Ahdistaa nykyajan työn hakeminen :(
Kun pitäisi tehdä itsestään jotain videoita ja ottaa valokuvia ja olla suosittelijoita ja cv:kin pitää nykyään olla mahdollisimman graafinen jne jne jne. Mulla 25 vuoden työsuhde, josta jouduin lopulta poispotkituksi koska sairastuin vakavasti. Kiva sitten laittaa tuollainen suosittelijaksi, kun kuulema voivat kysyä että irtisanottiinko minut vai lähdinkö itse... ja kun uusi työnantaja kuulee, että mulla on taustalla vakava sairaus (josta olen jo toipunut), niin eihän ne mua palkkaa kun pelkäävät että sairastun uudelleen.
Kun ei ole suosittelijoita, en osaa enkä halua tehdä itsestäni mitään videotervehdyksiä niin onko nyt sitten vain sillä tavalla, ettei mulla ole enää mitään mahdollisuuksia omaa alaani liippaaviin asiantuntijan töihin?
Sanokaa nyt pliis joku, että ootte päässeet silti korkeakoulutusta vaativiin töihin vaikkei olekaan ollut suosittelijoita ja valokuvia ja videolinkkejä yms.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa tätä myös työnantajan näkökulmasta. Työntekijän irtisanominen on niin kallista ettei riskiä haluta ottaa. Siksi työntekijän taustoja pyritään selvittämään ja jos niissä on epäselvyyksiä, jätetään palkkaamatta.
Joustavat työmarkkinat ovat myös työntekijän etu kun yritykset uskaltavat palkata uusia työntekijöitä.
Siksi moneen paikkaan haetaankin nykyisin henkilöstörekrytointifirman kautta ja paikan saanut ei työllisty ainakaan heti suoraan työnantajayritykseen. Riskien minimointia.
Rekrytointifirman käyttäminen on tosiaan järkevää, jos lähtökohtana on löytää henkilöstöä irtisanottavaksi. Isot palvelualan yritykset voi ehkä hyötyä moisesta massarekrytoinnista, mikäli tarvitaan työvoimaa, jota ilmeisesti ei tarvitse perehdyttää tai esitellä työyhteisölle.
Jos vaaditaan korkeakoulututkintoa, taitoa, kokemusta ja suosituksia kuten AP mainitsi, niin rekrytoinnin ulkoistaminen kertoo työnantajan laiskuudesta ja minimoi lähinnä sen riskin että löytyisi oikeasti sopiva tekijä. Eikä irtisanominen ole Suomessa edes erityisen hankalaa tai kallista, vaikka kerran menisi mönkään.
APlle sen verran, että tutustu etätyömahdollisuuksiin esim. LinkedInin kautta. Ja opettele ne CV- ja videotaidot joita et osaa, vaikka et ikinä lähetä yhtään videota tai graafista pläjäystä. Jos et halua etkä osaa etkä halua osata, niin ei sitten.
Tätä se on työpaikoilla, joilla on enemmän tarjontaa kuin kysyntää, parisuhdemarkkinoilla samaa kutsuttaisiin kai hypergamiaksi. Itse hain vuokratyöfirmaan tiskarin ja keittiöapulaisen hommia tekemään ja haastattelija painotti, että mun täytyy nyt soitella entiset kesätyöpaikkani läpi, sillä ilman suosittelijaa on turha haaveilla pestistä.
Sain kyllä suosittelijan helposti, mutta oikeasti, kyse oli ihan hanttihommista, joihin pystyisi vaikka teinikin. Vaatimukset kasvaa älyttömyyksiin, kun on, mistä valita
Minä olen hakenut tiskarin paikkaa, jonne olisi ollut kolme hakukierrosta: ryhmähaastattelu, yksilöhaastattelu ja isoimman pomon haastattelu. Tipuin ryhmähaastattelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hakenut tiskarin paikkaa, jonne olisi ollut kolme hakukierrosta: ryhmähaastattelu, yksilöhaastattelu ja isoimman pomon haastattelu. Tipuin ryhmähaastattelun jälkeen.
Missäpäin tällaista pelleilyä on? Oman kokemukseni mukaan taas juuri tiskariksi pääsee helposti eikä vaadita edes ravintola-alan koulutustakaan. Kummallista, kun kova pula alan tekijöistä mutta silti noin hankalaksi tehty tuo työnhakeminen.
Itselläni ihan perus cv ja hyvin olen saanut töitä.
Täälläkin on tyyppejä joiden mielestä 6kk koeaika ei merkkaa mitään... Saati sitten vuosikausien määräaikaisena pyörittäminen. Kyllä siinä ihan tarkkaan tiedetään kuka on mitäkin.
Työnantajille vaan ei riitä mikään.