Lastenhoitajan palkkaaminen ja tyrkkykuvat
Vähän provosoiva otsikko tarkoituksella. Mutta siis: olen etsinyt pienelle lapselleni hoitajaa kotiin ihan satunnaiseen tarpeeseen. Facessa ja netissä on ryhmiä, joissa lastenhoitakeikkoja tekevät ilmoittelevat itsestään. Hyvin usein profiilikuvana on sellainen tyrkkykuva täydessä tällingissä huulet töröllä. Olenko sitten vanhanaikainen, mutta ei tee mieli pyytää edes haastatteluun tällaista ihmistä. Miksi lastenhoitaja kotiin -tyyppisiin ilmoituksiin laittavat tuollaisia tyrkkykuvia? Selittäkää joku vanhalle kävylle, joka ei taida ymmärtää nykyaikaa tai instabeibekulttuuria.
N38
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on heille ainut tapa tuntea itsensä kauniiksi, koska ovat siihen kasvaneet.
Olen palkkaamassa työntekijää lastenhoitotyöhön. En ole palkkaamassa naista kauneuden vuoksi. Ap
En näin ajatellutkaan. Mutta voi olla että itse eivät koe kuvia tyrkkyinä, vaan pelkästään onnistuneina.
Ok. Hämmentävää jos noin on. Eikö missään opeteta millainen olemus soveltuu työnhakutilanteisiin? Tai että kauneus ei liity ammattitaitoon? Ap
Hyvä pointti. Tuota pitäisi opettaa. Lisäksi nykyinen somemaailma ja julkkiskulttuuri on vääristänyt kauneusihanteita paljon, ja kuilu tässä asiassa kasvaa nuorten ja vanhempien ihmisten välillä. Nuorten mielestä töröhuulikuvat edustavat haluttua estetiikkaa ja kertovat menestyvästä ihmisestä, tai ehkä he eivät edes ajattele. Vähän vanhempien mielestä puolestaan tyrkkykuvat edustavat huonoa makua ja, noh, tyrkkyilyä.
CV:n tekemisen ja työnhakukuvien yms. ottamisen pitäisi olla pakollinen oppiaine peruskoulussa. Rekrytoijana näkee, että osalla nuorista on ihan hukassa se, miten tehdään asiallinen työhakemus ja millainen on CV kuvaksi sopiva otos jne.
Moni asia on selvästi muuttumassa tai jo muuttunutkin. Tosiaan ei ole enää tavallisia kuvia, paitsi passikuvissa. Aina täytyy olla jotain ihme naamavääntelyjä ja pupukorvia joka kuvassa. Lisäksi mua ihmetyttää, että toinen ääripää on se, että pukeutuminen sitä verkkari/hupparilinjaa. Ei osata siis pukeutua haastattelutilanteisiin sopivalla tavalla. Joko mennään sillä mekolla, joka oli viime viikonloppuna bileissä tai sitten verkkareissa. Sellaista smart casual- pukeutumista nuoriso ei tunnu enää ymmärtävän.
Pelkäätkö, että lastenhoitaja vie miehesi :D
Taidat olla todella kurpahtanut 38-vuotias :D
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö, että lastenhoitaja vie miehesi :D
Taidat olla todella kurpahtanut 38-vuotias :D
Huono
Vierailija kirjoitti:
No jos etsit facessa hoitajaa, niin sillä satunnaista hoitotyötä tekevällä nuorella naisella on todennäköisesti muutakin elämää, ja profiilikuvat sen mukaiset. Eri asia, jos liittäisi nimenomaan siihen hakemukseen tuollaisen kuvan, mutta tästä ei aloituksen perusteella ollut kyse. Tuollaista se nykyajan kulttuuri on, mielestäni vähän turhaa takertua tuollaiseen, ei se kuitenkaan kerro henkilön lastenhoitokyvyistä mitään.
No mä olen nauranut oman paikkakunnan faceryhmissä just tälle, että niitä erilaisia työnhakuilmoituksia laitetaan juurikin sillä jollain posetuskuvalla varustettuna. Siis kuva yläviistosta omasta naamasta huulet tötteröllä, käsi hiuksissa-tyyliin, ja sitten kuvatekstissä "hei, olen jannica, 21vee nuori nainen, etsin sitä ja sitä työtä, kokemusta löytyy!"
Onhan se hyvä että on nuita kuvia,helpompi valita se muodollisesti pätevin.
t.setämies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos etsit facessa hoitajaa, niin sillä satunnaista hoitotyötä tekevällä nuorella naisella on todennäköisesti muutakin elämää, ja profiilikuvat sen mukaiset. Eri asia, jos liittäisi nimenomaan siihen hakemukseen tuollaisen kuvan, mutta tästä ei aloituksen perusteella ollut kyse. Tuollaista se nykyajan kulttuuri on, mielestäni vähän turhaa takertua tuollaiseen, ei se kuitenkaan kerro henkilön lastenhoitokyvyistä mitään.
No mä olen nauranut oman paikkakunnan faceryhmissä just tälle, että niitä erilaisia työnhakuilmoituksia laitetaan juurikin sillä jollain posetuskuvalla varustettuna. Siis kuva yläviistosta omasta naamasta huulet tötteröllä, käsi hiuksissa-tyyliin, ja sitten kuvatekstissä "hei, olen jannica, 21vee nuori nainen, etsin sitä ja sitä työtä, kokemusta löytyy!"
Luulevat että treffi-ilmo ja työnhakuilmo on sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Monella on tyrkkykuva myös lastenvahteja välittävillä sivustoilla/appeissa. Olen kiinnittänyt samaan huomiota kuin ap. Ei tulisi mieleenkään palkata ketään töröhuuli/filtteri-tyttöä. Profiilikuvassa saattaa näyttää superlaitetulta 3-kymppiseltä (kuva vahvasti muokattu), mutta toisissa kuvissa sitten täysin normaalilta nuorelta. Jos kaipaisin jotakuta muokkaamaan kuvia, niin toi profiilikuva olisi ok referenssi, mutta haluan lastenhoitajalta arjen hallintaa ja tervettä järkeä.
Mä luulen, että kyse on sukupolvierosta. Eivät tarkoita niitä tyrkyiksi ja varmasti saavat ällövastauksia kaikenlaisilta vanhoilta pervoilta, jotka lukee kuvia väärin.
Samaa oon ihmetellyt asunnonhakuilmoituksissa. Laitetaan kuva itsestä (mitä en itse laittaisi asuntoa hakiessani lainkaan) ja joku ihme posetus. Ja pariskunnilla jotain kuhertelukuvia.
Mut oon hahmottanut, että aika on vaan muuttunut ja minä pudonnut kärryiltä.
Oon kans ihmetelly niitä herutuskuvia. Ehkä luulevat saavansa enemmän palkkaa niillä.
Meinasin sanoa, että aatelkaas kun ne tyrkkyhuulet alkaa hakee töitä niin eihän niitä ota kukaan vakavasti... mutta sitten tajusin, että ne palkkaa todennäköisesti mies ja kyllä ne ainakin joihinki hommiin pääsee. :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on heille ainut tapa tuntea itsensä kauniiksi, koska ovat siihen kasvaneet.
Olen palkkaamassa työntekijää lastenhoitotyöhön. En ole palkkaamassa naista kauneuden vuoksi. Ap
Se profiili lienee pääsääntöisesti muuhun tarkoitukseen kuin lastenhoitotyön cv?
Voi olla että kauneusihanteet on nuorilla erilaiset, ja lisäksi monilla on itsetunto ja oma identiteetti vasta kehittymässä. On annettu ymmärtää että pitäisi tavoitella tietynlaista ulkonäköä, ja ajattelevat ehkä tuollaisten kuvien jotenkin nostavan omaa arvoa, myös työelämässä?
Joillekin nuorille ulkonäkö saattaa muutenkin olla päähänpinttymä kun tuon ikäisillähän ei välttämättä vielä ole niin paljon elämänkokemusta että olisi joutunut ponnistelemaan minkään eteen, niin ei oikein vielä ymmärrä mikä elämässä oikeasti on tärkeää. Ihan tosissaan jotkut saattaa kuvitella että riittää kun on nätti.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että kauneusihanteet on nuorilla erilaiset, ja lisäksi monilla on itsetunto ja oma identiteetti vasta kehittymässä. On annettu ymmärtää että pitäisi tavoitella tietynlaista ulkonäköä, ja ajattelevat ehkä tuollaisten kuvien jotenkin nostavan omaa arvoa, myös työelämässä?
Joillekin nuorille ulkonäkö saattaa muutenkin olla päähänpinttymä kun tuon ikäisillähän ei välttämättä vielä ole niin paljon elämänkokemusta että olisi joutunut ponnistelemaan minkään eteen, niin ei oikein vielä ymmärrä mikä elämässä oikeasti on tärkeää. Ihan tosissaan jotkut saattaa kuvitella että riittää kun on nätti.
Eikö nykynuorilla ole vanhempia ollenkaan vai onko nekin yhtä pihalla kuin kersansa kun kukaan ei osaa kertoa miten hommat oikeesti maailmassa pelaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on tyrkkykuva myös lastenvahteja välittävillä sivustoilla/appeissa. Olen kiinnittänyt samaan huomiota kuin ap. Ei tulisi mieleenkään palkata ketään töröhuuli/filtteri-tyttöä. Profiilikuvassa saattaa näyttää superlaitetulta 3-kymppiseltä (kuva vahvasti muokattu), mutta toisissa kuvissa sitten täysin normaalilta nuorelta. Jos kaipaisin jotakuta muokkaamaan kuvia, niin toi profiilikuva olisi ok referenssi, mutta haluan lastenhoitajalta arjen hallintaa ja tervettä järkeä.
Olen etsinyt lemmikin hoitajaa ja huomannut, että sielläkin tarjotaan tyrkkykuvia. Olen ihan sinkku ja samaa ikäluokkaa hoitajien kanssa. Mutta siis ei lemmikkini tarvi mitään tissiesittelijää eikä töröhuulta. En missään tapauksessa sellaista valitse. Asiallista, luotettavaa ja tilannetajuista etsin, jonka kotiini päästän. Tuollainen kuva ei osoita mitään noista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykynuorilla ole vanhempia ollenkaan vai onko nekin yhtä pihalla kuin kersansa kun kukaan ei osaa kertoa miten hommat oikeesti maailmassa pelaa??
Voi olla tai sitten nuoret ei kuuntele vanhempiaan vaan ajattelevat ettei vanhemmat tajua mitään. Eikö tuollainen ylimielisyys ole aika tavallista? Kuvittelevat ehkä olevansa fiksumpia ja tietävänsä paremmin.
Minäkin olen laittanut tämän merkille, että ns. asiallisten ilmoitusten yhteyteen laitetaan itsestä kuvia jotka ovat samaa tyyliä sen kanssa mitä muistan yläasteikäisillä teinipissis kavereillani olleen irc-galleriassa 2000-luvun alussa, paitsi että nykyään niissä on sata eri filteriä vielä käytetty, ettei henkilöä edes tunnista livenä. Teen myös kesätyörekryä ja ihan työhakemuksissa mennään myös tällä linjalla.
Eikö koulussa enää opeteta työnhakua? Muistan edelleen, miten yläasteella opon kanssa niitä harjoitushakemuksia rassattiin että nyt varmasti osataan antaa itsestä asiallinen ja asiantunteva kuva...
Ihan sellainen valokuvaamisen perusasia, että kasvokuvat on hyvä ottaa suoraan edestä eikä ylhäältä.
Näiden kahden kuvatyypin välilläkö et sitten näe muita mahdollisia kuvia?
Miten olisi tavallinen kuva?