Köyhän käsitys siitä mitä on rikkaiden arki
Tämänkin palstan keskusteluista havainnut että paremmin toimeentulevien ihmisten uskotaan ostelevan kalliita herkkuja, käyvän ulkona syömässä, manikyyreissä, hieronnoissa, elokuvissa ja ulkomaanmatkoilla. Muutaman asian poimiakseni.
Ei kyllä mene ihan noin, Tuon tyyliset esimerkit eivät kiinnosta hyvin toimeentulevaa kansanosaa alun perinkään, jokainen noistakin esimerkeistä perustuu kansan syvien rivien käsitykseen siitä että vaurauden hankkiminen olisi vain keino jonkin asian toteuttamiseksi sitten kun on vapaa-aikaa.
ihan muissa sfääreissä mennään. Suurin syy olla ja elää rikkaalle ei ole kultakoru ja hieno auto, varsinkin sen jälkeen kun niihin on varaa. Tätä on hieman hankala selostaa, mutta se että pystyy tekemään tässä maailmassa asioita joista maksetaan aivan tolkuttomasti on se juttu. Ei se mitä niillä rahoilla tehdään.
Kommentit (27)
Minulla on erittäin pienet tulot,mutta oma asunto eikä velkaa.
Tunnen itseni rikkaaksi.
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät eivät tunnu ymmärtävän, että varakkaat elävät säästeliäästi. Jos köyhä saa rahaa, hän tuhlaa sen heti. Sitten hän valittaa. Käsittämätöntä. Samaan aikaan jos varakas on saanut saman verran rahaa, hän ei ole tuhlannut sitä, vaan säästänyt. Eikä valita.
Näin. Jos huomenna annettaisii kaikille tonni, niin samana päivänä olisivat jotkut sen törsänneet, toiset vaurastuneet.
Siksi jyrkkä ei mm kansalaistulolle.
Näinpä. Koska köyhä ostaa sillä tonnilla ruokaa ja rikas sijoittaa ne. Ymmärrätkö miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät eivät tunnu ymmärtävän, että varakkaat elävät säästeliäästi. Jos köyhä saa rahaa, hän tuhlaa sen heti. Sitten hän valittaa. Käsittämätöntä. Samaan aikaan jos varakas on saanut saman verran rahaa, hän ei ole tuhlannut sitä, vaan säästänyt. Eikä valita.
Näin. Jos huomenna annettaisii kaikille tonni, niin samana päivänä olisivat jotkut sen törsänneet, toiset vaurastuneet.
Siksi jyrkkä ei mm kansalaistulolle.
Minä en ole suorastaan köyhä, mutta en rikaskaan. Jos saisin nyt ylimääräisen tonnin, se tarkoittaisi lähinnä sitä, että minä tarvitsisin 1000 euroa vähemmän lainaa tämän kesän projekteihin. Tai pystyisin toteuttamaan suunnittelemiani projekteja 1000 eurolla enemmän kuin nyt.
Rikkaan mielestä köyhä tuhlaa, jos hän ostaa uudet housut, vaikka vanhat (ne yhdet ja ainoat) ovat vielä melkein ehjät.
Tajuatteko: Kun köyhältä menee kengät rikki, hänen pitää ostaa saman tien uudet. Tai käytetyt, mutta ehjät, koska hänelle ei ole "toisia kenkiä", joita voisi käyttää, kunnes on taas rahaa ostaa niitä kenkiä. Kun taas rikas voi ostaa uudet kengät myös silloin, kun mitään varsinaista tarvetta ei ole, ja myydä kirpparilla köyhälle jotkut vähän käytetyt, joista ei enää tykkää, ja heittää roskiin sellaiset, jotka näyttävät hiukan kuluneilta, mutta kelpaisivat vielä vallan mainiosti köyhälle.
Ei kannata edes yrittää vertailla. Rikas ja köyhä erää aivan eri planeetalla. Itse olen alempaa keskiluokkaa ja todella köyhä. Kaikki hinnat on säädetty ylemmälle keskiluokalle sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Rikas ei tunnu ymmärtävän että köyhä elää äärirajoilla ja kaikki raha menee siihen että yrittää selvitä tästä päivästä vaikka pesukone meni rikki, kengänpohja repsottaa ja ainoissa kunnon housuissa repesi haara. Se on helppo säästää kun on nuo arjen realiteetit kunnossa ja ylimääräinen raha on ylimääräistä rahaa eikä sillä paikata niitä puutoksia ja ongelmia jotka on olleet ehkä kuukausia kun ei ole varaa korjata asioita. Minä tulen toimeen varsin hyvin nykyään, mutta en ole unohtanut aikaa jolloin piti kaupassa laskea joka tuotteen hinta yhteen että ei ole kassalla ostosten hinta yli sen mitä oli rahaa käytettävissä.
Olemme supersäästäjiä eli normaali arki eletään säästäväisesti, ja lomalla kukkaronnyörejä voi hieman löysätä. Nyt korona-aikana säästäminen on moninkertaistunut, koska lomamatkat ovat jääneet tekemättä, ja kaikki lomat vietetty kotipiirissä. Säästämme normaalisti kahdelle säästötilille ja eläkesäästöön. Elämä on opettanut.
Luksusta kuluttaa eniten sekä rikkaat että köyhät. Jälkimmäisillä ei vain olisi siihen varaa.
Yksi pienituloinen kaverini päätti ostaa oman hevosen ja sanoi, että eihän se ole kuin tonnin kuussa, kai teilläkin menee sen verran harrastuksiin?
Ei mene. Maksaisin tuollaisia summia vain tavoitteellista kilpaurheilusta, mitä harrastaja itse myös haluaisi kiihkeästi harrastaa.