Ihan järkyttävää tämä elämisen kallistuminen viikko viikolta! :( Miten säästätte nyt elämisessä, joudutteko tinkimään paljonkin?
Suomalainen ravintolakulttuuri on aina ollut köyhää huonon ostovoiman takia ja nyt se saa viimeisen niitin arkkuun. Aivan varmasti ravintolat katoavat, koska ne ovat ihan selvästi hiljentyneet ja asiakaskato on kovaa, vaikka korona menikin jo pois.
Ravintolasyöminen jää meiltäkin pois, samoin ruoan tilaaminen. Myös eineksille sanomme hyvästi.
Jatkossa haemme ruoka-aineet itse kaupasta ja teemme ruoan itse.
Vähennämme myös kaikenlaisten palvelujen käyttämistä radikaalisti ja irtisanomme "turhia" liittymiä.
Toisen auton laitoimme jo pois.
Kannustan muitakin tekemään itse mahdollisimman paljon ja säästämään.
Kommentit (90)
Ei ole tarvetta muuttaa mitään, persus kestää hyvin suuremmatkin muutokset. Ja ei tuo "säästäminen" näy Helsingin ravintoloissa, viikonloppuisin turha yrittää ilman pöytävarauksia. Jos on hoitanut asiansa hyvin aikaisemmin niin ei mitään ongelmia.
Hinnat todellakin kallistunut jo nyt huimasti ja kun pakotteet kurittaa kunnolla se todellinen nousukiito vasta alkaakin.
Ens tulee energiapula ja sitä seuraa ruokapula eli tulevaisuudessa ainoa joka huolettaa ei ole pelkkä hinta vaan saatavuus.
Itse teen kaiken johtuen jo allergioista ja se millä huomasin et tullut säästöä on ku ottanut ruoat kotiin kuljetuksella. Vaikka kuljetus maksaa ei omakaan aito edullisesti liiku ja jää kaikki extra ostokset pois. Säästän aiempaan itse shoppailuun verrattuna n 30 % ku pysyn itse poissa kaupoista 👍😄ja jos vertaa miehen laskuun säästö about 40 %.
Autolla ajoa on vähän rajoitettu. Teen ruuat aina itse. Aikaisemmin meillä meni 400 euroa ruokaan, nyt 500 euroa. Ei ole tingitty mistään. Ostetaan niin kuin ennenkin.
Elämisen kallistuminen ei ole vaikuttanut mitenkään. Sen sijaan kaksi koronavuotta vaikutti. Alussa ei voinut tehdä asioita, joihin meni rahaa, ja myöhemmin ei enää huvittanut tehdä asioita, joihin meni rahaa.
Tämä oli jollainen jenkkipalstalla, ja kertaalleen taisin sen jo tänne laittaakin:
eli kuukauden kolme ensimmäistä viikkoa tavalliseen tapaan, sitten se noin viikon loppukiri:
silloin pihistellään kukin tyylillään.
Itsellä pakastimessa paljon kaikkea, yritän olla ostamatta mitään, ja käytän pakastimen antimia ja kuivatavaraa ruoan laittoon.
Joku voi käydä ruokajonossa bongaamassa viikon ruoat.
Ja luonto tuolla vihdoinkin heräilee = pian saa ilmaiseksi maitohorsmaa, nokkosta, voikukkaa, poimulehteä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itseä koskettanut mikään kallistuminen. En syö ravintoloissa, se on aina ollut tuhottaman kallista.
Etkö osta kaupasta ruokaa?
Juusto + 1 euroa.
Leipä + 20 snt.
Kala +50%.
Hevi + 10%.
Jeps. Ihan se oma normiostoskori jonka kaupasta viikon aikana hakee on noussut useamman euron. Kala on ollut jo valmiiksi niin kallista ettei sitä ole tullut syötyä kuin satunnaisesti eli jos on ollut oikeasti hyvässä tarjouksessa.
Kahvin juontikin on jo pitänyt puolittaa eli ennen join aamulla sekä iltapäivällä, mutta nyt enää aamuisin. Ja jos nousee tästäkin niin kaipa se jää nautiskeltavaksi vain vapaapäivien aamuihin.. Ja siitä tulikin mieleen, että maitolitran hinta on noussut hurjasti (1,04 -> 1,39) ja tuo korotus tuli siis ihan kerralla. Pari tuollaista ja pian on kahvikupin hinta niin suolainen ettei tarvitse juoda enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itseä koskettanut mikään kallistuminen. En syö ravintoloissa, se on aina ollut tuhottaman kallista.
Juusto + 1 euroa.
Leipä + 20 snt.
Kala +50%.
Hevi + 10%.
Olemme tehneet aika lailla perussisällöltään samanlaisen viikotilauksen saman ison ketjun verkkokaupasta eikä sen hinta ole kyllä viimeisen vuoden aikana muuttunut radikaalisti mihinkään. Olenkin ihmetellyt miten sen hinta voi pysyä samana kun kuulemma kaikki koko ajan kallistuu hirveästi.
Mitä tuo 'hevi' on mistä monet nykyään puhuu?
(En ole asunut Suomessa vuosikymmeniin joten kaikki ei aina aukea.)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ja vihannekset
Kelan antamien tukien pitäisi nousta suhteessa ruoan hinnan nousuun ja sitten jos ruoan hinta laskee niin myös tuet laskee. Itse en saa tukia mutta ymmärrän monien ahdingon
Sähkön ja dieselin kallistuminen on johtanut siihen, että en ole ostanut mitään muuta, kuin ruokaa ja dieseliä vuodenvaihteen jälkeen.
Ei kun hei, myös vessapaperia olen ostanut.
En käy enää hierojalla, kampaajalla tai ravintoloissa, enkä ostele netistä sisustustavaraa enkä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Polttoaineiden hinta vaan nousee, sähkö samoin.
Ja näiden nousun myötä kallistuu ihan kaikki, koska kaiken tuottaminen, kuskaaminen, varastointi ym tulee kalliimmaksi ja nämä paikataan nostamalla tuotteiden hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusto + 1 euroa.
Leipä + 20 snt.
Kala +50%.
Hevi + 10%.
Jeps. Ihan se oma normiostoskori jonka kaupasta viikon aikana hakee on noussut useamman euron. Kala on ollut jo valmiiksi niin kallista ettei sitä ole tullut syötyä kuin satunnaisesti eli jos on ollut oikeasti hyvässä tarjouksessa.
Kahvin juontikin on jo pitänyt puolittaa eli ennen join aamulla sekä iltapäivällä, mutta nyt enää aamuisin. Ja jos nousee tästäkin niin kaipa se jää nautiskeltavaksi vain vapaapäivien aamuihin.. Ja siitä tulikin mieleen, että maitolitran hinta on noussut hurjasti (1,04 -> 1,39) ja tuo korotus tuli siis ihan kerralla. Pari tuollaista ja pian on kahvikupin hinta niin suolainen ettei tarvitse juoda enää ollenkaan.
Tuota kahvin kulutuksen vähentämistä en ymmärrä. Ennen kupillisen hinta oli vajaa 7 senttiä, nyt noin 10 senttiä. Onko tuo todella se kohta josta ne elämän isot säästöt revitään? Säästät mahtavat 3 senttiä päivässä eli hulppeat 90 senttiä kuussa jättämällä toisen kahvikupin juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näiden nousun myötä kallistuu ihan kaikki, koska kaiken tuottaminen, kuskaaminen, varastointi ym tulee kalliimmaksi ja nämä paikataan nostamalla tuotteiden hintaa.
Kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa tuotteiden hintoihin joitain senttejä, ei siis mitään euroja.
Kieltämättä veti hiljaiseksi eilinen kauppareissu.
Vaikka ostin laputettuja tuotteita, kasviksia, siis ei mitään herkkuja, ei edes jugurttia, ei juustoa, yms.. silti meni 78!!!?? Asun yksin ja teen mielestäni harkiten ostokset..
tää on ihan karseelta!!! Tiedän, että toi ruoka riittää loppuviikoksi. Mitta jos satanen menee viikossa ruokaan, josta JO karsitaan niin kohta on otettava sähkösopimus irti..!!!
Muo ahdistaa tää tilanne!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ostin laputettuja tuotteita, kasviksia, siis ei mitään herkkuja, ei edes jugurttia, ei juustoa, yms.. silti meni 78!!!?? Asun yksin ja teen mielestäni harkiten ostokset..
tää on ihan karseelta!!! Tiedän, että toi ruoka riittää loppuviikoksi. Mitta jos satanen menee viikossa ruokaan, josta JO karsitaan niin kohta on otettava sähkösopimus irti..!!!Muo ahdistaa tää tilanne!
Jos ruokakorisi hinta on noussut kymppejä niin olet taatusti ostanut jotain mitä et tavallisesti osta. Ei ruoan hinta ole äkkiä kokonaisuutena mitään 50% noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää on ihan karseelta!!! Tiedän, että toi ruoka riittää loppuviikoksi. Mitta jos satanen menee viikossa ruokaan, josta JO karsitaan niin kohta on otettava sähkösopimus irti..!!!Muo ahdistaa tää tilanne!
Jos ruokakorisi hinta on noussut kymppejä niin olet taatusti ostanut jotain mitä et tavallisesti osta. Ei ruoan hinta ole äkkiä kokonaisuutena mitään 50% noussut.
En todellakaan ole! Olen yksin vastuussa omista menoista ja tiedän tasan mihin rahat menee, .
En edes enää osta mehuja, juustoa, pesuaineetkin on vaihdettu halvempaan, mausteet on vaihdettu tuore chiliin,
Leipää en enää osta, jugurttiakaan en raski ostaa. Alkoholia en käytä enkä tupakkaa polta.
Kyllä mielestäni tässä jokin mättää ja pahasti!!!
Helppo huudella sielä nimettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ja vihannekset
Kiitos! Minun aikanani hevi tai heavy oli musiikkilaji.