Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö 20v naiset ihmettele jos ei kuukautisia tule moneen kuukauteen?

Vierailija
08.05.2022 |

Vai mikä selittää sen että joku voi vasta raskauden puolivälin jälkeen tajuta tehdä raskaustestin? https://yle.fi/uutiset/3-12434987

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtoiko käyttää normaalisti esim. alkoholia?

Vierailija
2/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtoiko käyttää normaalisti esim. alkoholia?

No selväähän on, että jos ei tiedä olevansa raskaana niin silloin ei ainakaan raskauden takia muuta elintapojaan. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on niin epäsäännöllinen kierto ettei raskautta osaa epäillä jollei tule oireita, kuten vaikka pahoinvointia.

Vierailija
4/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla oo kuukautisia esim ehkäisyn takia.

Vierailija
5/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat niin niukalla dieetillä ettei elimistöllä ole varaa kuukautisiin. Esim. hiilarit ovat välttämättömiä jotta saa normaalisti kuukautiset.

Vierailija
6/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hyvin epäsäännöllinen kierto, toiset taas syö ehkäisypillereitä ilman taukoja (ja kuukautisia) ja raskauden aikana voi olla vuotoja, vaikka raskaana olisikin.

Vierailija
7/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on normaalisti pitkä kierto, 2-3 kk. Tänäkin vuonna on tullut tamminkuun alussa ja maaliskuun lopussa

Vierailija
8/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin raskaana, niin minulla oli ekalla kolmanneksella paljon vuotoja. Hyvinkin joku voi luulla, että kuukautiset ovat vaan vähän epäsäännölliset. On siis harhaluulo, että kuukautiset jäisivät kaikilla pois, kun on raskaana.

Vierailija
9/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nainen on niin onnellinen kun kuukautisia ei kuulu että jotenkin aivot blokkaa mahdollisen raskauden. Varsinkin jos ei koe sitä mitenkään mahdolliseksi.

Vierailija
10/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ehkäisyllä kuukautiset jää pois ainakin 4 kuukaudeksi? ap

Vierailija
11/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minipillereillä kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois, eikä kaikille tule selkeitä raskausoireita.

Vierailija
12/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisimmin käytössä on ollut hormonaalinen ehkäisy, jota käyttäessä menkkoja ei tule ollenkaan. Muistaakseni minipillerit toimivat niin.

Vierailija
13/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipainoisilla on normaalia, ettei kuukautisia tule moneen kuukauteen, vaikka ei olisi raskaana. En lukenut linkin juttua, joten en tiedä onko tässä tapauksessa kyse painosta.

Vierailija
14/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ehkäisyllä kuukautiset jää pois ainakin 4 kuukaudeksi? ap

Hormonikierukalla ainakin.

Vierailija
15/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat niin niukalla dieetillä ettei elimistöllä ole varaa kuukautisiin. Esim. hiilarit ovat välttämättömiä jotta saa normaalisti kuukautiset.

Minulla tulee kitudieetillä kuukautiset jopa kahden viikon välein. Tämä on myytti

Vierailija
16/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on niin epäsäännöllinen kierto ettei raskautta osaa epäillä jollei tule oireita, kuten vaikka pahoinvointia.

Kuulostaa onnekkaalta jos selviytyy raskauden ekasta kolmannesta täysin ilman pahoinvointia tai muitakaan raskauteen viittaavia oireita. ap

Vierailija
17/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin aikoinaan kerran, että miksi YTHS:n lääkärin ovessa luki lapussa isoilla kirjaimilla: "Nainen selvitäthän viimeisten kuukautistesi alkamisajan ennen vastaanotolle tuloa."

Vaikuttaa siltä, että tosi moni (nuori) nainen ei ole käsittänyt kuukautisten funktiota tai seuraa niiden säännöllisyyttä millään tavalla. Ilmeisesti monet muut (turhat) asiat elämässä on tärkeämpiä. Jos itse olisin nainen niin tuo kuukautisten seuraaminen olisi yksi tärkeimmistä prioriteeteistä.

Vierailija
18/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa onnekkaalta jos selviytyy raskauden ekasta kolmannesta täysin ilman pahoinvointia tai muitakaan raskauteen viittaavia oireita. ap

Taitaa enemmänkin olla yleistä kuin onnekasta

Vierailija
19/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin tulee vuotoja raskauden aikanakin. Yhdellä tuttavallani tuli ihan säännöllisesti ja hän huomasikin raskaudet vasta 4 kk paikkeilla vasta.

Sitten taas toisilla on aina hyvin epäsäännölliset menkat, jopa kuukausien välit niissä, kuten minulla oli. 3-4 kk väli oli ihan tavallinen, kerran oli 6 kk.

Vierailija
20/62 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, mutta kierto säännöllistyi vasta 21-vuotiaana. Kierto 1-4 kuukautta. Olin alipainoinen ja 18-vuotiaana lääkäri ehdotti muutamaa kiloa lisäpainoa. Ei raskauksia kuitenkaan silloin. Kun paino nousi yli 48 kilon, niin kierto säännöllistyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän