Puheet työterveyshuollon alasajosta
Oletteko huomanneet, että puheet työterveyshuollon lakkauttamisesta alkoivat tänä keväänä? Puhujia on ollut useita ja viime aikoina keskusteluun ovat liittyneet THL ja ministeri Linden. En ole nähnyt muiden kuin vasemmistolaisten ajavan asiaa. Syy näyttää olevan "epätasa-arvo" palveluiden saamisessa. Mm. ministeri puhui, että työterveyshuoltoon pääsee parissa tunnissa, kun kunnallisessa hoitojonossa voi venyä kuukausia.
En itse hyväksy puheita työterveyshuollon alasajosta. Olen työikäinen ja olen käyttänyt työterveyshuollon palveluita ja katson, että ne ovat työntekijälle helppo, halpa ja nopea keino saada terveydenhuollon palveluita tarvittaessa.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (23)
Työterveyshuolto tulee integroida osaksi julkista perusterveydenhuoltoa. Sinne tulee siirtää siis samalla myös nykyinen työterveyshuollon henkilöstö, jolloin kokonaishenkilöstömäärää saadaan lisättyä, ja palveluun tulee joustavuutta. Työterveyshuolto nykyisellään laahaa vuosia perässä myös kliinisessä osaamisessa tutkimuksen ja hoidon osalta. Julkisessa terveydenhuollossa ajankohtaiseen toimipaikka koulutukseen panostetaan laaja-alaisemmin, mikä mahdollistaa nykyistä laadukkasmman hoidon myös työhön liittyvissä terveysongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Työterveys on yhteiskunnalle kallis ratkaisu. Hyötyjänä on lähinnä Mehiläisen ja Terveystalon omistajat. Saikkua ja reseptejä saa nopeasti ja helposti mutta vaativa hoito ohjataan kuitenkin julkiselle. Julkinen puoli voisi ihan hyvin toimia yhtä nopeasti.
No miksi ihmeessä se ei toimi? Kerro kun tiedät. Julkinen sektori on jäänyt tuottavuudessa 70% yksityisestä 2000-luvun aikana. Jos nuo älyttömät julkkarin palkankorotus-vaatimukset menee lläpi niin seuraavan viiden vuoden aikana se tuottavuus on jäänyt jälkeen jo 150% ja kaikilla paitsi julkisen sektorin palkollisilla on kurjaa ja köyhää.
He keillä vielä työtä on, on kyllä kaikkien etujen minimoinnissa vedetty äärimmilleen. On oikeus ja kohtuus, että olisi ns. ilmaiset työterveyspalvelut heille, jotka yrittävät elättää itsensä ja muut tässä maassa. Terve, sitoutunut ja arvostettu työntekijä on kultaakin kalliimpi tässä ajassa.