Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ATK -taitoja ei enää arvosteta?

Vierailija
02.05.2022 |

Olen suorittanut ATK-ajokortin ja osaan kymmensormijärjestelmän. Nykynuoret eivät osaa muuta kuin älypuhelimiaan tuijottaa. Meitä vanhoja toimiston moniosaajia, konkareita ei pidetä enää minään. Kaikki on muka pilvessä ja somessa. Ei ole! Vanhat kunnon ATK-taidot ovat yhä kaiken tuottavuuden takana. Tein eilenkin pitkän Excel-taulukkolaskenta-ajon, kun toimiston nuori sometyttö teki yhden "Instakram-päivityksen".

Kuitenkaan meitä vanhoja konkarityttöjä ei palkata mihinkään. Olen kovasti yrittänyt vaihtaa työpaikkaa, koska täällä meitä ei arvosteta. Mihinkään ei oteta edes haastatteluun, vaikka olen lähettänyt ansioluetteloni ja hakemuskirjeen useisiin paikkoihin.

En kirjoita loppuun kirjoitettu Iphonella, vaan

Kirjoitettu kymmensormijärjestelmällä aidon osaajan toimesta.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne "atk-taidot" ovat nykyisin yleissivistystä.

Jep. Jo peruskoulussa opetellaan Wordit ja Excelit jne.

Vierailija
22/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ATK- kortti ja kymmensormijärjestelmä eivät ole IT taitoja. Se on minimi mitä täytyy osata.

Mutta Excelistä ovat monet tässä oikeassa. Se on oiva työkalu jos sen osaa. Lisäksi se on erinomainen tuki ja pohja moniin käytettäviin IT järjestelmiin. Monet yleisimmät ohjelmat on rakennettu sen pohjalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ATK- kortti ja kymmensormijärjestelmä eivät ole IT taitoja. Se on minimi mitä täytyy osata.

Mutta Excelistä ovat monet tässä oikeassa. Se on oiva työkalu jos sen osaa. Lisäksi se on erinomainen tuki ja pohja moniin käytettäviin IT järjestelmiin. Monet yleisimmät ohjelmat on rakennettu sen pohjalle.

Nyt puhuttiin ATK-taidoista. Ei IT-taidoista. 

Vierailija
24/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että koulussa ei opeteta niitä sillä tasolla mitä ap tarkoittaa. Excel on melkoinen työkalu.

Vierailija
25/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että koulussa ei opeteta niitä sillä tasolla mitä ap tarkoittaa. Excel on melkoinen työkalu.

Tämä. Ehkei joka paikassa pivot-taulukoita tarvi kuitenkaan vääntää, mutta erilaisten (puoli)automatisoitujen hakutoimintojen käyttö ja "datan" muuntaminen ihmiselle luettavaan muotoon olisi suotavaa kuitenkin. Ainakin vähintään eri solujen arvojen yhdistäminen ja erottelut ja sisäiset haut.

Vierailija
26/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaiset ei niitä ainakaan osaa, sen olen huomannut.

Excelin hyötykäyttöä voi harjoitella vasta kun aineisto on riittävän suuri.

Pidän atk-termistä ja käytän sitä yhtä joustavasti kuin Miika Nousiainen.

Vierailija
27/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään opeteta. Eihän peruskoulussa opeteta puusepän taitojakaan sillä tasolla, millä niitä ammattilaisena tarvitsee. Ammattiosaamista varten on sitten jatko-opinnot. Niissä saa halutessaan myös Excel-opetusta hyvinkin syvällisellä tasolla. Valitsee vain oikean alan. 

Vierailija
28/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivät todellakaan ole. :D Netin selaaminen ja spotifyn käyttö saattavat ollakin.

Vierailija
29/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tyytyväinen, että koulussa oli valinnaisaineena konekirjoitus On paljon tilanteita, joissa on hyötyä vanhan kunnon näppäimistön nopeasta käytöstä. Osaan myös kirjoittaa hyvää suomen kieltä olevia, perusteltuja sähköpostiviestejä.

Vierailija
30/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä tyytyväinen, että koulussa oli valinnaisaineena konekirjoitus On paljon tilanteita, joissa on hyötyä vanhan kunnon näppäimistön nopeasta käytöstä. Osaan myös kirjoittaa hyvää suomen kieltä olevia, perusteltuja sähköpostiviestejä.

Kirjoitan päivittäin työkseni sähköposteja, mutta en keksi syytä, miksi viestien pitäisi olla perusteltuja. Riittää, että ovat informatiivisia.

Vierailija
31/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansiorakenteet tuntuu olevan ihan näillä nuoremmilla ihan hukassa myös. Eivät millään löydä jos kertoo polun mitä kautta jokin ohjelma tai linkki löytyy. Aina haun kautta menevät. SInänsä siis ok käyttää hakua tottakai, mutta kun on tuhansia kansioita joissa jokaisessa vähintään 5 alikansiota, niin hakutoiminto on äärettömän hidas.

Vierailija
32/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin arvostan. Jos GNU coreutilssit eivät ole tuttuja ja Bash/Python skriptaus suju niin turha haaveilla että palkkaisin

En ole AP, mutta minulla on hallussa moret, lessit ja putkitukset. Osaan skriptata bashilla, mutta vaativammat skirptit kirjoitan perlillä. En ole palkattavissa koska olen jo mieluisissa töissä, mutta epäilen ettei sinulla olisi edes varaa palkata minua.

Näiden lisäksi pitää toki löytyä alaani liittyvää asiantuntijuutta. Kyse ei ole mistään yksinkertaisesta koodaushommasta. Nämä ovat vain työkaluja mitä pitää osata käyttää data-analyysiin. Epäilen vahvasti että olisit pätevä hakija..

Vierailija
33/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atk ajokortti. Näin käynnistetään ja sammutetaan tietokone. Psssst! Älä sammuta nappia painamalla.

Vierailija
34/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät todellakaan ole. :D Netin selaaminen ja spotifyn käyttö saattavat ollakin.

O-ou... Olen siis sivistymätön moukka, kun en tiedä miten Spotifyta käytetään :D Office-ohjelmistojen peruskäyttö sen sijaan on mielestäni ihan yleissivistykseen kuuluva asia. Edistynyt käyttö sitten juttu erikseen. 

Vierailija
35/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisillä ATK-taidoilla on käyttöä pilvipalveluissakin. Merkkijonoilla ja syntaksilla niitäkin koulitaan. Kymmensormijärjestelmä on nopein tapa läksyttää ja jokaisen työnantajan pitäisi käydä irrottamassa pilviasiasiantuntijoiltaan hiiret ja tarpeettoman korkearesoluutioiset monitorit. 800X600px on lienee optimi TYÖNTEKOON.

Vierailija
36/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen atk-ajokortin saamiseksi ei nykymittapuulla tarvinnut osaa juuri mitään Excelista. "Pitkä Excel" ei sano vielä muuta kuin helvetisti rivejä.

Vierailija
37/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan päivittäin työkseni sähköposteja, mutta en keksi syytä, miksi viestien pitäisi olla perusteltuja. Riittää, että ovat informatiivisia.

Et keksi? Missä työssä ei koskaan perustella mitään?

Vierailija
38/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisillä ATK-taidoilla on käyttöä pilvipalveluissakin. Merkkijonoilla ja syntaksilla niitäkin koulitaan. Kymmensormijärjestelmä on nopein tapa läksyttää ja jokaisen työnantajan pitäisi käydä irrottamassa pilviasiasiantuntijoiltaan hiiret ja tarpeettoman korkearesoluutioiset monitorit. 800X600px on lienee optimi TYÖNTEKOON.

Kyllä oli niin soopaa, ettei paremmasta väliä.

Vierailija
39/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Frontendissä oikein sopiva resoluutio :D

V*ttuako noita testaamaan, toimiihan ne kerrasta ja näyttää hyvältä.

Vierailija
40/99 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O-ou... Olen siis sivistymätön moukka, kun en tiedä miten Spotifyta käytetään :D Office-ohjelmistojen peruskäyttö sen sijaan on mielestäni ihan yleissivistykseen kuuluva asia. Edistynyt käyttö sitten juttu erikseen. 

Työelämässä tulet huomaamaan, että ihan Excelin peruskäyttökin on jopa korkeakoulutetuille ihan taikuutta. PowerPointilla osataan tehdä esityksiä ja sähköposteja osataan lukea, mutta siihen se jääkin. Salasanasuojatun zipin avaaminenkin saati tekeminen saattaa olla täysin ylivoimainen tehtävä.