12v lapsi oli pelannut kaverinsa kanssa viime viikonloppuna k18 kauhupeliä
Until dawn nimistä peliä. Googlasin pelin ja olen järkyttynyt.
Oli sunnuntaina ihan sekaisin kotiin tullessa ja kävi ylikierroksilla. En uskaltanut päästää häntä tänään saman kaverin luokse kylään. Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä sai jonkun kauhukohtauksenkin tuon takia.
Kommentit (40)
Mitäpä tuosta.
Ukrainassa Putinin sotilaat rais***vat samanikäisiä. Ja se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi ylikierroksilla? Eikö nuo aina käy?
No ei mun oma ainakaan. Hän ihan tärisi ja valitti pahaa oloa, ei halunnut jäädä yksin kotiin sillä aikaa kun kävin nopeasti kaupassa, vaan halusi lähteä mukaan (!!), ja yöllä sai sen jonkun kauhukohtauksen. Ei ihan häneltä kuulosta.
Oliko juotu energiajuomiakin?
Varmaan. Ainakin mun tyttärellä oli vastaavia oireita, kun oli juonut liikaa energiajuomaa.
Ottaen huomioon että jo tuota nuoremmat kauppaavat ja käyttävät huumeita, kantavat teräaseita ja käyttävät niitä, sekä ryöstävät rahaa ohikulkijoilta, videopelin pelaaminen on äärimmäisen pientä ja jopa hyväksi kehitykselle. Until Dawn on myös niin kepeä, ettei se tee vaikutusta lapseen, kummitustarina. Eri asia on vaikkapa Call of Duty: Modern Warfare 2 -peli, jossa piti ampua siviilejä lentokentällä, koska pelaaja oli soluttautuja rikollisorganisaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon että jo tuota nuoremmat kauppaavat ja käyttävät huumeita, kantavat teräaseita ja käyttävät niitä, sekä ryöstävät rahaa ohikulkijoilta, videopelin pelaaminen on äärimmäisen pientä ja jopa hyväksi kehitykselle. Until Dawn on myös niin kepeä, ettei se tee vaikutusta lapseen, kummitustarina. Eri asia on vaikkapa Call of Duty: Modern Warfare 2 -peli, jossa piti ampua siviilejä lentokentällä, koska pelaaja oli soluttautuja rikollisorganisaatiossa.
Jep, esim Muumeissa on paljon pelottavampia kohtauksia.
Jos muistellaan omaa nuoruttaa, niin kaikki me katsottiin salaa kauhuelokuvia vanhemmilta. Ja ihan normaaleja meistä kaikista on tullut. Äitinä teet oikein, kun et osta k18-pelejä ja kiellät sellaiset lähtökohtaisesti. Mutta et voi suojella lasta kaikelta ja lapsi etsii ja kokeilee asioita. Se kuuluu ihmisen kasvuun.
Oleellisempaa on että lapsesi uskaltaa puhua sinulle asiasta, vaikka on toiminut väärin. On aidosti perheitä, jossa lapsi ei uskalla kertoa esmes hyväksikäytöstä, koska pelkää vanhempiensa tuomiota tyyliin mikset-tehnyt-niin-ja-näin-niin-tätä-ei-olisi-koskaan-tapahtunut. Ota siis iisisti, kuuntele lastasi, toru lempeästi ja juotte lämpimät kaakaot.
Mä näin saman ikäisenä kuudes aisti leffan ja ihan hirveet pelot jäi. Näin myös kaunan, ringin ja kasan muita leffoja ennen kun olin tarpeeks vanha ja meni pari vuotta niin että pelkäsin avata ovia. Oli ihan hirveää. Nykyään en tykkää kauhuleffoista.
Until dawn on kauhupeliksi ei-niin-kauhea, mutta varmasti olisin itsekin sitä pelännyt tuon ikäisenä.
Odotteliko ap itse k11-, k15-, ja k-18-leffojen katselua kiltisti sinne sallittuun ikään asti? Et tietenkään, vaan katselit salaa verta ja suolenpätkiä ja kihertelit kavereiden kanssa, että ai kauhee, mitä vanhukset sanois jos näkis.
Ihan kivoja muistoja niistä taisi jäädä, jos edes niitä kunnolla muistat. Sitten mieti asiaa oman poikasi kohdalle ja mieti uudestaan, tarviiko sun siitä järkyttyä ja kauhistua.
Tein ennen lastensuojekodissa töitä ja siellä on paljon alakouluikäisiä lapsia, jotka olivat noita pelaillaan (yllättäen näissä perheissä ei asiaan oltu puututtu). Voi reppanat kun ne olivat niin sekaisin jo pelkästään noista peleistä (muista perheen asioista puhumattakaan). Säälitti, koska heidän elämä ois voinut olla helpompaa ilman painajaisia, pelkotiloja jne.
Eli toimit oikein ja ikärajat on asiantuntijoiden laatimia, joita pitää noudattaa. On lapsen laiminlyöntiä toimia toisin. Ethän osta viinaakaan alle 18 vuotiaalle.
Tietääkö nämä lapsen kaverit millaista peliä he pelaavat, pitäisikö heiltä kysyä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Odotteliko ap itse k11-, k15-, ja k-18-leffojen katselua kiltisti sinne sallittuun ikään asti? Et tietenkään, vaan katselit salaa verta ja suolenpätkiä ja kihertelit kavereiden kanssa, että ai kauhee, mitä vanhukset sanois jos näkis.
Ihan kivoja muistoja niistä taisi jäädä, jos edes niitä kunnolla muistat. Sitten mieti asiaa oman poikasi kohdalle ja mieti uudestaan, tarviiko sun siitä järkyttyä ja kauhistua.
Minä katsoin kaverilla ja olisi saanut jäädä näkemättä. Ei mitään kiherrystä ja huomasi että kaverikin pelkäsi. Hänkin salaa katsoi . Oman lapsen kohdalla olen tiukka ollut ja olen ikärajojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, esim Muumeissa on paljon pelottavampia kohtauksia.
Jep ja esimerkiksi itselleni on jäänyt mieleen se Felix linnun nousu tuhkasta ja erityisesti se surullinen musiikki tavallaan pelotti pienenä. Mitkään yläikäraja videopelit eivät ole koskaan jääneet näin elävästi mieleen..
Ekaluokkalainen sukulaispoika pelasi k18 tarkka-ampujapeliä. Katselin että ei tuossa verta näy, vastustajat vain kaatuvat. Annoin jatkaa, tuo kehittää reaktionopeutta.
Until Dawn on kesyimmästä päästä. Toki me jännitettiin tuon ikäisinä jotain Final Fantasyakin eli varmasti olisin pelännyt noin nuorena Until Dawniakin. Mutta ei siinä mitään ihan peruuttamattoman järkyttävää tapahdu.
12-v alkaa olemaan jo ylä-asteen kynnyksellä ja kykenee hyvinkin pelaamaan tuollaisia pelejä ilman että siitä mitenkään draumautisoituu. Itse pelasin 12-v kavereiden kanssa The Sims 2 peliä missä ikäsuositus on 7-v. Siinä kidutin ihmisiä ja sytytin tahallaan tulipaloja jossa he paloivat elävältä. Oli kaverin kanssa hupia ja naurettiin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
12-v alkaa olemaan jo ylä-asteen kynnyksellä ja kykenee hyvinkin pelaamaan tuollaisia pelejä ilman että siitä mitenkään draumautisoituu. Itse pelasin 12-v kavereiden kanssa The Sims 2 peliä missä ikäsuositus on 7-v. Siinä kidutin ihmisiä ja sytytin tahallaan tulipaloja jossa he paloivat elävältä. Oli kaverin kanssa hupia ja naurettiin pitkään.
The Sims 2 on k-12 ja itse pelasin sitä 10-vuotiaana. Ei jäänyt pysyviä kauhukohtauksia ja pelkotiloja, vaikka kidutin satoja simejä kuoliaaksi Veronalan Vanhassa rehusäiliössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The Sims 2 on k-12 ja itse pelasin sitä 10-vuotiaana. Ei jäänyt pysyviä kauhukohtauksia ja pelkotiloja, vaikka kidutin satoja simejä kuoliaaksi Veronalan Vanhassa rehusäiliössä
Ei ole vaan 7-v..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan 7-v..
Kuten tästä kuvasta voidaan todentaa: https://sims.fandom.com/wiki/The_Sims_2?file=The_Sims_2_Cover.jpg
Ja tuolla peruspelillä onnistuu nuo tulipalot sun muut. Vasta myöhempiin lisäosiin tuli korkeammat ikärajat.
Vierailija kirjoitti:
Hei, oikeesti, ei sulla mitään 12v poikaa ole. Kenen murrosikäisen pojan vanhempi muka järkyttyy, kun lapsi kokeilee jotain noinkin lievää tyhmää ja sen seurauksena näkee jonkun painajaisen tai hyppii seinille? Kyllä jokainen tietää, että tuon ikäisellä se mopo on vasta lähtemässä käsistä ja kuka tahansa äiti vain huokaisisi tietävästi tuollaisen peli-illan päätteeksi, että "Tästä se meno alkaa" ja kehottaisi olemaan pelaamatta toiste tietäen, että kuitenkin pelaa.
Jos olisi humalassa tullut kotiin, tai naarmuilla kaaduttuaan mopolla, niin olisit kyllä ymmärrettävästi järkyttynyt. Mutta, jos sinua järkyttää jo pelien ikärajojen noudattamatta jättäminen, niin rutkasti tsemppiä varsinaisen teini-iän odotteluun
Itse kaaduin harva se päivä mopolla temppuillessani ja sitten pantiin laastari. Kukaan ei järkyttynyt.
Jos on herkkä, syvästi ja helposti uppoutuva luonne, ei välttämättä aikuisenakaan voi pelata tuollaisia. Itsekin olen tuollainen, elokuvatkin ovat joskus rankkoja kokemuksia. Pelin tapahtumat voivat tuntua, kuin ne tapahtuisivat itselle oikeasti. Kannattaa puhua lapsen kanssa tuosta kokemuksesta.
Normaalia, kyllähän sitä aina katsottiin K18 elokuviakin VHS-nauhalta vaikka ikää oli ehkä 9 vuotta.