Miksi ATK -taitoja ei enää arvosteta?
Olen suorittanut ATK-ajokortin ja osaan kymmensormijärjestelmän. Nykynuoret eivät osaa muuta kuin älypuhelimiaan tuijottaa. Meitä vanhoja toimiston moniosaajia, konkareita ei pidetä enää minään. Kaikki on muka pilvessä ja somessa. Ei ole! Vanhat kunnon ATK-taidot ovat yhä kaiken tuottavuuden takana. Tein eilenkin pitkän Excel-taulukkolaskenta-ajon, kun toimiston nuori sometyttö teki yhden "Instakram-päivityksen".
Kuitenkaan meitä vanhoja konkarityttöjä ei palkata mihinkään. Olen kovasti yrittänyt vaihtaa työpaikkaa, koska täällä meitä ei arvosteta. Mihinkään ei oteta edes haastatteluun, vaikka olen lähettänyt ansioluetteloni ja hakemuskirjeen useisiin paikkoihin.
En kirjoita loppuun kirjoitettu Iphonella, vaan
Kirjoitettu kymmensormijärjestelmällä aidon osaajan toimesta.
Kommentit (99)
Mapit esiin ja sinne paperia tulostamaan. Onko teillä mappikaruselli?
Kyllä minä ainakin arvostan. Jos GNU coreutilssit eivät ole tuttuja ja Bash/Python skriptaus suju niin turha haaveilla että palkkaisin
Niinpä. Mulla lukee cv:ssäkin ATK-taidot. Mitä ne sitten nykyään ovat?
Faksaan tämän kivan jutun toimistolle tulostettavaksi keittiön seinään.
Excel on varmaan maailman huonoiten käytetty softa. Excel on todella voimakas työkalu erilaisiin laskentoihin ja kaavioihin, mutta useimmat osaavat vain lyödä arvoja soluihin. Sitten kun pitäisi tehdä arvoista diagrammi tai laskea vaikka summia niin menee sormi suuhun. Excel -kurssille mars!
Oikeasti nuoret ovat lähes aina parempia käyttämään älylaitteita paitsi jos kyse on yli 10 vuotta vanhasta ohjelmistosta, joka pitäisi päivittää turvallisuussyistä.
Hetkinen, vastaan ensin lankapuhelimeen. Se on kätevää, kun voi soittaa ilman suuntanumeroa toimiston sisäiset puhelut.
Vierailija kirjoitti:
Excel on varmaan maailman huonoiten käytetty softa. Excel on todella voimakas työkalu erilaisiin laskentoihin ja kaavioihin, mutta useimmat osaavat vain lyödä arvoja soluihin. Sitten kun pitäisi tehdä arvoista diagrammi tai laskea vaikka summia niin menee sormi suuhun. Excel -kurssille mars!
Nämä faksaajat ja matriiskirjoittajat eivät varmaan edes ymmärrä, mitä kaikkea excelillä voi tehdä. Suurten tietomäärien käsittely lankapuhelimella on hankalaa.
Provo.
Tuohon oli kerätty kaikki kliseet alalta, ja 30 vuotta sitten. Jo tuo "ATK" paljasti.
Ootko trolli vai vaan tosi katkera?
Jep. Meidän työpaikallamme on vielä valitettavasti näitä atk-taidot omaavia, pikku hiljaa toki eläköityvät onneksi. ATK-taidot tosiaan heille tarkoittavat Excelia ja kymmensormijärjestelmää. Muut järjestelmät sitten eivät taivukaan.
Saiko nuori palkan yhdestä instapäivityksestä? Irvokasta jos sai.
Legacy-koodaajat on tosi arvostettuja. Ei kaikki päivitä ohjelmistojaan, kun vanhatkin toimii.
Ne "atk-taidot" ovat nykyisin yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin arvostan. Jos GNU coreutilssit eivät ole tuttuja ja Bash/Python skriptaus suju niin turha haaveilla että palkkaisin
En ole AP, mutta minulla on hallussa moret, lessit ja putkitukset. Osaan skriptata bashilla, mutta vaativammat skirptit kirjoitan perlillä. En ole palkattavissa koska olen jo mieluisissa töissä, mutta epäilen ettei sinulla olisi edes varaa palkata minua.
Naputtelin vastauksen jo reikänauhalle, mutta nyt tarvitsisin AV-palstan telexnumeron, että saisin lähetettyä sen palstalle.
ATK on oikeasti hyvä ja kuvaava sana. Alalla jossa suuri osa innovaatioista tapahtuu keksimällä uusi sana vanhan tilalle.
Otin tämän levykkeelle talteen. Missä on matriisitulostin?