Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääke jossa kortsonia vain 5m g todella turvottaa kasvot näin?!

Vierailija
03.05.2022 |

Aloitin tammikuussa, 2 tablettia joka aamu ja paino on noussut 3 kiloa sekä naama pöhöttänyt. Tein hätäpäissäni jo raskaustestinkin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kortisoni kerää mm. nestettä elimistöön ja vaikuttaa siihen miten elimistö kuluttaa energiaa. Eli ihminen lihoo ja kyllä 5 g per päivä on jo ihan kohtuullinen annos. Itse olen aikoinani saanut kyllä jopa 16 g päivä, mutta siinä hoidettiin jo tosi vakavaa sairautta. Pikkuhiljaa olen sitä vuosien aikana saanut vähennettyä ja tällä hetkellä menee enää 1 g per päivä, mutta on tuonut vuosien varrella painoa paljon lisää. Nyt on niin pieni annos, että painoa ei tule enää lisää, mutta tosi tuskaista on yrittää pudottaa painoa pois ja päästä kortisonista kokonaan eroon. 

Olet sä tosi rajuja määriä ottanut.. Tavallisesti annostukset on milligrammoissa. Mun tarvittaessa annos on 40mg x1, ja sekin on jo ihan iso. Ettei nyt vaan sulla olisi vahvuudet ihan hatusta temmattuja kuitenkin.

Vierailija
22/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verisyöpähoitojeni aikana sain useita kertoja valtavia kortisoniannoksia.

Painoni nousi 15 kiloa kuukauden aikana ja putosi hitaasti pois, kunnes sain seuraavan suuren kortisonikuurin.

Yritin kieltäytyä kortisonista, mutta toinen vaihtoehto oli maksani tuhoutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön samaa lääkettä mutta vain silloin tällöin 10 päivän kuureina, jos reumasäryt pahenevat. Ei sitä jatkuvasti kannata syödä ja pitää lopettaakin pikkuhiljaa, muuten iskee viekkarit. Viekkarit tässä tapauksessa tarkoitan että kivut pahenee sikana jos lopettaa lääkkeen yhtäkkiä.

Mulla sama. Parin viikon kuuri ei ehdi pöhöttää, aloitusannosta ainakin mulla lasketaan parin päivän välein, joten kerralla ei tule lopetusta isosta alkuannoksesta.

Vierailija
24/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kortisonia sisältävistä silmätipoista kuusi kiloa viikossa "pöhöä". Joista ainoastaan kilo katosi kuurin jälkeen itsekseen. Loppujen viiden kilon kanssa saikin taistella useamman kuukauden. Toivon etten toiste joudu mihinkään kortisnipitoiseen koskemaan.

Vierailija
25/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Yksi elämäni suurimmista , ellei Suurin virhe oli aloittaa kortisoni.

Sanon hyvällä. Jätä se lääke.

Minä menetin kauniin ulkomuotoni kortisonin takia, söin sitä vuoden. Lisänä muitakin terveysongelmia.

Painotan, että mun kohdalla kaikki turvotus ei lähtenyt ja painokaan ei lähtenyt mitä kertyi kuurin aikana.

Elämäni suurin virhe oli tuo kuuri, mimua varoiteltiin, samoin kuin minä nyt varoitan, mutta en kuunnellut. Kärsin joka päivä tästä, edelleen. Kunpa olisin uskonut, pilasi täysin ulkonäköni kyseinen lääke.

Voi ei... Olen itse joutunut nyt syksystä lähtien syömään 5-10mg prednisolonia reuman takia ja jumaliste miten ulkonäkö on muuttunut... Ei pelkästään se ylipaino, vaan vartalo on muuttunut ihan järkyttäväksi. Ennen mulla oli vyötärö, nyt näytän keskivartalolihavalta pubiruusulta. Olen vuosien aikana kuureittain syönyt, mutta nyt on ollut pidempi jakso. Masennun kyllä täysin, jos en saa pudotettua näitä kiloja enää...

Vierailija
26/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prednison eli methylprednisolon on meikän monikymenvuotinen lääke. Syön pulseina eli kun oireet loppuvat niin katkaisen. Methylprednisolonilla on eri kauppanimiä kuten mm medrol

Paha-hyvä lääke. Tuo annos on vielä pieni. Syrjäyttää pitkällä käytöllä kehon oman kortisolituotannon.

Pahimmat annokset ovat minulla 250 mg Äitee käytti 7 mg annosta yli 40 vuotta. Reuma minullakin, mutta mikä niistä sadoista reumatyypeistä.

Vierailija
27/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole pyytänyt solunsalpaajia reumaan Joillain tehoaa hyvin Solunsalpaaja on syöpälääke

Vierailija
28/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salazopyrin unohtui

Vierailija
29/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

köhkah kirjoitti:

Et ole pyytänyt solunsalpaajia reumaan Joillain tehoaa hyvin Solunsalpaaja on syöpälääke

Omalla kohdalla kaikki perinteiset on käyty läpi. Jäljellä pistettävä biologinen, johon ei ole varaa. Tai tiputettava lääke, joka maksaa poliklinikkakäynnin verran.

Vierailija
30/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

köhkah kirjoitti:

Omalla kohdalla kaikki perinteiset on käyty läpi. Jäljellä pistettävä biologinen, johon ei ole varaa. Tai tiputettava lääke, joka maksaa poliklinikkakäynnin verran.

Olen siis se pubiruusun näköinen, en ap.

Vierailija
31/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko alkanut näyttämään putinilta? Sekin kuulemma syö kortisoonia syöpähoitojen ohella.

Vierailija
32/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAITA ennen ja jälkeen kuva niin me kerrotaan

Vierailija
33/33 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kortisoni kerää mm. nestettä elimistöön ja vaikuttaa siihen miten elimistö kuluttaa energiaa. Eli ihminen lihoo ja kyllä 5 g per päivä on jo ihan kohtuullinen annos. Itse olen aikoinani saanut kyllä jopa 16 g päivä, mutta siinä hoidettiin jo tosi vakavaa sairautta. Pikkuhiljaa olen sitä vuosien aikana saanut vähennettyä ja tällä hetkellä menee enää 1 g per päivä, mutta on tuonut vuosien varrella painoa paljon lisää. Nyt on niin pieni annos, että painoa ei tule enää lisää, mutta tosi tuskaista on yrittää pudottaa painoa pois ja päästä kortisonista kokonaan eroon. 

Juu. 5 grammaa per päivä!!!

Kai tarkoitit 5 mg ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi