Voiko lääke jossa kortsonia vain 5m g todella turvottaa kasvot näin?!
Aloitin tammikuussa, 2 tablettia joka aamu ja paino on noussut 3 kiloa sekä naama pöhöttänyt. Tein hätäpäissäni jo raskaustestinkin.
Kommentit (33)
Jep. Kortisoni aiheuttaa ns kuukasvoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä niminen ja mihin vaivaan?
Prednislon. Nivelreumaan.
Aloittaja
Kortsisoni turvottaa paljon, tosin minulla se on ajoittain ainoa toimiva ratkaisu. Olen 48, ja kyllä, minua on _kiusattu_ tästä syystä 😳
Kyllä, kortisoni kerää mm. nestettä elimistöön ja vaikuttaa siihen miten elimistö kuluttaa energiaa. Eli ihminen lihoo ja kyllä 5 g per päivä on jo ihan kohtuullinen annos. Itse olen aikoinani saanut kyllä jopa 16 g päivä, mutta siinä hoidettiin jo tosi vakavaa sairautta. Pikkuhiljaa olen sitä vuosien aikana saanut vähennettyä ja tällä hetkellä menee enää 1 g per päivä, mutta on tuonut vuosien varrella painoa paljon lisää. Nyt on niin pieni annos, että painoa ei tule enää lisää, mutta tosi tuskaista on yrittää pudottaa painoa pois ja päästä kortisonista kokonaan eroon.
Kyllä.
Yksi elämäni suurimmista , ellei Suurin virhe oli aloittaa kortisoni.
Sanon hyvällä. Jätä se lääke.
Minä menetin kauniin ulkomuotoni kortisonin takia, söin sitä vuoden. Lisänä muitakin terveysongelmia.
Painotan, että mun kohdalla kaikki turvotus ei lähtenyt ja painokaan ei lähtenyt mitä kertyi kuurin aikana.
Elämäni suurin virhe oli tuo kuuri, mimua varoiteltiin, samoin kuin minä nyt varoitan, mutta en kuunnellut. Kärsin joka päivä tästä, edelleen. Kunpa olisin uskonut, pilasi täysin ulkonäköni kyseinen lääke.
Ja minulla juurikin tuo kyseinen valmiste kuin sinulla, ap. ^ terveisin kauniin ulkonäkönsä menettänyt kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kortisoni kerää mm. nestettä elimistöön ja vaikuttaa siihen miten elimistö kuluttaa energiaa. Eli ihminen lihoo ja kyllä 5 g per päivä on jo ihan kohtuullinen annos. Itse olen aikoinani saanut kyllä jopa 16 g päivä, mutta siinä hoidettiin jo tosi vakavaa sairautta. Pikkuhiljaa olen sitä vuosien aikana saanut vähennettyä ja tällä hetkellä menee enää 1 g per päivä, mutta on tuonut vuosien varrella painoa paljon lisää. Nyt on niin pieni annos, että painoa ei tule enää lisää, mutta tosi tuskaista on yrittää pudottaa painoa pois ja päästä kortisonista kokonaan eroon.
Ja taidan tarkoittaa milligrammoja eli mg, ehkä en jaksa katsoa mitä purkin kyljessä lukee :)
Vierailija kirjoitti:
Kortsisoni turvottaa paljon, tosin minulla se on ajoittain ainoa toimiva ratkaisu. Olen 48, ja kyllä, minua on _kiusattu_ tästä syystä 😳
Ihmiset ovat kyllä noloja!
Voi todellakin. Mulle tuli 10 kg nestepöhöä ihan hetkessä ja tuntui että iho repeää kun ei kestä niin nopeaa venymistä. Ja nykyään kun en enää tarvi lääkettä, iho ei ole palautunut vaan on tyhjää kurttuista nahkaa kortisoniajan venymisen jäljiltä. Kiva olla ryppy- ja helttamummo 35-vuotiaana.
Oikeastaan ulkonäkö ei ollut ainoa asia mikä meni pilalle, vaan koko minäkuva ja itsetunto mureni tuon lääkkeen ansioista kun muutut kauniista naisesta kuukasvoiseksi täti ihmiseksi.
Jätä se myrkky! Siis oikeasti, voi kunpa voisin edes jonkun pelastaa siltä samalta virheeltä minkä tein..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Minä menetin kauniin ulkomuotoni kortisonin takia, söin sitä vuoden. Lisänä muitakin terveysongelmia.
Painotan, että mun kohdalla kaikki turvotus ei lähtenyt ja painokaan ei lähtenyt mitä kertyi kuurin aikana.
Elämäni suurin virhe oli tuo kuuri, mimua varoiteltiin, samoin kuin minä nyt varoitan, mutta en kuunnellut. Kärsin joka päivä tästä, edelleen. Kunpa olisin uskonut, pilasi täysin ulkonäköni kyseinen lääke.
Aina ei ole vaihtoehtoa. Se kannattaa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi todellakin. Mulle tuli 10 kg nestepöhöä ihan hetkessä ja tuntui että iho repeää kun ei kestä niin nopeaa venymistä. Ja nykyään kun en enää tarvi lääkettä, iho ei ole palautunut vaan on tyhjää kurttuista nahkaa kortisoniajan venymisen jäljiltä. Kiva olla ryppy- ja helttamummo 35-vuotiaana.
Ja TÄmÄ!
Voi luoja mä kiroan tuon lääkkeen alimpaan helvettiin.
T . Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Useimmissa tapauksissa kuitenkin on. Esimerkiksi elämäntavat kuntoon ja puhdas ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Useimmissa tapauksissa kuitenkin on. Esimerkiksi elämäntavat kuntoon ja puhdas ruokavalio.
Oikeasti nyt. Et tiedä mistä puhut.
Itse syön samaa lääkettä mutta vain silloin tällöin 10 päivän kuureina, jos reumasäryt pahenevat. Ei sitä jatkuvasti kannata syödä ja pitää lopettaakin pikkuhiljaa, muuten iskee viekkarit. Viekkarit tässä tapauksessa tarkoitan että kivut pahenee sikana jos lopettaa lääkkeen yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Oikeasti nyt. Et tiedä mistä puhut.
Juu selitä ihmeessä lisää🤭😅 on ihan tutkittua että esim nivelreumaan on ruokavaliolla saatu paljonkin helpotusta
Joo. Sille on yleensä joku korvaava lääke, vaikka toista väittävät. Erikoislääkärit ja apteekit tietävät mitä vaihtoehtoja on tai ei ole.