Ihan järkyttävää tämä elämisen kallistuminen viikko viikolta! :( Miten säästätte nyt elämisessä, joudutteko tinkimään paljonkin?
Suomalainen ravintolakulttuuri on aina ollut köyhää huonon ostovoiman takia ja nyt se saa viimeisen niitin arkkuun. Aivan varmasti ravintolat katoavat, koska ne ovat ihan selvästi hiljentyneet ja asiakaskato on kovaa, vaikka korona menikin jo pois.
Ravintolasyöminen jää meiltäkin pois, samoin ruoan tilaaminen. Myös eineksille sanomme hyvästi.
Jatkossa haemme ruoka-aineet itse kaupasta ja teemme ruoan itse.
Vähennämme myös kaikenlaisten palvelujen käyttämistä radikaalisti ja irtisanomme "turhia" liittymiä.
Toisen auton laitoimme jo pois.
Kannustan muitakin tekemään itse mahdollisimman paljon ja säästämään.
Kommentit (90)
En ole huomannut kallistumista omalla kohdalla, mutta katsonkin aina mitä ostan ja ostan vain tarpeeseen Toki jotkut asiat muuttuneet, mutta niihin (kuten sähkö ja vesi) on aika hankala enempää vaikuttaa kuin jo nyt vaikuttanut.
Mietin mihin muuttaisi, Suomessa on jo niin kallista ja vielä ilmastokin tällainen niin ei oikein enää kiinnosta.
Ei ole itseä koskettanut mikään kallistuminen. En syö ravintoloissa, se on aina ollut tuhottaman kallista.
Mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään.
No yhyyy yhyyy kun ei voi syödä ravintolassa ja ostaa kallista noutoruokaa. YHYY. Voi v i ttu taas näitä rikkaiden ulinoita. Itse olen aina ruokani tehnyt ja hyvin pärjännyt. Ei se normaalia ole jatkuvasti ravintoloissa rampata.
Kärvistellään ja kurjistellaan että saadaan kostettua pahis-Venäjälle, tämähän on aivopesuagenda valepropagandaa toitottavalta valtamedialta ja idiootit hurraa.
Jos tuette Ukrainan sotaa, tuette myös WEF:ä ja NWO:ta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin mihin muuttaisi, Suomessa on jo niin kallista ja vielä ilmastokin tällainen niin ei oikein enää kiinnosta.
Ekaa kertaa pyysin lomautuksen talvelle ja oltiin 3kk espanjassa ja tultiin paremmin toimeen kuin oltaisiin oltu täällä töissä. Tämä jää nyt meille tavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kärvistellään ja kurjistellaan että saadaan kostettua pahis-Venäjälle, tämähän on aivopesuagenda valepropagandaa toitottavalta valtamedialta ja idiootit hurraa.
Jos tuette Ukrainan sotaa, tuette myös WEF:ä ja NWO:ta.
Ei nämä eu pakotteet vielä edes näy vaan pahin on vasta edessä.
Viikonloppuna (vielä vappu, tuollainen erityisviikonloppu) mietin ravintoloissa että missä ovat ihmiset. Perjantaina ihan normihintaisessa ja lauantaina hinnakkaammassa michelinpaikassa. Olisin luullut että ravintolat ovat kutakuinkin täynnä. Erityisesti pk seudulla, vappu, ihmiset tapaavat toisiaan. Oli hämmentävää.
Olin eilisiltana liikkeellä Helsingin keskustassa ja matkan varrelle sattuneet ruokaravintolat vaikuttivat olevan täynnä. Eikä hintataso ole mitenkään mahdoton edelleenkään.
En tajua miten jengi suhtautuu tähän niin dramaattisesti. Pari kymppiä kuussa menee enemmän rahaa ruokaan - mitä sitten?
Suomalainen ravintolakulttuuri ei ole kuolemassa mihinkään, taso nousee ja hyvät pärjäävät! Samoin laadukas noutoruoka, joka ei kilpaile pelkällä hinnalla pärjää.
Einesruokia ei kai juuri kukaan syö jatkuvasti? Ne eivät ole niin hyviä, että hyvää ruokaa arvostava niitä haluaisi, vaikka olisi varaakin. Tosin esim. yksinäisille ihmisille, jotka eivät osaa laittaa ruokaa voivat olla ihan toimivakin ratkaisu.
Mikäli haluaa syödä hyvin ja edullisesti ruoanlaitto on hyvinkin edullista. Kun käyttää kauden vihanneksia ja seuraa tarjouksia. Itse teen niin, että tilaan ruoan kotiinkuljetuksella kerran kahdessa viikossa: kanaa eri muodoissa, lihaa, kalaa ( pakaste) ja vihanneksia. Niistä sitten teen erilaisia ruokia sen mukaan mitä tekee mieli. Kotona on aina perunoita, riisiä, erilaisia pastoja, cous-cousta, tomaattimurskaa ja mm. pakastettua lehtipinaattia, munia ja juustoraastetta. Tänään on lounaalla kalkkuna- linssitäytteiset enchilladas, koska on vajaa tortillapaketti ja savukalkkunaa, jossa on viimeinen käyttöpäivä parin päivän päästä. Ruokahävikkiä en siedä yhtään, kaikki käytetään viimeiseen murun!
Olen säästänyt jo aiemmin joka paikassa ja ihan valtavasti työttömyyden ja sittemmin osa-aikaisuuden vuoksi. Kaikki teidän niksit on tehty jo vuosia sitten + monta muuta. Enää ei ole oikein kohteita, mistä säästää. Seuraavaksi vissiin myyn sitten kämpän ja auton pois, ja heittäydyn elätiksi. Ei ole paljon vaihtoehtoja.
Tai no niin, tehdä joku iso rikos, ja päästä valtion täyshoitoon ilmaiseen yksiöön. En vaan oikein ole laskenut sitä tähän asti vaihtoehdoksi.
Ennen tilattiin ruokaa kotiin joka viikko. Tämän vuoden aikana ollaan tilattu 3 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna (vielä vappu, tuollainen erityisviikonloppu) mietin ravintoloissa että missä ovat ihmiset. Perjantaina ihan normihintaisessa ja lauantaina hinnakkaammassa michelinpaikassa. Olisin luullut että ravintolat ovat kutakuinkin täynnä. Erityisesti pk seudulla, vappu, ihmiset tapaavat toisiaan. Oli hämmentävää.
Me oltiin mun siskollani. Siskoni on innokas ja myös taidokas harrastelijakokki ja teki vähintään yhtä hyvät sapuskat kuin mitä olisi saanut ravintolassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa pyysin lomautuksen talvelle ja oltiin 3kk espanjassa ja tultiin paremmin toimeen kuin oltaisiin oltu täällä töissä. Tämä jää nyt meille tavaksi.
Missä asuitte? Entä koti koto-Suomessa? Eikö asumisesta tullut tuplakustannukset?
Poljen enemmän kauppareissuja pyörällä, muuta vaikutusta ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itseä koskettanut mikään kallistuminen. En syö ravintoloissa, se on aina ollut tuhottaman kallista.
Etkö osta kaupasta ruokaa?
Juusto + 1 euroa.
Leipä + 20 snt.
Kala +50%.
Hevi + 10%.
Vierailija kirjoitti:
Poljen enemmän kauppareissuja pyörällä, muuta vaikutusta ei ole ollut.
Itsellä ei ole ollut autoon varaa enää vuosiin vaan kaikki kauppareissut on pitänyt tehdä kävellen. Ei siis ole tuotakaan säästökeinoa enää jolla paikata.
Muutimme pienempään, energiatehokkaampaan asuntoon osittain jo elämänvaiheenkin takia. Pohdimme tarvitsemmeko toista autoa.
Jos rehellisiä ollaan kuulostat aika reilusti kuluttuvalta henkilöltä. Itse käymme ravinntolassa kun on aihetta juhlaan, toki woltin kautta tilataan joskus, kun aina ei jaksa kokata. Pääsääntöisesti kokkaamme kyllä itse ja käymme myös kaupassa vertaillen hintoja. Turhia lehtitilauksia, suoratoistopalveluita tai kanavapaketteja meillä ei ole muutenkaan. Kännykkänä ja läppäreinä/padeina riittävät android/windows pohjaiset laitteet.
Näin eläen ei tarvitse tehdä sen suurempia muutoksia elämässä, kun ei ole kerskakuluttanut muutenkaan.