Kuulutko mielestäsi Suomen rikkaisiin vai köyhiin (alle 1500 e/kk tai vielä vähemmän ja elät toimeentulominimillä)... Oletko supisuomalainen? Minkälainen on kotitaustasi?
Kuulutko mielestäsi Suomen rikkaisiin vai köyhiin (alle 1500 e/kk tai vielä vähemmän ja elät toimeentulominimillä)... Oletko supisuomalainen? Minkälainen on kotitaustasi?
Kommentit (32)
Helsingin Sanomissa oli joku aika sitten varallisuuslaskuri. Sen mukaan perheeni kuuluu varakkaimpaan 10%:iin Suomessa. Olen supisuomalainen, kotoisin duunariperheestä. Puolisoni ei ole suomalainen ja perintönä saatu varallisuus on pääasiassa hänen puoleltaan. Tulomme ovat suomalaista keskitasoa piirun verran paremmat.
Isällä akateeminen koulutus ja työskenteli uransa alkuvuosia yrittäjänä. Äiti oli kotiäiti ja meni töihin (sihteeriksi isän yritykseen) vasta, kun nuorin lapsi oli 12v. Olen supisuomalainen, tienaan nykyisin noin 7000€/kk. Olen joskus tienannut enemmänkin, mutta en ole enää vuosiin jaksanut tehdä niin hullun pitkiä työviikkoja. Rikkaisiin en kuulu, olen samaa mieltä kirjoittajan nro 1 kanssa rikkaasta. Mulla on kaksi tutkintoa, toinen opistotasoinen ja toinen ammattikorkeakoulutukinto. Jälkimmäisen hankin vasta nelikymppisenä. Sijoituksia on jonkin verran, kiinteää omaisuutta vain asunto, jossa asun.
Kuulun köyhiin, nyt kuntoutustuella, joka on pieni. Mutta ei ole palkkakaan koskaan ollut iso, vaikka mulla on akateeminen koulutus. Duunariperheestä olen lähtöisin.
Tulojen perusteella kuulun köyhimpiin, varallisuuden perusteella rikkaimpiin. Hm, kumpaahan tänään olisin? Ihan suomalainen olen, sukututkimusta tosin ei voi tehdä kuin pari sukupolvea taaksepäin, koska kirkonkirjat ovat palaneet. Vanhemmat olivat duunareita, mutta isä oli taitava sijoittaja (nuorena kova kommunisti, mutta aate karisi sitä mukaa kun osinkoja sateli).
Olen keskituloinen. tai oikeasti tonnin verran keskitulon yläpuolella, mutta en silti ole mikään älyttömän hyvin toimeentuleva.
Suomen rikkaimmat on köyhät jotka maksaa muiden osakkeet vuokrilla ja antaa almuja sekä syöttää vähillä rahoillaan varastelevia ja vaatettaa.Rikkain on se joka maksaa varkaiden kellot kengät TV ja pesukoneet autot.Köyhiltä varastetaan eniten.Moni jolta on varastettu pankkikortti on joutunut maksamaan muiden ostokset nostot olemaan syömättä sen sen takia.Moni nainen maksaa miehen ilmaisen asumisen vuokran joten rikkaita on köyhät.
Meidän perhe kuuluu jonkin laskurin mukaan alueemme varakkaimpaan kymmenykseen. Tulomme ovat samaa tasoa kuin opettajilla ja hoitajilla. Kyseessä keskiverto lähiö pk-seudulla. Tässä vähän perspektiiviä hoitajien ja opettajien palkkaruikutukseen.
Olemme kahden ja elämme alle 2000 euron kuukausitulojen varassa.
Mielestämme elämää hyvää elämää köyhyydestämme huolimatta.
Asiaa auttaa maksetussa omakotitalossa asuminen, joten kuukausittaiset asumismenon ovat pienet.
Hankimme kaiken tarvitsemamme käytettynä kirpputoreilta ym.
Omistamme kaksi autoa, henkilö- ja matkailuauton, moottoripyörän ja muutaman sähköfillarin.
Osaan korjata asioita ja kulkuneuvomme on ostettu käytettyinä, osin epäkuntoisina, jotka olen paskarrellut kuntoon :-)
Emme koe pienperhettämme köyhäksi, vaikka tuloja on hyvin vähän.
Tämä on ikkuna supisuomalaisuuteen! Vastatkaa tähän ketjuun! Tämä on paljastava!
Olen keskituloinen ammattikorkeakoulun käynyt toimistotyöläinen. Vanhemmat niin duunareita kuin voi vaan olla (raksamies ja siivooja) ja itse olen tätini lisäksi suvun ainut edes alemman korkeakoulun suorittanut. Tavoitteena olisi suorittaa kyllä vielä ylempi tutkinto.
