisia tarvittaisiin johonkin silloin kun ei ole raskaana. Mutta toki en ole alan asiantuntija, alkoi vain nyt kiinnostaa tuon Ylen jutun myötä. ap

Vierailija
40/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuossa iässä ihan normaalia että oli neljäkin kuukautta ettei tullut ja sitten tuli kolmen viikon välein. Jos ensimmäinen lapseni ei olisi ollut odotettu, olisin varmaan huomannut raskauden joskus toukokuussa, kun vatsa alkoi kasvaa ja vaikea sanoa olisinko heti sittenkään. Lapsi syntyi lokakuussa. Minulla oli täysin oireeton raskaus, mutta kun lasta odotettiin, raskaustestejä tuli tehtyä useampi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi