minkä kokoinen munasolun
pitäisi olla kp 14? kävin tänään ultrassa ja se oli vain 14 mm. itsestäni tuntuu pieneltä. onko peli jo menetetty. söin clomeja alkukierrossa ja nyt lääkäri määräsi vielä pregnyliä, mut tuntuu et onko turhaa kun oli noin pieni. kierto mul on noin 28 vrk.
Kommentit (8)
ultrassa munarakkula kokoa 2,2cm, kp 11. Ovulaatio siis juuri tulossa, sanoi että tänään ja ylihuomenna kannattaa peittoja pöllytellä..
Itselläni tuota munasolua on ultrattu tässä mielessä vain kertaalleen, mutta silloin mulla oli munis kooltaan vain 12mm kp 12. Ovis oli sitten kuitenkin kp 19-20 paikkeilla ja kierrosta tuli 32 päiväinen.
Munasoluhan kasvaa 1-2mm päivässä, jos en väärin muista, joten olisihan sulla tuossa kasvun varaa. Eikös toi Pregnyl ollut irrottamaan sitä, vai sekoitanko nyt johonkin muuhun? Jos se nyt irtoaisi, niin käsittääkseni se olisi kyllä liian pieni " tosi toimiin" .
pregnyl on määrätty mulle sekä irrottamaan munasolun että tukemaan loppukiertoa. Lääkäri antoi luvan pistää sen kun testi näyttää plussaa, eli mulla yleensä kp 16-17 on plussa ovulaatiotestissä ja siitä seuraavana päivänä ovulaatio. Jos kasvaa 1-2 mm. päivässä, niin periaatteessahan se on ihan hyvän kokoinen sit kun ovulaatio tapahtuu :) Lääkäri oli vain ihmeissään kun ei ollut ton enempää clomien avustuksella kasvanu, kun yleensä kuulemma kasvavat isommiksi.
Ihan vaan tulin kommentoimaan tuota käsitesekaannusta. Eli se, mitä sillä ultralla seurataan on munarakkula, jonka sisällä munasolu kypsyy. :) Vaikka eipä noilla nimillä niin paljon väliä, kun kaikki tietävät mistä puhutaan.
Mutta tosiaan 14mm munarakkula kp 14 kuulostaa mielestäni aika pieneltä. Milloin sinun pitäisi pistää se pregnyl? Onko seurantaultraa ennen sitä? Tietty jos on tarkoitus pistää joskus muutaman päivän kuluttua, voi munarakkula ehtiä kasvaa ihan hyvänkin kokoiseksi. Kuten aikaisemmin tuolla mainittiinkin on munarakkulan kasvuvauhti kuitenkin noin 1-2mm päivä.
-v-10+5
(omat lääkitykset raskauden aikaansaamiseksi clomit+puregon+pregnyl+lugesteron)
aisa2:
pitäisi olla kp 14? kävin tänään ultrassa ja se oli vain 14 mm. itsestäni tuntuu pieneltä. onko peli jo menetetty. söin clomeja alkukierrossa ja nyt lääkäri määräsi vielä pregnyliä, mut tuntuu et onko turhaa kun oli noin pieni. kierto mul on noin 28 vrk.
pistän sit kun ovulaatiotesti näyttää plussaa, eli ehkä kp 17.
viime kierrossa mulla oli kp 10 12mm, siinä kierrossa varmuudella ovuloin kp 17-18, verikokeet otettiin. seurantaultraa ei ole enää tässä kierrossa. Mulla siis ovulaatio tapahtuu yleensä pari päivää " myöhässä" kun kierto on kuitenkin 28, siksi nyt määrättiin myös loppukiertoon pregnyl eli kolmesti pistän sitä 4 päivän välein kun ovulaatiotesti näyttää plussaa. Olen vasta alkutaipaleelle näitten piikitysten ym kanssa, mut eiköhän se tästä.
Tietäiskö joku, että onko menkkojen pituus, eli vuotopäivät ja se, että miten paljon punaista tulee yhteydessä munasolun kokoon. Itselläni menkat kestää korkeintaan kolme päivää. Tarkoittaako siis sitä, että on vaikea tulla raskaaksi.
KullanKallis:
Tietäiskö joku, että onko menkkojen pituus, eli vuotopäivät ja se, että miten paljon punaista tulee yhteydessä munasolun kokoon. Itselläni menkat kestää korkeintaan kolme päivää. Tarkoittaako siis sitä, että on vaikea tulla raskaaksi.
Ehkä ennemminkin vuodon määrä korreloi kohdun limakalvon paksuuteen ja tietty jos se on kovin ohut, voi kiinnittyminen olla vaikeaa.
Mutta siis jos sulla on ihan normaalit menkat en usko että niiden lyhyys on este. Itelläni vuotoa tulee yleensä siinä 7 päivää, mutta vaan 1-2pv normaalisti ja sit tiputtelua. Sanoisin että mun menkat on niukan ja normaalin välillä nykyään. Lääkäri ei sanonut että siitä olisi jotain haittaa/estettä raskautumiselle. No, toisaalta en ole kyllä raskaaksi onnistunut tulemaan... En kyllä usko, että se on esteenä ollut, vaan joku ihan muu.
tulin juuri itse gyneltä, joka katsoi että munasolu oli vain 17mm ja kp13 mulla tänään. elikkäs minulle ainakin sanottiin että pitäisi olla jo isompi tosi kävin kp9 myös ultrassa ja silloin oli 13mm eli minulla ei ole kasvanut odotetusti. Ja sainkin nyt sitten clomit seuraavaan kiertoon.
Voihan se olla sulla vielä on kasvamassa ja ovis on sulla ehkä sittenkin myöhemmin. Toivotaan parasta eli onnea matkaan..
p.s. munasolun pitäisi olla n.20mm että onnistuis hyvin hedelmöittyminen.