Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustoimeentulotuella elävillä riittää enää rahat ruokaan? Milloin oikein saadaan tuntuva korotus nykypäivän tasolle?

Vierailija
04.05.2022 |

Tuntuu että rahat riittävät max 20 päiväksi, ja loput 10 päivää pitäisi syödä jäkälää...

Perustoimeentulotuen määrä on jossain 1995 tasolla, auttamatta jäänyt jälkeen.

EU:sta saatu asiasta useasti noottia, mutta mitään ei tapahdu.

Nyt ruoka noussut 10-50%, tuotteesta riippuen...Milloin oikein tähän asiaan tulee korjaus?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo. Määrä voisi olla peruspäivärahan tai toimeentulotuen luokkaa.

Tästä seuraisi se hyvä, mikä on nyt mahdotonta. Voisi tehdä lyhyttä keikkaa, pätkätöitä, ja kokeilla yritystoimintaa. Edes osa-aikaisesti. Tietäisi, että pysyy hengissä, vaikka yritystuloa ei alussa juuri tulisi, ja työkkäri ei vetäisi 4 kk ajaksi liinoja kiinni.

Nykyisen järjestelmän vika on, että mitään ei saa tehdä, mitään ei voi yrittää, mitään ei voi opiskella, sillä kaikki on kiellettyä. Ainut mikä on luvallista, on istua ahteri homeessa sohvalla. Se jos mikä passivoi ja vie mielenterveyden sekä fyysisen terveyden.

Ei sinua kukaan kiellä tekemästä. Voit aivan vapaasti tehdä ja elättää itse itsesi.

Vierailija
102/111 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Mitäs palkkatöitä sulla oli tarjolla, milloin voin aloittaa jo huomenna vai vasta maanataina vai kenties lauantaina tai sunnuntaina? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tt tuella se just riittää mutta miten riittää työttömällä joka ei ole siihen oikeutettu ja pitäs ostaa kalliit lääkkeetkin.

Vierailija
104/111 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on korotettava palkkoja.

Vierailija
105/111 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin älkääkä käniskö lisää tukia. Ei oo kuule näin palkansaajanakaan kivaa kun kaikki muut maksut nousee mutta oma palkka ei. Ruhtinaallinen prosentin tasokorotus niin sillä ei mm. triplasti kallistunutta sähköäköön enää makseta. Tästä vielä puuttuisi, että valtio korottaisi tukia ja samalla meidän muiden veroja kun ei nytkään meinaa palkka riittää.

Sinne töihin kun ei nuin vaan MENNÄ. 

Niin eihän sinne vaan mennä. Itsekin olen pitkäjänteisesti kouluttautunut ja tehnyt töitä pienen ikäni, että olisi töitä ja nykyään ihan kuule menen sinne minne haluan ja kysytään.

Mutta tämä ei onnistu niiltä jotka ovat pämpänneet nuoruutensa eivätkä oo viittineet kouluttautua. On se kivaa vetää tämmösiä henkilöitä kiviriippana perässään, mieluummin nauttisin työni hedelmistä ihan oman perheeni kesken mutta en voi kun verottaja muistaa joka kuukausi josta sitten näille riipoille maksetaan ilman että tekevät asian eteen yhtään mitään. Ja kehtaavat vielä valittaa tukien pienuutta!

Mulla on kuule 3 koulutusta ja siitä huolimatta en saa töitä.

Kukaan ei halua palkata vajaakuntoista kun on terveempiäkin tarjolla.

Kyllä sä töitä löytäisit, jos vaan viitsisit ottaa jotain vastaan.

Ymmärrän toki, että saattaa olla haastavaa mennä hommiin eri alalle ja vielä pienemmällä palkalla.

Mutta jos tinkii omasta ylpeydestä, niin taatusti hommia löytyy.

Tsemppii ja yritystä.

Et siis ymmärrä että mulla on sairaus joka rajoittaa todella paljon??

Eikä kukaan palkkaa sairasta ihmistä.

Pienemmällä palkalla kun en ole nettona ikinä saanut kuin 1500e??

Jotain työtä pystyisit kuitenkin tekemään, täytyy vaan laajentaa katsontakantaa.

Tsemppii ja yritystä.

Mitä ihmettä jankutat????

Työnantajat ei palkkaa minua niin sun mielestä en viitsi ottaa töitä vastaan???

Laajennat vaan katsontakantaa, etkä etsi vaan yhtä tiettyä työtä.

Kyllä haluaville töitä löytyy, työkkäri ei ole ainoa paikka mistä niitä saa.

Tsemppii ja yritystä.

Oletko jotenkin vajaa?

Et siis ymmärrä että minulla on sairaus joka rajoittaa työntekoa??

Päinvastoin, ymmärrän hyvinkin.

Mutta vetoat vaan sairauteen, joka rajoittaa joitain töitä tekemästä.

Ei todellakaan kaikkea.

Sinulle on nyt moneen kertaan sanottu, että kannattaisi laajentaa katsontakantaa ja etsiä usealta alalta töitä, ei ainoastaan yhdeltä.

Tsemppii ja yritystä.

Sanoinko jossain että etsin töitä vain yhdeltä alalta???

Ja mitä sinä tiedät minun sairaudesta?? Et yhtään mitään ja et tiedä kuinka paljon se rajoittaa.

Olen ollut ammatillisessa kuntoutuksessa ja ammattilaisetkaan eivät osaa sanoa mitä töitä voisin tehdä.

Mitä sairauksia sinulla on?

Tässä töitä mitä itse tein ilman koulutusta opiskeluaikana n. viisi vuotta sitten:

Siivous

Pesulatyöskentely

Mansikanpoiminta

Henkilökohtaisen avustajan työ

(Suhteilla sain maalaushommia)

Hoitajaksi kouluttautumalla töitä luulisi riittävän.

Vai eikö nämä alat kelpaa?

Siivous, mansikanpoiminta tai pesula ei onnistu mitenkään koska olen laitoshuoltaja ja minut sanottiin irti vakipaikasta terveyden takia eli en voi tehdä mitään raskasta työtä. Henkilökohtaisen avustajan töitä täällä ei ole.

Hoitajaksi minusta ei ole ja se on raskasta.

Niin on raskasta kyllä mutta pakko se minunkin oli silloin jaksaa jotta sai rahaa elääkseen.

Mitä sairauksia sinulla siis on?

Täälläkin yksi jonka sairauksien takia lopulta työt katkesivat.

Piti koittaa löytää opiskelupaikka, ei ollut helppoa päälle neljäkymppisenä edes löytää sellainen ala mitä pystyisi tekemään ja opiskelemaan.

No kyllä sellainen lopulta löytyi, kun aloja puntaroitiin.

Opiskellessa rahat todella tiukilla, joutui tekemään muutamia siivouskeikkoja silloin tällöin, kun kroppa antoi myöden.

Mutta nyt uudella alalla töissä, ollut jo viitisen vuotta.

Vierailija
106/111 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainan pakolaisetkin lähtevät jo takaisinpäin koska täällä 300e kk päivärahalla ei pärjää. Tuli uutisissa aamulla.

Vierailija
107/111 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkoja on korotettava ensin.

Kaikki tuet maksetaan veroista.

Vierailija
108/111 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täysin raitis ja tupakoimaton ja lapseton. Olen työtön, saan työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen. Koulutus AMK. Useampi vuosi kuntoutustuella ja sen jälkeen vuonna 2018 haettiin hoitavan erikoislääkärin suosittelemana ja lääkärinlausunnolla pysyvää eläkettä. Hylky tuli ja sen jälkeen viranomaiset itse opastaneet ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi (vaikka olen työkyvytön), jotta saan työmarkkinatukea jne.

Vuosien varrella viranomaiset opastaneet yksi yhtä, toinen toista - siis he, joiden pitäisi tuntea lakipykälät ja tukiviidakko. Osa ollut vääriä ohjeita, mutta pitäisikö minun olla pätevämpi ja osata lakipykälät paremmin kuin he, jotka saavat neuvomisesta ja päätösten teosta palkkansa? Olla lähtökohtaisesti sillä asenteella, että jos kysyn neuvoa asiaani Kelasta, en voi luottaa virkailijan ohjeistukseen? Kenen ohjeistukseen sitten luotan, ellen asiaa hoitavan viraston virkailijaan? "Hauska" asiahan näissä virheissä on vielä se, että Kelan virkailijalla ei ole virkavastuuta. Jos hän unohtaa paperisi pariksi kuukaudeksi pöydänkulmalleen ja sinun taloutesi kusee hänen unohduksen vuoksi, ainoa kenelle asiasta koituu hankaluuksia olet sinä. Ei virheen tehnyt virkailija. Ja täällä tämä "vauvapalstan tuomioistuin" on yksimielisesti heristämässä heti sormeaan, että kaikki taloudelliset vaikeudet köyhillä ovat itse aiheutettuja.

Tämä oli vain yksi pieni esimerkki elävästä elämästä, eikä tätäkään viestiä ole oikeastaan suunnattu näille kaiken tietäville ja osaaville "kunnollisille kansalaisille" vaan kaltaisilleni turvaverkon reunassa joten kuten roikkuville. Tsemppiä meille! Se, joka on oikeasti näiden asioiden kanssa joutunut vääntämään, ei todellakaan ala neuvoa toista sämpylän paistoissa säästökeinona tai kehoita hankkimaan vaan sitkeästi töitä. Kun ei se pelkkä työ tätä tilannetta pelasta vaan työstä maksettava palkka! Ja ei, se 9 euroa päivässä maksettava lisä ollessasi työkokeilussa tai jossain muussa vastaavassa "toiminnassa" ei ole palkkaa, vaan kulukorvaus kyseiseen toimintaan kulkemiseen ja toiminnan aikaiseen ruokailuun. Miettikääpä hetki, kuinka paljon nämä tukityöllistämispaikat vääristävät kilpailua, kun osan töistä voi teettää veronmaksajien piikkiin eikä firmoihin ja yhdistyksiin tarvitsekaan palkata niin paljon henkilöitä, joille joutuu maksamaan työehtosopimusten mukaista palkkaa kaikkine sivukuluineen. Että onkohan se työmarkkinatuella tai toimeentulotuella kitkuttava kansalainen tämän valtion suurin verovarojen hyväksikäyttäjä vai löytyisiköhän ne suurimmat konnat ja kansan kassan kuppaajat pikkuisen eri lukaaleista kuin sieltä kunnan vuokrakasarmeista?

Vierailija
109/111 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo. Määrä voisi olla peruspäivärahan tai toimeentulotuen luokkaa.

Tästä seuraisi se hyvä, mikä on nyt mahdotonta. Voisi tehdä lyhyttä keikkaa, pätkätöitä, ja kokeilla yritystoimintaa. Edes osa-aikaisesti. Tietäisi, että pysyy hengissä, vaikka yritystuloa ei alussa juuri tulisi, ja työkkäri ei vetäisi 4 kk ajaksi liinoja kiinni.

Nykyisen järjestelmän vika on, että mitään ei saa tehdä, mitään ei voi yrittää, mitään ei voi opiskella, sillä kaikki on kiellettyä. Ainut mikä on luvallista, on istua ahteri homeessa sohvalla. Se jos mikä passivoi ja vie mielenterveyden sekä fyysisen terveyden.

Ei sinua kukaan kiellä tekemästä. Voit aivan vapaasti tehdä ja elättää itse itsesi.

Jos alkaa yrittäjäks eikä onnistu, ei saa enää mitään tukia koska on yrittäjä. Ei kannata.

Vierailija
110/111 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne rahat riitä mihinkään. Joudun aina loppukuukaudesta kanittamaan koruja että pärjään ja hakemaan sitten seuraavasta korvauksesta takaisin. No, onneksi on sentään mitä kanittaa. Olen muuten laittanut useammallekin kansanedustajalle tästä meiliä, ainoa joka vastasi oli Sari Essayah jotain ympäripyöreetä, mutta vastasi kuitenkin joten propsit hänelle siitä. Tuntuu, ettei tämä asia ketään kiinnosta.

Vierailija
111/111 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen työssäkäyvä ihminen, niin täytyy todeta, että ap on oikeassa.

Samoin kuin  palkat eivät kestä inflaatiota, sitä eivät kestä  myöskään tällä hetkellä maksettavat:  perustyöttömyyskorvaukset,  eikä toimeentulotuki.

Samoin vuokrat nousevat,  koska lämmityskulut ja kiinteistöhuollon ostettavat palvelut nousevat myös, uusissa  sopimuksissa.

Jokainen asuja maksaa myös sähkönsä kulutuksensa mukaan, mutta sähkölaskussa on aina myös tietyt siirto-ym. veloitukset.

Jos ei enää matalapalkka-alan palkkasumma meinaa riittäää ihmisen perustarpeisiin ja pakollisiin maksuihin.

Niin kuinka nuo ihmiset pärjäävät, jotka elävät pelkkien tukien varassa.

Heidän joukossaan on myös pieneläkeläisiä, ja niitä, jotka eivät enää edes kykyne töihin mutta eläkkeelle eivät pääse,   vaan on pakko olla työnhakijana.

Jotenkin suututtaa heidän puolestaan, että meillä on nyt todellinen vasemmistohallitus,  mutta mitä tämä hallitus on tehnyt.

Millaisia toimenpiteitä ja korotuksia se on eduskunnalle esittänyt, kaikkein heikoimmassa asemassa olevien jokapäiväiseen selviämiseen?

Itse kylläkin pärjään palkallani, nippa nappa, ilman tukia, kuitenkin tajuan miten vaikeaa niillä ihmisillä on, joilla tukitulot ovat minimaalisia, ostaa ruokaa, lääkkeitä, ja huolehtia jopa jokapäiväisestä hygineestaan, myös saippuat maksavat.

Samoin vedenkulutus ja saunamaksut kuukaudessa,  naisilla myös kuukautissuojat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi