Sijaitseeko vanhempasi hauta pienessä kunnassa jonne on vaikea päästä?
Mulla sijaitsee. Pitäis mennä kolmella linja-autolla että pääsis perille kun autoa ei oo käytössä.
Kommentit (20)
Ei, mutta isossa kaupungissa 500 km päässä. Muistelen muulla tavoin kuin siellä käymällä.
Johan on luksusta, että pääsee bussilla perille. Itse joutuisin bussin lisäksi vielä kävelemään parikilometriä.
En ole kotoa koskaan oppinut haudalla kykkimistä kun ollaan asuttu eri maassakin kuin muu suku jne. Niin eipä tuo tapa ole aikuisiällä mitenkään merkittävässä asemassa itsellä. Omat vanhemmat vielä elossa mutta melkein 1000 km päässä, isovanhempien haudalla samoin siellä 1000 km päässä en ole käynyt koskaan kuin hautajaisissa.
Hoitamaton hauta voidaan ottaa pois käytöstä, mutta voit toki edelleen muistella läheistäsi
Juu. En ole käynyt äitini hautajaisten (2014) jälkeen. En muutenkaan perusta noista matkalaukkupuistoista. Tuhkien sirottelu metsään olisi paljon parempi. Me olemme tomua ja tuhkaa luonnosta, joten voimme sinne myös palata.
Rakastaan voi muistaa siellä missä on. Muistan äitiä päivittäin. Välillä ostan hänelle ja itselleni kukkia maljakkoon. Välillä sytytän hänelle kynttilän. Monesti haluaisin soittaa hänelle.
Ikävä on ihmisen uskollisin ystävä. Se ei hylkää.
Vierailija kirjoitti:
Johan on luksusta, että pääsee bussilla perille. Itse joutuisin bussin lisäksi vielä kävelemään parikilometriä.
Ihan hirveetä, ettei paikkakunnalla ole taksia. Voimia.
Itse toivoisin tulevani haudatuksi hautausmaalle, johon äitini sukua on haudattu niin pitkään kuin kirkko ja hautausmaa on tuolla paikalla sijainnut. Tuohon kylään ei taida kulkea kuin yksi koululaisbussivuoro.
Silti toivoisin, että saisin huilia tuolla.
Vierailija kirjoitti:
Hoitamaton hauta voidaan ottaa pois käytöstä, mutta voit toki edelleen muistella läheistäsi
Rahalla saa hoidon.
Sijaitsen itse sellaisessa kunnassa, jossa on vaikea päästä yhtään mihinkään kauemmas ilman autoa.
olen antanut sukuhaudan seurakunnan hoitoon,koska pitkä matka ja hankalat yhteydet. Mieheni haudan hoidosta maksan myös eräälle henkilölle, koska haudalla käynti edellyttäi kahta yöpymistä hotellissa
Kun olet hautapaikan maksanut sitä ei poisteta. mullakin isän hauta ilman kukkia monta vuotta.
Isovanhempieni ja vanhempieni hauta on n. kolmen kilometrin päässä, sinne kävelee helposti ja jaksaa kävellä takaisinkin, ellei ole kiire. Yleensä menen autolla, mutta kyllä dösälläkin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveetä, ettei paikkakunnalla ole taksia. Voimia.
Joku pienempi paikkakunta, niin ei välttämättä oikeasti olekaan. Naapurikunnasta voi löytyä, mutta kyllä tulee sitten 2 kilometrille hintaa...
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta sanoisin kyllä pääseväni perille kolmella bussilla, vaikka käveltävää jäisi tuo pari kilometria. Ei ap sanonut, että viimeinen bussi vie suoraan hautausmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet hautapaikan maksanut sitä ei poisteta. mullakin isän hauta ilman kukkia monta vuotta.
https://www.lapinkansa.fi/hoitamaton-hauta-saattaa-lahtea-seurakuntien-…
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan, jollei lunasta uudelleen tietyn ajan kuluttua.
Lisäksi haudanhoito on maksettava, jollei itse hoida.
Ei. Molemmat on Suomen suurimmalla hautausmaalla.
Joka kaupungissa on hautausmaalla sellainen muostoalue, mihin saa laittaa kynttilän niille ihmisille jotka ovat haudattuna johonkin toiseen kaupunkiin.