Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitaajat BLUFFAAVAT TÖRKEÄLLÄ TAVALLA: mitään joukkoirtisanoutumista ei tule!

Vierailija
07.05.2022 |

Minne ne muka menisi töihin sitten? Täyttä BLUFFIA! Olen varmana huhuna kuullut, että joukkoirtisanoutumisesta vaan lakataan puhumasta ja toivotaan, että kukaan ei huomaa. Kaikki uskottavuus on mennyt sairaanhoitajilta nyt!

Kommentit (761)

Vierailija
61/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu, koska kunta-alalle tarjotaan samat korotukset. Ei muut liitot eivät hyväksy. Odottakaa tiistaina tulee varmaan 2%.

Vierailija
62/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti laittaa nimensä irtisanomislappuseen kun kynä on kädessä ja se paperi siinä nenän edessä vai tuleeko silloin pupu pöksyyn.

En tiedä kuinka moni, mutta itse olen sen jo tehnyt. Ja tosiaan, en jäänyt työttömäksi, on jo toisen alan työpaikka. Tosi monella sh:lla on muutakin koulutusta kuin pelkkä "sairaanhoitajakoulu". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se oli bluffia. Eihän kukaan täyspäinen huvikseen työttömäksi jää ja menetä saavutettuja etuja, mm lomarahaa.

Hoitoalalla ne saavutetut edeut on aika mitättömät. Kukaan ei jää vakityösuhteeseen pelkän lomarahan takia.

Mutta 38n kertyneen lomapäivän takia voi hyvinkin jäädä vakityösuhteeseen...

No mutta nehän voi uudessa paikassa kerryttää takaisin. Niin minäkin tein. Kahdeksan vuotta sitten vaihdoin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon ja menetin työnantajan vaihdoksen takia lomani. Sain ne siis rahana. Lomani sain palkattomana vapaana uudessa paikassa. Vajaa pari vuotta ja taas minulla oli se 38 lomapäivää kertyneenä.

Ja vielä kun vaatii neuvottelussa työnantajan kanssa, että lomakertymä on täysi heti alusta saakka niin tuon voi saada nopeamminkin.

Vierailija
64/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ota. Tuota uhoa riittää, mutta teille ei kuulu enempää kuin muille kunnan palkkalistoilla oleville. Kansa nauraa teille piiitkäään.

Naurakaa nyt kun vielä naurattaa. Kohta voi olla että itkettää, kun tekin lopulta tajuatte mikä on pelin henki.

Vierailija
65/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt, teidän irtisanoutuminen tai sillä uhkaaminen ei kiinnosta

Onko lisärahaa luvassa, ei ole. Valtio antaa teille vapauden elinkeinostanne.

Taitaa se vähän kuitenkin kiinnostaa kun ihan näit vaivaa tulla asiaa kommentoimaan

Valtio ei ole kiinnostunut. Ei ole luvattu lisärahaa. Kovin hidasta Tehyn rintamalla.

Vierailija
66/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, koska kunta-alalle tarjotaan samat korotukset. Ei muut liitot eivät hyväksy. Odottakaa tiistaina tulee varmaan 2%.

Voi olla hyvinkin näin, mutta siitä sitten seuraa joukkoirtisanoutuminen.

Vierailija
67/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa se vähän kuitenkin kiinnostaa kun ihan näit vaivaa tulla asiaa kommentoimaan

Valtio ei ole kiinnostunut. Ei ole luvattu lisärahaa. Kovin hidasta Tehyn rintamalla.

Joo joo. Tiistaina tulee sovintoesitys. Jaksa nyt siihen asti.

Vierailija
68/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pidätte sananne.

Vierailija
69/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joka tapauksessa irtisanoutumassa ja lähtemässä muuhun työhön syksyllä, työ on valmiina. Ihan sama, vaikka mitä luvattaisiin, minä lähden. Yksiköstäni on viimeisen vuoden aikana lähtenyt jo vaikka kuinka moni, vakipaikkohinkaan ei meinaa tekijöitä löytyä, sijaisuuksiin ei ole hakijoita. Eipä ole mun ongelma.

Vierailija
70/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille tulee kylmää kyytiä. Velat kaatuu niskaan työttömänä karenssissa, talo ja kaikki lähtee alta. Siitä se juopon ura aukeaa. Onnea tulevaisuuteen!

Kiitos huolenpidosta, mutta kyllä me pärjätään. Tämä on meidän oma valinta, ja kestetään seuraukset kyllä. Nyt suosittelisin että olisit ennemminkin huolissasi siitä, mistä saat hoitoa jos satut sairastumaan vakavasti.

Vierailija
71/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pidätte sananne.

Pidetään kyllä.

Vierailija
72/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joka tapauksessa irtisanoutumassa ja lähtemässä muuhun työhön syksyllä, työ on valmiina. Ihan sama, vaikka mitä luvattaisiin, minä lähden. Yksiköstäni on viimeisen vuoden aikana lähtenyt jo vaikka kuinka moni, vakipaikkohinkaan ei meinaa tekijöitä löytyä, sijaisuuksiin ei ole hakijoita. Eipä ole mun ongelma.

Ihan ymmärrettävää. Itse katson tän farssin loppun, mutta voi olla että jokatapauksessa lopulta lähden. Meilläkin tilanne että viimeisen parin vuoden aikana puolet henkilökunnasta vaihtunut, vajausta on jatkuvasti, ja uudet tulokkaat ei todellakaan täytä miltään osin kriteerejä eikä heitä voi parhaalla tahdollakaan sanoa ammattitaitoisiksi. Pakko vaan ottaa suurinpiirtein kenet vaan joka on valmis hommiin tulemaan. Hoito ei todellakaan ole tasalaatuista. Hyvällä onnella saa osaavan hoitajan, huonolla onnella apua on turha odottaa. Työskentelen yksikössä jossa hoitosuhteet ovat pitkiä, ja lähes 100% hoitajavetoisia. Vaihtuvat lääkärit ottavat kantaa potilaan tilanteeseen kerran tai pari vuodessa.

Vierailija
73/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se oli bluffia. Eihän kukaan täyspäinen huvikseen työttömäksi jää ja menetä saavutettuja etuja, mm lomarahaa.

Hoitoalalla ne saavutetut edeut on aika mitättömät. Kukaan ei jää vakityösuhteeseen pelkän lomarahan takia.

Mutta 38n kertyneen lomapäivän takia voi hyvinkin jäädä vakityösuhteeseen...

No mutta nehän voi uudessa paikassa kerryttää takaisin. Niin minäkin tein. Kahdeksan vuotta sitten vaihdoin perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon ja menetin työnantajan vaihdoksen takia lomani. Sain ne siis rahana. Lomani sain palkattomana vapaana uudessa paikassa. Vajaa pari vuotta ja taas minulla oli se 38 lomapäivää kertyneenä.

Ja vielä kun vaatii neuvottelussa työnantajan kanssa, että lomakertymä on täysi heti alusta saakka niin tuon voi saada nopeamminkin.

Kuule, jos on kunnalla työskennellyt, minkä tahansa alan työntekijä, on kunnallisen työtehtosopimuksen piirissä.

Niin hän taatusti saa paikkaa vaihtaessaan työpaikkaa sairaanhoitopiirissa tai missä muussa tahansa kuntapuolen työssä.  

Niin hän saa edelleen tuon 38 päivää lomaa.

Se on nimittäin niin, että kun ollut tietyn määrän kuntapuolella töissä saa tuon 38 vuosloman.

Aivan saman onko siivojana, museotyöntekijänä, keittiötyöntekijänä  vaiko missä duuniaan painaa.

Tuo loma on KVETS: ssa määritetty ja sovittu.

Ja tuo KVETS on:   Kunnan viranhaltijoiden ja työntekijöiden työehtosopimus.

Mutta jos siirtyy ykistyiselle puolelle työhön, tuon työehtosopimuksen ehdot eivät siellä tietenkään päde.

38 päivän lomaoikeus koskee vain tietyt vuodet töissä olleita kuntien ja kaupungien palkkalistoilla olevia ihmisiä, heidän ammatistaan riippumatta.

Vierailija
74/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat uhota rauhassa. Kun irtisanoutuu, edessä on 3 kk karenssi ilman työttömyysturvaa, tt- tuella on ankea elää ellei ole rikas ukko tai eukko rahoittamassa elämää. Kukaan työnantaja ei ota näitä irtisanoutujia töihin. Siinäpähän miettivät mitäs nyt tehdään.

Vierailija
75/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä ei ole luvattu, mutta kohta luvataan. Saat vielä nähdä että jostain taskun pohjalta sitä rahaa alkaa löytyä pakon edessä.

Vierailija
76/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille tulee kylmää kyytiä. Velat kaatuu niskaan työttömänä karenssissa, talo ja kaikki lähtee alta. Siitä se juopon ura aukeaa. Onnea tulevaisuuteen!

Minulla on ainakin elämänkaaren tässä vaiheessa talo jo maksettu ja parin vuoden palkan verran säästöjä tilillä. Velkaa ei enää ole. Sairaanhoitajan uraa takana 30 vuotta, ikää 55. Hoitoalan kehitystä olen seurannut pitkän aikaa. Viimeiset vuodet jo ennen koronaa ollaan menty aina vain kireämmällä ja kireämmällä tahdilla, nykyään tehdään paljon sellaista, mikä ennen oli lääkärin työtä. Lisäkoulutuksia joudutaan tekemään koko ajan työn ohessa. Mutta ei se tosiaan näy palkassa, vaan päin vastoin, palkkakehitys on jäänyt jälkeen. Reaaliansio on Suomessa sairaanhoitajalla nyt vähemmän kuin 2000-luvun alussa. Eniten kuitenkin tympii tämä ilmapiiri, mikä Suomessa on, sairaanhoitajia ei täällä arvosteta eikä sairaanhoitajan työstä haluta maksaa asianmukaista palkkaa. Voisin lähteä töihin ulkomaille, Australia kiinnostaa. 

Vierailija
77/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat uhota rauhassa. Kun irtisanoutuu, edessä on 3 kk karenssi ilman työttömyysturvaa, tt- tuella on ankea elää ellei ole rikas ukko tai eukko rahoittamassa elämää. Kukaan työnantaja ei ota näitä irtisanoutujia töihin. Siinäpähän miettivät mitäs nyt tehdään.

Ole hiljaa kun et tiedä mistä puhut! Tehy maksaa karenssiajan korvaukset jos niikseen tulee, mutta todellisuudessa ei edes ole tarvetta tähän, koska yhteiskunta ei yksinkertaisesti voi päästää kriittisistä toiminnoista suurta joukkoa irtisanoutumaan. Sanokaa sitä kiristykseksi tai miksi haluatte, mutta nyt ne palkat nousee! Jos ei kerran hyvällä, niin sitten pahalla!

Vierailija
78/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on taidettu tajuta, että kun irtisanoutuu itse, työnantaja voi valita, ketä ottaa takaisin. Lait on eri kuin yt-neuvotteluissa.  

Lailla ei ole mitään merkitystä. Yhtään ammattitaitoista hoitajaa ei ole varaa erikoissairaanhoidosta menettää, ja se estetään varmasti jos vaan mitenkään on estettävissä.

Tämä yksi meni jo. Heippa teille länkyttäjille, koittakaahan pysyä terveinä. Tsempit sairaanhoitajille. 

Vierailija
79/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitajana urani huipulla, palkka 15,11/h, 17v alan työkokemusta, naapuri hoivakotiin haetaan sijaisia 18/h. Sijaisena voisin sanoa, että heinäkuussa olen lomalla, samoin jouluna ja juhannuksena, ottakaa tai jättäkää.

Minä leikkaussalisairaanhoitaja 30 vuoden työkokemuksella ansaitsen 17e/h. 

Todellakin kirjoitan nimeni irtisanoutumispaperiin. 

Ei työnantajalla ole mitään varaa antaa irtisanoutumisien realisoitua. Nyt jo tällä hetkellä ylityö- ja vuoronvaihtokielto aiheuttaa niin paljon ongelmia ja rahanmenetystä, kun suunniteltuja leikkauksia perutaan ja päivystysleikkauspotilaat vievät vuodepaikkoja osastoilta odottaessaan leikkaukseen pääsyä. 

Jos niin hullusti kävisi, että irtisanoutuminen kävisi toteen, niin takaisin en menisi elleivät eivät ota vanhana työntekijänä. Siinä tapauksessa menisin jollekin hieman paremmin palkatulle yksityiselle terveydenhuollon toimijalle töihin, ihan sama minne, sillä niitähän löytyy pilvin pimein. Lomathan saa siinä tapauksessa rahana näppiin, niin voin sopia uuden työnantajan kanssa palkattomasta lomapätkästä ennen kuin alan kerryttämään oikeita lomapäiviä. 

Sama täällä! En todellakaan lähde nollasta! Mutta olen päättänyt katsoa tämän nyt loppuun asti, ja uskon kyllä että työnantaja pakon edessä taipuu. Jos ei, niin eipä mun maailmani siihen kaadu. Keksin sitten jotain muuta. Ihan periaatteesta en nyt aijo antaa periksi. En vaikka se tietäisi tulojen totaalista romahdusta. Uskon että meitä on tosi paljon samoin ajattelevia. Eletään siis mielenkiintoisia aikoja!

Kumma, kun ensin valitetaan ja korotuksia perustellaan sillä, ettei palkalla tule toimeen, mutta tulojen romahdus on kuitenkin ihan ok.

Bluffia koko juttu.

Vierailija
80/761 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esim. anestesia-, teho - ja leikkurihoitajista ja esim. kätilöistä vaikka 70% irtisanoutuu, sairaalan toiminta kaatuu siihen. Muutaman viikon päästä kaikki halukkaat otetaan kumarrellen takaisin vanhoina työntekijöinä.

Ei taida mennä edes muutamaa päivää... todellisuudessa nuo kriittisimmät paikat eivät selviä edes yhdestä työvuorosta 70% henkilöstövajeella. Kyllä sitä rahaa alkaa sitten kummasti löytymään.

Ei muut kunta-alat tule vähempään tyytymään, joten hoitajienkin korotus sulaa lopulta korotettuihin veroihin.