Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤¤SYYSKEIJUJEN VIIKKO 41¤¤¤

09.10.2006 |

Nyt en ehdi muuta kuin uuden pinon aloittaa. Neiti heräs just. Pitää mennä maitoa lämmittämään.

Öttis ja Venla neiti

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulihan se lapsukainen sieltä viimein, ilmottautumassa tuolla vauva puolella en käynyt ollenkaan, siellä ei meillä vissiin pinoa ole enää ollenkaan (?)..

tosiaan meidän pikkuinen poitsu syntyi 9.10 klo.2.41, 4540g 52cm, rv 41+3 kätilöopistolla.

nyt ollaan pari päivää oltu kotona, maito on noussut hyvin ja muutenki poitsu on melko helppo tapaus..

ainoastaan itse kiusaa pirulliset jälkisupparit, niistä jo kertaalleen kättärille soitin, ja niiiiin ihanat pukamat täytyy marssia tonne apteekkiin ostamaan jotain rohtoa niihin..

synnytys oli aika nopea ja siitä jäi ihan hyvät fiilikset..

tuun kirjoittelemaan myöhemmin lisää..

rottahilarius 0+0 ja eetu 5päivää =)

Vierailija
2/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROTTAHILARIUS tervetuloa vihdoinkin tälle puolelle! Onnea pojasta! Ota huoletta buranaa jälkisuppareihin. Itskein jouduin soittelemaan kättärille perään kun kivut oli kamalat. Ohjeeksi lääkettä ja vielä omatoimisesti haudoin vatsaa lämpimällä kaurapussilla, johan helpotti.

KIRSIKKA itsekin pähkäilen täällä vauvan syömisjuttuja siis kuinka paljon kerrallaan maitoa pitäisi pienen syödä. Meillä tilanne sikäli eri, etten juurikaan imetä halkion takia vaan Onni saa melkein kaiken (äidin)maidon pullosta eli tiedän melko tarkkaan määrät. Tällä hetkellä Onni syö öisin 100ml maitoa ja nukkuu sen päälle 4h, päivällä menee 70-120ml sen mukaan kauanko on edellisestä syötöstä vai nukahtaako kesken kaiken. Yleensä kuitenkin alle desin, muta tuo 120ml on mennyt muutamaan otteeseen. Jos imetän ensin (kestää miltein tunnin ja saattaa nukahtaa rinnalle, herätäkseen nälkäitkuun vartin kuluttua) niin maitoa menee päälle pullosta 40-50ml.

Joku ihanainen olikin laittanut tuohon " Imeväis- ja leikki-ikäisten lasten, odottavien ja imettävien äitien ravitsemussuositukset" linkin, josta löytyi paljon tietoa mm siitä riittääkö maito (s116) ja korvikemaidon vrk määrät (alle 1kk vauvalla 500-600ml) en sitten tiedä kuinka yksiyhteen käy rintamaidon kanssa, mutta jos tosiaan vauva tyytyväinen, kasvu tasaista, nukkuu tyytyväisesti , vaippoja kastuu 5-7vrk niin äidinmaidonkin pitäisi olla riittävällä tasolla. Meillä nämä ehdot täyttyy eli uskallan olla huolehtimatta ja onneksi on maanantaina neuvola missä pääsen asiaa keskustelemaan vielä th:n kanssa.

VAUVAN KANSSA LIIKKUMISESTA Uneliaalla, me olimme eilen ekaa kertaa shoppailemassa läheisessä kauppakeskuksessa vauvan ja 4v isoveljen kanssa kun päätin hakea Aventin käsipumpun sähköpumpun kaveriksi ja piti apteekkiin päästä. Ruokakaupassa olen kanssa pyörähtäyt pikaisesti vauvan kanssa, mutta kerhoihin jne emme ole ehtineet. Jotenkin taas niin outoa liikkua pienen kanssa ja kun pitää miettiä tarkkaan nuo maitopulllohommat ettei eväät lopu kesken niin ei niin helpolla tule mentyä... pikkuhiljaa sitten.

Mayella ja Onni 2vkoa 1pvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan jo vaunuiltukin pisimmillään puoli tuntia ja kaupassa käytä pariin otteeseen. Nyt tuntuu tosin olevan paljon flunssaa liikkeellä niin olen jättäytynyt vauvan kanssa kauppareissuiltakin, mies hoitaa ne isompien poikien kanssa =)

Tosin isommat pojat käyvät pari kertaa viikossa päiväkodissa sekä vanhin (4v) seurakunnan kerhossa, joten kyllä ne pöpöt sieltäkin kautta kotiin tulevat.

hitsi, laitoin pari päivää sitten vihkisormuksen takaisin sormeen ja nyt se ei liikahdakkaan siitä!!! Apua! Onneksi veri vielä kiertää sormessa joten nököttäkööt siinä ;D

RISTIÄISISTÄ: Meillä on sellainen tilanne, että asutaan anopin kanssa saman katon alla ja hän onkin nyt sitten suunnitellut kaikki tarjottavat ristiäisiin ja hössöttää muutenkin asiasta! Käy hermoon, kun en halua perinteistä kermakakkua enkä mitään ruokaa vaan jotain suolaista piirakkaa ja voileipäkakkuja sekä jokin " erikoisempi" täytekakku, kuten vaikka kinuski...Kermaa olen jo niin täynnä ;)

Toisaalta, helpommallahan minä tässä pääsisin jos antaisin hänen tehä kaikki, mutta ketuttaa kun en ole koskaan saanut lasteni juhlia järkätä kokonaan itse! Ollaan siis asuttu nyt 5 vuotta saman katon alla ja keväällä alkaa ONNEKSI OMAN TALON rakentaminen, ihanaa!!! Kyllä niin ootan, koska päästään sinne muuttamaan... vaikka ainakin vuosi taitaa vielä mennä.

No nyt kuuluu kutsuhuuto pinnasängystä...

*tiitiäinen ja pojat*

Vierailija
4/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

morientes vaan kaikille ja kiva kun odotuspuolelta tällekin puolelle. Ja toivottavasti PIA(en muista numerosarjaa) viihdyt sinäkin syyskeijukaisissa, tervetuloa, mukaan mahtuu varmasti!!

-F-: puhumme vissiin kuitenkin samasta talosta, sekun on hiirenherneen tulevan kummisedän entinen talo (kotipaikka josta ne muutti rakennettuaan isomman) ja se ties eilen rotinoilla käydessään kertoa että entinen talokin on kuulema menny kaupaksi ja sen on ostanu perhe jossa on vauva ;), hiukkasen huvitti kun kuuntelin :). Maailma on todella pieni ja pienemmäksi käy sitä mukaa kun vanhenen!!

ULKOILUSTA ja LIIKKUMISESTA: meillä on ulkoiltiu ainakin 3pvn ikäisestä asti ja liikuttu melko rohkeasti reilun viikon iläisestä asti, tosinn marketteihin uskaltauduin vasta yli 3vkon iässä. Ajattelin tuon liikkumisen suhteen just sitä, että esikoinen kantaa kyllä koulusta taudit kotiin, eikä mulla olis kyllä kestäny pääkään olla monia viikkoja ihan vaan kotona, liian sosiaalinen sellaseen :)

Millonkahan tuolle neidille tulee joku rytmi? Siis onhan sillä jo jonkinmoinen, mutta kovin epäsäännöllinen, en vieläkään tiedä mitä hän aikoo syönnin jälkeen tehdä, valvoooko vai simahtaako. Ainoa varma on että illalla kaheksan maissa alkaa ainakin valvominen, olipa valvonu tai nukkunu päivän ja että yöllä nukutaan. Nauroinkin eilen kummisedän tekeleelle että tule seuraavan kerran vasta 20.00 jälkeen kylään, saatat nähdä kummilapses jopa hereillä.

Ihanaa kun toinen on vielä pieni...kummisedän perheessä on 3kk vanhempi ja se oli jo iso!!! Vaikka ihanahan sitäkin oli katsella kun se jo jokelteli ja yritti tarttua leluihinkin.Ja hymyili hymyilemästä päästyään, valloittava! Näinköhän siinä käy että tätä " viimestä" osaa pitää oikeesti vauvana, ei hermoile kehityksen kanssa kuten esikoisen aikaan teki.

Kehityksestä puheenollen, kylläpä oli 4v poika polleena kun isi ennätti ja muisti viimein ottaa apupyörät pois ja ajaminen ilman niitä sujui heti tosi mallikkaastí! Vielä pitää harjotella liikkeelle lähtöä iteksiään, mutta muuten menee kuin vanha konkari kuunaan!! Hienoa!

Tylsänä sadepäivänä

Minjuska ja nukkuva hiirenherne

Vierailija
5/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän neiti on siis kokonaan NAN maidolla ja nyt kuukauden iässä maitoa menee kerralla n.90-100ml ja syödään 3h välein yötäpäivää. Jos sattuu yöllä niin hassusti että nukutaankin jopa 4h niin 110-120ml uppoaa, mutta tätä ei kylllä pääse tapahtumaan kovin usein (valitettavasti, tuntikin pidempään yhtäjaksoista unta tekis hyvää välillä).

Ja Cuplatonta, Relaa, D-vitamiinia ja mallasta imetään siinä sivussa aikamoinen troppiarsenaali!

Minjuska

Vierailija
6/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinköhän tässä ehtisi pitkästä aikaa kirjoittamaan?! Mein poitsu on aika vaativa tapaus kun sille päälle sattuu, päivisin ei suostu oikein muualla nukkumaan, kuin sylissä ja tietenkin vielä mieluiten just miun sylissä. Eikä ole muuten tämä tapaus kertaakaan nukahtanut itekseen omaan sänkyynsäkään... Jos sinne yrittää jättää nukahtamaan, tuloksena on kamala konsertti ja ei siinä taputtelut auta, vaan on syliin otettava. Mites teillä muilla? Onko sylivauvoja? Miten siitä pääsisi eroon?

Muuten täällä on kaikki hienosti, mitä nyt välillä mahanpuruja, joihin annetaan Cuplatonia. Tissuttelu jatkuu vieläkin, tutti kun ei pienelle kelpaa imuhaluja tyydyttämään, vaan on tissille päästävä. Ihan huvittaa välillä, kun pojalla menee tissillä hermot, kun massu on jo ihan täysi ja joka imaisulla tissistä tulee lisää, mutta kun sitä on pakko imeä...:D Taidan päästää liian helposti tissille, mutta kun ei pientä kehtaisi huudattaakkaan. Maidon maistuminen näkyy muuten alati pyöristyvistä poskista ja komeasta kaksoisleuastakin. Jalatkaan eivät enää oo sellaset tikkukoivet.

Pää meillä on noussut masuasennosta jo pitkään, mutta hymyistä täällä ei olla päästy vielä nauttimaan. Ja yhden pienen huolenaiheen oon saanut, ja jonka miun sisko, tuleva sylppäkummi ääneen sanoi: meidän vauveli ei tartu sormeen silleen napakasti, jos ollenkaan, kun laittaa sormen vauvan kädelle. Miten teillä muilla? Vai tuleeko tuo tarttumisrefleksi myöhemmin? Mistäköhän sen puuttuminen voisi kertoa? Ensi viikolla on neuvola, tarvii vissiin kysyä siellä.

Ulkoilusta: Viikon ikäisenä käytiin ensimmäisen kerran vaunuilemassa ulkona ja kahden viikon ikäisenä kaupoilla. Samoin olen ajatellut, kuin olikohan se Minjuska kun kirjoitteli, että esikko tuo melko varmasti kaiken maailman pöpöt koulusta kotiin, ei niitä paljon voi vältellä.

Pöpöistä tulikin mieleen kun tässä alkuviikolla tai viime viikolla uutisissa puhuttiin siitä, että tuberkuloosi leviää EU:n alueella. Tuo uutinen huolestutti ainakin miut. Me asumme täällä kaakkois-Suomessa, ihan itärajalla ja täällä tuolla marketeissä enempi kävelee vastaan venäläisturisteja kuin suomalaisia, ja Venäjällähän tubia on jo muutenkin. Mitä, jos se hyökkää sitten vielä tuolta EU:n alueeltakin tänne? Miksi ihmeessä se Calmette sitten poistettiin rokotusohjelmasta, jos me kaikki EU:n alueella kuulutaan taas riskiryhmään?! Muita huolestuneita? Tekisi mieli pyytää vauvalle kuitenkin tuo rokote, kai sen voi antaa muulloinkin kuin vastasyntyneenä?

Ähinää alkoi kuulumaan pikkumiehen sängystä, tarvinnee lopetella.

Niina ja poitsu, huomenna 4vk

Vierailija
7/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelenpa taas meidänkin kuulumisia, kun neitokainen nukkuu tyytyväisenä.

RYTMISTÄ: Erittäin epäsäännöllinen meilläkin edelleen. Minustakin tuntui välillä, että sama se kuinka paljon päivällä on valvottu tai nukuttu, niin illalla valvotaan sitten puoleen yöhön asti, mutta nyt on onneksi kahtena iltana päästy jo aikaisemmin nukkumaan: toissa päivänä yhdeltätoista ja eilen kymmeneltä. LUksusta! Yöt menee edelleen noin kolmen tunnin pätkissä, yli kolmea tuntia meidän neiti ei vaan nuku putkeen. Aamulla hän valvoo yleensä tuollaisen puolentoista tunnin pätkän, päivä ja alkuilta on ihan yhtä arvoitusta ja sitten illalla tulee taas valvomisputki. Tai sitten ei. Meillä välillä valvotaan melkein kolmekin tuntia putkeen ihan virkeänä...

ULKOILUSTA: Meidän pikkuinen oli sen verran hoikka ja viluinen syntyessään, että neuvolan täti kehotti pysymään vähän aikaa ihan sisätiloissa, mutta kun paino oli noussut 200 g syntymäpainosta puolentoista viikon iässä, niin saimme luvan aloittaa ulkoilun. Nyt kolmen viikon iässä olen jo parit unet antanut nukkua ulkona. Kaupassakin on käyty kaksi kertaa. Meillä ei ole kouluikäistä lasta, mutta mies on opettaja eli pöpöt tulee meillekin tosiaan sitä kautta, jos on tullakseen.

IMETYKSESTÄ: Minusta tuntuu kanssa, että maito riittää, kun kerran lapsi on silmissä pulskistunut. Joku kirjoitteli, että taitaa liian helposti päästää tissille. Minä ehkä syyllistyn samaan, mutta olen vaan niin tyytyväinen, jos neiti syö ja kasvaa, kun lähtöpaino ei tosiaan ollut mikään iso. Nyt on meidän pienokaisella jalat ja sormet jo hieman pulskistunut, maha kasvanu ja kaksoisleuka tullut. Viime päivinä on vaan imetty sen verran ahkeraan päiväsaikaa, että rinnanpäät on alkanu uudestaan kipeytyä ja niitä välillä ihan särkee. Toivottavasti pian helpottaa. Luulisin, että imuote on ihan kunnossa, ainakin sitä sairaalassa ja neuvolassa on kehuttu eli siitä ei pitäisi olla kyse.

PUMPPAAMISESTA: Minä ilmoittauduin äidin maidon luovuttajaksi ja olen yrittänyt pumppailla, mutta en saa tuolla käsipumpullani kuin noin 50 ml kerralla, enkä aina sitäkään. Olisikohan pumppaaminen helpompaa sähköisellä? Saako sillä maitoa herumaan helpommin vai onko se vaan omille käsivoimille kevyempi ratkaisu? Kannattaako sellaiseen panostaa? Saattaa olla, että luovutan tuon luovuttamisasian kanssa kokonaan, kun noin pienen määrän takia ei millään jaksaisi koko aikaa olla tiskaamassa ja keittämässä pumpun osia. Ja nyt kun epäilen, että tuo pumppaaminenkin on lisännyt tuota rinnanpäiden kipua.

MIEHEN AVUSTA: Meilläkin mies viikonloppuna ja lomalla auttoi/auttaa yövalvomisissa eli ottaa iltavuoroja, että minä pääsen aikaisemmin nukkumaan. Arkipäivinä en kuitenkaan viitsi miestä valvotuttaa. Välillä tuntuu, että vaikka mies tekee parhaansa, niin minun pitää silti olla koko ajan valppaana, koska neiti on niin ahkera syömään... Tuttia ei vielä ole otettu käyttöön, mutta ehkä pitää sitä alkaa harkita, jos imeminen aina hereillä ollessa on niinkin tiheästi toistuvaa kuin nyt.

Hansuli ja pikkuneiti 3 vkoa

Vierailija
8/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaamisesta tulin kommentoimaan. Olen itse luovuttanut kahdesta edellisestä lapsesta ja käytössäni oli äidinmaitokeskuksesta lainaksi saatu sähköinen lypsykone, kirjaimellisesti! Järkyttävän kokoinen, vanhanaikainen masiina, tunsin todella itseni mansikiksi siinä istuessani ja koneen tehdessä työt. Mut se oli miulle korvaamaton, miulta tuli sitä maitoakin melkein kuin mansikilta, käsin pumppaamalla siinä olisi mennyt aina pieni ikuisuus. Se koneen osien serilointi oli tosiaan työlästä ja hygienia muutenkin, siksipä en lähtenytkään siihen rumbaan nyt.

Tuo 50ml kuulostaa tosiaan aika vähäiseltä määrältä, ja itse varmaan jättäisin sen leikin kesken, mutta sitten taas toisaalta kun ajattelee, niin sillä siun 50 ml syöttää viisi vastasyntynyttä kerran eli on vähän kaksipiippuinen juttu. Tee niinkuin siusta hyvältä tuntuu, ei oo kiva, jos se sterilointi muuttuu siustarasittavaksi ja ahdistavaksi.

Niina

Vierailija
9/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivää!! Ajattelin että jos liittyisin joukkoonne,siis jos vaan sopii!?

Olen 39v naimisissa,2lapsen äiti, esikoinen (tyttö) 13V ja sitten tämä meidän uusi ihanuus Sara on 2kk 1vko.

Perheeseemme kuuluu myös 2 tanskandoggi ja esikoisella on 2 marsua!!

Että sellainen porukka ois täällä.

Asustelemme Muurlassa, mahtaakohan täällä olla muita täältä päin esm:Salo-Turku jne..?

Meillä on mennyt Saran kanssa koko tämä alku aika TOSI hyvin, syö ja nukkuu hyvin!!

Ei turhia itke, jos mahassa on ilmaa niin sit vähän itketään mut ei kauaa.

Se on niin sulonen!

Sara synty 0808 painoa=4210g, pituutta=53cm.

Tässä oli nyt aluksi jotain tietoa meistä, lisää jatkossa.

-äittä-67 + Sara 2kk 1vko

Vierailija
10/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hansuli: Itse lainasin sähkökäyttöisen pumpun neuvolasta! Tosin kun siellä ei ollut kuin pari pumppua ja kysyntä kova, niin sen sai vain pariksi viikoksi kerrallaan. Suosittelen sitä sähkökäyttöistä, säästää käsiä, ei niin väsytä. Itse sain aika pienen määrän pumpattua käsikäyttöisellä kun tosiaan yksinkertaisesti käsistä loppui voimat ja jotenkin siinä se pumppaaminen sattui rintoihin.

(en ole maidon luovuttaja, mutta pumpuista on kokemusta ;D )

Olet Hansuli hienolla asialla! Koita jatkaa hetken aikaa ja katso jos se maitomäärä vaikka siitä kasvaisi. Pumpun osien pesu ja sterilisointi on kyllä työlästä hommaa ja jos sitä tekee monta kertaa päivässä...

Oma pienokaisemme sai luovutettua maitoa ensi päivinään kun oma maitoni ei ollut noussut ja vauvan verensokeri laski vaarallisen alas. (1,7)

LÄMMÖN MITTAAMISESTA:

Oletteko muut mittailleet vauvanne lämpöä säännöllisesti vai vain jos tuntuu, että hän on kuuma tms.??

Näin kolmen lapsen äitinäkään tämä ei ole itsestään selvä juttu, jotenkin kaikki vauvan-hoito-kikat unohtuvat hyvinkin nopiaan...

Tänään siis on tuntunut, että poika on tavallista lämpimämpi ja kovasti on kitissytkin vaikka on kuiva vaippa ja masu täynnä maitoa...

Joku tuossa aiemmin kirjoitteli, että unohtui lasten syöttämiset... Kuulostaa hyvinkin tutulta, joten älähän murehdi ;)

Minulle kävi aika nolosti,kun saatiin keskimmäinen ja oltiin ensimmäistä päivää kotona vauvan kanssa. Olin niin vauvan lumoissa ja hyvin väsynyt (valvonut 5 päivää ja yötä), etten huomannut vaihtaa koko päivässä esikoiselle vaippaa. Vasta sitten kun pojalla alkoi valua kakka jalkoja pitkin, huomasin että se vaipan vaihto oli jäänyt jo useampaan otteeseen!! Kyllä olin pahoillani...

Mutta nyt pakko mennä nukkumaan kun vielä voi...

Ja kaikenlisäksi mies mököttää tuolla jossain,oli vähän sanomista lasten hoidosta...yksin olen aika pitkälti tähän saakka touhunnut *väsyttää*.

Huomenna parempi mieli =)

*tiitiäinen ja pojat*

Vierailija
11/52 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti tuolla aiemmin kuinka 3kk ikäinen tuntuu jo niin isolta vauvalta niin minä juuri äsken totesin , kun katselin lattialla loikoilevaa neitiä, ettei meilläkään ole enää " pikkuvauvaa" . Neiti kasvaa niin hurjaa vauhtia ettei perässä oikein meinaa pysyä. Syntymämitat olivat 3380g ja 48cm ja 6 viikon ikäisenä painoa oli jo 5330 ja pituutta 54cm, joten nyt varmaan paino on jä lähempänä kuutta kiloa (ikää siis vajaa 8 vko). Onneksi rintamaito on riittänyt ihan hyvin tähän asti.

Meidänkään neidillä ei ole oikein kunnon rytmiä, nukkuu ja syö vähän miten sattuu. Välillä tuntuu että jotkut päivät menevät nukkuessa (kuten tänään) ja välillä taas on hereillä pitkiäkin pätkiä kerrallaan. " Rytmittömyys" on siinä mielessä vähän hankalaa , että aikaa ulkoilulle yms. puuhille vanhempien lasten kanssa (2v.ja pian 4v.) on vaikea löytää, kun ei tiedä mitä pikkuneiti milloinkin tekee. No, jospa se tästä pikkuhiljaa alkaisi rytmikin löytyä talven tullen.

Meillä oli ristiäiset viikko sitten lauantaina ja oli ihan kivat juhlat. Paikalla oli reilut 20 henkeä ja itse juhlasankari nukkui koko tilaisuuden ajan.

Taidanpa tästä lähteä nukkumaan, tosin ensimmäinen herätys tulee jo varmaan ihan pian, kun edellisestä ruokailusta on jo parisen tuntia aikaa.

Marsu73 ja " pikkuneiti" pian 2kk

Vierailija
12/52 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tuolta syyskeijujen listasta, että mehän ollaan taidettu olla samaan aikaan PHKS:ssa!! Minä synnytin 24.9 ja oleilen pari ekaa päivää huoneessa 6, mutta sitten minut siirrettiin käytävän perälle huoneeseen 11. Kun kutoseen tuli raskaana oleva äiti...

Ollaan varmasti nähty toisemme jossain vaiheessa?! =D

*tiitiäinen ja poika 3 vkoa*

Vierailija
13/52 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Rantsu ja Tiitiäinen kannustuksesta! Tänään sain jo lähemmäs 100 ml pumpattua kerralla eli vähän edistystä... Vaihtelee kovasti tuo määrä. En luovuta vielä, pitää kysyä parempaa pumppua neuvolasta lainaan. Toivotaan, että sieltä sellaisen saa, niin voi testata.

Sitä vielä mietin, että missä välissä olisi paras pumpata? Tarkoitan niinkuin suhteessa oman lapsen imettämiseen? Miten pian imettämisen jälkeen onnistuisi ehkä parhaiten saada tuota maitoa? Toki jos lapsi syö vaan toisen tissin, niin voi samalla pumpata toisen, mutta imettäminen ja pumppaaminen yhtä aikaa on kovin hankalaa... Onko teillä hyviä vinkkejä, kun olen niin kovin kokematon?

Vielä toinenkin asia

D-VITAMIINIT: Onko teidän vauvoille tullut mahavaivoja D-vitamiinista? Jos D-vitamiini aiheuttaa vaivoja, kuinka pian niiden antamisen jälkeen oireet alkaa? Alkaako vatsa väännellä heti, parin tunnin päästä vai ihan mihin aikaa vuorokaudesta tahansa? Meillä ollaan kovin pienillä vatsan väänteillä selvitty onneksi, mutta mietin vaan, että ovatko ne vähäist D-vitamiinin aiheuttamia vai ei, kun olen niin monelta kuullut, että D-vitamiini aiheuttaa vaivoja.

Hansuli80 + neiti 3 vkoa ja päivä

Vierailija
14/52 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kyselikään siitä calmetesta, niin minulle sanottiin neuvolassa että sitä sen takia ei anneta enää, jollei esm isä tee matkatyötä kun se annettava rokotus ei joka tapauksessa pure siihen versioon mikä venäjän puolelta saattaapi tulla. tiedä sitten.

Meidän typsykkä syö ympäri vuorokauden 1-2 tunnin välein ja nyt alkaakin äitsykkä olemaan aikasta tsippi. En edes osaa enää nukahtaa yöllä imetyksen aikana, joka ennen sujui, joten valvon vähintään kahden tunnin välein reilun 20 minuuttia. Ja kun olen oikein väsynyt niin kiukuksihan se menee ja ei ole kiva kun kotona kulkee räjähdysherkkä äiti. Oikein mietityttää kun ensi viikko on syysloma että kun tuo eskarikin on kotona koko ajan niin miten ihmeessä minä saan toimittua. Päikkäreitähän meillä ei nuku kun vauva, tai tänään joku ihme häiriö tapahtui ja 3v nukahti kesken leikkiensä omaan sänkyynsä!!! Eli siis päivisin en saa nukuttua eikä meillä ole iskä pitänyt isyyslomaa kun muutaman tunnin sillon tällöin tai tullut kotiin aikaisemmin eli ennen kello 18. (yrittäjä siis oli tuo minun armaani). Muuten mies on ollut kertakaikkiaan korvaamaton taas jälleen, aivan ihana on tuo mies. Eilen illalla tuuppasi minut 22 sänkyyn ja kun olin jo kolmisen tuntia imetellyt ja kieltäytyi tuomasta tyttöä enää tissille ja antoi pullosta pumpatut maidot ja sain näin yhdet kolmen tunnin unet. Meillähän kun imetys vielä sujuu vain tuosta toisesta rinnasta niin on siinä tissi kovilla. Mutta valivali, tätähän se on alussa =)

Meidänkin typsy on nyt ylittänyt maagisen 3kg ja tänään kun katselin tuntui kasvoihin tulleen reilummin pyöreyttä. Kintut ja käsivarret on vielä sellaiset rimpulat ja paljon nukkuu tuo. Tai parina päivänä ollut hereillä enempikin.

Kohta pitäisi lähteä lasten serkun synttäreille, tuli vain äidiltään viesti että pikkusisko on kipeä, flunssassa, mutta niitä pöpöjähän tuo eskari on kotiin kantanut jo flunssan muodossa itsekin. mietin että jos sidon liinan ja laitan vauavn sinne niin eipähän ainakaan muut pääse lääppimään ja tuleehan tissimaidosta niitä vasta-aineita. EN oikein jaksa olla hysteerinen tämän neljännen kanssa enää, ei riitä aika =)

joku mietti sähköpumppua ja minulle se on ollut korvaamaton ja verrattuna esm aventin käsikäyttöiseen se on hellävaraisempi ja heruttaakin sitä maitoa. Meillä voi vuokrata apteekista mutta kun se maksaa 2,2 euroa per päivä (ajatelkaa yli 10mk) niin aika kalliiksi tulee. Nyt on ollut meillä reilun kk ja pakko se on palauttaa, konkurssi iskee tälle mansikille pian kun äippärahat on niin syvältä =))

mitäs vielä, jotain piti teiltä kyselläkin, mutta tämä dementia on ihan kauhea. Palailen kun muistan, nyt lähden pukemaan porukkaani juhliin.

terkuin tuisku ja tyttö 1kk+muutama päivä

(nimistä: meillä on tytölle kaksi vaihtoehtoa ja en saa päätettyä kumpi! Mies sanoo että kumpi vaan ja minun pitää päättää, mutta kun molemmat on hyviä! Miten tämänkin ratkaisee???)

Vierailija
15/52 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit milloin kannattaisi pumpata. Itse pumppaisin aina imetyksien jälkeen, ei tietenkään oo pakko joka imetyksen jälkeen jos ei halua, mutta kun omalla vauvalla on masu täynnä, uskaltaa huoletta pumpata. Pumppasin aina kummankin rinnan tyhjäksi, jo ihan omaa oloani helpottaakseni.

Pikkumies tässä sylissä nukkuu, kylvynraikkaana ja masu täynnä. On nukkunut taas melkein koko päivän, aamupäivällä tosin valvoi lähemmäs pari tuntia. Ei oo mitään rytmiä meilläkään, nukutaan milloin nukutaan ja sama homma syömisten kanssa. Viime yönä taas tissuteltiin melkein tunnin välein. On aika rankkaa tällekin äidille, ja jos en nyt ihan mörkö oo muille, niin päänsärky kylläkin vaivaa.

Nyt antamaan isommille iltapalaa.

Niina ja poitsu tasan neljä viikkoa

Vierailija
16/52 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

HANSULI mikä rintapumppu sulla on? Noissa tuntuu olevan paljon eroa, mulla on sekä Ainun että Aventin käsipumput ja Ainulla en saa juurikaan maitoa irtoamaan, Aventin on ihan sairaalan sähköpumpun veroinen eli 120-200ml/krt. Sain myös sairaalapumpun kotiin lainaan ja pääasiassa sillä siis pumppailen, koska samalla voi helposti esim lukea lehteä kun käsikäyttöisellä tarvitsen pumppaamisen molemmat kädet. Minä siis pumppaan 5-8krt/vrk koska Onni ei osaa/voi imeä rinnasta. Luovuttamista olen miettinyt itsekin, tosin mulla nyt viikossa maitomäärä tasaantunut ja luulen, että tässä on nyt ihan tarpeeksi tekemistä ilmankin, joten en ole siihen hommaan jaksanut ilmoittautua.

VAUVAN RYTMISTÄ ei meilläkään sellaista vielä ole. Onneksi poika nukkuu öisin ja syö 4h välein, valvomiset osuu päiväaikaan ja päivällä syökin tihempään, pääasiassa 3h välein. Valvomisjaksoja on yleensä kaksi 1,5-2h pätkää vuorokaudessa, toinen aamupäivällä ja toinen alkuillasta tai tähän akaan, nukkumaan yöunille käy 21-23 välillä. Ollaan ihan tyytyväisiä tähänkin, koska pääasiassa poika nukkuu syöttöjen välit eikä juurikaan itke.

TUISKU jaksuja sinullekin ja yritä tosiaan saada edes yksi pidempi (3h) unipätkä yöhön jos miehesi vaan hoitaa vauvan syöttämisen. Ilman unta ei jaksa kukaan. Onneksi tosiaan tietää, että tämä alkuvaiheen rankkuus on vain väliaikaista...

RANTSU muakin huolettaa tuo tuberkuloosi ja olisin halunnut Onnille calmetoinnin (etenkin kun saatamme ensi kesänä itse matkustaa venäjälle koko porukka) mutta kun sitä ei lääkärin mukaan tarvitse eikä kuulemma tehoa venäjän tubiin. Tiedä siitä sitten, pitäisi ottaa asiasta tarkemmin itse selvää.

Tämä Mansikki lähtee vielä iltalypsylle ja sitten nukkumaan kun Onnikin jo uinuu isin viekussa :)

Mayella ja Onni 16vrk

Vierailija
17/52 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire on tosiaan ollut, ei enää ehdi koneelle odotusaikojen malliin.

Ruusunen: onneksi tyttö on nyt hoidossa. Hyvä tosiaan, että ei mitään havereita ole sattunut. Mainitsit, että lähditte tutkimuksiin pahanhajuisen hengityksen vuoksi? Saanko udella, että onko sille jo löydetty syytä ts. liittyykö asiaan jotenkin? Olen nimittäin ihan viime aikoina ollut huomaavinani, että oman esikkoni henki tuoksahtaa toisinaan. Olen alkanut jynssätä hampaita entistä tarkemmin, ja siitä on ehkä vähän apuakin. Luultavasti siis vain normaalia aamuhengitystä, mutta rupesi tietysti heti mietityttämään kun asiasta mainitsit...

Frodoko se oli, joka kyseli uhmakkaista sisaruksista? Meiltä löytyy 2,8 v., joka on kyllä vähän rasittava tällä hetkellä. Joka ikinen päivä tullaan hiekkikseltä sisään huudon kanssa. Potalle meno on vaikeaa, syöminen on vaikeaa, pukeminen se vasta vaikeaa onkin.

Vauvaan sisko ei onneksi ole kohdistanut kiukutteluaan, minuun vain ja vähän isäänsäkin (joka tosin on päivät turvassa töissä). Meillä taisi käydä niin, että jo valmiiksi huipussaan olevaan uhmaan sekoittui nyt sitten vielä mustasukkaisuutta, joten lopputuloksen voi arvata...

Inhottava olo tulee vain itselle, kun joka päivä päreet palavat moneen kertaan. Vaikka kuinka yrittää itselleen selittää, että tämä nyt kuuluu tähän ja lapsella on vaikea olla eikä tiedä miten tunteitaan näyttäisi, niin eipä se riitä. Käämit roihuavat, ja uhmis saa äidin vajoamaan samalle tasolle.

Vauva on onneksi helppo. Nukkuu edelleen yöt kohtuuhyvin ja on ihana. (Pakko pusitella ja ihastella poikaa vähän jopa vähän salassa, ettei esikko kokisi oloaan entistäkin hyljätymmäksi...).

Vauvan hampaattomat ensihymyt ovat kyllä tyrmääviä!

Meilläkin sunnuntaina ristiäiset. Etunimi on päätetty ja jo käytössäkin, toista nimeä emme ole vielä valinneet monien tarjokkaiden joukosta.

Minä selviän järjestelyistä helpolla, kun mummolassa pidetään. Tarjottavillekaan en ole uhrannut ajatustakaan, kun anoppi hoitaa ne. Iso kiitos siitä hänelle.

Mutta vaatepuoli sen sijaan. 6-7 kiloa on vielä raskauskilojakin jäljellä, ja oma olemus inhottaa. Mitkään vaatteet eivät istu, eikä huvita lähteä tuonne kauppoihin änkemään itseään vaatekokoihin, joita en kyllä millään haluaisi kaappiini pesiytymään...Pakko kai se on tarttua härkää sarvista.

Mitäs ajattelitte pukea vauveleille ristiäisiin?

Nyt kuuluu kutsu. Aika avata tissibaari taas muutaman tunnin siestan jälkeen....

Vointeja, syysmammat ja nyytit!

kuonokas ja pennut

Vierailija
18/52 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vauva on helppo tapaus eli pääasiassa nukkuu ja syö. Hereillä ollessaan on tyytyväisenä sylissä, liinassa ei oikein tykkää olla kun ei näe sieltä mitään! Viihtyy jos otan toisen olkaimen alas ja tuen päätä kädellä jolloin saadaan katsekontakti. Onnilla onkin tosi terävä katse ja selvästi nauttii katselleessaan toisen kasvoja kun hänelle juttelee.

Tuo meidän keskimmäinen 4v on sitten työläämpi kun on kiukkua pinnassa ja raivoaa milloin mistäkin, ei tottele ja tekee kaikkea mahdollista kiellettyä. Ei onneksi tee vauvalle kuitenkaan mitään pahaa. Kun isänsä oli isyyslomalla niin arki sujui kahden aikuisen voimilla, tänään sitten alkoi miehellä työt ja keskimmäinenkin oli ap:n tarhassa leikkimässä että sain nukuttua univelkaa pienemmäksi. Meillä Onni kun ei käy yöunille kuin vasta 23-24 kieppeillä enkä itsekään saa unta ennenkuin vauva nukkuu. Yöllä syö 2krt ja mulla on aamulla herätys klo 7 että saan esikoisen ajoissa kouluun. Ja lisäksi joudun yölläkin pumppaamaan maitoa ettei rinnat hajoa eli unet jää ihan liian lyhyeksi. *haukotus*

ROSE väsymys on siis täälläkin tuttua, voimia sinullekin jaksaa tämä raskas vaikka ihana vauva-arki. Tosi hyvä että olet mennyt vanhemmillesi lepäämään, ei sitä jaksa väsyneenä ja kaikki pikkujututkin tuntuu vuorenkokoisilta murheilta.

RUUSUNEN hui kauhistus millainen tilanne tytölläsi on ollut, onneksi tuli ilmi tuo sairaus ja hän sai siihen hoitoa ennenkuin mitään vakavaa ehti tapahtua!

Sain muuten tänään omat farkut jalkaan! Hip hei! Tosin näissä kuljin rv 16 saakka ja vatsa vielä pömpöttää, painoa taitaa olla 5kg vielä ylimääräistä mutta kaikki aikanaan. Ihanaa kulkea muissakin kuin odotusvaatteissa.

Mayella ja Onni 11vrk

Vierailija
19/52 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUPS! Pinouduin ihan väärälle viikolle. Tässä kopio omasta tekstistäni sinne:

Pitkästä aikaa pinoudun. Tämä kotitietokone reistailee, milloinkaan ei tiedä, lähteekö tämä rakkine käyntiin vaiko ei!

Olimme viime viikon lopun Pohjanmaalla, hyvin meni 400 km:n ajot suuntaan ja toiseenkin, ainoastaan menomatkalla poika hermostui 25 km ennen perille pääsyä.

Ilmavaivoja on meilläkin podettu, Cuplaton auttaa jonkin verran, mutta kyllästyin siihen, että sitä pitää antaa ennen joka ruokailua, joten ostin apteekista Disflatyliä, jota annetaan 2-3 krt päivässä aterian JÄLKEEN. Mutta siinäpä tuli ongelma: poika pulauttaa sen pois, joten tänään onkin sitten huudettu vatsavaivoja enemmänkin! Äsken sain hänet töin ja tuskin kapaloon kiedottuna nukkumaan. Siirrymme siis takaisin Cuplattoman käyttöön. Olen pumpannut pari-, kolmekymmentä milliä maitoa päivässä, niin, että se riittää Cuplattoman kyytipojaksi. Tai voisihan sitä ehkä antaa tipat suoraan suuhunkin. Ehkä siirryn siihen pikku hiljaa. Nimittäin se pumpun pesu ja keittäminen jne. on todella rasittavaa touhua!

Meillä on ristiäiset 4.11. eli pyhäinpäivänä. Ja jälleen siellä Pohjanmaalla, tuleepa siis reissattua... On järkevämpää järjestää ne siellä, koska kaikki sukulaisetkin ovat siellä, minun veljeni perhettä lukuun ottamatta. Saavat mummut järjestellä leivonnaiset jne. keskenään, hih! Nimi on valmiina, ja joillekin jo sanottukin, mutta esim. isovanhemmat eivät sitä vielä tiedä.

Saimme heti muuten vastinetta syntymättömän lapsen vakuutukselle. Pojasta tuli tänään vastasyntyneiden osastolta 156 euron lasku (yhtä iso kuin minulle), eli toivottavasti saamme edes toisesta rahat takaisin. Toki omavastuu on 75 euroa. Mutta kuitenkin.

No nyt mies tuli töistä, hyppäänpä hetkeksi hänen kainaloonsa ennen kuin " työt" taas kutsuvat.

T. Rizzu & Untamo-poika 3 vk 2 pv

Vierailija
20/52 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa siis tänne nyt kun vihdoin ja viimein saimme netinkin toimimaan uudessa kodissa. Muutto meillä oli reilu viikko sitten ja voitte vaan kuvitella millaista on ollut elää pienen vauvan kanssa muuttolaatikoiden keskellä. Onneksi nyt alkaa jo helpottaa ja arkikin pääsee käyntiin.

Poika täyttää huomenna 3 viikkoa ja tuntuu että aika on mennyt ihan siivillä. Kaikki on toistaiseksi mennyt hyvin, vaikka ilmavaivat on olleet meilläkin kiusana. Muutoin poika on tyytyväinen ja vallan hurmaava persoona :). Imetys on sujunut hyvin, ja maitokin riittää pojan tarpeisiin. Painoa pojalla oli viikko sitten 4350g eli nopsaan pieni-miäs kasvaa. Meillä vaihtui neuvolakin nyt uuden kotikunnan myötä, ja oli kieltämättä outoa viime viikolla mennä pojan kanssa uuteen neuvolaan.

Tutti on myös meillä ollut käytössä heti kotíin tulosta lähtien eli siitä kun poika oli viikon ikäinen. Sairaalassa kielsivät tutin käytön, mutta heti kun kotiin päästiin poju sai tutin suuhunsa.

Meillä ristiäiset venyvät näillä näkymin joulukuun ekaan viikonloppuun saakka koska yksi kummeista ei ole aiemmin vapaalla, ja asuukin kaiken lisäksi toisella puolella suomea, joten hänen toiveestaan ristiäiset ovat noin myöhäisessä ajankohdassa. Minjuska, osaisitko suositella jotain pappia tästä kunnasta, minä kun en täältä ketään tunne? Vaihtoehtona olis tietysti kysyä pappia Joensuusta niin tietäis ainakin millanen ihminen pojan kastamaan tulisi...

Mutta nyt kuuluu pojan komento, täytyy lähteä imetykselle..

-F- ja poeka huomenna 3 vkoa!