Suomalaiset ruoat ja "chili". Sitä ei maista koskaan, vaikka mainostavat, että on chiliä
Juuri söin Kokkikartanon kanakeiton, jossa ei ollut sinänsä mitään vikaa, mutta siinä piti olla "ripaus chiliä". Oikein maistelin, enkä maistanut mitään chiliin viittaavaa. Höh.
Millainenkohan vastaavalla mainoslauseella varustettu keitto olisi Meksikossa?
Kommentit (42)
Chili, kuten valkosipulikin, ovat parhaimmillaan mausteita, eivät pääraaka-aineita. Ruoka on parasta silloin, kun sieltä voi poimia hienovaraisia makuja sekä mausteista, että myös raaka-aineista. Miksi käyttää esim. tuoreita, hyviä kasviksia tai hyvää lihaa, jos niiden maku peitetään jollain ihan muulla? Taitaa vuo vahvat mausteet paljon käytettynä olla keksitty siksi, että pilaantunuttakin ruokaa voi syödä oksentamatta sitä heti.
Vierailija kirjoitti:
Niin on tosi ärsyttävää ostaa muka tulinen hampurilainen tai tulisia sipsejä kun ne eivät sitä ole.
Lidlin Inferno-pizza on tulinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät syö chiliä niin suuria määriä kuin sinä. Siksi chiliripauksen maistaa helposti ja sinun kokkaamasi ruoka on syömäkelvotonta.
Liiallinen chili maistuu minullekin samalta kuin liiallinen chili sinulle, määrä meillä vain on eri.
En pidä mausteisesta ruuasta ja se minulle sallittakoon. En tee asiasta koskaan numeroa, ellei aleta tuputtaa ja pakottaa. "Ota nyt, ei se tässä edes maistu!" kun vesi vaan valuu silmistä ja oksennus kurlaa kurkussa, kun ruoka on niin tolkuttoman mausteista.
En minä perheen ruokaan chiliä laitakaan, vaan joskus omaan annokseeni vahvaa chilijauhetta maustepurkista. Mutta jos ruokaa erikseen mainostetaan chilillä, oletan, että se maistuu edes jonkin verran. ap
Jep. Jos ostan chilin makuista ruokaa odotan sen maistuvan chilille, samoin kun oletan että hasselpähkinäsuklaassa on enemmän kuin yksi hasselpähkinän murunen. Kaikki muu on kuluttajan kusettamista.
Toinen on se että ruokaan lisätään niin paljon chiliä (tms) ettei siinä maistu enää mikään. Chilikin on mauste!!!
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen ostanut kaupasta mausteena chilijauhetta, joka ei maistunut YHTÄÄN chililtä! Onneksi löysin myös sellaisen, joka maistuu. ap
Kaikki chilihän ei polta, vaan nimenomaan on omansa lajikkeensa makuinen. Sen takia niistä pitäisi tietää vähän enemmän, että tietää mitä vaatia.
Toisekseen suomalaisessa kaupassa ei ole tapana kertoa lajikkeita. Ok, ehkä tuoreena voit ostaa jalapenoa, punaista ja vihreetä chiliä. Mutta harvemmin kuivatuissa versioissa on kerrottu mitä sisältävät.
Poppamiehen tuotteissa on jo ihan mukavasti tulisuutta ja osassa myös chilin makuja. Ne on kerrottu liekkisysteemillä, joka nyt ei kokemattomalle kerro oikeastaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen ostanut kaupasta mausteena chilijauhetta, joka ei maistunut YHTÄÄN chililtä! Onneksi löysin myös sellaisen, joka maistuu. ap
Suomalaisesta kaupasta? Minkä merkkistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki chilihän ei polta, vaan nimenomaan on omansa lajikkeensa makuinen. Sen takia niistä pitäisi tietää vähän enemmän, että tietää mitä vaatia.
Toisekseen suomalaisessa kaupassa ei ole tapana kertoa lajikkeita. Ok, ehkä tuoreena voit ostaa jalapenoa, punaista ja vihreetä chiliä. Mutta harvemmin kuivatuissa versioissa on kerrottu mitä sisältävät.
Poppamiehen tuotteissa on jo ihan mukavasti tulisuutta ja osassa myös chilin makuja. Ne on kerrottu liekkisysteemillä, joka nyt ei kokemattomalle kerro oikeastaan yhtään mitään.
Poppamiehen kastikkeissa ainakin on tulisuus ilmoitettu numerolla nollasta 10++:aan tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Einekset tehdään turvallisella reseptillä siten että ne kelpaa mahdollisimman monelle. Helppohan niihin on tuoretta chiliä lisätä itse.
Chili tarvitsee aikaa kypsyäkseen. Ei se ole mikään, mikä vaan lisätään ruokaan, kun siltä tuntuu. Vaan se kypsentymään ensimmäisten raaka-aineiden joukossa, etenkin jos on kuivattua.
En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka meinaa, että suolaa voi lisätä annokseenkin, jos ei ole tarpeeksi. Toki voi, mutta eihän se hyvää ole, suolasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piripiri on tosi mukavan makuista, ihan kaupan maustehyllystä, en muista merkkiä. Tällä hetkellä kaapissa on Santa Marian Chili - red hot flakes, joka on sellaista sopivaa. Ei ainakaan liian voimakasta. Jonkun mielestä toki sitäkin. ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät syö chiliä niin suuria määriä kuin sinä. Siksi chiliripauksen maistaa helposti ja sinun kokkaamasi ruoka on syömäkelvotonta.
Liiallinen chili maistuu minullekin samalta kuin liiallinen chili sinulle, määrä meillä vain on eri.
En pidä mausteisesta ruuasta ja se minulle sallittakoon. En tee asiasta koskaan numeroa, ellei aleta tuputtaa ja pakottaa. "Ota nyt, ei se tässä edes maistu!" kun vesi vaan valuu silmistä ja oksennus kurlaa kurkussa, kun ruoka on niin tolkuttoman mausteista.
Mausteinen vai tulinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli joskus juteltua ravintola-alan ihmisen kanssa. Perusidea on, ettei chiliä tai vaikka valkosipulia saa olla liikaa. Pienempi paha, että ihminen ei saa noita riittävästi kuin että hän saa niitä liikaa. Valkosipuliperunat on kuulemma sellainen, että jos valkosipulia on enemm'n, niin useampi valittaa liiasta valkosipulista. Ideana oli, että sellainenkin ihminen, joka ei tykkää chilistä/valkosipulista voi ottaa ruuan. Tuntui olevan mahdoton ajatus, että chilistä/valkosipulista ei-pitävät ihminen tilaisi jotain muuta.
No ei mitään maustetta/ainesosaa saa olla liikaa. Itse olen taas saanut ruoasta pelkkää kehua, kun se valkosipuli tai chili maistuu ruoassa oikeasti. Valkosipuliperunat ripauksella valkosipulia on kermaperunat. Kyllä sen ainesosan kuuluu maistua, millä sitä kaupataankin
T. Ravintolakokki
Se vain, että se liian määritelmä otettiin niiden mukaan, jotka ei kyseisestä raaka-aineesta tykkää. Silloin juurikin käy niin, että valkosipuliperunoiksi väitetyt on kermaperunoita. Eipähän loukata heitä, jotka ei tykkää valkosipulista.
Sain chiliallergian käytettyäni yhden ja ainoan kerran vahvaa chiliä maustaessani kokkaustani. Nyt saan ne kipeät näppylät naamani ihan pienestäkin chilivivahduksesta. Veetuttaa, ettei kaikissa tuotteissa ole siitä (tai cayannepippurista) merkintää esim. kolmioleivissä.
Ilman allergialääkettä noi näpyt kipuilee naamassa kolme viikkoa eikä aina ole nappeja mukana, kun en talvisin niitä muuhun tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Minusta chili maistuu yleensä hikiseltä.
Jos syö tulista chiliä, usein alkaa hikoilla. Olisitkohan itse asiassa maistanut itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Sain chiliallergian käytettyäni yhden ja ainoan kerran vahvaa chiliä maustaessani kokkaustani. Nyt saan ne kipeät näppylät naamani ihan pienestäkin chilivivahduksesta. Veetuttaa, ettei kaikissa tuotteissa ole siitä (tai cayannepippurista) merkintää esim. kolmioleivissä.
Ilman allergialääkettä noi näpyt kipuilee naamassa kolme viikkoa eikä aina ole nappeja mukana, kun en talvisin niitä muuhun tarvitse.
En ole koskaan lukenut chiliallergiasta, vaikka olen lukenut kohtalaisen paljon sekä allergiasta että chilistä, mutta en koskaan samassa yhteydessä. Olisikohan syynä jokin muu sen chilin mukana tai ohessa tullut aine?
Tulee ikävä chitchuanilaista keittiötä. Astia lillui chilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piripiri on tosi mukavan makuista, ihan kaupan maustehyllystä, en muista merkkiä. Tällä hetkellä kaapissa on Santa Marian Chili - red hot flakes, joka on sellaista sopivaa. Ei ainakaan liian voimakasta. Jonkun mielestä toki sitäkin. ap
Tuota tehdään tietääkseni Hämeenlinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä suomalaisissa ruoissa usein maistu kuin suola vain. Siis mausteista.
Kuka sitä justiinsa kertoi, että monen litran kattilaan keittoa oli neuvottu laittamaan muutama kokonainen maustepippuri ja nekin piti ottaa sitten pois ennen tarjoilua. Kyllä saa olla melkoinen fakiiri, että aistii sen pippurin maun sitten sieltä.
Chileissä on tosiaan vaikka minkä makuisia ja paljon muitakin makuvivahteita, eikä vain se kapsaisiini. Mutta ellei se saa maistua lainkaan, niin eihän ne maut sitten maistu.
Moni myös luulee, että chilin kapsaisiini jotenkin tekee turraksi muille mauille. ihan tutkitusti asia on juurikin päinvastoin. Kapsaisiini terästää makuaistia ja tekee käyttäjästään ns. supermaistajan. Tosin vaikutus häviää nopeasti, kun chilin käyttö lakkaa. Oliko se vaikutus kuitenkin kymmenen päivää, eli melko pitkä.
Näin on. Mahtaa ulkomaalaiset ihmetellä meidän ruokia :) tottuneet siihen että ruoka on maukasta.
Mautonta, rasvaista ruokaa. Olemme vielä metsäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen on vauvasuu joka ei kestä vahvoja mausteita.
Ja moni suomalainen "chilipään" tai mausteisen ruoan ystävän su haisee siltä, ettei hampaita ole pesty varmaan 10 vuoteen. Ei ihme, että ruoka tarvitsee buustata maksimiin maustamisella, kun hienommat maut ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Ostin varmaan samaa, maistui lähinnä paprikajauheelle.
Ravintola-alalla opiskeluaikoina osa-aikatyötä tehneenä ihmetytti ne jotka tilaa annoksen vain pyytääkseen siitä pois isoa osaa aineksista, kun listalla olisi niitä ruokia josta ne luonnostaan puuttuu. Allergiat erikseen, mutta nirsoilevat aikuiset v*tutti silloin ja v*tuttaa edelleen.