Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttävää tämä elämisen kallistuminen viikko viikolta! :( Miten säästätte nyt elämisessä, joudutteko tinkimään paljonkin?

Vierailija
05.05.2022 |

Suomalainen ravintolakulttuuri on aina ollut köyhää huonon ostovoiman takia ja nyt se saa viimeisen niitin arkkuun. Aivan varmasti ravintolat katoavat, koska ne ovat ihan selvästi hiljentyneet ja asiakaskato on kovaa, vaikka korona menikin jo pois.

Ravintolasyöminen jää meiltäkin pois, samoin ruoan tilaaminen. Myös eineksille sanomme hyvästi.

Jatkossa haemme ruoka-aineet itse kaupasta ja teemme ruoan itse.

Vähennämme myös kaikenlaisten palvelujen käyttämistä radikaalisti ja irtisanomme "turhia" liittymiä.

Toisen auton laitoimme jo pois.

Kannustan muitakin tekemään itse mahdollisimman paljon ja säästämään.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on jatkuvasti niin hyviä tarjouksia että ruokalasku ei ole kasvanut lainkaan.

Tulee muuttumaan, mutta se on vasta edessäpäin. Lähikahvilassakin tuotteet edelleen lähes samanhintaisia. Joku 10snt korotus ei kyllä oikeesti tunnu missään.

Vierailija
42/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön hedelmiä ja marjoja kuten tähänkin asti samoin kasviksia ja kokkaan ruokani itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo toiseen ketjuun tämän, mutta ruoan hinta tulee kallistumaan vielä lisää. Venäjän ja Ukraina ovat maailman 2. ja 3. suurimmat viljantuottajat, mukaanlukien rehuvilja. Lannoitteiden saannissa on myös ongelmia, käsittääkseni niitä on valmistettu paljon Venäjällä. Kun rehu/vilja alkaa huveta ja lannoitteita ei riitä, ruokaa tulee vähemmän ja se on kalliimpaa.

Ruoka tuskin loppuu, ainahan sitä on tuotettu niin paljon, että osa menee hävikkiin.

Vierailija
44/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttoaineiden hinta vaan nousee, sähkö samoin.

Ja näiden nousun myötä kallistuu ihan kaikki, koska kaiken tuottaminen, kuskaaminen, varastointi ym tulee kalliimmaksi ja nämä paikataan nostamalla tuotteiden hintaa.

Kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa tuotteiden hintoihin joitain senttejä, ei siis mitään euroja.

Se nousu kertaantuu, kun sen lopputuotteen kuljetuksen lisäksi voidaan tarvita raaka-aineiden kuljetuksia ja tuottamista ennen sen varsinaisen tuotteen valmistumista.

Itse huomasin viimeksi kaupassa ostamani broileripakkauksen hinnannousun. Kyseinen paketti maksoi aiemmin 4,98e. Nyt saman paketin hinta oli 5,89e. Nousu on siis lähes euron. Eikä ole kyseessä pitkä aikaväli. Hintaan vaikuttaa polttoaineen hinnanousun lisäksi energian kallistuminen ja ruokintarehun saatavuus- ja tuotantohaasteet.

Oon töisssä kaupassa ja viime viikolla tuli yhtenä päivän sellainen 2200 hinnanmuutosta, jotka ei todella olleet muutoksia halvempaan.

Yleensä näissä muutos on kerralla joitakin senttejä, mutta joissakin tuotteissa (esim juuri broilerituotteet ja leikkeleet) oli myös kymmenien senttien nousuja.

Ja niitä lappujahan tulee joka viikko, lähes päivittäin. Ei tietenkään näin suuria määriä, mutta A4 arkillinen on ihan peruskauraa. Se senttien nousukin alkaa vaikuttaa, kun hinta nousee useamman kerran peräkkäin...

Vierailija
45/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole itseä koskettanut mikään kallistuminen. En syö ravintoloissa, se on aina ollut tuhottaman kallista.

Etkö osta kaupasta ruokaa?

Juusto + 1 euroa.

Leipä + 20 snt.

Kala +50%.

Hevi + 10%.

Jeps. Ihan se oma normiostoskori jonka kaupasta viikon aikana hakee on noussut useamman euron. Kala on ollut jo valmiiksi niin kallista ettei sitä ole tullut syötyä kuin satunnaisesti eli jos on ollut oikeasti hyvässä tarjouksessa.

Kahvin juontikin on jo pitänyt puolittaa eli ennen join aamulla sekä iltapäivällä, mutta nyt enää aamuisin. Ja jos nousee tästäkin niin kaipa se jää nautiskeltavaksi vain vapaapäivien aamuihin.. Ja siitä tulikin mieleen, että maitolitran hinta on noussut hurjasti (1,04 -> 1,39) ja tuo korotus tuli siis ihan kerralla. Pari tuollaista ja pian on kahvikupin hinta niin suolainen ettei tarvitse juoda enää ollenkaan.

Tuota kahvin kulutuksen vähentämistä en ymmärrä. Ennen kupillisen hinta oli vajaa 7 senttiä, nyt noin 10 senttiä. Onko tuo todella se kohta josta ne elämän isot säästöt revitään? Säästät mahtavat 3 senttiä päivässä eli hulppeat 90 senttiä kuussa jättämällä toisen kahvikupin juomatta.

No juurikin näin

Vierailija
46/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin valtaosa oikein vaatimalla vaati kovempia pakotteita. Toiveisiinne on vastattu. Nythän olisi sitten edessä se sopeutuminen pakotteista aiheutuneisiin seurauksiin.

Henkisesti on syytä varautua tästä tasaisesti heikkeneviin olosuhteisiin, edessä on useamman vuoden kurimus.

Vierailija
47/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paljon ylitöitä ja auton käyttö on minimissä.

Nytkin syödään mitä jäljellä on. Käydään vain kerran viikossa kaupassa. Leipää ei ole ollut kolmen päivään. Eipä tule syötyä ylimääräistä kuin sen päivän, mitä kaupasta on saanut tuotua. Kalaa nyt aikaisempaa harvemmin.

Vierailija
48/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näiden nousun myötä kallistuu ihan kaikki, koska kaiken tuottaminen, kuskaaminen, varastointi ym tulee kalliimmaksi ja nämä paikataan nostamalla tuotteiden hintaa.

Kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa tuotteiden hintoihin joitain senttejä, ei siis mitään euroja.

Se nousu kertaantuu, kun sen lopputuotteen kuljetuksen lisäksi voidaan tarvita raaka-aineiden kuljetuksia ja tuottamista ennen sen varsinaisen tuotteen valmistumista.

Itse huomasin viimeksi kaupassa ostamani broileripakkauksen hinnannousun. Kyseinen paketti maksoi aiemmin 4,98e. Nyt saman paketin hinta oli 5,89e. Nousu on siis lähes euron. Eikä ole kyseessä pitkä aikaväli. Hintaan vaikuttaa polttoaineen hinnanousun lisäksi energian kallistuminen ja ruokintarehun saatavuus- ja tuotantohaasteet.

Oon töisssä kaupassa ja viime viikolla tuli yhtenä päivän sellainen 2200 hinnanmuutosta, jotka ei todella olleet muutoksia halvempaan.

Yleensä näissä muutos on kerralla joitakin senttejä, mutta joissakin tuotteissa (esim juuri broilerituotteet ja leikkeleet) oli myös kymmenien senttien nousuja.

Ja niitä lappujahan tulee joka viikko, lähes päivittäin. Ei tietenkään näin suuria määriä, mutta A4 arkillinen on ihan peruskauraa. Se senttien nousukin alkaa vaikuttaa, kun hinta nousee useamman kerran peräkkäin...

Esim. Suomalaisen paprikan kilohinta nousi viikossa eurolla. Me jotka ollaan töissä kaupassa nähdään hyvin läheltä tää touhu. Kyllä ahdistaa.

Vierailija
49/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjen talous kestää hintojen nousun, mutta nyt oikeasti alkaa näkymään hintojen nousu, kun sianlihafileen hintakin on +30 % viime syksyyn nähden. Eikä ole K-kauppiaan hintoja, vaan aivan Prismasta bongattu kaksi päivää sitten.

Vierailija
50/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta enää uusia vaatteita. Käyn kampaajalla ja hierojalla harvemmin. Lehtitilauksen jo lopetin. Näillä säästöillä pärjään.

Vierailija
51/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajetaan vain pakolliset ja olen tiputtanut vauhtia, säästyy bensaa. Vakuutukset on kilpailutettu. Mietin luovunko töissä parkkipaikasta, tosin sitten pitää kävellä 400 metriä lähimmältä ilmaiselta parkkipaikalta autolta työpaikalle ja takaisin. 

Sähkö on kilpailutettu, entistä tarkemmin sammuttelen valoja ja pienennän lämmitystä. Vesi tulee omasta kaivosta. Harvensin jätetyhjennysten väliä. 

Leivon itse leipää ja pullaa. Oma lounas on puuro, ei puhettakaan, että rahat enää riittäisi lounaisiin työpaikan ulkopuolella. Teen etänä aina kun mahdollista.

Vaateostokset on jäissä, ei edes kirpparilta. Sukkia oli pakko ostaa, raaskin ostaa kaksi paria.

Mietin vaan, että mitä sitten kun kaikki mistä voi tinkiä on tingitty ja elinkustannukset vain nousevat. Mistä puuttuvat eurot. Tekisin mielelläni ylitöitä mutta niitä ei ole.

Vierailija
52/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä veti hiljaiseksi eilinen kauppareissu.

Vaikka ostin laputettuja tuotteita, kasviksia, siis ei mitään herkkuja, ei edes jugurttia, ei juustoa, yms.. silti meni 78!!!?? Asun yksin ja teen mielestäni harkiten ostokset..

tää on ihan karseelta!!! Tiedän, että toi ruoka riittää loppuviikoksi. Mitta jos satanen menee viikossa ruokaan, josta JO karsitaan niin kohta on otettava sähkösopimus irti..!!!

Muo ahdistaa tää tilanne!

Jos ruokakorisi hinta on noussut kymppejä niin olet taatusti ostanut jotain mitä et tavallisesti osta. Ei ruoan hinta ole äkkiä kokonaisuutena mitään 50% noussut.

En todellakaan ole! Olen yksin vastuussa omista menoista ja tiedän tasan mihin rahat menee, .

En edes enää osta mehuja, juustoa, pesuaineetkin on vaihdettu halvempaan, mausteet on vaihdettu tuore chiliin,

Leipää en enää osta, jugurttiakaan en raski ostaa. Alkoholia en käytä enkä tupakkaa polta.

Kyllä mielestäni tässä jokin mättää ja pahasti!!!

Helppo huudella sielä nimettömänä.

Mitenköhän se nimen tietäminen auttaisi asiaa?

Vierailija
53/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tinkinyt jo aiemmin kaiken ekstran pois, ei ole enää mitään mistä tinkiä. Olen käynyt viimeisessä 3 vuodessa kampaajalla kerran, ravintolassa viime kesänä, noutoruokaa en ole ikinä tilannut.

Vierailija
54/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Suomalaisen paprikan kilohinta nousi viikossa eurolla. Me jotka ollaan töissä kaupassa nähdään hyvin läheltä tää touhu. Kyllä ahdistaa.

Ostatko muka kilon paprikaa, et. Tuon kilohinnan vaikutus yhteen paprikaan on luokkaa 10c jos sitäkään. Menee suhteellisuus näihin asioihin jos puhutaan kilohinnoista.

Vierailija
55/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tämä aloitus vitsi?

Meillä on raha-asiat ihan hyvällä mallilla, mutta kotiin ei tilata ruokaa kuin ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Kaikki ruoka tehdään itse. Ulkona syöminenkään ei hokuttele. Autoja meillä ei ole ollut 30 vuoteen (muutimme silloin Helsinkiin). 

Ei vielä ainakaan ruoan kallistuminen ole meihin vaikuttanut. Se tuntuu varmaan enemmän lapsiperheissä. Meillä on vain mieheni ja minä tässä, molemmat yli 50v.

Vierailija
56/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan tämä aloitus vitsi?

Meillä on raha-asiat ihan hyvällä mallilla, mutta kotiin ei tilata ruokaa kuin ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Kaikki ruoka tehdään itse. Ulkona syöminenkään ei hokuttele. Autoja meillä ei ole ollut 30 vuoteen (muutimme silloin Helsinkiin). 

Ei vielä ainakaan ruoan kallistuminen ole meihin vaikuttanut. Se tuntuu varmaan enemmän lapsiperheissä. Meillä on vain mieheni ja minä tässä, molemmat yli 50v.

Se kuulostaa kuin kokoomuslaisen neuvoilta vähävaraisille: kuohuviini on ihan ok ju0ma aidon shampanjan sijaan.

Vierailija
57/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisuudessa puhutaan jatkuvasti että ruoan hinta VOI nousta tänä vuonna jopa 11%.

Eikö tämä ole jo toteutunut ja reilusti?

Miten te kaupassa työskentelevät arvioitte normaalin keskivertoihmisen ruokakorin toteutunutta hinnannousua?

Itselläni meni syksyllä 1 henkilön ruokaan+perustarvikkeisiin keskimäärin n. 300€/kk. Nyt sama satsi maksaa min.350€. eli korotusta olisi vähintään 15% ½ vuodessa.

Vierailija
58/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi edes ajatella kuinka paljon irtisanotaan partureita sekä kahviloissa, ravintoloissa ja vaatekaupoissa työskenteleviä, kun ihmiset vähentää kulutusta. Jossain vaiheessa alkaa irtisanomiset.

Vierailija
59/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi edes ajatella kuinka paljon irtisanotaan partureita sekä kahviloissa, ravintoloissa ja vaatekaupoissa työskenteleviä, kun ihmiset vähentää kulutusta. Jossain vaiheessa alkaa irtisanomiset.

Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa. Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa mökin.

Vierailija
60/90 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole itseä koskettanut mikään kallistuminen. En syö ravintoloissa, se on aina ollut tuhottaman kallista.

Etkö osta kaupasta ruokaa?

Juusto + 1 euroa.

Leipä + 20 snt.

Kala +50%.

Hevi + 10%.

Jeps. Ihan se oma normiostoskori jonka kaupasta viikon aikana hakee on noussut useamman euron. Kala on ollut jo valmiiksi niin kallista ettei sitä ole tullut syötyä kuin satunnaisesti eli jos on ollut oikeasti hyvässä tarjouksessa.

Kahvin juontikin on jo pitänyt puolittaa eli ennen join aamulla sekä iltapäivällä, mutta nyt enää aamuisin. Ja jos nousee tästäkin niin kaipa se jää nautiskeltavaksi vain vapaapäivien aamuihin.. Ja siitä tulikin mieleen, että maitolitran hinta on noussut hurjasti (1,04 -> 1,39) ja tuo korotus tuli siis ihan kerralla. Pari tuollaista ja pian on kahvikupin hinta niin suolainen ettei tarvitse juoda enää ollenkaan.

Tuota kahvin kulutuksen vähentämistä en ymmärrä. Ennen kupillisen hinta oli vajaa 7 senttiä, nyt noin 10 senttiä. Onko tuo todella se kohta josta ne elämän isot säästöt revitään? Säästät mahtavat 3 senttiä päivässä eli hulppeat 90 senttiä kuussa jättämällä toisen kahvikupin juomatta.

Mistä ihmeestä sä ja muut tuon omituisen laskelman yläpeukuttajat noin halpaa kahvia saatte? Mäkin haluun.

Noin 30g menee kertakeittämiseen (2 isoa mukillista, 1,25dl pikkukupilliseen ohjeen mukaan 7g) ja paketissa on joko 450 tai 500g kahvia riippuen merkistä.

Viimeksi kun ostin hinta oli 7,29 (500g) eli nopsasti laskettuna 50g maksaa aika tasan 73 senttiä. Siitä ei keitä kahta kertaa eli jos joisin päivässä edelleen kahdesti niin se maksaisi hieman vajaan 90 senttiä mutta nyt kun keitän vain aamulla niin siihen meneekin puolet tuosta eli reilun 40 senttiä.

Säästän siis jo viikossa liki 3 euroa ihan vaan kahvin hinnassa eli kuukaudessa yli 10 euroa. Ja sähköllä tuo mun kahvinkeitinkin käy eli se keittäminenkin maksaa enemmän kuin ennen. Lisäksi suodatinpussitkin maksaa enemmän kun ennen. Todennäköisesti myös vesi.

Ja niin, se maito on kallistunut myös. Sokeria en käytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi