Jos minä, 50+ jäisin nyt yksin, en ikimaailmassa haluaisi uutta parisuhdetta
Ei yhtään kiinnosta eikä liikuta, mitä noissa tindereissä ym tapahtuu. Siellä miehet voivat rauhassa etsiä vaikka kymmeniä vuosia nuorempia naisia, se on mulle täysin ok. Yksi onnellinen avioliitto aivan mahtavan miehen kanssa oli enemmän kuin voin toivoa, toista ei enää tulisi. Olisin tyytyväinen yksinoloon, harrastaisin, matkustaisin, tapaisin ystäviä. Yksinäinen vanhuus ei pelottaisi, sellainen on edessä suurimmalle osalle kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Yhtä vain hienoisesti ihmettelen: itselleni ei olisi kyllä kelvannut isäni ikäinen mies, kun hehkeänä 24-vuotiaana menin naimisiin! Mutta sekään ei minulle kuulu. Jokainen päättää itse.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä erosin 57v, kaksi vuotta sitten, pitkästä liitosta. Olen ollut ihan tyytyväinen ja onnellinen yksin, enkä edes harkitse sitä, että etsisin uuden miehen. Ex-mieheni on Tinder-addikti, joka juoksee pitkin maakuntia naisten perässä treffeillä. Omahan on asiansa, mutta mun mielestä se on jotenkin nolo. Silloin, kun alettiin olemaan yhdessä, ei mitään tindereitä vielä ollut, vaan tavattiin ihmisiä ravintoloissa tms. Ymmärrän kyllä, että se on exälleni uusi ja jännittävä juttu, kun voi netistä tilata itselleen seksiseuraa. Mua ei seksi enää hirveästi kiinnosta, voin ihan hyvin olla ilman. Elämässä on paljon muutakin mukavaa tekemistä ja nyt teen mieluummin niitä asioita. N59
No mitä noloa tuossa on. Eikö se ole hyvä, että kerrankin saa seksiä niin paljon kuin haluaa. Mistä muuten tiedät hänen Tinder-treffeistään?
Ollaan erottu ystävinä ja se on itse kertonut mulle. Meidän yhteiset ystävät tietävät myös sen touhut ja ovat niitä mulle naureskelleet.
No eikö se ole aika noloa naureskella tuollaiselle asialle?
Minkä mä sille voin, jos sen touhuja pidetään huvittavina? N59
Miesparka joutui olemaan ilman seksiä vuosia ja uusi elämä alkoi kun nyt sitä saa. Taitaa vähät kiinnostaa entisen vaimon elämä toisin kuin vaimonsa miehen elämä. Kumpi onnellisempi. Voi aika lailla päätellä.
Sä et tiedä mistään mitään. Ymmärrätkö ollenkaan, että toi mun exän addikti on ajanut sen masennukseen ja juomaan? Ei se aina ole mitään loistavaa seksiä, upeitten pikkupimujen kanssa, vaan paljon on myös saanut kokea pettymyksiä, ghostausta, hylkäämistä ja turhautuneisuutta. Mutta kun ei mahda itselleen mitään. N59
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä erosin 57v, kaksi vuotta sitten, pitkästä liitosta. Olen ollut ihan tyytyväinen ja onnellinen yksin, enkä edes harkitse sitä, että etsisin uuden miehen. Ex-mieheni on Tinder-addikti, joka juoksee pitkin maakuntia naisten perässä treffeillä. Omahan on asiansa, mutta mun mielestä se on jotenkin nolo. Silloin, kun alettiin olemaan yhdessä, ei mitään tindereitä vielä ollut, vaan tavattiin ihmisiä ravintoloissa tms. Ymmärrän kyllä, että se on exälleni uusi ja jännittävä juttu, kun voi netistä tilata itselleen seksiseuraa. Mua ei seksi enää hirveästi kiinnosta, voin ihan hyvin olla ilman. Elämässä on paljon muutakin mukavaa tekemistä ja nyt teen mieluummin niitä asioita. N59
No mitä noloa tuossa on. Eikö se ole hyvä, että kerrankin saa seksiä niin paljon kuin haluaa. Mistä muuten tiedät hänen Tinder-treffeistään?
Ollaan erottu ystävinä ja se on itse kertonut mulle. Meidän yhteiset ystävät tietävät myös sen touhut ja ovat niitä mulle naureskelleet.
Ja sinä naurat mukana? Mitä saat siitä, että muut naiset? pilkkaa entistä miestäsi? Onko itsetuntosi tosiaan tuolla tasolle vielä tuossakin iässä?
Kyllä sulla nyt ottaa koville tämä asia. Oletko itse tinder-addikti, vai mikä sua kalvaa noin pahasti? Btw, sille nauraa sen miespuoliset kaverit, naiset lähinnä pyörittää silmiään. N59
Se onkin naisten yleisin tapa kiusata katsomalla muita lempeäsi hymyillen nenänvarttaan pitkin ja antaen ymmärtää miten olet pelkkä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesparka joutui olemaan ilman seksiä vuosia ja uusi elämä alkoi kun nyt sitä saa. Taitaa vähät kiinnostaa entisen vaimon elämä toisin kuin vaimonsa miehen elämä. Kumpi onnellisempi. Voi aika lailla päätellä.
Sä et tiedä mistään mitään. Ymmärrätkö ollenkaan, että toi mun exän addikti on ajanut sen masennukseen ja juomaan? Ei se aina ole mitään loistavaa seksiä, upeitten pikkupimujen kanssa, vaan paljon on myös saanut kokea pettymyksiä, ghostausta, hylkäämistä ja turhautuneisuutta. Mutta kun ei mahda itselleen mitään. N59
Mitä, jos nyt vaan antaisit jo olla? Kyllä me voidaan lasten kanssa sinulle askarella mitali ja laittaa postiin miten SINÄ selvisit erosta voittajasta ja miehestä tuli pelkkä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Harva mies haluaa seksittömän suhteen. Moni mies hakee seksin muualta ellei sitä suhteessaan ole. Uskolliset seksittömässä suhteessa eläneet riehaantuu kun on taas seksiä muualta saatuna. Seksi on terveellistä ja kuuluu elämään kuolemaan saakka.
Libidoltaan samanlaiset voi pariutua keskenään.
Tuohon voisi mielestäni vaihtaa tilalle sanan ihminen. Ei se seksitön ja vailla läheisyyttä oleva suhde ole mielestäni oikea avioliitto, myös nainen kaipaa seksiä ja läheisyyttä. En osaa sanoa tyytyykö nainen helpommin seksittömään suhteeseen kuin mies - siis pettämättä. Mutta jos seksiä ei ole, on liitto sisältä mätä, epäliitto, seksin puute voi johtua ihan vain siitä, ettei enää rakasta. On isoja ongelmia jne.
Henk.koht. en ymmärrä miksi tuollaisissa onnettomissa liitoissa eletään. No, pääosa tietämistäni eroista on tullut siinä kohtaa kun lapsen ovat jo aikuisia tai hyvin lähellä sitä. Eli ongelmia siedetään lasten takia, mutta enpä ole kuullut siitä kenenkään olleen jälkikäteen tyytyväisiä. Kun huomataan, että omalla lapsella on samanlaisia ongelmia liitossa kuin kotona oli. Koska ei ole kokemusta siitä, millainen on onnellinen, läheinen parisuhde ja luullaan, että tällaista se yhteiselämä vain on ja kuuluukin olla.
Ihanaa lukea että ap on ilmeisesti ollut onnellisessa avioliitossa 24-vuotiaasta asti ja uskoo samalla myös omaan kykyynsä nauttia yksinelosta. Antaa toivoa.
En myös usko, että monikaan parikymppinen ymmärtää nuoruuden arvokkuutta ja katoavaisuutta ja sitä miten vanhemman ihmisen seura auttamatta vanhentaa. Itse en haluaisi olla nuorekas viisikymppinen 32-vuotiaana, käydä viikonloppuna tuttavapariskunnan mökillä juhlimassa uutta pihalaatoitusta ja mennä Ruisrockiin kuuntelemaan Ismo Alankoa retkeilytuolin ja kertakäyttömukien kanssa. Ehtii sitä myöhemminkin. Joo, tiedän että moni ikäiseni nauttisi noista asioista, mutta on silti eri asia kokea ne omanikäisessä seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä voi tuntua mutta todellisuudessa on niin että yksinäinen vanheneminen ja vanhuus on yhtä h....ttiä. Ei tule kaverit avuksi ja tueksi, yksin saat sairastaa aivoverenvuotosi ja muut, yksin saat haudata sukulaisesi ja sitä rataa. Kun kognitiiviset taitosi alkavat huveta, olet omillasi - ilman tukea ja läheistä ihmistä.
Vierestä katsonut joitakin tapauksia ja surullista näyttää olevan.
Yksinolo on yksinkertaisesti hankalaa ja pelottavaa ja moninkertaistaa kuoleman riskin sekä miehillä että naisilla.
Tuo on se syy, miksi ihmiset jatkavat huonojakin parisuhteita.
Naisiahan on pakkosinkkuna +50 ikäluokassa paljon, koska miehet tapaavat viidenkympin villityksessä erota ja vaihtaa samanikäisen vaimonsa reilusti nuorempaan. Miehet myös kuolevat naisia varhemmin joten naisia jää suhteessa enemmän leskiksi kuin miehiä.Sukulaisissani on paljon yksin jääneitä naisia. Osa ikisinkkuja, osa leskiä. Ihan hyvin pärjäävät. Uskoakseni paremmin kuin miehet.
Sitä kaipuun määrää emme minä tai sinä tiedä.
mies54v
Minkä kaipuun? Lisääntymisiän jälkeen etenkin naisten hormonitaso romahtaa niin, että seksuaalisuus on lähinnä +-0. Mitään kainalokaveria en ole halunnut koskaan, kaikki lääppiminen ja nyhjääminen vituttaa. Pidän syvällisistä keskusteluista sukupuoleen katsomatta ilman fyysistä ulottuvuutta. Harrastamisesta, taiteesta, matkustelusta. Kun sairastun, menen hoitolaitokseen, todellakin! Mitä ihmettä tekisin parisuhteella?
Sinulla voi ollakin noin, mutta ei kaikilla. Nainen on seksuaalinen kuolemaansa saakka ja osalla halut vain nousee vanhemmiten.
Halut vaan kasvaa loppua kohti? En voi mitään, mutta mieleen piirtyi kuva hennosta valkohapsisesta rouvasta, joka kurvailee kiiluvin silmin rollaattorillaan pitkin palvelutalon käytäviä miehiä iskemässä. Ja joka päivä voi iskeä uuden miehen, kun ei muista, että sama Reinohan se siinä.
😂😂😂IHANA!
Vierailija kirjoitti:
Harva mies haluaa seksittömän suhteen. Moni mies hakee seksin muualta ellei sitä suhteessaan ole. Uskolliset seksittömässä suhteessa eläneet riehaantuu kun on taas seksiä muualta saatuna. Seksi on terveellistä ja kuuluu elämään kuolemaan saakka.
Kuriositeettina nyt kuitenkin se, että puhutaan vanhemmasta ikäpolvesta, ei nuorista ihmisistä. Ei se seksuaalisuus ja libido ole missään tapauksessa sama kolmekymppisellä ja viisvitosella - sukupuoleen katsomatta. Muut asiat ajavat prioriteeteissa ohi seksin jo ja kovaa. Alkaa ilmetä ongelmia ja kolotuksia, eikä se halukaan ole entisensä. Ja faktahan on, että lisääntymisikä on auttamattomasti ohi.
M57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen varaan ei kannata elämäänsä rakentaa. Varoittava esimerkki eräs tuttu, jonka sen teki ja vieläkin siitä sättii ex-miestään 20 vuotta eron jälkeen. Ei minua tarvitse yhdenkään miehen kannatella.
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? Totta kai naimisissa molemmat rakentavat elämänsä niin että ne ovat punoutuneet yhteen. Avoliitossa kai voi olla sillä asenteella että katsellaan.
Ei sitä mikään paperi sido. Kummastakin pääsee äkkiä erilleen.
Älä mene ikinä naimisiin jos se on sinulle paperi. Useimmille se on jotain ihan muuta. Eikä kyse ollut siitä pääseekö pois, eihän siinä idea olekaan olla vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuriositeettina nyt kuitenkin se, että puhutaan vanhemmasta ikäpolvesta, ei nuorista ihmisistä. Ei se seksuaalisuus ja libido ole missään tapauksessa sama kolmekymppisellä ja viisvitosella - sukupuoleen katsomatta. Muut asiat ajavat prioriteeteissa ohi seksin jo ja kovaa. Alkaa ilmetä ongelmia ja kolotuksia, eikä se halukaan ole entisensä. Ja faktahan on, että lisääntymisikä on auttamattomasti ohi.
M57
Itse en liitä seksiä lisääntymiseen kun lapsia ei ole eikä tule. Minusta on surullista mitä käy parisuhteelle kun ei ole enää seksiä, se läheisyys on sitten ikuisesti poissa. Eikä mikään halailu ikinä korvaa sitä intiimiyttä. N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M57
Itse en liitä seksiä lisääntymiseen kun lapsia ei ole eikä tule. Minusta on surullista mitä käy parisuhteelle kun ei ole enää seksiä, se läheisyys on sitten ikuisesti poissa. Eikä mikään halailu ikinä korvaa sitä intiimiyttä. N40
Sinusta tuntuu siltä nyt. Biologia kuitenkin toteutuu ihan meissä jokaisessa. Viidentoista vuoden päästä et edes muista tuota paloa sisälläsi - eikä siinä ole mitään surullista. Se on normaalia ikääntymistä ja kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen varaan ei kannata elämäänsä rakentaa. Varoittava esimerkki eräs tuttu, jonka sen teki ja vieläkin siitä sättii ex-miestään 20 vuotta eron jälkeen. Ei minua tarvitse yhdenkään miehen kannatella.
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? Totta kai naimisissa molemmat rakentavat elämänsä niin että ne ovat punoutuneet yhteen. Avoliitossa kai voi olla sillä asenteella että katsellaan.
Ei sitä mikään paperi sido. Kummastakin pääsee äkkiä erilleen.
Älä mene ikinä naimisiin jos se on sinulle paperi. Useimmille se on jotain ihan muuta. Eikä kyse ollut siitä pääseekö pois, eihän siinä idea olekaan olla vankilassa.
Me mentiin naimisiin ihan vaan taloudellisista syistä. Rakkautta kyllä riitti ihan vaan avoliitossa elämiseen, mutta taloudelliset syyt johti tämän paperin allekirjoittamiseen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tämän ja tehnyt plan b:n. Jos mieheni lähtee nuoremman matkaan, en romahda, ryhdy hirviöksi, raivottareksi ja katkeraksi ämmäksi. Toki se sattusi ja kestäisi aikansa sopeutua tilanteeseen, mutta ikäni tuomalla elämänkokemuksella ja kypsyydellä kestäisin sen, orientoituisin uudelleen ja uskoakseni pystyisin kaveruuteen mieheni kanssa. Ap
Ehkä ei silti etukäteen kannata mehustella tällaisella skenaariolla.
Miksi et vain voisi suunnata tulevaisuuteen tyytyväisenä miehesi vierellä, yhdessä vanheten?
Vai kaipaatko itse eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M57
Seksi ei liity useimmiten lisääntymiseen ollenkaan. Ja ihmisten libidot ovat hyvin erilaisia. Ainakaan toistaiseksi ei itselläni ole ollut minkäänlaista eroa nuoruuteen verrattuna, paitsi erittäin kiihkeä halun kausi juuri ennen viisikymppisiä, 40-50v. jolloin mies meinasi olla jo ihmeissään kanssani :) Seksihalut ei siis kaikilla katoa iän mukana. Ja tuo 40-50v kiihkeä kausi on ihan luonnon sanelema juttu eli viimeinen aika tulla raskaaksi ennen vaihdevuosia. N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M57
Sinusta tuntuu siltä nyt. Biologia kuitenkin toteutuu ihan meissä jokaisessa. Viidentoista vuoden päästä et edes muista tuota paloa sisälläsi - eikä siinä ole mitään surullista. Se on normaalia ikääntymistä ja kehitystä.
Mitenkäs se biologia tähän menneessä on minussa toiminut kun en lapsia halunnut? Ja nythän ei puhuttu halusta eikä palosta vaan läheisyydestä. En puhu nyt mistään panetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M57
Ei kannata kertoa toiselle ihmiselle, miten hänestä tulee tuntumaan tai mitä hän tulee tuntemaan. Jokainen ihminen on yksilöllinen. Myös vanhemmissa naisissa saattaa olla yllättävästi seksuaalistakin paloa, jos se sattuu pääsemään sopivassa tilanteessa pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M57
Seksi ei liity useimmiten lisääntymiseen ollenkaan. Ja ihmisten libidot ovat hyvin erilaisia. Ainakaan toistaiseksi ei itselläni ole ollut minkäänlaista eroa nuoruuteen verrattuna, paitsi erittäin kiihkeä halun kausi juuri ennen viisikymppisiä, 40-50v. jolloin mies meinasi olla jo ihmeissään kanssani :) Seksihalut ei siis kaikilla katoa iän mukana. Ja tuo 40-50v kiihkeä kausi on ihan luonnon sanelema juttu eli viimeinen aika tulla raskaaksi ennen vaihdevuosia. N54
Nyt nyt. Koko seksuaalisuus perustuu vain ja ainoastaan hormoneihin ja lisääntymisviettiin - ihan puhdasta biologiaa. Kaikki muu sen ympärillä on tekemällä tehtyä scheissea. Seksuaalisuus monimuotoisuuksineen on nykypäivän höpöin trendi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M57
No minä olen tuota kirjoittajaa 15 vuotta vanhempi eikä seksihalut ole mihinkään kadonneet. Tietysti se olisi eri asia, jos sairastuisi vakavasti tms. mutta vähän kummastelen ajatustasi, että kaikkien seksihalut katoavat yli viisikymppisenä. Jos on terve, hyväkuntoinen, psyyke kunnossa, niin seksi on hyvä vireystekijä elämässä ja aivan yhtä ihanaa kuin se ennenkin oli - ellei jopa ihanampaa. N54
Ikävä kyllä olen tullut samaan tulokseen. Tottakai olisi ihanaa vanheta hyvän miehen kanssa, jos kaikki menisi hyvin. Oma kokemus lähipiiristä ja myös tilastot kertovat kuitenkin karua kieltä, monen naisen kohtalona on raskas omaishoitajuus, mutta toisinpäin ei usein käy. Miehet, mukaanlukien lasteni isä, ovat jättäneet minut aina pulaan ja olen saanut hoitaa kaiken aina yksin. Miehestä on paljon haittaa naiselle. Olen nyt lähes 50 v ja minulla on seurustelusuhde ja olen päättänyt, että yhteen emme muuta. Rakastan miestä, mutta en halua että vanhuuteni menee häntä hoivatessa, koska olen jo hoivannut lapset ja omat vanhempani. Seksiä, mukavaa yhdessäoloa ja muuta sellaista kyllä arvostan ja jos sellaista on tarjolla vanhanakin, niin se kyllä kelpaa. Kokemukseni noista tindereistä on sellainen, että seksiseuraa saa kyllä iästä riippumatta, nuorista komeista miehistäkin, ja muutenhan sitten voikin harrastaa, olla ystävien kanssa ja nauttia itseänäisestä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon voisi mielestäni vaihtaa tilalle sanan ihminen. Ei se seksitön ja vailla läheisyyttä oleva suhde ole mielestäni oikea avioliitto, myös nainen kaipaa seksiä ja läheisyyttä. En osaa sanoa tyytyykö nainen helpommin seksittömään suhteeseen kuin mies - siis pettämättä. Mutta jos seksiä ei ole, on liitto sisältä mätä, epäliitto, seksin puute voi johtua ihan vain siitä, ettei enää rakasta. On isoja ongelmia jne.
Henk.koht. en ymmärrä miksi tuollaisissa onnettomissa liitoissa eletään. No, pääosa tietämistäni eroista on tullut siinä kohtaa kun lapsen ovat jo aikuisia tai hyvin lähellä sitä. Eli ongelmia siedetään lasten takia, mutta enpä ole kuullut siitä kenenkään olleen jälkikäteen tyytyväisiä. Kun huomataan, että omalla lapsella on samanlaisia ongelmia liitossa kuin kotona oli. Koska ei ole kokemusta siitä, millainen on onnellinen, läheinen parisuhde ja luullaan, että tällaista se yhteiselämä vain on ja kuuluukin olla.
Näinhän se on. (Vanhempi) nainen saattaa sopeutua tilanteeseen helpommin kuin mies, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö seksuaalisuus voisi tulla esimerkiksi uudelleen elämään vaikkapa uuden suhteen myötä. Ei se ikää katso, vaan ennemminkin kyvykkyyttä ja terveydentilaa yleisestikin ottaen.
Halut vaan kasvaa loppua kohti? En voi mitään, mutta mieleen piirtyi kuva hennosta valkohapsisesta rouvasta, joka kurvailee kiiluvin silmin rollaattorillaan pitkin palvelutalon käytäviä miehiä iskemässä. Ja joka päivä voi iskeä uuden miehen, kun ei muista, että sama Reinohan se siinä.