Huijaukset etelänmatkoilla - kootut tarinat tänne!
Kertokaapa, millaisten vedätysten kohteeksi olette joutuneet lomamatkoilla!Viimeisin omalla kohdalla: Kreikan saarella ravintolaan oli tullut (ilmeisesti paikallinen) mies kaupustelemaan hunajaa. Tavernan väki tunsi miehen, ja antoi tämän kierrellä esittelemässä tuotteitaan. Uskaltauduimme ostamaan ison purkin; vain todella kallista laatua oli pienemmissä purkeissa. Kotona sitten todettiin, että oltiin ostettu siirappia. 😑Purkin kyljessä ei ollut etikettiä, eli mies oli varmistanut, ettei häntä voi syyttää petoksesta. Eihän tuossa mitään, varmaan tarvi senkin rahan enemmän kuin me. Mutta olisin halunnut tuoda aitoa hunajaa, nyt se jäi ostamatta kaupasta, kun emme tietenkään avanneet purkkia paikan päällä. Purkissa oli varmuussinetti! 😂
Kommentit (67)
Todennäköisesti ap sai laadukasta hunajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tumma juokseva hunaja näyttää siirapilta. Nimenomaan Kreikassa myydään paljon sitä.
Kiteytettyä ei myydä juuri lainkaan.
Ei hunajaa erityisesti tarvitse kiteyttää, vaan pohjoisen kasveista saatava hunaja kiteytyy itsestään, ja muuttuu kiinteäksi.
Etelän maiden kukkaishunaja on luonnostaan juoksevaa. Se hiukan jähmettyy jääkaapissa, mutta ei muutu kiinteäksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.meleagroshoney.gr/
Jees, "hunajaa", joka maistuu tylsälle siirapille, ei edes erityisen makeaa. Ei mitään kukkais-, hedelmä tai timjamiaromia. Pelkkää sokeria. Ei kumminkaan savuista melassia.
Ap
Aika tyypillinen kikka oli että pyysivät todella kovaa ylihintaa,
ja jos turisti menee tarjoo puolet niin kaupat kiinni.
Kauppatavarana rantaroleksi josta pyytävät vaikka 200 ja sen oikeen arvo muutaman kolikon :D
Taksit kuljettavat ummikoksi luulemaansa pitempiä reittejä. Tätä mulle sattunut myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa, olen ostanut hyvinkin juoksevaa hunajaa, joka näyttää siirapilta.
Siinähän juju onkin: NÄYTTÄÄ joltakin. Totuus paljastuu, kun maistaa tavaraa.
Jos purkissa ei ole etikettiä, kukaan ei voi väittää vastaankaan.
Elintarvikehuijauksia tehdään ihan Suomessakin.
Ei tarvitse lähteä etelään huijattavaksi.
https://yle.fi/uutiset/3-11833899
"MOT testasi, olivatko elintarvikkeet sitä mistä maksettiin ja heti "tärppäsi" – ruokahuijaus kannattaa, sillä siitä selviää Suomessa usein sakoilla"
"Oliiviöljyn väärentämisen arvioidaan olevan maailman yleisimpiä elintarvikepetoksia. Rikollisuudesta kärsivät etenkin öljyn tuottajat, joiden on vaikea kilpailla samoilla markkinoilla olevien halpojen väärennösten kanssa."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-ostamasi-hunaja-sittenkaan-hun…
"Onko ostamasi hunaja sittenkään hunajaa? Tällainen tuote on väärennös"
"Uutistoimisto Reutersin mukaan jotkut marketeissa myytävistä hunajista eivät ole sataprosenttisesti hunajaa. Tuottajat lisäävät hunajaan keinotekoisia makeutusaineita tai esimerkiksi maissisiirappia."
Minulle myytiin ltävallassa väärät tunneliliput.
Minulle myytiin Italiassa alihintaiset postimerkit.
Olen edelleen katkera.
Vierailija kirjoitti:
En osaa, olen ostanut hyvinkin juoksevaa hunajaa, joka näyttää siirapilta.
Siinähän juju onkin: NÄYTTÄÄ joltakin, mutta ei ole. Väärennös paljastuu, kun maistaa tavaraa.
Jos purkissa ei ole etikettiä, kukaan ei voi väittää vastaankaan.
Pakkaushuijaukset:
Bangkokissa etsin kaupan alennuslaarista hartaasti sellaista lompakkoa jossa olisi kolikkotaskussa vetoketju ja löysinkin sellaisen. Se lompakko vaikutti muutenkin laadukkaammalta kuin muut mutta kaikki lompakot olivat saman hintaisia. Myyjä pelmahti paikalle, otti lompakon minulta ja kiirehti tiskin taakse missä hän pakkasi lompakon paperipussiin jonka teippasi kiinni. Maksoin ja lähdin. Kun hotellihuoneessa avasin pussin sieltä löytyi yksi niistä huonommista lompakoista (joita oli ilmeisesti jemmassa tiskin alla) eikä sitä jonka olin valinnut. En mennyt takaisin valittamaan koska kauppa sijaitsi toisella puolella kaupunkia.
Ostin Marrakeshin basaarista sohvapöydän joka kokoon taittuvana mahtui matkalaukkuun. Kauppias jutteli minulle mukavia kun apupoika pakkasi pöydän. Avasin paketin vasta Suomessa ja metallinen pöytälevy oli huonolaatuisempi kuin se minkä olin valinnut.
Eli älkää koskaan antako myyjien paketoida ostoksianne nii että ette näe mitä siihen pakeettiin menee.
Vierailija kirjoitti:
Taksit kuljettavat ummikoksi luulemaansa pitempiä reittejä. Tätä mulle sattunut myös Suomessa.
Minulta yritti taksikuski periä yhden maksun 2 kertaa. Suomessa.
Ensin maksoin pankkikortilla. Kun olin näppäillyt tunnuslukuni maksupäätteeseen ja ottanut korttini takaisin, laittoi kuljettaja maksupäätteen paperipinon alle. Hän sanoi, että maksu ei mennyt läpi ja alkoi isoon ääneen vaatimaan käteismaksua. Satuin kuitenkin kulemaan kuinka maksupääte tulosti kuittia suoritetusta maksusta ja siirsin paperipinon pois edestä. Maksupääte siinä tulosteli kuittia, eikä kuljettaja edes pahoitellut.
Ei ollut suomalainen kuljettaja. Eikä tuo ollut ensimmäinen kerta kun tulee ongelmia vieraiden kuljettajien kanssa. Jäi kuitenkin viimeiseksi, sillä en ole sen koommin matkustanut niiden takseilla.
Taksissa huijattiin niin, että ajoi reilusti pidemmän reitin. Mutta joke on her, minulla oli käteistä mukana sen verran mitä sama reitti on aina ennen maksanut plus noin euro extraa joten en voinut maksaa tuplahintaa. Taksikuski nosti hirveän metelin ja vihaisena huusi miten aina se olet sinä joka tilaat taksin ilman että on edes rahaa maksaa kyydistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.meleagroshoney.gr/Jees, "hunajaa", joka maistuu tylsälle siirapille, ei edes erityisen makeaa. Ei mitään kukkais-, hedelmä tai timjamiaromia. Pelkkää sokeria. Ei kumminkaan savuista melassia.
Ap
Alapeukuista päätellen minua ei uskota.
No, sille en mahda mitään. 🤷
Tosielämässä olen valmis lyömään vetoa, että erotan sokkona makutestisaä puhtaan siirapin puhtaasta hunajasta. Mistä tahansa 100% hunajasta.
Silmämääräisestikin erotan puhtaan hunajan siirapista, jos pakkaus on kirkas eikä tummennettua lasia/muovia.
Ap, connaisseur de miel 😏
yli 80 matkaa takana ja ainoa huijausyritys taksi Prahassa. Kysyimme hintaa kyydille ja antoi summan joka oli aivan törkeä. Otettiin sitten toinen joka vastasi oikeaa hintaa. Ei ole pakko mennä halpaan, kyytien hinnat olimme tarkistaneet suunnilleen etukäteen joten tiesimme mitä se saa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta yritti taksikuski periä yhden maksun 2 kertaa. Suomessa.
Ensin maksoin pankkikortilla. Kun olin näppäillyt tunnuslukuni maksupäätteeseen ja ottanut korttini takaisin, laittoi kuljettaja maksupäätteen paperipinon alle. Hän sanoi, että maksu ei mennyt läpi ja alkoi isoon ääneen vaatimaan käteismaksua. Satuin kuitenkin kulemaan kuinka maksupääte tulosti kuittia suoritetusta maksusta ja siirsin paperipinon pois edestä. Maksupääte siinä tulosteli kuittia, eikä kuljettaja edes pahoitellut.
Ei ollut suomalainen kuljettaja. Eikä tuo ollut ensimmäinen kerta kun tulee ongelmia vieraiden kuljettajien kanssa. Jäi kuitenkin viimeiseksi, sillä en ole sen koommin matkustanut niiden takseilla.
Mullekin on käynyt näin. Puhelimeen tuli kuittaus maksusta.
Tein ilmoituksen taksiliittoon. Yritän olla reilu, ota ekan taksin tolpalta, otan selvää mitä summa on noin, en tinkaa siitä, jos on enemmän, saa tippiä.
Ja prk, huijaavat.
Bernerille terveisiä
Ranskassa useita kertoja. Huijaavat tahallaan tai sitten ihan vain välinpitämättömyyttään.
Lissabonissa ostettu kannabis paljastui rikkaruohoksi :(
Suomessa on kusetettu
Stadissa piti päästä assalla vessaan, kenkien lankkaaja " ystävällisesti" tarjoutui särkemään setelin,ja antoi 2 vähemmån.
Kuopiossa taksikuski laskutti 5 enemmän kuin muut taksi, oli jopa mittari, samasta matkasta,jonka olen ajanut samaan aikaan moneen kertaan. Tapahtunut 2x kertaa, toinen oli eri matka eri paikasta, mutta olen senkin ajanut moneen kertaan joten tiedän. Olen ainaluottanut taksikuskeihin, nyt en luota enää.Tämä ei ole ns "paikallinen". Nykyään kysyn aina hinnan ennen matkaa tai tilaan app in kautta,jojalasker hinnan.
Minä sain Shanghaissa sakot väärässä paikassa tupakoimisesta. Tupakoin merkityn viivan väärällä puolella. Illalla sain kuulla, että olin maksanut sakkoja kymmenkertaisen määrän viralliseen taksaan verrattuna.
Sain kyllä kuitinkin, mutta kuka niitä kiinalaisia lappuja pystyy lukemaan.
Summa ei ollut loppujen lopuksi kuin muutaman euron. -Elämäni toistaiseksi ainoat sakot. Ja nekin piti sitten Kiinasta asti hakea. Ja eläkeläistätinä.
Ei varsinainen huijaus, mutta rauhallisemmissa kreikkalaisravintoloissa saattaa henkilökunta tulla istuksimaan "asiakkaina".
No, kun siihen itse istahdimme, ne muut nousivat muina miehinä ja naisina ylös ja kävivät töihinsä, valmistamaan ruokaa, tarjoilemaan jne.
Oli rauhallisempi ilta korona-aikana...