Käytätkö vaatteet loppuun asti eli vasta kun tulee tarpeeksi reikiä heität pois?
Just heitin reikäset pikkarit pois. Nyt vielä jalassa toiset reikäset pikkarit, käytän viel kerran ja sit heitän pois. Reikäsiä sukkia käytössä myös, kun reikiä tulee vielä enemmän niin vasta sit heitän pois
Kommentit (508)
Kellään kokemusta vetyperoksidista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän vaatteita pois jo ennen reikiintymistä, jos ovat kulahtaneita tai olen niihin kyllästynyt.
Silloin ne kuuluu viedä kirpparille tai muuten kierrättää.
Lahjoituskirpparit yleensä kiroilevat näitä "lahjoituksia", koska se nostaa heidän jätemaksujaan aivan merkittävästi.
Jos se on venähtänyt ja kulahtanut, niin siirtyy meillä mökkikäyttöön ;) eli siellä sitten riittää kalastus-, marjastus-, remppa- ja maalaushommissa loppukäyttöä, lakanat menee marjapuskien juurelle ja katetta päälle..... ja puuvillavaatteet päätyy vielä tiskiräteiks ja lumpuiks, ennen kuin päätyvät polttotynnyriin.
Jos vaate ei yksinkertaisesti enää miellytä mutta on hyväkuntoinen, niin laitan kierrätykseen.
Hirmu harvoin meiltä lähtee vaatteita roskiin. Lähinnä loppuun käveltyjä kenkiä. Niitäkin on ensin liimailtu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän vaatteita pois jo ennen reikiintymistä, jos ovat kulahtaneita tai olen niihin kyllästynyt.
Lahjoituskirpparit yleensä kiroilevat näitä "lahjoituksia", koska se nostaa heidän jätemaksujaan aivan merkittävästi.
Eiköhän osa lahjoituksista ole kuitenkin ihan käyttökelpoisia ja jopa kuin uusia, jolloin niistä sitten saa rahaa jätemaksuihin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän osa lahjoituksista ole kuitenkin ihan käyttökelpoisia ja jopa kuin uusia, jolloin niistä sitten saa rahaa jätemaksuihin ;)
Jos minä lahjoitan uudenveroisia tavaroita hyväntekeväisyyteen, toivoisin että lahjoituksista saadut varat menisivät oikeasti tarvitseville, eikä niillä maksettaisi pihien ihmisten jätemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä lahjoitan uudenveroisia tavaroita hyväntekeväisyyteen, toivoisin että lahjoituksista saadut varat menisivät oikeasti tarvitseville, eikä niillä maksettaisi pihien ihmisten jätemaksuja.
Miksei vaan suoraan anna vaatteitasi sukulaisillesi tai naapureille?
Loppuun asti käytetään, käytännössä kunnes kangas alkaa pettämään. Kyllä sen jostain puuvillavaatteesta selkeästi näkee, milloin se on tiensä päässä. Koti- remppa ym käyttöä on aina kuitenkin vähän kuluneillekin vaatteille.
Lasten kanssa on asiasta pitänyt joskus keskustella. Kun ei ole meinannut kelvata käyttöön paita, josta on lähtenyt painettu kuva pesussa. Se, että vaatteesta on lähtenyt painatus pestessä ei kuitenkaan tee siitä käyttökelvotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin käytän vaatteita töissä siistinä. Kun eivät enää ole tarpeeksi siistejä työvaatteiksi, ne muuttuvat koti/mökkivaatteiksi. Käytetään kunnes ovat liian risoja päällä pidettäviksi. Sen jälkeen siirtyvät räteiksi, jos ovat sellaista kangasta, joka siihen sopii.
Kelpuutatko räteiksi myös alushousut, joissa menkkatahroja ja kellastumaa haaraosassa?
Käytän vain mustia alushousuja.
Nytkin tiskirättinä bambualkkarit, roikuu tossa vesihanan päällä
Kyllä, käytän vaatteeni loppuun. Esim farkuista hajosi vetoketju, jota en heti korjannut vaan pidin siinä hakaneula ja paita peitti vetoketjun. Sitten korjasin vetoketjun - meni uudelleen rikki, joten annoin olla ja käytin hakaneulaa.
Teen samoin kuin varmaan moni muukin eli ensin pidän vaatteita töissä, sitten kotona ja lopuksi vien mökille työvaatteiksi. En puhu alusvaatteista. Viimeiseksi käytän siivousrätteinä ja keväisin kun öljyämme kalusteita, vanhoilla vaatteilla voi pyyhkiä ylimääräiset pois ja sitten heittää saunanpesään. Vanhoja sukkia (reikäisiä) käytän siivouksessa eli laitan lastan/harjan päälle kostutettuna niin saan pölykissat pois lattialta (tämä siis kotona). Sukkia käytän mökillä suoraan myös öljyämiseen niin ei tarvitse pensseliä, kädessä on muovikäsine sukan alla.
Kyllä niille vanhoille, reikäisille, kulahtaneille vaatteille keksii käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
No en käytä reikiintymiseen asti. Yleensä nyppyyntyvät ja kulahtavat ennen sitä. Ja jotkut paidat haisevat kainaloista eivätkä puhdistu koneessa-silloin on aika lähteä mun kaapista. Osaan vaatteista vaan kyllästyy ja osaa ei vaan tule pidettyä.
Pyykkietikka toimii hyvin kaikkien hajujen poistajana ja pitää lisäksi pesukoneen puhtaana. Teen itse pyykkietikkaa väkiviinaetikasta. Ei haise edes jumppavaatteet hieltä saati kainalot. Kokeile.
Loppuun asti ja pidetään muistona vielä lurexit matkamuisto vaatteet ja työvaatteet sekä korut sekä korukellot ja lahjaksi saadut korut nekin jotka on joku varastanut Jumala tietää kyllä kenen koruja käytät ja myyt.
Vierailija kirjoitti:
Loppuun asti käytetään, käytännössä kunnes kangas alkaa pettämään. Kyllä sen jostain puuvillavaatteesta selkeästi näkee, milloin se on tiensä päässä. Koti- remppa ym käyttöä on aina kuitenkin vähän kuluneillekin vaatteille.
Lasten kanssa on asiasta pitänyt joskus keskustella. Kun ei ole meinannut kelvata käyttöön paita, josta on lähtenyt painettu kuva pesussa. Se, että vaatteesta on lähtenyt painatus pestessä ei kuitenkaan tee siitä käyttökelvotonta.
Lasten kanssa kannattaa myös keskustella siitä, että ne printit t-paidoissa ovat yhtä mikromuovia, VOC-yhdistettä ja muuta haitallista kemikaalia. Johonkin ne ovat siitä matkan varrella kadonneet printin myötä. Ehkäpä paita voisi olla uutenakin ihan yhtä kiva, vaikkei siihen olisikaan painettu jotain tekstiä tai kuvaa. Kun ne printit todennäköisimmin on lisätty siihen siksi, että ne edistävät myyntiä ja niihin kyllästymään nopeammin ja sitten taas ostamaan uutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin käytän vaatteita töissä siistinä. Kun eivät enää ole tarpeeksi siistejä työvaatteiksi, ne muuttuvat koti/mökkivaatteiksi. Käytetään kunnes ovat liian risoja päällä pidettäviksi. Sen jälkeen siirtyvät räteiksi, jos ovat sellaista kangasta, joka siihen sopii.
Kelpuutatko räteiksi myös alushousut, joissa menkkatahroja ja kellastumaa haaraosassa?
Oikeasti luin facesta joku aika sitten kun yksi tyyppi kertoi pitävänsä käytössä pikkareita, joista on alapään nesteet polttaneet värin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaan suoraan anna vaatteitasi sukulaisillesi tai naapureille?
Naapurini ja sukulaiseni eivät välttämättä ole samaa kokoa kuin minä ja heillä on erilainen tyyli ja mieltymykset vaatteiden suhteen. Vaikka hankkii vaatteitaan ja tavaroitaan kierrätettynä, on meillä kaikilla halumme ja oikeutemme pukeutua niin kuin tahdomme, ei vaan johonkin, joka sattuu tarjolla olemaan.
Jos minä lahjoitan uudenveroisia tavaroita hyväntekeväisyyteen, toivoisin että lahjoituksista saadut varat menisivät oikeasti tarvitseville, eikä niillä maksettaisi pihien ihmisten jätemaksuja.[/quote]
Miksei vaan suoraan anna vaatteitasi sukulaisillesi tai naapureille?[/quote]
Kuka niitä sinun vanhoja retkujasi haluaa pitää? Ei ainakaan naapurisi tai sukulaisesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti luin facesta joku aika sitten kun yksi tyyppi kertoi pitävänsä käytössä pikkareita, joista on alapään nesteet polttaneet värin pois.
Entä sitten ? Ihan normaalia
No nyt ymmärrän miksi niin monet näyttävät epäsiistiltä.
Jos meillä vaate nukkaantuu, kuluu tai hajoaa niin kyllä se heitetään Uff tai roskiin.
Osta etikkaa ja soodaa, niin hajut lähtee