Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Monessa maakunnassa on nyt historiallisen paljon työpaikkoja auki.

Vierailija
03.05.2022 |

Yllättäen työvoimapulaa on myös ammateissa, jotka eivät vaadi juuri koulutusta.
Esim. sote-alan, rakennusteollisuuden, ict-alan, kone- ja metalliteollisuuden ja ravintola-alan ammattilaisista on pulaa valtakunnallisesti.
Nyt ei siis tarvitse olla kenenkään työtön vasten tahtoaan.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu työtä on, mutta kunnon palkkaa ei haluta maksaa. Kytätään vaan TESsiä eikä yhtään enempää olla valmiita ammattilaiselle maksamaan. Tai sitten pitäisi ruveta yrittäjäksi ja laskuttaa työnantajaa tai olla pelkällä provikalla. Ei kiitos.

Vierailija
22/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan eläimen hommiin on päässyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana työ ja koulutusta ei tarvita!

Hyi helvettinyt, tuohon hommaanko pitäisi jonkun. Ohjaan jonkun pippeliä jonkin koloon. Juu en todellakaan.

Vierailija
24/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku vapaaehtoisesti menee henk koht avustajan töihin?

Vierailija
25/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leppoisaa työtä tämä kyllä on. Välillä vähän liiankin leppoisaa kun ei ole enään tekemistä niin de on sitten sormien pyörittelyä. No toki kun on saanut kaikki hommat tehtyä niin joskus avustettava sanoo et voit lähteä jo nyt ja merkkaa vaan kaikki tunnit.

Vierailija
26/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leppoisaa työtä tämä kyllä on. Välillä vähän liiankin leppoisaa kun ei ole enään tekemistä niin de on sitten sormien pyörittelyä. No toki kun on saanut kaikki hommat tehtyä niin joskus avustettava sanoo et voit lähteä jo nyt ja merkkaa vaan kaikki tunnit.

Älä suostu tuohon. Ekan kerran kun menee asiat klikkiin ja tulee erimielisyyttä, tuo kortti nostetaan heti esiin. Siinä kusessa olet kun avustettava sanoo sinun pakottaneen merkkaan tunnit vaikka lähdit aikaisemmin. Ja kumpaa silloin uskotaan.

Vierailija
27/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan ole hetkeäkään katunut.

Vierailija
28/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eivät vaadi juuri koulutusta"? :D Kaikki nuo vaatii kuule koulutuksen.

Ravintolaan esim. ei ole mitään asiaa ilman hygieniapassia ja ainoa mihin voi päästä ilman vähintään kokin tai tarjoilijan tutkintoa on tiskari. Ja siihenkin mieluiten otetaan ammatilainen.

Kiinnitin huomiota samaan. Siitä vain olen eri mieltä, että toi hygieniapassi ei ole varsinainen koulutus. Se on vaan koe ja sen voi suorittaa ties missä.

Vierailija
29/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä suostu tuohon. Ekan kerran kun menee asiat klikkiin ja tulee erimielisyyttä, tuo kortti nostetaan heti esiin. Siinä kusessa olet kun avustettava sanoo sinun pakottaneen merkkaan tunnit vaikka lähdit aikaisemmin. Ja kumpaa silloin uskotaan.

Ei avustettava tunteja merkkaa. Ite ne merkkaan netissä että missä olen ollut milloinkin. Sit joskus lasku menee avustettavalle. Voin mä toki näprätä puhelintakin sen loppuajan kun ei ole tekemistä.

Vierailija
30/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolaan esim. ei ole mitään asiaa ilman hygieniapassia ja ainoa mihin voi päästä ilman vähintään kokin tai tarjoilijan tutkintoa on tiskari. Ja siihenkin mieluiten otetaan ammatilainen.

Paitsi henkilökohtainen avustaja. Olen ollut 5 vuotta isossa firmassa avustajana osa-aikatyössä eikä mulla ole minkäänlaista alan eikä alaan viittaavaa koulutusta.

Ongelmana onkin osa-aikaisuus. Jos puhutaan kokoaikatyötä, niin sellaisen onnistuu todella harva henkkoht avustaja saamaan.

Niinhän se on. Olen tykännyt tästä työstä niin en ole viiteen vuoteen edes katsonut kokoaikatöitä mistään. Nyt joutuu katsomaan ja hakemaan jos sopivia paikkoja tulee vastaan sellaisia mihin voi päästä. Toki pääsen helpommalla kuin täysin työttömät.

Mieluiten tekisin tätä työtä kokoaikaisena ja tää työ on yks hyvä esimerkki siitä miten firmat tarvii osa-aikatyöntekijöitäkin mutta tämä uusi systeemi että pitää hakea kokoaikatyötä niin vähentää tähänkin työhön hakevien määrää ja jotkut joutuu lähtee firmasta mikä on iso kolaus työnantajalle.

Katson vain vaikituisia kokoikatyöpaikkoja koska ei ole järkeä lopettaa tätä vakituista työtä jonkun 3kk määräaikaisen kokoaikatyön takia ja sen jälkeen on täysin työtön ja nostaa tukia täysimääräisenä ja makaa kotona tyyliin 24/7 sohvalla ja laittaa hakemuksia.

Vierailija
31/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi henkilökohtainen avustaja. Olen ollut 5 vuotta isossa firmassa avustajana osa-aikatyössä eikä mulla ole minkäänlaista alan eikä alaan viittaavaa koulutusta.

Ongelmana onkin osa-aikaisuus. Jos puhutaan kokoaikatyötä, niin sellaisen onnistuu todella harva henkkoht avustaja saamaan.

Niinhän se on. Olen tykännyt tästä työstä niin en ole viiteen vuoteen edes katsonut kokoaikatöitä mistään. Nyt joutuu katsomaan ja hakemaan jos sopivia paikkoja tulee vastaan sellaisia mihin voi päästä. Toki pääsen helpommalla kuin täysin työttömät.

Mieluiten tekisin tätä työtä kokoaikaisena ja tää työ on yks hyvä esimerkki siitä miten firmat tarvii osa-aikatyöntekijöitäkin mutta tämä uusi systeemi että pitää hakea kokoaikatyötä niin vähentää tähänkin työhön hakevien määrää ja jotkut joutuu lähtee firmasta mikä on iso kolaus työnantajalle.

Katson vain vaikituisia kokoikatyöpaikkoja koska ei ole järkeä lopettaa tätä vakituista työtä jonkun 3kk määräaikaisen kokoaikatyön takia ja sen jälkeen on täysin työtön ja nostaa tukia täysimääräisenä ja makaa kotona tyyliin 24/7 sohvalla ja laittaa hakemuksia.

Mies olen ja ainakaan täällä miesavustajia ei montaa mun lisäksi ole ja moni toivoo miespuolista avustajaa eli meitä voisi enemmänkin olla.

Vierailija
32/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kykene edes parin päivän kurssia suorittamaan työllistyäkseen niin sietäisi joutua katuojaan. Pitäis ottaa tuet pois jokaiselta jolla ei ole ammattiin pätevöittävää koulutusta. Loiset.

Vierailija
33/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä avoimia kokoaikatyöpaikkoja ole kuiln vajaa 30 000 suomessa. Työttömiä on satoja tuhansia eli edelleen reilusti suurin osa joutuu olee työttömänä vasten tahtoaan. Piilotyöpaikatkin mukaanlukien sellaiset mitkä on kokoaikatyötä niin jää satoja tuhansia työttömiä ilman mahdollisuutta saada kokoaikatyöpaikkaa ja vain kokoaikatöitä pitäisi hakea jotta ei tarvitsisi tukia nostella.

Miten noista virallisista työttömyysluvuista saadaan siivottua satoja tuhansia pois? Nythän työttömiä on kuulemma alle 200 000, mutta oikeastihan heitä on lähemmäs puoli miljoonaa.

Vierailija
34/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kykene edes parin päivän kurssia suorittamaan työllistyäkseen niin sietäisi joutua katuojaan. Pitäis ottaa tuet pois jokaiselta jolla ei ole ammattiin pätevöittävää koulutusta. Loiset.

Mulla on koulutuskin mutta töitä en ole saanut koska ei ole työkokemusta. Siksi olen sen alan hylännyt kokonaan ja tämän sanoin työkkärin tädillekki kun soitti mulle viime kuussa ja hän sanoi että hänellä oli sama juttu että ei saanut jollain alalla töitä kun ei ollu kokemusta niin vaihtoi alaa. Ei se koulutus mitään takaa.

Mutta kuitenkin toivottavasti tukehdut raivoosi:) t: iloinen loinen

Vierailija
35/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työvoiman kysyntä ylittää tarjonnan jollain alalla, palkkojen pitäisi vähitellen nousta ja se taas houkuttelee lisää työntekijöitä alalle. Tes:in minimipalkka ei ole maksimipalkka. Suomen ratkaisu on lähinnä pitää palkat alhaalla ja haalia erityisesti tietyille aloille jatkuvasti lisää kyykytettäviä halpaduunareita vinkuintioista. Oikeastihan työvoimapula olisi hieno asia työntekijöiden kannalta, mutta se yritetään estää globalisaatiolla ja palkkojen polkemisella.

Vierailija
36/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ict ala, kone- ja metallityöt, soteala ei vaadi koulutusta? Ok, taidankin hakea sydänkirurgiksi. Ei se kovin vaikeeta voi olla, vähän viiltelee sinne tänne!

Esimerkiksi polttoleikkaushomman oppii siellä työmaalla jos vain haluaa, toki tulityökortti vaaditaan useammissa paikoissa mutta sehän ei ole mikään vaikea. Teen työkseni polttoleikkausta happipeitsellä ja juuri meille tuli uusi työntekijä ja hän oli aiemmin sähkömiehenä, minäkin opin tuon työn siellä töissä.

Vierailija
37/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, nää maakuntajohtajat ja niiden apulaisjohtajat ja apulaisjohtajan apulaisjohtajat ja apulaisjohtajan apulaisjohtajan... jne.

Sääli vaan ettei noihin valita työttömiä vaan poliitikkoplösöjä jotka ei tuollaista lisäduunia tarvitsisi edellisten 10 luottamustoimensa lisäksi. 

Vierailija
38/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää olla koulutus, työkokemusta tai "hyvä tyyppi". Hyvä tyyppi tittelillä tekee ihmeitä, sen olen huomannut.

Vierailija
39/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä. Olisiko sinusta parempi maata kotona? Minulla ei ole koulutusta ja kärsin oppimisvaikeuksista ja olen erittäin onnellinen siitä, että minulla on työ. Se ei näillä lähtökohdilla ole mikään itsestäänselvyys.

Tämä on myös tärkeää työtä. Kuka tahansa meistä voi vammautua ja tarvita avustajaa. Siksi ihmettelenkin, miksi niin moni pitää tätä jotenkin halpa-arvoisena työnä vaikka voisi ihan hyvin itsekin olla avustajan tarpeessa jos jotain sattuisi. Palkka on tietysti surkea ja monet muille työntekijäryhmille itsestäänselvät edut kuten työterveyshuolto puuttuvat, ja siksi on ymmärrettävää, että tässä työssä ei moni jatka jos saa jotain muuta, mutta ihan kunnollinen työ tämä on.

Vierailija
40/41 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin niitä töitä pitää hakea, se on lähtökohta. Ja koulutusta pitää hankkia edes jonkun verran. Kovaa yritystä se vaatii, että saa työpaikan, mutta joskus voi olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme