Mikä on huonotuloinen?
Olemmeko me miehen kanssa huonotuloisia, kun saamme bruttona 3500¿? Nettona saamme 2800¿ ja se riittää kaikkeen. Jotain jää säästöönkin vielä..
Kommentit (33)
nähden. Meillä bruttotulot on yhteensä 5300 ¿ joista minun osuus 2500 ¿, miehen 2800 ¿. Miehen mielestä hän tienaa sikahuonosti koulutukseen nähden, minä puolestani pidän meitä aika keskituloisina. Lainankorot pitää veroprossankin noin 23 -24 % ssa. Eli ihan hyvin pärjätään mutta ei tietysti ole varaa kuin yhteen ulkomaanmatkaan vuodessa jne
Ärsyttää, kun mies vertaa itseään vastaaviin kurssikavereihin, jotka tienaa kepeästi 4000 euroa, mutta ne ovatkin yksityisellä mies taas valtion leivissä....
Eli jos molemmat töissä niin keskituloisen kahden palkansaajan bruttotulot ovat 5000-5200 euroa /kk + jos on lapsi niin kelan tuet (lapsilisä kaiketi ainoa ja mahdolliset hoitotuet yms)
keskipalkka ei tarkoita sitä, että 50% tienaa yli sen ja 50% alle. Ei todellakaan! Keskipalkan yli tienaa huomattavan pieni osa suomalaisista, mutta heidän tulonsa ovat sitten niin suuret, että he nostavat tuon ns. keskipalkan siihen, mitä se on (n.2500¿?).
Eli kyllä keskituloiseksi luokitellaan jo HUOMATTAVASTI pienemmillä tuloilla kuin 5000¿/kk!! Silloinhan talous on jo hyvätuloinen!
suomessa olisi keskituloisia ehkä n.10-20% ihmisistä, 5% rikkaita ja loput pienituloisia...Ei se ihan niin taida olla:) (joo, ja heitin nuo prosentit ihan päästäni, sillä jotain tuota luokkaa se varmasti on, että vain 15-25% palkansaajista pääsee yli tuon 2500¿)
Minä, mies ja kaksi alle kolmevuotiasta lasta. Äiti kotona, mies opiskelee. Yhteistulot opintotuki ja kodinhoidontuki, yhteensä reippaasti alle 1000e. Onneksi saamma asumistukea, lapsilisää jne. jolloin tilille kertyy kuussa 1600e. Sillä me neljä pärjäämme ja säästäminenkin onnistuu vähän kerrallaan.
mielestäni ole kuin keskiluokkaa.
Vierailija:
Minä, mies ja kaksi alle kolmevuotiasta lasta. Äiti kotona, mies opiskelee. Yhteistulot opintotuki ja kodinhoidontuki, yhteensä reippaasti alle 1000e. Onneksi saamma asumistukea, lapsilisää jne. jolloin tilille kertyy kuussa 1600e. Sillä me neljä pärjäämme ja säästäminenkin onnistuu vähän kerrallaan.
1600 ¿ tukia! Kyllä on asiat Suomessa tosi hyvin ja jos tuolla ei nelihenkinen perhe tule toimeen, niin on kyllä kumma. Ei ihme, että tässä maassa on niin paljon työttömiä ja kuitenkin puhutaan työvoimapulasta..
Tämä on faktaa:
Keskituloinen ansaitsee 2 582 euroa kuussa. (HS 14.9.2006)
Saa ihan itse päätellä onko hyvä vai huono palkka.
Siihen on jo laskettu lapsilisät ja minun opintotuki. Säästöön ei jää pennin hyrrää. Kyllä me toimeen tullaan vaikka pidänkin meitä melko " köyhinä" .
2 lapsen yh kodinhoidontuella..
hoitoraha n.265e
lapsilisät n. 280 e
elatusmaksu n.120 e
yhteensä kuussa jää käteen 665e!!!jee-jee..
hain toimeentulotukea, mutta tuli bumerangina takaisin, koska minulla on " salaperäinen" toinen tili, jossa on asuntoremonttilainaa 2000e!!!, joka katsotaan säästöiksi, kun en ole kerennyt vielä laittaa sitä vaikka viinaan tms..vaan säästänyt mahd. tulevaa remonttia varten, nyt se menee sitten elämiseen.
Eli suomessa pitää elää lainarahoilla.
Vittu, et on reiluu.
Vierailija:
Markka aikana esim asunnot maksoivat vähemmän. Lisäksi koen itse että ruokaakin sai halvemalla.