Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerronko työhaastattelussa että olen aiemmin sairastunut vakavaan työuupumukseen ja ollut sen takia vuosia sairauslomalla?

Vierailija
02.05.2022 |

Minut lopulta irtisanottiin, koska mitään korvaavaa työtä jota olisin voinut tehdä, ei järjestynyt. Nyt olen siis työtön ja hakemassa työpaikkaa. Työuupumuksesta ja masennuksesta olen parantunut. Mutta pitääkö minun selittää jo työhakemuksessa tästä asiasta kun CV:een tulee pakostakin pitkä aukko? Ja jos pääsen työhaastatteluun ja siellä kysytään, että miksi CV:ssäni on aukko, niin pitääkö siellä kertoa tuosta työuupumuksesta? Vai olisiko parempi vain sanoa, että sairastuin masennukseen ja jättää kertomatta koko uupumuksesta? Ja se vielä, että mahtaako kukaan enää ikinä palkata mua, kun olen onnistunut sairastumaan niin pahasti psyykkisesti, että olen ollut sen takia vuosia työkyvytön... Oisko kellään henk. koht kokemusta asiasta, joko rekrytoijana tai työnhakijana? Olisin kiitollinen kaikista vastauksista.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että matkustelit maailmalla ja varaudut jonkin verran kerran kertomaan missä maissa 'kävit'

Vierailija
22/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai haluan paikan ja haen nyt ihan eri alaa kuin missä sairastuin. Mulle tulee tuohon cv:en noin puolentoista vuoden aukko. Tuleeko mun sairaushistoria esille työhöntulotarkastuksessa? Mulla on siis siellä pitkät pätkät tarinaa mun sairastumisvuosilta, koska olin hoidon piirissä (psyk. poli, psykiatri jne). Näkeekö siellä työhöntulotarkastuksessa mun OmaKannan merkinnät yms? Ja jos näkee, niin meneekö niistä sitten tieto myös työnantajalle tältä lääkäriltä?

Voit " klikata" ne piiloon, niin työterveyslääkäri ei niitä näe. Työterveyslääkäri on vaitiolovelvollinen, ei saa kertoa sairauksista. Työhöntulotarkastuksessa arvioidaan, että oletko työkykyinen vai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen nöyrä ja, kiltti työntekijä. Se sairastutti niin pahaan työuupumukseen että enää ei tarvi tehdä töitä ikinä joten kiitos siitä ex-työnantaja. Nyt olen vapaa ja onnellinen.

Vierailija
24/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille vastauksesta! Päätin, etten kerro. Jos kysyvät tuosta tyhjästä pätkästä, sanon että pohdin uusiksi mitä haluan työkseni tehdä yms. Työhöntulotarkastuksessa saatan mainita masennuksen jos sitä kysytään, mutta eihän lääkäri voi sen perusteella ilmoittaa, etten läpäise terveystarkastusta? 

Vierailija
25/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään kerto, että olit bur Outi takia poissa. Työnantaja ei saa kysyä, eikä edellinen työnantaja kertoa. Et valehtele, mutta sanot, että halusit pitää vapaata työstä, etkä muuta. Voi olla, että eivät edes kysy.

Vierailija
26/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille kaikille vastauksesta! Päätin, etten kerro. Jos kysyvät tuosta tyhjästä pätkästä, sanon että pohdin uusiksi mitä haluan työkseni tehdä yms. Työhöntulotarkastuksessa saatan mainita masennuksen jos sitä kysytään, mutta eihän lääkäri voi sen perusteella ilmoittaa, etten läpäise terveystarkastusta? 

Silloin hän joutuu arvioimaan ( on velvollisuus) sinun mielenterveysaasiat. Sanot että ne ovat kunnossa ( toivottavasti siis ovat).

Vierailija
27/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kerrot. Sitten kun taas aloitat saikutuksen, alkaa ta kyselemään tietoja entiseltä työnantajalta. Kannattaa olla rehellinen.

Ne jotka saikuttavat, jaksavat työssä. Uupumus tulee usein siitä, että tekee liikaa eikä palaudu. Tästä on toki otettava opikseen, kuinka tehdä työtä jaksamista tukevasti. Itsellä vuosien sijaisuuksien putki, ei lomaa, ei tietenkään saikulla ikinä. Täytyy olla tehokas, näyttää paikkansa. No, sittempä ei enää tehtykään mitään hetkeen. Tämä oli toki arviointivirhe nyt kun jälkiviisaana katsoo ja ehdottomasti olen liotettava ja ahkera työntekijä jatkossakin, mutta riittää että suorittaa kohtuullisesti. Muillakin on lomat, syystä.

Olen täysin samaa mieltä. Itsellänikin takana vuosien pätkäputki ilman lomia. Aina töissä, aina valmiina joustamaan, aina kilttinä tyttönä valmiina palvelemaan muita. Aina piti näyttää olevansa hyvä työntekijä ja lunastaa paikkansa. Silti vakkaripaikat meni muille. Työterveys joutui lähes pakottamaan sairaslomalle. Tyhmänä vielä palasin työpaikalleni, eikä mikään muuttunut.

Vierailija
28/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta sinun aukkosi. 

Pösilö, tietenkin kiinnostaa.  Ei työnantaja ketään noin vain palkkaa, varsinkaan vähänkin vaativampaan työhön-

Tottakai aina kysyvät pitkistä aukoista cv:ssa, ja senkin miksi lähti pois entisestä työpaikasta, kun nyt ei ole missään töissä.

Eikö kommentoija ole milloinkaan ollut työhaastattelussa, eikö tosikaankaan?

Ja jos ap vielä hakee samasta kaupungista töitä ja samalta alaltakin, niin työnanajat kyllä tuntevat toisensa jotenkin.   Työhönottaja voi vaikka pirauttaa entiselle työnantaja ja kysellä jotain lyhyesti ap:sta.

Joten mitään suoraan ei kannata valehdella, mutta kertoi tuo aukko ympäripyöreästi.

Harkitse tarkoin mitä voisit sanoa.

Mutta ethän sinä ap ole vielä päässyt edes haastatteluun asti.

Vierailija
29/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään kerto, että olit bur Outi takia poissa. Työnantaja ei saa kysyä, eikä edellinen työnantaja kertoa. Et valehtele, mutta sanot, että halusit pitää vapaata työstä, etkä muuta. Voi olla, että eivät edes kysy.

Niin työhönottaja ei saa muka kysyä, eikä entinen työnantaja kertoa.

Mutta tätä tapahtuu silti toistuvasti

Olen omalla työpaikallani kuullut, kun esimies on puhelimessa antanut lyhyitä arvioita entisestä työntekijästä.

Ja saman alan yrittäjät tuntevat toisiaan, heille pirautellaan, ja kysäistään jostain tyypistä, että kannaattko palkata.    Myös muilla aloilla kuin toimistotöissä.

Vierailija
30/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma voi muuten ikävä kyllä kaatua myös työhöntulotarkastuksessa. Siinä kun pitää arvioida myös sitä, onko mahdollista että työ vaarantaa sun terveyden. Eli jos samantyyppinen työ on aikaisemmin ajanut sut uupumukseen ja pitkää hoitoa vaativaan masennukseen, niin on mahdollista ettei voida esim. samantien kirjoittaa pysyvää todistusta vaan vaaditaan uusi arvio 6 kk päästä (ts. katotaan ootko siinä ajassa jo joutunut olemaan paljon saikulla).
Ei siis oo mitenkään toivoton tilanne, mutta toi oman kertomuksen/selviytymistarinan rakentaminen siitä, mikä on muuttunut niin ettei uupumussaikku nyt uusiudu, on erittäin hyvä idea vaikkei työhaastattelussa asiaa kannatakaan kuin kevyesti sivuta.