Voiko 28 neliön asunnossa asua, onnellisesti?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Tavarasta luovun, kaikesta muusta paitsi sängystä.
Onko sinulla niin iso sänky, ettei 28 neiön asuntoon sen lisäksi muuta mahdu?
Opiskeluaikoina tuli asuttua vähän pienemmässäkin kopissa. Sängyn lisäksi oli kirjoituspöytä ja tuoli, nojatuoli, kirjahylly, vaatteita, muutama astia ja harrastusvälineitäkin jonkin verran. Pöytälamppu ja jalkalamppu.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon pohjaratkaisusta. Poika vuokrasi 28 neliöisen yksiön, ja koska koko kaapistolinja keittiöineen oli sijoitettu käytävän alusta olkkarin puoleenväliin, ja koko kämppä on suorakaiteen mallinen, niin sinne sai hyvin mahtumaan 120 cm sängyn, 140 cm työpöydän sängyn viereen, sohva, 120 cm ruokapöydän ja vielä mahtui tv-taso ja vaatekaappi sen viereen.
Mutta olen nähnyt vastaavankokoisia kämppiä, joissa ei mahdu, kun pohja on niin kulmia täynnä.
Itse muutin aikoinaan aika nopeasti yksiöstä kaksioon, kun arvostan sitä, että nukkumiselle ja pukeutumiselle on oma rauhoitettu tila.
Samaa mieltä, pohjaratkaisusta riippuu, samoin talosta/taloyhtiöstä, ikkuna näkymistä jne. Jos on järkevä pohjaratkaisu, hyvä sijainti, ikkunoista avautuva näkymä kaunis, valoisa asunto ja ehkäpä pieni parveke, niin varmasti voi viihtyä. Jos taas on pimeä putkiasunto huonolla alueella ja ikkunasta avautuu näkymä naapuritalon likaiseen betoniseinään, niin silloin voisi olla aika ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon pohjaratkaisusta. Poika vuokrasi 28 neliöisen yksiön, ja koska koko kaapistolinja keittiöineen oli sijoitettu käytävän alusta olkkarin puoleenväliin, ja koko kämppä on suorakaiteen mallinen, niin sinne sai hyvin mahtumaan 120 cm sängyn, 140 cm työpöydän sängyn viereen, sohva, 120 cm ruokapöydän ja vielä mahtui tv-taso ja vaatekaappi sen viereen.
Mutta olen nähnyt vastaavankokoisia kämppiä, joissa ei mahdu, kun pohja on niin kulmia täynnä.
Itse muutin aikoinaan aika nopeasti yksiöstä kaksioon, kun arvostan sitä, että nukkumiselle ja pukeutumiselle on oma rauhoitettu tila.
Samaa mieltä, pohjaratkaisusta riippuu, samoin talosta/taloyhtiöstä, ikkuna näkymistä jne. Jos on järkevä pohjaratkaisu, hyvä sijainti, ikkunoista avautuva näkymä kaunis, valoisa asunto ja ehkäpä pieni parveke, niin varmasti voi viihtyä. Jos taas on pimeä putkiasunto huonolla alueella ja ikkunasta avautuu näkymä naapuritalon likaiseen betoniseinään, niin silloin voisi olla aika ankeaa.
Mutta tuo pimeä putkiasunto olisi kamala isompanakin.
Elämäni onnellisin aika oli, kun asuin mieheni ja lapseni kanssa 25 neliön yksiössä.
Meiltä ei puuttunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voi jos ei laita tarpeetonta pilkkua otsikkoon.
Sulta puuttuu se ihan tarpeellinen pilkku, jos ymmärrät, mitä tarkoitan
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Ja jos jostakin syystä ei voi, kannattaa asennoitua tilanteen olevan vain väliaikainen ratkaisu.
Joo, haudassa on vähemmän neliöitä ja silti siellä pystyy "elämään" viimeiset vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarasta luovun, kaikesta muusta paitsi sängystä.
Onko sinulla niin iso sänky, ettei 28 neiön asuntoon sen lisäksi muuta mahdu?
Opiskeluaikoina tuli asuttua vähän pienemmässäkin kopissa. Sängyn lisäksi oli kirjoituspöytä ja tuoli, nojatuoli, kirjahylly, vaatteita, muutama astia ja harrastusvälineitäkin jonkin verran. Pöytälamppu ja jalkalamppu.
Jalkalamppu, mitä hittoa sillä tekee? Eikö murjussa ollut kattovalaisinta?
Yksin kyllä pystyisi. Ja kahdestaankin ihan väliaikaisesti. Me asuttiin miehen kanssa 25 neliön yksiössä 4 vuotta kun oltiin 2-kymppisiä. Nyt 45-vuotiaina olisi kyllä hirveää 😁. Nykyään kaipaan omaa rauhaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mun lapsi asuu 24m2. Pohjaratkaisu on tosi hyvä. Siellä on jopa pieni erillinen keittiö eli ne tiskit yms eivät näy siihen isompaan tilaan.
Isoon tilaan mahtuu sänky, hyllykkö, tietokone pöytineen ja telkkari. Eteinen on oma tilansa ja tietty kylppäri.
Huvittavinta kämpässä on sen kylppärin ovi, joka on todella kapea. Lihava ihminen ei siitä edes mahtuisi. Tuskin raskaana olevakaan. Itse kylppäri on suht tilava (kunhan ahtautuu ensin ovesta sisään). Alunperin kun kävimme asuntoa katsomassa, luulin sen olevan kaapin ovi.
Sijainti ratkaisee aika paljon, isoinkaan kämppä ei ole hyvä jos se on jossain hiiessä.
Mulle ei olisi ongelma. Olen asunut paljon pienemmässäkin vuosikymmeniä.