OIen aina tehnyt paljon duunia ja pienellä onnella saanut nykyisen työpaikkani, jossa tienaan ihan ok. Mies on nyt hoitovapaalla, joten rahaa ei ole liiaksi, mutta pärjäämme kyllä. Kun olemme molemmat töissä ei ainakaan toistaiseksi ole tarvinnut kuluja liiemmin laskeskella. Asumme juuri ostetussa ja pääosin pankin omistamassa omistusasunnossa, mutta muuta varallisuutta ei juurikaan ole (säästöjä tällä hetkellä noin 10 000 euroa).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikkuna supisuomalaisuuteen! Vastatkaa tähän ketjuun! Tämä on paljastava!
Kiinnostaisi tietää, miksi varakkaiden vastaukset alapeukutetaan? Varsinkin jos on itse noussut duunariperheestä omalla työllä ylöspäin.
Köyhä ja sairas täällä! Onneksi olin kuitenkin työelämässä kymmenisen vuotta ja sain tienattua jonkin verran säästöön. Keskiluokkainen perhetausta.
Meillä molemmilla pienviljelijätausta ja opistotutkinnot kasarilta. Nyt mies jo eläkkeellä ja minä opiskelen. Tienasin viime vuonna 8t ihan palkkaa. Ennen tienatut kuluvat! Töissä oltiin ja maksettiin tupa yms. Omaisuutta on. Lapset opiskelivat ja heillä on hyvä työtilanne. En ole rikas, mutten köyhäkään, vaikka pienituloinen. Mitä tiedolla teet?
Kelan ja sossun avustuksilla eletään,
tod.näk. eläkkeelle asti.
Ja todella häiriintynyt lapsuudenperhe.
Vakavia mt-ongelmia, väkivaltaa ja sadismia.
Mun nettotulot on 1290 kuukaudessa, mutta en koe olevani köyhä. Korkeimmillaan mun kuukausinetto on ollut 1500€, silloin olin sinkku, mutta en pitänyt itseäni silloinkaan köyhänä, ainoastaan pienituloisena.
Vanhemmat on perushoitaja ja merkonomi, eivät suurille palkoille päässeet koskaan, tiukkaa oli rahasta, mutta ei köyhyyttä kuitenkaan. Opiskelemaan kannustettiin, mä oon käynyt vaan amiksen, muut sisarukset amk:n.
Olen suomalainen mutta en asu enkä elä Suomessa.
Vastaan kuitenkin.
Palkastani käteenjäävä osuus on hieman päälle 3000 euroa.
Elän sinkkuna, minulla on kaksi kissaa.
Kotini oli kai aika tavallinen suomalainen koti.
Meitä oli seitsemän lasta ja vanhemmat. Asuttiin omakotitalossa.
Isä oli kunnan hommissa, äiti kotona. Jäi kotiin kun vanhin meistä sisaruksista syntyi.
En osaa sanoa miten "varakkaita tai köyhiä" oltiin, ruokaa oli aina pöydässä, se oli hyvää ja sitä oli riittävästi.
Vaatteista tai muusta varusteista ei ollut pulaa. Olimme aina kauniisti puettuja kiitos äitini joka ompeli paljon itse.
Minä ja minusta vanhempi siskoni käytiin ratsastamassa monta vuotta. Veljet harrasti paljon urheilua ja yksi suunnistusta ja sai siitä paljon palkintojakin.
Mielestäni emme kuitenkaan rikkaita olleet, äitini piti kukkaronnyörejä ja osasi taloudenpidon. Isä toi rahaa kotiin ja hoiti taloa ja pihaa sekä oman työnsä.
Nyt asun täällä ulkomailla ja olen elämääni hyvin tyytyväinen. Kaikki sisarukset tienaavat elatuksensa ja tekevät työtä. Osa opiskellut enemmän osa vähemmän, kaikki kuitenkin jotakin.
Eläke nettona 1560 kuukaudessa. Omalla työllä maksettu omakotitalo. Raha riittää kaikkeen tarpeelliseen, joten olen hyvin toimeentuleva.
Palstalla paljon parjatun yh-äidin lapsi, isää ei näkynt eikä kuulunut juuri koskaan missään tilanteessa, elarit maksoi KELA. Suomen kansalaisuus on ollut syntymästä, samoin vanhemmilla ja isovanhemmilla. En tiedä, tekeekö se musta sun kirjoissa suomalaista? Joo, on kuukausitulot aika paljon enemmän kuin 1500€/kk, nettotulotkin reipas kaksi kertaa tuon summan.
Duunariperheestä, oli lamaa ja työttömyyttä. Sanoisin että nykyään olen varakas, en rikas (minusta ei ole rikas jos ei ole miljoonaomaisuutta). Akateeminen koulutus, oma asunto kantakaupungissa, sijoitusasuntoja. Kaksi autoa, emme joudu laskemaan koskaan mihin rahat riittää.