Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko karenssi, jos määräaikaisen loppumisen jälkeen ei halua jatkaa?

Vierailija
06.05.2022 |

Olen päätynyt työpaikkaan missä työilmapiiri on todella inhottava. Olen ollut nyt 6kk ja voin joka päivä henkisesti huonosti, sekä minulla on stressistä johtuvia oireita myöskään työhaastattelussa olevat tunnit ja tehtävät ei kuitenkaan olleet sitten sitä, mistä alunperin luvattiin. Myöskään osalla työntekijöistä ei ole tarvittavaa koulutusta (edes esimiehellä) alalle ja johtaminen on olematonta, eli ei luvassa muutosta työilmapiiriin tai muuhunkaan.

Olen jo nyt niin leipääntynyt ja täynnä koko työpaikkaa. Sopimus loppuu pian ja nyt mietin, saanko karenssin jos en halua jatkaa (tekemällä uuden määräaikaisen) ?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt ole vastaus kysymykseen, mutta entä jos on ammatillisessa kuntoutuksessa ja työnantaja ei halua jatkaa pysyvällä työsopimuksella. Syynä on ettei työntekijä selviä töistä odotetulla tavalla, niin jatkuuko työkyvyttömyyseläke kuntoutuksen jälkeen?

Saan ansaita työkyvyttömyyseläkkeen lisäksi noin 800 euroa (osapäivätyö, joka ei ole ammatillista kuntoutusta), mistä tulee bruttona eläkkeen lisäksi hieman yli 2000 euroa/kuukausi.

Vierailija
22/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee, jos töitä olisi ollut tarjolla ja työkkäri saa sen tietoonsa.

Ei ole tarkoitus, että työnantaja saa pitää työntekijää limbossa tällä tavalla.

Toki jos työnantaja haluaa ihan asiakseen ottaa AP:n sabotoimisen, mutta yleensä ois molempien etu hoitaa asia siististi. AP ei ole sitoutunut mihinkään muuhun kuin hoitamaan pätkänsä.

Olen tehnyt kahdesti.

Taitaa olla vika sinussa, jos et mitenkään sovellu työelämään. 

Totta, ilmankos sinäkin vain makaat kotona p*rse homeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee, jos työnantaja tarjoaa jatkoa.

Ei tule.

Vierailija
24/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis työtävieroksuva?  Mikset ole hakenut muualle?  Tämmöisestä kyselemisestähän kunnollinen ihminen pääsee sillä, että hakeutuu aktiivisesti johonkin muuhun työpaikkaan.

Olet tiennyt koko pätkän ajan, että työ loppuu tiettynä päivänä. Oletko edes yrittänyt löytää töitä muualta, vai vain odottanut, että pääset taas röhnöttämään työttlmänä?

Miksi pyörit tähän aikaa mammapalstalla ja röhnötät sohvalla? Mene töihin!

Vierailija
25/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule.

Tuleepas. Jos jatkoa tarjotaan, niin näin lakia tulkitaan.

Vierailija
26/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyt juttelemassa lääkärin kanssa työn ahdistavuudesta. Lääkäri kirjoittaa että et sovellu työhön ja saat sairaslomaa. Sairaslomalappu on valttikorttisi jolla vältät mahdollisen karenssin.

Itse asiassa tuolla ei vältä karenssia. Pitää olla taustalla koko työsuojeluprosessi, ei yksittäinen todistus.

Vierailija
27/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei nyt ole vastaus kysymykseen, mutta entä jos on ammatillisessa kuntoutuksessa ja työnantaja ei halua jatkaa pysyvällä työsopimuksella. Syynä on ettei työntekijä selviä töistä odotetulla tavalla, niin jatkuuko työkyvyttömyyseläke kuntoutuksen jälkeen?

Saan ansaita työkyvyttömyyseläkkeen lisäksi noin 800 euroa (osapäivätyö, joka ei ole ammatillista kuntoutusta), mistä tulee bruttona eläkkeen lisäksi hieman yli 2000 euroa/kuukausi.

Tuossa tapauksessa työsuhteella ei ole merkitystä vaan sillä kuntoutumisen ja eläkkeen suhteella eli tarvitaanko eläkettä edelleen.

Vierailija
28/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt juttelemassa lääkärin kanssa työn ahdistavuudesta. Lääkäri kirjoittaa että et sovellu työhön ja saat sairaslomaa. Sairaslomalappu on valttikorttisi jolla vältät mahdollisen karenssin.

Itse asiassa tuolla ei vältä karenssia. Pitää olla taustalla koko työsuojeluprosessi, ei yksittäinen todistus.

Nämä on tapauskohtaisia. Mulla yks tuttu irtisanoutui töistä, kun ei pää kestänyt, ja ihan vaan lääkärinlausunnolla vältti karenssin.

Vierailija
29/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin kerran hatkat sillä tavalla, että tiesin saavani karenssin. Kerroin työkkäriin ihan muodon vuoksi, että miksi näin tein, stressiä yms. Työkkäri antoi karenssin, kuten tesinkin, ja kommenttina oli, että "olisi pitänyt hankkia lääkärin lausunto". Eli se olis ilmeisesti muuttanut asiaa.

No mä olisin vaan halunnu sen karenssin ilman veetuiluja. Eri.

Vierailija
30/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule vaikka tietämättömät mammat niin väittävätkin.

Miksi ei tulisi? Ainakin lakien mukaan (laki julkisesta työllisyys- ja yrityspalvelusta, työttömyysturvalaki) tuo olisi karenssin arvoinen suoritus.

Karenssi tulee jos irtisanoudut ennen määräaikaisuuden loppumista.

Karenssi tulee myös siitä, että ei ota vastaan tarjottua työpaikkaa.

Vierailija
31/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin kerran hatkat sillä tavalla, että tiesin saavani karenssin. Kerroin työkkäriin ihan muodon vuoksi, että miksi näin tein, stressiä yms. Työkkäri antoi karenssin, kuten tesinkin, ja kommenttina oli, että "olisi pitänyt hankkia lääkärin lausunto". Eli se olis ilmeisesti muuttanut asiaa.

Niin? Sinulla olisi pitänyt olla lääkärinlausunto, josta ilmenee, että työsuojeluprosessi on käyty ja siitä huolimatta sinulla on ahdistus, masennus tms.

Vierailija
32/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule.

Ei tule jos työ ei sovellu työntekijälle kuten aloittajan tapauksessa tilanne on. Oma musta tuntuu-perustelu ei riitä, pitää olla mustaa valkoisella eli lääkärilappu jossa todetaan työn aiheuttavan ongelmia.

Vierailija
33/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei tulisi? Ainakin lakien mukaan (laki julkisesta työllisyys- ja yrityspalvelusta, työttömyysturvalaki) tuo olisi karenssin arvoinen suoritus.

Jos joutuu haastatteluun, vaihtaa puhelinliittymää. Mahdotonta ottaa vastaan työpaikkaa koska on unohtanut ilmoittaa siitä yhdelle työnantajalle. Mokia sattuu.

Vierailija
34/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Sinulla olisi pitänyt olla lääkärinlausunto, josta ilmenee, että työsuojeluprosessi on käyty ja siitä huolimatta sinulla on ahdistus, masennus tms.

Toi sun puhuma työsuojeluprosessi liittyy siihen jos aikoo irtisanoutua työsuhteesta. Silloin saa aina karenssin paitsi jos on käynyt tuon prosessin.

AP ei ole irtisanoutumassa mistään.

Vierailija
35/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule.

Ei tule, ei tulkita.

Vierailija
36/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisesta työsuhteesta työttömäksi siirtyminen käy tosiaan ilman karenssia jos työkkäri ei tiedä että työllä olisi ollut jatkoa. Kuitenkin jos työnantaja suuttuu siitä että työntekijä ei jatka niin hän voi soittaa työkkäriin ja tehdä ilmiannon siitä että työntekijä ei ottanut vastaan tarjottua työtä. Siitä seuraa karenssi.

Vierailija
37/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Työsuhteen päättymisen syy on määräaikaisuuden päättyminen.

Työttömänä ollessasi tarjotusta työstä kieltäytyminen yleensä johtaa karenssiin, mutta tässä tapauksessahan työtä tarjotaan kun et ole vielä työttömäksi ilmoittautunut vaan olet työsuhteessa. Joten ei mitään merkitystä, et ole velvollinen kertomaan. Työnantajakin palkannee uuden työntekijän heti tarpeeseen eikä lähde ilmoittelemaan vapaata paikkaa työkkärin listoille.

Vierailija
38/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisesta työsuhteesta työttömäksi siirtyminen käy tosiaan ilman karenssia jos työkkäri ei tiedä että työllä olisi ollut jatkoa. Kuitenkin jos työnantaja suuttuu siitä että työntekijä ei jatka niin hän voi soittaa työkkäriin ja tehdä ilmiannon siitä että työntekijä ei ottanut vastaan tarjottua työtä. Siitä seuraa karenssi.

Ei välttämättä seuraa. Katso kommentit lääkärinlausunnosta.

Vierailija
39/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule.

Ei tule jos työ ei sovellu työntekijälle kuten aloittajan tapauksessa tilanne on. Oma musta tuntuu-perustelu ei riitä, pitää olla mustaa valkoisella eli lääkärilappu jossa todetaan työn aiheuttavan ongelmia.

Lääkäri tuskin kirjoittaa lappua, jonka mukaan tradenomille ei sovi tradenomin työt. Ja jos noin on ja tulee työttömäksi, niin ensimmäinen asia on laittaa asiakas työkokeiluun uutta alaa etsimään. Siinä ei kiemurtelu auta, koska itsekin toteaa, että vanha työ ei käy, pitää löytää uusi ja etsintä alkaa heti.

Vierailija
40/51 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tulee jos kieltäydyt työkkärin antamasta työtarjouksesta. Määräaikainen on määräaikainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä