MIksi ihmiset ovat alkoholistien kanssa?
Kommentit (62)
Naiset yleensä arvostavat korkealle sitä, että mies on pienessä hiprakassa lähestymistilanteessa. Ajatellaan nyt sitä, että pariskunta on tutustunut ennen Tinderin vallankumousta. Todennäköisesti lähes jokainen pariskunta ennen tuota sovellusta tapasi kumppaninsa jonkinlaisessa humalatilassa baarissa/bileissä/pikkujouluissa/juhlissa. Jo opiskelijaelämässä erottuivat ne miehet, joilla oli orastavaa alkoholiongelmaa. Ja he myös pariutuivat kaikkein parhaiten kaikenlaisiin suhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin toisinpäin että miksi alkoholistit ovat täys raittiin kanssa sillä se juomisen kyttääminen ja nalkuttaminen siitä on varmasti hermoja raastavaa.
Koska alkoholisti tarvitsee jonkun syyn juomiseen. Nalkuttava puoliso on hyvä syy juomiseen, ja sitten toinen hyvä syy juoda on se, kun ei ole sitä puolisoa. Ja kummassakin tapauksessa hän on sama henkilö.
Ystävä on läheisriippuvainen ja mieluummin on alkoholistin kanssa kuin yksin. Ihmettelen kyllä, etteikö maksa jo poksahda mieheltä, kun on ryyppännyt viitenä päivänä viikossa jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Naiset yleensä arvostavat korkealle sitä, että mies on pienessä hiprakassa lähestymistilanteessa. Ajatellaan nyt sitä, että pariskunta on tutustunut ennen Tinderin vallankumousta. Todennäköisesti lähes jokainen pariskunta ennen tuota sovellusta tapasi kumppaninsa jonkinlaisessa humalatilassa baarissa/bileissä/pikkujouluissa/juhlissa. Jo opiskelijaelämässä erottuivat ne miehet, joilla oli orastavaa alkoholiongelmaa. Ja he myös pariutuivat kaikkein parhaiten kaikenlaisiin suhteisiin.
Hyvin usein se tuleva puoliso on tavattu kummankin ollessa selvin päin.
Minä elän alkoholistin kanssa. Siksi koska en uskalla erota, minulla ei ole turvaverkkoja tai kavereita, olen täysin yksin. Rakastan kyllä miestäni mutta humalanhuuruiset känniviikonloput ei ole kivoja ja tunnen suurta turvattomuutta silloin. Olen varmasti läheisriippuvainen enkä usko löytäväni enää ketään, en kelpaa kellekkään. Lisäksi asunto on minun nimissäni, menettäisin sen jos eroaisin. Pakko vaan jaksaa.
Alkoholismi on sairaus, ei luonteenpiirre. Se on syy, miksi ei ole niin yksinkertaista vaan lähteä, vaikka se olisi omaksi parhaaksi ja usein varsin kannatettava vaihtoehto. Mutta syy siihen, miksi moni ei lähde, on se ihminen siellä sairauden takana. Vaikka sairaus oireilisi pahasti, moni yhä muistaa, kuka puoliso pohjimmiltaan on. On toki selvää, että yhteisestä arjesta ei tule mitään, jos toisella ei ole tahtoa tai kykyä parantua.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä on läheisriippuvainen ja mieluummin on alkoholistin kanssa kuin yksin. Ihmettelen kyllä, etteikö maksa jo poksahda mieheltä, kun on ryyppännyt viitenä päivänä viikossa jo 20 vuotta.
Kahden päivän kehon puhdistus tauko viikossa on sitten ilmeisesti auttanut.
Varmaan moni on sen takia, että on itsekin alkkis. Suomessa hyvin yleistä.
Vai tarkoitatko nyt sellaisia, jotka eivät itse juo, mutta kumppani juo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein se tuleva puoliso on tavattu kummankin ollessa selvin päin.
Kuten missä? Kirjastossa hyllyjen välissä vai? Tuskinpa...
Alkoholistien kumppanit ovat yleensä läheisriippuvaisia. Kokemuksesta sanon että se on pirullinen vaiva. Hölmöyksissään luulee että tarpeeksi kun ohjaa erilaisia resursseja sen juopon tai addiktin auttamiseen niin kyllä siitä saa vielä ehjän. Ja olisi tuhmaa ja väärin hylätä toinen kun se on niin heikko.
Vierailija kirjoitti:
Moni alkoholisti on hauska, pidetty seuramies. Jännä , mutta helppo. Dokullaon yleensä laaja baarikaveriseura. Verrattuna kilttinörttiin, joka hakkaa pelejä, ei puhu, eikä pussaa alkoholisti on ihan kiva. Käytännössä johtaa yh tilanteeseen, lopulta eroo, mutta siinä välissä hauskaa.
Et kyllä tiedä yhtään mistä puhut. Alkoholisti on perheenjäsenenä poissaoleva, osallistumaton ja lupauksia rikkova. Suuren osan ajasta pöhnässa, humalassa, peittelemässä humalaa, ajattelemassa juomista, salajuomassa, sammuneena, väsyneenä juomisesta tai krapulassa.
Perheenjäsenen näkökulmasta pullo on se paras kaveri, ja itse puolisona tai lapsena jossain paljon alempana arvojärjestyksessä. Normaali perheen toimiminen - arki, lupausten pito, siivous, reissut, juttelu perheen kanssa, yhdessä tekeminen, yhteinen joulu/juhannus/mikävaan - EI TOIMI. Alkoholisti voi luvata hakevansa sinut kaupungilta autolla....ja jättää sinut kaatosateeseen tavaroiden kanssa, koska itse meni juomaan. Alkoholisti vie koiran lenkille uudenvuodenaattona....ja tuo sen takaisin tassu riekaleina oman pullonsa siruista ja on itse liian humalassa viedäkseen lemmikin eläinlääkäripäivystykseen. Alkoholisti ei tunne lapsiaan kun oli aina poissa, humalassa, pöhnässä tai sammuneena kaikki vapaa-ajat, lomat ja silloin kun lapset olisivat tarvinneet vanhempaansa joko hyvässä tai pahassa. Alkoholisti ajaa perheen autoa vaikka humalassa, jolloin Sinäkin kymmenvuotiaana opit jo ala-asteikäisenä seuraamaan seilaako kyydissä olevasi auto taas kaistojen viivojen väliä, eli onko turvallista olla oman vanhemman kyydissä.
Alkoholisti EI OLE mikään jännä tai hauska perheenjäsen, vaan vakavasti sairas ihminen jonka käytös vaikuttaa koko perheeseen. Ikuiset pettymykset, lupausten rikkominen, turvattomuuden tunne ja vaikka oman perheen vaaraan saattaminen, siitä on alkoholistin perhe-elämä tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni alkoholisti on hauska, pidetty seuramies. Jännä , mutta helppo. Dokullaon yleensä laaja baarikaveriseura. Verrattuna kilttinörttiin, joka hakkaa pelejä, ei puhu, eikä pussaa alkoholisti on ihan kiva. Käytännössä johtaa yh tilanteeseen, lopulta eroo, mutta siinä välissä hauskaa.
Et kyllä tiedä yhtään mistä puhut. Alkoholisti on perheenjäsenenä poissaoleva, osallistumaton ja lupauksia rikkova. Suuren osan ajasta pöhnässa, humalassa, peittelemässä humalaa, ajattelemassa juomista, salajuomassa, sammuneena, väsyneenä juomisesta tai krapulassa.
Perheenjäsenen näkökulmasta pullo on se paras kaveri, ja itse puolisona tai lapsena jossain paljon alempana arvojärjestyksessä. Normaali perheen toimiminen - arki, lupausten pito, siivous, reissut, juttelu perheen kanssa, yhdessä tekeminen, yhteinen joulu/juhannus/mikävaan - EI TOIMI. Alkoholisti voi luvata hakevansa sinut kaupungilta autolla....ja jättää sinut kaatosateeseen tavaroiden kanssa, koska itse meni juomaan. Alkoholisti vie koiran lenkille uudenvuodenaattona....ja tuo sen takaisin tassu riekaleina oman pullonsa siruista ja on itse liian humalassa viedäkseen lemmikin eläinlääkäripäivystykseen. Alkoholisti ei tunne lapsiaan kun oli aina poissa, humalassa, pöhnässä tai sammuneena kaikki vapaa-ajat, lomat ja silloin kun lapset olisivat tarvinneet vanhempaansa joko hyvässä tai pahassa. Alkoholisti ajaa perheen autoa vaikka humalassa, jolloin Sinäkin kymmenvuotiaana opit jo ala-asteikäisenä seuraamaan seilaako kyydissä olevasi auto taas kaistojen viivojen väliä, eli onko turvallista olla oman vanhemman kyydissä.
Alkoholisti EI OLE mikään jännä tai hauska perheenjäsen, vaan vakavasti sairas ihminen jonka käytös vaikuttaa koko perheeseen. Ikuiset pettymykset, lupausten rikkominen, turvattomuuden tunne ja vaikka oman perheen vaaraan saattaminen, siitä on alkoholistin perhe-elämä tehty.
Tuo alkoholisti on kuitenkin todennäköisesti jossain vaiheessa elämää ollut jännä. Pieni känni otettu päälle viikonlopusta toiseen teini-iästä alkaen ja tytöt/naiset ovat tulkinneet hänet "supliikkimieheksi". Nämä "supliikkimiehet" ovat sitten pariutuneet urakalla silloin, kun sairaus ei ollut vielä "puhjennut". Ja yhä edelleen naiset arvostavat näitä samoja piirteitä, joita alkoholisteista/tulevista alkoholisteista löytyy. Alkoholia runsaasti käyttävät miehet pariutuvat kaikkein parhaiten nuorena ja huonoiten ne, jotka eivät juo ollenkaan.
Moni alkoholisti on hyvin älykäs, ja tietää että alkoholi on nopea ja laillinen kemiallinen keino lievittää ahdistusta, joka seuraa siitä kun huomaa miten viturallaan asiat yleisesti ottaen on ja joihin ei käytännössä ole mahdollisuutta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo alkoholisti on kuitenkin todennäköisesti jossain vaiheessa elämää ollut jännä. Pieni känni otettu päälle viikonlopusta toiseen teini-iästä alkaen ja tytöt/naiset ovat tulkinneet hänet "supliikkimieheksi". Nämä "supliikkimiehet" ovat sitten pariutuneet urakalla silloin, kun sairaus ei ollut vielä "puhjennut". Ja yhä edelleen naiset arvostavat näitä samoja piirteitä, joita alkoholisteista/tulevista alkoholisteista löytyy. Alkoholia runsaasti käyttävät miehet pariutuvat kaikkein parhaiten nuorena ja huonoiten ne, jotka eivät juo ollenkaan.
Elämä ei ole mikään amerikkainen pickup artist -käsikirja. Ja alkoholismi on sairaus eikä luonteenpiirre. Montako "supliikkimies"-tyylistä alkoholiongelmaista metsien miestä ja laitapuolen kulkijaa olet nähnyt? Tosi omituinen viinan käyttöä glorifioiva näkökulma millä ei ole mitään tekemistä alkoholismin tai sen myrkyttämien lähisuhteiden kanssa.
Ps. Ainakin omissa opiskelijapiireissä (2012-2018, eli tuoreessa muistissa) ne bileissä kovimmin ottaneet oli sitä paitsi myös aina ne illan luuserit ja jälkipuinnin häpeäpilkut. Ei ketään viehätä jos joku sammuu omaan oksennukseensa.
Jotkut alkoholistien puolisot ikään kuin katsovat sen alkoholismin ohi. Ongelma on kyllä todellakin heille olemassa kaiken aikaa ja se on niin suuri, että se vaikuttaa koko elämään, mutta siitä ei puhuta yhdessä, se lakaistaan maton alle piiloon niin hyvin kuin vain osataan. Alkoholistin kanssa voi olla äärimmäisen vaikea puhua hänen alkoholiongelmasta, mikäli hän itse ei aiheesta halua puhua, ja mikäli hän vieläpä kaiken lisäksi uskoo, että hänellä ei ole alkoholin kanssa ongelmaa laisinkaan. Pahimmassa tapauksessa alkoholisti välttelee aiheesta puhumista siten, että hän jatkuvasti syyttää puolisoa kaiken maailman asioista, koska saa sillä tavalla huomion pois itsestään, ja se puoliso onkin syypää kaikkeen, eikä se hänen oma alkoholin käyttö. Siinä sitä sitten vaan jatketaan turvatonta elämää yhdessä eteenpäin puhumatta siitä jättimäisestä virtahevosta, joka siinä keskekkä olohuonetta jatkuvasti möllöttää.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut alkoholistien puolisot ikään kuin katsovat sen alkoholismin ohi. Ongelma on kyllä todellakin heille olemassa kaiken aikaa ja se on niin suuri, että se vaikuttaa koko elämään, mutta siitä ei puhuta yhdessä, se lakaistaan maton alle piiloon niin hyvin kuin vain osataan. Alkoholistin kanssa voi olla äärimmäisen vaikea puhua hänen alkoholiongelmasta, mikäli hän itse ei aiheesta halua puhua, ja mikäli hän vieläpä kaiken lisäksi uskoo, että hänellä ei ole alkoholin kanssa ongelmaa laisinkaan. Pahimmassa tapauksessa alkoholisti välttelee aiheesta puhumista siten, että hän jatkuvasti syyttää puolisoa kaiken maailman asioista, koska saa sillä tavalla huomion pois itsestään, ja se puoliso onkin syypää kaikkeen, eikä se hänen oma alkoholin käyttö. Siinä sitä sitten vaan jatketaan turvatonta elämää yhdessä eteenpäin puhumatta siitä jättimäisestä virtahevosta, joka siinä keskekkä olohuonetta jatkuvasti möllöttää.
keskekkä = keskellä
Luulisi, että nolompaa on vetää perässä jotain juoppokumppania, kuin erota sellaisesta. Jos joku siis kokee häpeää eroamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alkoholisti. Elätän perheeni hyvin pitkälti, hoidan siivoukset, arjen ja luon perheelleni struktuurin. Käytän lapset lääkärissä, hoidan pienet pipit ja käytän lapset hoplopissa, uimassa, lomamatkoilla ja ihan arkisesti päiväkodissa. Suunnittelen perheen yhteiset tekemiset ja olen niissä mukana. Iltaisin tissutan viiniä televisiota katsellessa. Alkoholismiakin kun on kovin erilaista
Koska he ovat itse alkoholisteja tai sitten alkoholisti tai alkoholistin suku on rikas.
Minä kerron muutamia syitä:
1. Pahaa aavistamatta on erehtynyt juopon kelkkaan (ks viesti 19). Sitten on vaikea erota, kun on yhteiset lapset, yhteiset suvut, yhteiset lainat ...
2. Haluaa pitää kulissia yllä, kun jostakin syystä ero olisi osoitus epäonnistumisesta ja siksi suuri häpeä.
3. Uskoo sinisilmäisesti, että kyllä se lakkaa juomasta "sitten kun ..."
Eikä ole tullut vielä sitä ns. viimeistä pisaraa, joka saa maljan vuotamaan yli ja aiheuttanut ero. Tämä liittyy erityisesti edellisiin kohtiin 1 ja 2.