Miten jotkut ei ole ikinä kipeinä vaikka elämäntavat on ihan päin honkia?
Varmaan suunnilleen jokainen tuntee jonkun, joka vetää röökiä, juopottelee, ei välttämättä harrasta mitään kummempaa liikuntaa ja vähät välittää jostain ruokaympyrästä. Silti flunssassa tms ani harvoin jos koskaan.
Onko se nyt sitten pelkästään joku geenilottojuttu?
Sellanenkin teoria on että nämä osaisivat jollain ihme alitajunta jutulla tietämättään kuunnella niin hyvin kroppaansa että mitä hivenaineita millonkin tarvitaan. Elimistö pysyy jossain tasapainossa eikä mitään ole liikaa eikä mitään puutostilassakaan..
Ajatuksia ?
Kommentit (37)
Ylivoimaiset geenit varmaankin. Itsekään en ole kipeänä ikinä, elintavat ovat mitä ovat ja ikääkin 40. Olen tosin mies, influenssa iskiessä kerran kymmenessä vuodessa olen kyllä todella kipeä.
Joo, geeneistä ja siitä ettei kaikkea ota niin pilkun tarkasti. Itse olen 5-kymppinen enkä koskaan ole sairastanut esim. influenssaa. Vakavin ja inhottavin tauti ollut tähän asti noro, jonka sairastin vuosia sitten.
Alkoa kuluu hieman suositusten ylärajoilla nykyään, nuorempana enemmän. Tupakkaa silloin tällöin, nuorempana sitäkin enemmän. Ylipainoa on, mutta veriarvot rajoissa.
En kyllä haluaisi elää hoitokoti-kuntoiseksi, joten senkin vuoksi en edes tavoittele terveelliseksi luokiteltua elämää. Ja tämän päivän maailman tilannetta ajatellen, en välttämättä halua olla elossa vuodenkaan kuluttua, mutta ne saamarin geenit ja hyvä sydän!
Perimästä/geeneistä taitaa paljolti olla kiinni. Tiedän edesmenneen tutun joka eli 88 vuotiaaksi, vaikka poltti säännöllisesti piippua 50 vuotta ja hänen omien sanojensa mukaan sitä ennen mahorkkaa.
Ei kieltäytynyt alkoholistakaan. Oli myös sodassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Olen 48-vuotias sairaalloisen ylipainoinen alkoholin suurkuluttaja (50-70 annosta viikossa). Olen myös viimeiset 10 vuotta ollut töissä burnoutiin rajoilla ja nukkunut 3-4 tuntia yössä. Syön pelkkää pika- ja valmisruokaa ja pikkunaposteltavia. En harrasta mitään liikuntaa ja istumatyö. Ei koskaan edes flunssaa, viiimeksi oli teininä. Ei koskaan edes pää tai selkä kipeä tai mitään. En ole töistä 25 v. urani aikana tarvinnut saikkua ikinä.
Minä myös! Olen ainoa työpaikalla, joka ei ollut kahteenkymmeneen vuoteen kuin kaksi päivää saikulla. Nämä terveelliset elämäntavat omaavat ovat jatkuvasti kuukausia sairauslomilla. Kerran kävin työterveyslääkärillä tarkastuksessa kun töistä pakotettiin ja sain nukahtamislääkettä, kun sain kerrottua vähäunisuudesta. Hain sen, mutta en ole käyttänyt niistä yhtään. Luotan luontaiseen ja lääkkeettömään elämään niin pitkälti kuin elämä sallii. Kivunlievityksen toki ymmärrän.
48v poltan, juon viinipullon viikonloppuisin. Viime flunssa silloin kun oli rion olympialaiset( en muista vuotta) nuorempana kun tuli flunssa noin kerran vuodessa niin se kesti tasan yhden päivän ja työkaverit veetuili vaan että olin krapulassa jäänyt kotiin. Korona ei tarttunut vaikka koko lähipiirin kiersi. Ei mitään kummempia fyysisiä harrastuksia, kävelylenkit ja uinti. N48 169cm 55kg
Vierailija kirjoitti:
48v poltan, juon viinipullon viikonloppuisin. Viime flunssa silloin kun oli rion olympialaiset( en muista vuotta) nuorempana kun tuli flunssa noin kerran vuodessa niin se kesti tasan yhden päivän ja työkaverit veetuili vaan että olin krapulassa jäänyt kotiin. Korona ei tarttunut vaikka koko lähipiirin kiersi. Ei mitään kummempia fyysisiä harrastuksia, kävelylenkit ja uinti. N48 169cm 55kg
Jatkoa sen verran etten noudata mitään ruokavaliota enkä ole mikään lääkkeistäkieltäytyjä ja univelkaa on mutta stressiä ei, kolesteroli vähän korkea, en koskaan palele mutta kuumuus ahdistaa. Pidän itseäni tosi tavallisena peruspirjona kaikin puolin.
Bakteerit tuovat sietokykyä. Renttujen hygienia on vähän sinnepäin, joten saavat bakteereista siedätyshoitoa eikä taudit pääse iskemään.
Ylihygieenisyys tappaa ihmisen oman elimistön puolustuskyvyn, joka on itseasiassa aika hyvä ja tehokas, mikäli sitä ei tapeta. Ihminen tarvitsee myös niitä altisteita, jotta se immuunipuolustus kehittyy.
Sitten on niitä hikipinkoja jotka noudattaa ties mitä suosituksia ja elävät huipputerveellisesti ja ovat silti kaikennäköisissä flunssissa monta kertaa vuodessa. On sekin tavallaan vähän väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ylihygieenisyys tappaa ihmisen oman elimistön puolustuskyvyn, joka on itseasiassa aika hyvä ja tehokas, mikäli sitä ei tapeta. Ihminen tarvitsee myös niitä altisteita, jotta se immuunipuolustus kehittyy.
Luulen että tuosta on myös kyse perimän/geenienkin suhteen. Aika usein pitkäikäisyys on suvussa elämäntavoista riippumatta.
Ohiksena. Ootteko te harvoin sairastuneet ottanut koronarokotetta?
Mä otin(kaduttaa) ja tuntuu et astma oireet pahentunut sen jälkeen. Epäilen et johtuu piikistä, myös jotkut muut astmaatikot huomanneet samaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena. Ootteko te harvoin sairastuneet ottanut koronarokotetta?
Mä otin(kaduttaa) ja tuntuu et astma oireet pahentunut sen jälkeen. Epäilen et johtuu piikistä, myös jotkut muut astmaatikot huomanneet samaa.
Olen ottanut kaikki kolme. En ole sairastunut koronaan tai syöpään edelleenkään.
Itse poltan paljon, hyviä sikareita, pääasiassa kuubalaisia. Juon myös paljon, single malt skottiviskit on suosikkeja, mutta paljon kulutan myös erilaisia drinkejä Gin-Tonic, Manhattan, etc. Absoluuttista alkoholia kulutan ehkä noin 25-30 litraa ja paksuja sikareita poltan noin 1-2 päivässä. Olen kohta kahdeksankymmentä vuotias, enkä ole aio muuttua vaan aion nauttia loppuun asti kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Näitä aina selitellään geeneillä ja muilla höpöjutuilla, mutta miettikääpä hetki. Entä jos terveelliseksi mainitut elämäntavat eivät olekaan terveellisiä? Silloinhan se selittäisi tämän lopputuleman.
Luulen että tässä on perää, ei taida olla asiat ihan niin kuin meille on opetettu.
Joku lapsena maatilalla tms saatu ihme vastustuskyky
Monivitamiinit lisää kokonaiskuolleisuutta tutkimusten mukaan. Itse en koskisi.