Vauva ei vielä laskeutunut rv 40?
Heips!
Odotan esikoistani viimeisilläni ja vauva ei ole vielä laskeutunut / kiinnittynyt lantioon. Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Onko normaalia tai mahdollista, että synnytys voi kuitenkin käynnistyä ajallaan eikä menisi yli lasketun ajan?
Vastauksistanne kiitollinen @TJ
Kommentit (13)
Mulla oli ekassa raskaudessa ihan sama juttu, vasta synnytyksessä vauva laskeutui. Nyt on vkoja 38+6 eikä tämäkään ole vielä laskeutunu/kiinnittyny..
Synnytys kuitenkin käynnistyi molemmista ihan itsekseen (rv:t 40+5 ja 41+3), synnytyssalissa sitten ensin ponnistelin vauvaa varovasti alaspäin kohdunsuun ollessa noin 8 cm auki, ja kymmenen sentin kohdalla aloin ponnistamaan vauvaa ulos...hiki siinä tuli.
Synnyttämään mennessä molemmilla kerroilla vauvat olivat niin ylhäällä, että kätilöt ensin luulivat niiden olevan perätilassa, vaikka raivotarjonnassa olivatkin. Kuopuksen kohdalla olin nelisen senttiä auki sairaalaan mennessäni, eli synnytys oli käynnissä, mutta vauva edelleen ylhäällä.
Eli mun synnytykset ainakin ovat käynnistyneet, vaikka vauva ei vielä ollutkaan laskeutunut. Myöhässä tosin, mutta ei ne siltikään olleet vielä ymmärtäneet laskeutua :)
Kysyin asiasta muutama viikko sitten ja näin se sitten meni. Eli vauvani ei ollut laskeutunut rv 40. Synnytys käynnistyi itsestään ja laskeutuminen tapahtui vasta synnytyksessä. Kun kohdunsuuni oli täysin auki, pukersin ensin vauvaa alemmas kevyesti ponnistaen ja sitten vasta päästiin tosi toimiin. Synnytys meni hienosti eikä laskeutumattomuus vaikuttanut mielestäni mitenkään negatiivisesti.
@TJ
eikä laskeutunut lapsiveden mentyä. Sitä laskeutumista sitten odoteltiin ja lopulta ponnistamisen tarve tuli niin voimakkaaksi, että kätilö antoi luvan ponnistaa vaikkei esikoinen tosiaan ollut laskeutunut kunnolla. Ainoa haitta siinä oli, että jouduin ponnistamaan vauvan korkeammalta ulos.
Nyt menossa 37+6 eikä laskeutumisesta/kiinnittymisestä tietoakaan. Saattaa kuulemma johtua kohdun rakenteesta ja nyt jännitän, että joudunko taas ponnistamaan ison lapsen ylhäältä asti.
vasta synnytyksessä joten aikaa on !!
Muutamaa päivää ennen laskettua aikaa syntyi ilman mitään muutakaan " varmaa" ennusmerkkiä.
synnytyksen aikana. Ja synnytys käynnisty viikolla 40+2. Synnytys kesti reilut 20 tuntia ja kestoa lisäs just se vauvan laskeutuminen. Mutta kaikki meni kuitenkin hyvin. Nyt toista odotellaan viikolla 36+ eikä oo vauva laskeutunut.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta esikoisen kohdalla rv 36 oli kohdunsuu 1cm auki ja paikat pehmenny, ja lääkäri sanoi että syntyy etuajassa. Oottelin ja oottelin, mutta syntyikin 8pv yli la:n. Nyt odotan toista, ja rv:lla 36 oli paikat kiinni ja kiinteät eikä vauva ollut laskeutunut, ja nyt menossa jo rv 41+4 eikä vauva näytä syntyvän..
Itse uskon että vauva syntyy silloin kun syntyy eikä noilla ole välttämättä merkitystä että milloin kiinnittyy jne..En tiedä.Mutta kaikkea hyvää synnytykseen! Odotellaan..
Mulla esikoisen laskeutui vasta synnytyksen yhteydessä raskausviikolla 39+6. Synnytys kesti reilut kahdeksan tuntia. Olin noin viisi senttiä auki, kun kätilä pohkaisi kalvot ja vasta sitten esikoisemme laskeutui kunnolla. Sen jälkeen synnytys etenikin vauhdilla. Poika oli ulkona vartti laskeutumisen jälkeen.
Viltsuli
Vesien menosta syntymään kesti 34h (pelkkä vesien meno ei saanut vauvaa laskeutumaan), tästä supistelua 16,5h.
En ole varma laskeutuivatko molemmat vasta kun kalvot puhkaistiin. Otinen ainakin vasta silloin.
Kuopuksen synnytys käynnistettiin 40+0 kalvojen puhkaisulla ja jouduin makaamaan tunnin verran supistuksia odottelemassa ja vauvan laskeutumista. Tyttö syntyi reilu 2 tuntia kalvojen puhkaisun jälkeen :)
Esikoinen odotutti itseään viikoille 41+6, synnytys alkoi vesien menolla. Synnytys kesti n. 5 tuntia ja tosiaan laskeutui vasta synnytyksessä.