Oletko kateellinen ihmisille jotka on perineet kesämökin?
Kommentit (81)
Hauskaa! Perintömökin omistajana minulle on kuittailtu siitä että "mitä kautta tää mökki on sulle tullut". Ja tämä sellaisen ihmisen suusta, joka on saanut vanhemmiltaan kaiken rahallisen avun mitä kukaan voi ikinä toivoa, uusia autoja ja talon rakennuksia myöten :D
En ole koskaan ollut kateellinen toisten kesämökeistä, koska ovat niin erilaisia. Ja muutin Helsingistä maalle, joten nyt on mökki, mutta teettää paljon töitä. Pihatyöt, talon remontointi kustannukset: putkityöt, sakokaivot, pihatien kunnostus, puutarhatyöt, sakokaivon tyhjennys, kaivoveden korjaus työt, siis kaikki maksaa. Ja lehtien harvavointi, nurmikon leikkaus, kitkeminen, pihalta joutuu välillä katkaisemaan puita, kun ovat lahoja, takkojen puhdistustyöt ja niiden korjaus ym. ym. eli töitä riittää vaikka kuinka. On tässä hyvät puolensa, niinkuin myös kerrostalo elämässä. Kaikkea ei vain saa, että voisi vain levätä laakereillaan.
Meidän sukumökki oli homeinen ja keskellä sysikorpea, mutta niinhän sen alueen sukumme Helsingissä asuva porvari halusi ja kieroili itselleen (vähäisten metsien takia).
En itse ole koskaan ollut mikään mökkisielu vaan janoan ulkomaille lämmön perään.
Juurikin maanantaina olisi edessä lento etelä-Eurooppaan. 🖤
Eli en siis tuntisi kateutta tutun tai puolitutun perimästä mökistä. =)
En ole. Silloinhan henkilö on menettänyt läheisensä, jos perintöä saa.
Suomessa on liian kylmä ilmasto mökkijuttuihin.
Ei kannata. Meillä on vanhemmilla mökit molemmilta puolilta, ja ostimme silti oman, koska eihän kukaan edes keski-ikäinen (toivottavasti) oikeasti peri mökkiä, vaan vasta vanhukset. Siihen asti se on jonkun toisen mökki, jota ei tietenkään saa sisustaa ja laittaa makunsa mukaan tai rakentaa pihalle mitä haluaa. Eikä pidäkään saada.
Kyl mie vähän olen kateellinen. Itsellä / perheelläni / suvullani ei ole ollut koskaan mökkiä. Tuntuu, et kaikilla sellainen on. Toisaalta enpä tiiä oisko sellanen sit kiva kuitenkaan. Sit siellä pitäis olla kaikki kesän viikonloput ja lomat ja se kaikki remontin ja ylläpidon määrä ja rahan meno. Jatkuvaa tavaroiden pakkaamista ja raahaamista edestakaisin.
Olisihan se kiva, jos minulla olisi mökki. Mutta en ole kateellinen toisten mökeistä. Heidän vanhempansa, isovanhempansa tai isoisovanhempansa ovat uurastaneet ja se uurastuksen tulos eli kesämökki kyllä kuuluu uurastajien jälkeläisille tietenkin, jos ne vanhemmat tai isovanhemmat ovat näin halunneet.
Minun suvussani on ollut vaikeuksia ja olen kiitollinen siitä, minkälaisia henkisiä ja fyysisiä resursseja meidän suvussa kuitenkin on kaikista vastoinkäymisistä huolimatta.
En ole.
Kesämökki = riippakivi
Minua ei mökille saa vaikka maksettaisi!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Meillä on vanhemmilla mökit molemmilta puolilta, ja ostimme silti oman, koska eihän kukaan edes keski-ikäinen (toivottavasti) oikeasti peri mökkiä, vaan vasta vanhukset. Siihen asti se on jonkun toisen mökki, jota ei tietenkään saa sisustaa ja laittaa makunsa mukaan tai rakentaa pihalle mitä haluaa. Eikä pidäkään saada.
Luonnollisestikin jopa nuorena voi periä mökin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän sukumökki oli homeinen ja keskellä sysikorpea, mutta niinhän sen alueen sukumme Helsingissä asuva porvari halusi ja kieroili itselleen (vähäisten metsien takia).
En itse ole koskaan ollut mikään mökkisielu vaan janoan ulkomaille lämmön perään.
Juurikin maanantaina olisi edessä lento etelä-Eurooppaan. 🖤Eli en siis tuntisi kateutta tutun tai puolitutun perimästä mökistä. =)
Tätä en ymmärrä. Miksi mökkeily pois sulkee matkustamisen? Talvella ja syksyllä matkustetaan sinne lämmön perään ja kesällä ollaan mökillä ja nautitaan mökin tarjoamasta lomasta. Ihan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mie vähän olen kateellinen. Itsellä / perheelläni / suvullani ei ole ollut koskaan mökkiä. Tuntuu, et kaikilla sellainen on. Toisaalta enpä tiiä oisko sellanen sit kiva kuitenkaan. Sit siellä pitäis olla kaikki kesän viikonloput ja lomat ja se kaikki remontin ja ylläpidon määrä ja rahan meno. Jatkuvaa tavaroiden pakkaamista ja raahaamista edestakaisin.
Kyllä siellä voi olla ihan silloin kuin itse haluaa, mitään pakkoa viettää kaikki lomat ja viikonloput mökillään ei ole.
En tunne ketään, kuka olisi onnellinen perimästään mökistä. Voi sotkea kuviot täysin ja yleensä kaipaisi vielä täysremontin ennen myyntiä, mihin ei ole varaa. Sisarusriitoja jne. Lukekaa täältä palstalta vaikka näitä stooreja.
Esim. tuntemani sairaanhoitaja, jolla oli yksinhuoltajana melko pienet tulot. Niin hän ei voinut tietenkään myydä omaa osuuttaan mökistään pois, kun oli kaksi rikkaampaa sisarusta, jotka eivät kuitenkaan tahtoneet häntä siitä lunastaa ulos.
Monella on mökki jossain etään perällä, minne ei ehdi, eikä pääse, kun ei ole autoa jne.
Näitä mökkejä on sitten myynnissä epätoivon vimmalla netissäkin, eikä mene kaupaksi.
Olen kateellinen ja katkerakin. Minun piti periä kesämökki, mutta vanhemmat myivät sen pois, kun olin vielä alaikäinen. Sitä ennen kymmenen vuoden ajan jouduin kuitenkin kesäisin raatamaan siellä kaikenlaisissa töissä ja kun valitin, sanottiin, että älä valita - tämä jää vielä sinulle. Mutta ei jäänyt. Eikä minulla ole varaa ostaa tai rakentaa omaa mökkiä. Vanhempani rakensivat aikoinaan mökkinsä tontille, jonka äiti oli saanut perinnöksi. Itse rakennus siirrettiin äidin vanhempien pihapiiristä. Minulla ei ole ketään, joka jättäisi minulle tonttia tai edes hirsiä perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin maanantaina olisi edessä lento etelä-Eurooppaan. 🖤Eli en siis tuntisi kateutta tutun tai puolitutun perimästä mökistä. =)
Tätä en ymmärrä. Miksi mökkeily pois sulkee matkustamisen? Talvella ja syksyllä matkustetaan sinne lämmön perään ja kesällä ollaan mökillä ja nautitaan mökin tarjoamasta lomasta. Ihan parasta.
Useilta sulkee. Kaikki kun eivät ole niin varakkaita vaan osa on sitä "huonompaa kansaa."
Mutta tavanomaista varakaampia te kuitenkin olette, kerta ihan täytyy ihmetellä asiaa.
Varmaan on varaa autojenkin ylläpitämiseen? =)
"En tunne ketään, kuka olisi onnellinen perimästään mökistä."
Voi luoja nyt taas. Ihan varmaan.
Kyllä mä vähän kateellinen olen, jos se on kiva mökki kauniilla paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useilta sulkee. Kaikki kun eivät ole niin varakkaita vaan osa on sitä "huonompaa kansaa."
Mutta tavanomaista varakaampia te kuitenkin olette, kerta ihan täytyy ihmetellä asiaa.
Varmaan on aika tavallista omistaa auto?
Eikä kaikki mökit ole kalliita ylläpitää, varsinkaan sellaiset tavalliset mökit.
Ja voihan mökin laittaa tuottamaankin, jos kestää ajatuksen vieraista vuokralaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa auton ylläpitoon, niin kannattaisko sitä ulkomaillelentelyä vähentää?
Minä olen perinyt mökin osittain. Loppuosuuden ostin pois siskoltani.
Ihana, ihana, ihana mökki ja ikioma saari, jota olen rakastanut lapsesta asti.