Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lomaa olla oikeasti näin vähän? (20 pv vuodessa)

Vierailija
02.05.2022 |

Olen vasta siirtynyt opiskeluista työelämään. Pakko kysyä täällä että yritetäänkö minua höynäyttää työnantajan toimesta. Hän esitteli jo kun taulukon jossa luki että lomaa kertyy vain 20 pv vuodessa. Aiemmin olen kuullut että lomaa kertyisi joko 2 pv kuussa eli 24/v tai 2,5 pv kuukautta kohden. Ja tämä olisi minimi. Miten on? Työskentelen sosiaalialalla.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olet ollut töissä? Jos olet ollut 10 kk, niin 20 pv on oikein.

2 päivää/kuukausi, jos työtä on vähintään 14 päivää tai 35 tuntia kalenterikuukaudessa ja työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt alle vuoden.

2,5 päivää/kuukausi, jos työtä on vähintään 14 päivää tai 35 tuntia kalenterikuukaudessa ja työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt keskeytymättä vähintään vuoden.

Siis vuodessa kertyisi tuo. Olen työskennellyt 4 kk ja lomapäiviä kertynyt 7.

Ja täysillä tunneilla mennään, eli 38 pilkku jotain viikossa.

Jos olet työskennellyt nyt 4kk, tälle vuodelle pitäisi olla 6 lomapäivää.

KVTES (johon myös sote sopimus perustuu): neljä täyttä lomanmääräytymiskuukautta = 7 päivää vuosilomaa. Jos ap:lla on oikeasti sote sopimuksen alainen työ, mietityttää kyllä, että mitä taulukkoa on näytetty, jonka mukaan kertyy 20 lomapäivää?

KVTES vuosilomat

taulukko 1: max 38 pv (vaatii 15 vuoden työuran)

taulukko 2: max 28 pv tai 30 pv (vaatii 10 vuoden työuran)

taulukko 3: max 23 pv (alle vuoden mittaiset palvelujaksot) ja 7 päivän lomakertymä on juuri tästä taulukosta

Siitä on jo vuosia aikaa, kun minun lomat laskettiin KVTES:n mukaan. Muistaakseni siinä oli juuri tuo taulukko erikoisuutena, eli 4 kk ei ollutkaan 4x2pv/kk = 8 lomapäivää vaan laskettiin ihmeellisen taulukon mukaan, mutta lauantaita ei laskettu lomapäiväksi.  

Lomia ei kuitenkaan voi muiden TES:n mukaan pitää maanantaista seuraavan viikon perjantaihin, vaan joka 6. lomapäivä lasketaan lauantaiksi, eli käytännössä 24 lomapäivää = 20 arkipäivää. Jonkun verran voi järjestellä, eli esimerkiksi pääsiäiseen ja juhannukseen lomien sijoittamisella ei mene niin monta vuosilomapäivää, vaikka saa pitemmän vapaan.

Vierailija
62/63 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olet ollut töissä? Jos olet ollut 10 kk, niin 20 pv on oikein.

2 päivää/kuukausi, jos työtä on vähintään 14 päivää tai 35 tuntia kalenterikuukaudessa ja työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt alle vuoden.

2,5 päivää/kuukausi, jos työtä on vähintään 14 päivää tai 35 tuntia kalenterikuukaudessa ja työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt keskeytymättä vähintään vuoden.

Siis vuodessa kertyisi tuo. Olen työskennellyt 4 kk ja lomapäiviä kertynyt 7.

Ja täysillä tunneilla mennään, eli 38 pilkku jotain viikossa.

Jos olet työskennellyt nyt 4kk, tälle vuodelle pitäisi olla 6 lomapäivää.

KVTES (johon myös sote sopimus perustuu): neljä täyttä lomanmääräytymiskuukautta = 7 päivää vuosilomaa. Jos ap:lla on oikeasti sote sopimuksen alainen työ, mietityttää kyllä, että mitä taulukkoa on näytetty, jonka mukaan kertyy 20 lomapäivää?

KVTES vuosilomat

taulukko 1: max 38 pv (vaatii 15 vuoden työuran)

taulukko 2: max 28 pv tai 30 pv (vaatii 10 vuoden työuran)

taulukko 3: max 23 pv (alle vuoden mittaiset palvelujaksot) ja 7 päivän lomakertymä on juuri tästä taulukosta

Siitä on jo vuosia aikaa, kun minun lomat laskettiin KVTES:n mukaan. Muistaakseni siinä oli juuri tuo taulukko erikoisuutena, eli 4 kk ei ollutkaan 4x2pv/kk = 8 lomapäivää vaan laskettiin ihmeellisen taulukon mukaan, mutta lauantaita ei laskettu lomapäiväksi.  

Lomia ei kuitenkaan voi muiden TES:n mukaan pitää maanantaista seuraavan viikon perjantaihin, vaan joka 6. lomapäivä lasketaan lauantaiksi, eli käytännössä 24 lomapäivää = 20 arkipäivää. Jonkun verran voi järjestellä, eli esimerkiksi pääsiäiseen ja juhannukseen lomien sijoittamisella ei mene niin monta vuosilomapäivää, vaikka saa pitemmän vapaan.

Meillä ei voi kikkailla noilla pääsiäisellä ja juhannuksella. Lomat pitää sijoittaa niin, että 30 lomapäivässä pitää olla mukana 5 lauantaita, jotka kuluttaa lomapäiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viikonloput on vapaata, johan 20 päivää tekee täyden kuukauden vuosiloman.

Duunarilla myös lauantait kuluttaa lomapäiviä. Sari Sairaanhoitajalla kuluu vain arkipäivät.

Näin täällä IHAN AINA... Jos jollakin OIKEAA tietoa niin alapeukutetaan. Muuten äpistään puuta heinää.

Paitsi että ei ole OIKEAA tietoa, koska duunari voi työskennellä myös julkisella sektorilla, jolloin lauantait eivät kuluta lomapäiviä. Myös Sari Sairaanhoitaja voi työskennellä yksityisellä sektorilla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän