Uusi lakimuutos 17v kuskeille, onko ajateltu kuitenkaan loppuun asti?
https://www.is.fi/autot/art-2000008794888.
Esimerkiksi : Jos perhe on matkalla mummolaan ja tämä 17v kuljettaja voisi ajaa osan matkasta, mutta uuden lain myötä eipä onnistukaan, kun 2 matkustajaa on laitonta.
Eli joko meidän pitää ajaa mummolaan kahdella autolla 1200 km peräkkäin että tuo 17v saa ajokokemusta.
Ja jos menisimme pikkujouluihin kaupunkiin pitäisi tuon 17v kuskimme tulla hakemaan meidät yksitellen jolloin matka muuttuisi turvallisemmaksi, mutta miten? Meiltä matkaa kaupunkiin on 130km ja tämä 17v ajelisi koko illan edes takaisin että saisi vanhempansa vietyä/haettua....
Kommentit (90)
Minusta laki pitäisi muuttaa niin että 17v ei voi ajaa korttia jos on viimeisen vuoden ajalta ennen kortinhankintaa yksi vakava liikennerikkomus esim törkeä ylinopeus mopolla tai kaksi pienempää rikettä. Tällä saataisiin rauhoitettua nuorten mopoilijoiden liikennekäytöstä kun tietävät että typeryyksistä siirtyy autokortin saanti mahdollisuus. Ja sitten samat säännöt sille että kortti lähtee hyllylle kunnes täyttää 18 jos kaksi liikennerikkomusta tai yksi törkeä. Tämä laittaisi enemmän painetta ajaa nätisti ettei menetä korttia.
Omat lapset ovat rauhallisia kuskeja ja on haettu luvalla kortti 17 v iässä. Monet todella villitkin pojat ovat hankkineet kortin 17 v iässä ja ei ole ollut ongelmia vaikka jäänyt poliisille kiinni mönkijällä 100km/h ajosta 60 km/h alueella ja mönkijä siis viritetty laittomasti. Ja tällainen tapaus pari kuukautta ennen erikoisluvan myöntämistä eikä estä. Minusta tuollaisen jälkeen pitäisi heti menettää oikeus saada kortti aikaisemmin. Selvästi ei ole riittävän vastuuntuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni ikäpoikkeuslupien tarkoituksena on vähentää sitä, että nuorta tarvitsisi vanhempien kuskata. Se ei ole siis tarkoitettu yhteisten mökkimatkojen ajamiseen tai vanhempien noutamiseen pikkujouluista vaan siihen, että nuori pääsee itsenäisesti kulkemaan kouluun, harrastukseen tai työhön.
Mites ne julkiset.....
Ennenkin hiihdettiin kesät ja talvet kouluun ylämäkeen ja vastatuuleen.
Kyllä on naurettavia noi nykyhommat.
No kaikilla ei ole tuo mahdollista. Meillä lähin bussipysäkki yli 30km päässä. Bussi kulkee 2* päivässä. Vie, ja tuo koululaisia. Kauppaan 50km. Kouluun sama. Edes Iivo ei pystyisi hiihtämään tuota matkaa joka päivä kovinkaan pitkään. Toki taksi+bussi vievät kouluun. Mutta kyllä täällä auton tarvitsee. Ja en ole muuttamassa kaupunkiin, kun tykkään asua täällä. Se on oikeuteni.
Toki tämä on sinun oikeutesi, mutta kuten huomaat niistä valinnoistasi sitten maksat tuollaisilla vaikeuksilla. Etkä vain sinä, vaan myös sinun lapsesi. Jos lähimpään kauppaan on 50km voisin olettaa, että kouluunkin on vähintään sama. Nuoret, jotka käyvät toisen asteen koulua voivat jo asua koulun asuntolassa ja tuossa tilanteessa se voi olla järkeväkin ratkaisu.
Olen eri kun aijemmat kirjoittajat
Itse en lastani päästäisi asuntolaan asumaan, vaikka asuntolassa olisi lyhyt matka lukioon.
itse asuin asuntolassa amiksen ajan mutta eipä siellä pystynyt opiskelemaan kunnolla.
Kuten kaikki tiedämme on 17 ja 18 eroina vaan 1-vuosi. Ei mitään merkitystä liikenteen kannalta sillä 18-v ei ole vielä myöskään aikuinen. Aikuiseksi pitäisi laskea 20-vuotiaasta lähtien sillä englanniksi numerot 13-19 loppuosa päättyy "teen" sanaan eli teini. Kuvastaa hyvin teini-iän kestoajan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni ikäpoikkeuslupien tarkoituksena on vähentää sitä, että nuorta tarvitsisi vanhempien kuskata. Se ei ole siis tarkoitettu yhteisten mökkimatkojen ajamiseen tai vanhempien noutamiseen pikkujouluista vaan siihen, että nuori pääsee itsenäisesti kulkemaan kouluun, harrastukseen tai työhön.
Mites ne julkiset.....
No kaikilla ei ole tuo mahdollista. Meillä lähin bussipysäkki yli 30km päässä. Bussi kulkee 2* päivässä. Vie, ja tuo koululaisia. Kauppaan 50km. Kouluun sama. Edes Iivo ei pystyisi hiihtämään tuota matkaa joka päivä kovinkaan pitkään. Toki taksi+bussi vievät kouluun. Mutta kyllä täällä auton tarvitsee. Ja en ole muuttamassa kaupunkiin, kun tykkään asua täällä. Se on oikeuteni.
Toki tämä on sinun oikeutesi, mutta kuten huomaat niistä valinnoistasi sitten maksat tuollaisilla vaikeuksilla. Etkä vain sinä, vaan myös sinun lapsesi. Jos lähimpään kauppaan on 50km voisin olettaa, että kouluunkin on vähintään sama. Nuoret, jotka käyvät toisen asteen koulua voivat jo asua koulun asuntolassa ja tuossa tilanteessa se voi olla järkeväkin ratkaisu.
Itse en lastani päästäisi asuntolaan asumaan, vaikka asuntolassa olisi lyhyt matka lukioon.
itse asuin asuntolassa amiksen ajan mutta eipä siellä pystynyt opiskelemaan kunnolla.
Niin ja asuntolat ovat aikamoisia sikolättejä. Kaikki paikat lian peitossa ja astiat sikinsokin. 16-17 vuotiaat kun eivät osaa huolehtia siisteydestä. Ai mistäkö tiedän? Olen siivonnut tällaisia asuntoloita kohta 6-vuoden ajan.. Se työlistää aika paljon meitä siivoojia jopa enemmän kuin itse koulujen siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta laki pitäisi muuttaa niin että 17v ei voi ajaa korttia jos on viimeisen vuoden ajalta ennen kortinhankintaa yksi vakava liikennerikkomus esim törkeä ylinopeus mopolla tai kaksi pienempää rikettä. Tällä saataisiin rauhoitettua nuorten mopoilijoiden liikennekäytöstä kun tietävät että typeryyksistä siirtyy autokortin saanti mahdollisuus. Ja sitten samat säännöt sille että kortti lähtee hyllylle kunnes täyttää 18 jos kaksi liikennerikkomusta tai yksi törkeä. Tämä laittaisi enemmän painetta ajaa nätisti ettei menetä korttia.
Omat lapset ovat rauhallisia kuskeja ja on haettu luvalla kortti 17 v iässä. Monet todella villitkin pojat ovat hankkineet kortin 17 v iässä ja ei ole ollut ongelmia vaikka jäänyt poliisille kiinni mönkijällä 100km/h ajosta 60 km/h alueella ja mönkijä siis viritetty laittomasti. Ja tällainen tapaus pari kuukautta ennen erikoisluvan myöntämistä eikä estä. Minusta tuollaisen jälkeen pitäisi heti menettää oikeus saada kortti aikaisemmin. Selvästi ei ole riittävän vastuuntuntoinen.
Tuossa saisi ottaa vanhemmiltani kortit pois jos edes yrittää hommata korttia 17v jos siihen ei ole valmis.
Miten tuo on mahdollista edes?
Ostavat räkänokat 15-vuotta vanhoja mersuja ja bemareita ja jälki on sellaista että lähtee 4-5hlö katon kautta ympäri ihan kaupungissakin (Kuopio hulkontie keväällä) niin yöajo-kielto on mieto tiukennus tähän.
Ajotyyli on sama kuin derpeillä pari vuotta ajoivat ennen ajolupaa että ostetaan virit netistä äidin visalla ja kaasu on on/off ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ostavat räkänokat 15-vuotta vanhoja mersuja ja bemareita ja jälki on sellaista että lähtee 4-5hlö katon kautta ympäri ihan kaupungissakin (Kuopio hulkontie keväällä) niin yöajo-kielto on mieto tiukennus tähän.
Ajotyyli on sama kuin derpeillä pari vuotta ajoivat ennen ajolupaa että ostetaan virit netistä äidin visalla ja kaasu on on/off ajaessa.
Minustakin tuo yöajo kielo on hyvä. Mutta tuo rajoitettu matkustajamäärä ei ole ajateltu loppuun asti.
Olisiko tuossa syytä myös vanhemmissa.
Ja noihin jotka ajavat ilman ajolupaa, ei tästä laista ole mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa saisi ottaa vanhemmiltani kortit pois jos edes yrittää hommata korttia 17v jos siihen ei ole valmis.
No naapuruston kaikista pahimmat mopojen ja mönkijöiden virittäjät ja niillä rajua ylinopeutta ajavat ovat järjestyksessä joka ainoa hakeneet ja saaneet kortin erikoisluvalla 17v iässä. Ei haittaa rajut ylinopeudet eikä edes käräjäreissu poliisia pakoon ajettu kovaa ylinopeutta ja muiden vaarantaminen. Ei kun kortti kouraan ja menoksi.
Ja miksikö vanhemmat hakevat tällaisille erikoisluvalla korttia jo 17 v iässä. No ihan samasta syystä kun antavat virittää mopoja ja ajaa järkyttävää ylinopeutta esim rajoitusalueella 30 km/h nuori ajaa laittomalla crossipyörällä noin 70 km/h (ei jarruja, ei valoja, ei vakuutuksia, ei tarkoitettu tieliikenteeseen) Kun vanhemmille huomautetaan asiasta niin loukkaantuvat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti vasta 25-vuotiaille ja silloinkin liikennepsykologin arvion perusteella. Tienpäällä ihan liikaa kuumakalleja ja muita sekopäitä, jotka ei sinne kuuluisi.
Moni kuumakalle rattiraivo on 40-50 vuotias. Se on vaan tapana haukkua aina nuoret.
M.50
Älä puhu paskaa, kun nämä 17-vuotiaat erottuvat tilastoista ihan omaksi ryhmäkseen liikenneturmissa.
Kaahailu voidaan lopettaa kaikilta. Jokaiseen autoon rajoitin ettei kulje kuin max 120. Suomessa ei missään saa ajaa kovempaa niin loppuu ne ylinopeus onnettomuudet.
Mikä estää poistamassa rajoitinta? Samalla tavalla suurin osa mopoista kulkee yli 45.
Kaikista järjettömintä tässä on, että 17-vuotiaana kortin saaneet syyllistyvät törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamisena suhteellisesti harvemmin kuin 18-vuotiaana kortin saaneet. Yöllä ajamisen kieltäminen on myös outoa, koska kesällä ei ole pimeää yöllä ja talvella on pimeää myös päivällä. Nyt kun polttoaineveroa ei voi enää nostaa niin vissiin pitää vaikeuttaa kimppakyytejä, että polttoainetta kulutettaisiin enemmän ja valtio saisi lisää tuloja hassattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No naapuruston kaikista pahimmat mopojen ja mönkijöiden virittäjät ja niillä rajua ylinopeutta ajavat ovat järjestyksessä joka ainoa hakeneet ja saaneet kortin erikoisluvalla 17v iässä. Ei haittaa rajut ylinopeudet eikä edes käräjäreissu poliisia pakoon ajettu kovaa ylinopeutta ja muiden vaarantaminen. Ei kun kortti kouraan ja menoksi.
Ja miksikö vanhemmat hakevat tällaisille erikoisluvalla korttia jo 17 v iässä. No ihan samasta syystä kun antavat virittää mopoja ja ajaa järkyttävää ylinopeutta esim rajoitusalueella 30 km/h nuori ajaa laittomalla crossipyörällä noin 70 km/h (ei jarruja, ei valoja, ei vakuutuksia, ei tarkoitettu tieliikenteeseen) Kun vanhemmille huomautetaan asiasta niin loukkaantuvat
Tuo 45 km/h raja on ihan liian matala ja aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee. Esim mönkijällä tai mopoautolla lisää peräänajon riskiä jos ajaa muita hitaammin liikenteessä, koska liikenteessä on myös niitä vanhuksia joiden reaktioaika on ihan liian pitkä jos 80 km/h alueella tulee 45 km/h ajoneuvo eteen.
Poikkeusluvista on hyvä luopua. Ihan turhaa byrokratiaa ja verovarojen tuhlausta. Jos 17-v on kypsä ajamaan autoa, ei ajoluvan pitäisi olla harkinnanvarainen.
Matkustajamäärän rajoittaminen ja öinen ajokielto ovat perusteltuja. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja yöajot liittyvät yleensä bilettämiseen, jolloin känniset kaverit yllyttävät typeryyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne julkiset.....
Täällä ei kulje julkista liikennettä, ja jos ammattikouluun pitää keritä aamun tunneille kin ei onnistu tuonne pysäkille on yli viisikymmentä km hiihtäen, voisi jäädä koulu käymättä tai ainakin tulla paljon poissaoloja.
Mopo, skootteri tai muu nuorille laillinen kulkuväline?
No voipi olla että ei nämä pitkä matkan lapset jurnuttaa mopolla/skootterilla lumi/räntäsateessa 45km/h kouluun/töihin/pysäkille tuntia/paria ennen tuon alkua, vuosi tolkulla.
Enkä pidä sitäkään kovin turvallisena liukkailla teillä tukkirekkojen seassa.Jos teinille opettaa autolla ajon kunnolla ja kun on vasta tarpeeksi varma ajotaidostaa, ennen kun päästää hänet inssiin.
Ja jos teininsä ajotaidon tasosta/liikennekäyttymissä on ongelmaa niin eipä hänelle silloin pidä luovuttaa autoa käyttöön.
Itse olen painottanut lapsilleni edelleen tuota että : mieti kenen kyytiin menet, mielummin aja itse jos et kaverin ajotaidosta/ liikennekäyttäytymisestä. ( Tähän asti tuo on heillä sujunut hyvin nämä vuodet liikenteessä)
Aivan, mutta jokin ratkaisuhan noissa pitkissä matkoissa joka tapauksessa on jo pitänyt olla lasten ollessa nuorempia. Siksi en oikein ymmärrä tätä perusteluna miksi 17-vuotiaalla siksi pitäisi olla ajokortti. Ei siinä muutenkaan ole kuin se vuosi eroa täysi-ikäisyyteen, jolloin sen ainakin saisi ilman mitään rajoituksia.
adressi Eduskuntaan , että saadaan tämä tyhmyys peruttua. Kortti-ikä pitää nostaa 20 vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne julkiset.....
Kuten sanottu, se on sitten oma valinta. Väkisin pitää asua kaukana, jolloin hankaloittaa lasten elämää mutta äidin valvovan silmän alta ei haluta mihinkään päästääkään.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeusluvista on hyvä luopua. Ihan turhaa byrokratiaa ja verovarojen tuhlausta. Jos 17-v on kypsä ajamaan autoa, ei ajoluvan pitäisi olla harkinnanvarainen.
Matkustajamäärän rajoittaminen ja öinen ajokielto ovat perusteltuja. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja yöajot liittyvät yleensä bilettämiseen, jolloin känniset kaverit yllyttävät typeryyksiin.
Jep. Olen ihmeissäni, että tällainen menettely edes on ollut. Avioliittojen myöntäminen poikkeusluvalla samalla pois ajo-oikeuden lisäksi.
Meillä poikkeusluvalla ajokortin saanut 17v tyttö ajaa turvallisemmin kuin normiaikaan kortin saanut 23v isoveljensä. Tuo ajateltu muutos rajoitus ajokortin osalta on älytön, kyseessä ei ole niinkään ikä, vaan sukupuoli kuten monessa muussakin ongelmakäyttäytymisessä.
Jos olen rehellinen niin 17v lapseni ajaa turvallisemmin kuin minä. Myönnän että minulla on huonommat reaktiot ja myös kärsimättömämpi asenne. Turvallisempi kuski tuo 17v on perheen matkoilla ratissa kuin me 50v vanhemmat, mutta jos tuo esitys menee läpi, niin 17v ei saa ajaa jos molemmat vanhemmat ovat autossa mukana 😮. Tämä on aivan älytön rajoitus.
No voipi olla että ei nämä pitkä matkan lapset jurnuttaa mopolla/skootterilla lumi/räntäsateessa 45km/h kouluun/töihin/pysäkille tuntia/paria ennen tuon alkua, vuosi tolkulla.
Enkä pidä sitäkään kovin turvallisena liukkailla teillä tukkirekkojen seassa.
Jos teinille opettaa autolla ajon kunnolla ja kun on vasta tarpeeksi varma ajotaidostaa, ennen kun päästää hänet inssiin.
Ja jos teininsä ajotaidon tasosta/liikennekäyttymissä on ongelmaa niin eipä hänelle silloin pidä luovuttaa autoa käyttöön.
Itse olen painottanut lapsilleni edelleen tuota että : mieti kenen kyytiin menet, mielummin aja itse jos et kaverin ajotaidosta/ liikennekäyttäytymisestä. ( Tähän asti tuo on heillä sujunut hyvin nämä vuodet liikenteessä)