Miehen raivostuttavat tavat ja kesken jäävät hommat
Siis tämä on hyvin yleistä: mies sanoo lämmittävänsä takkaa. Hän tekee siis etänä töitä kotoa käsin ja minä opiskelen tällä hetkellä. No lopulta mies kysyy, että haenko minä lisää puita.. Hän ei kerkeä koska istuu kokouksessa. Sitten käskee laittaa lisää puita ettei takka sammu. Itse istuu töitä tekemässä. Kuka lopulta lämmitti takan? Minä. Alkanut ärsyttää tuo, kun mies sanoo, että voisi lämmittää taloa.. Koska tiedän, että minä se kuitenkin päivystävän tulta.Toinen esimerkki. Mies rupeaa pesemään pyykkiä iltamyöhään. Lopulta laittaa vaan pyykit koneeseen, mutta ei ripusta kuivumaan.Kolmas esimerkki. Mies haluaa tehdä pitsaa. Leipoo sen, mutta keittiö jää mullin mallin. Ja minä siivoan sen lopulta. Minusta noihin hommiin ei pidä ryhtyä, jos ei tee niitä kunnolla. Monesti minulla on muutakin hommaa tai kiireitä, joten ärsyttää vaan tuo miehen leipominen tai lämmitys, koska tiedän, että lopulta itse teen suurimman osan. Onko kokemusta? Mitä tällaiselle voi tehdä?Ennen kuin joku älähtää niin joo teen kyllä suurimmaksi osaksi kotityöt jo nyt, joten näistä miehen puuhasteluista tulee vaan lisähommaa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ulkotöissä? Toimiiko mies siellä samoin? Monesti miesten kotitöihin osallistumisesta tai osallistumattomuudesta valittavat naiset eivät huomioi sitä valtavaa työmäärää, jonka mies tekee ulkona: raivaa pusikot, kaataa puut, ruoppaa rannat, korjaa laiturin, rakentaa verannan, aidan, pihasaunan ym. ym. Toki nainenkin voi näitä asioita tehdä, mutta huomattavasti tavallisempaa on, että mies puuhailee paljon ulkona. Silloin on kohtuullista, että nainen vastaavasti tekee hommia sisällä. Tai sitten kaikki työt tehdään yhdessä, mutta se voi olla aikaa vievää, jos perheessä on pieniä hoidetavia lapsia.
Ei tää sun viesti liity aiheeseen.
Pointti oli se, että toinen aloittaa hommia ja jättää ne puolitiehen, mikä sitten kuormittaa sitä puolisoa, kun joutuu perästä korjailemaan toisen jälkiä. Eli teki niitä hommia sisällä tai ulkona, niin tekis kunnolla alusta loppuun.Totta kai liittyy. Sen lisäksi, että mies tekee kaikki tai lähes kaikki hommat ulkona, hän tekee osan hommista sisälläkin. Miksi kuivien pyykkien nostaminen telineestä ja viikkaaminen kuormittaa enemmän kuin koko homman tekeminen koneen pyörittämisestä alkaen? Ja varmaan nainenkin sitä pitsaa syö, joten voi hyvin osallistua kokkaukseen.
Ensinnäkin: ap on jo kertonut, että hän tekee suurimman osan kotitöistä. Ja toisekseen, et edelleenkään ymmärtänyt pointtia: ei oo ok aloittaa jotain hommia ja nakittaa sitten niiden loppuun tekeminen toiselle. Eli jos teet jotain niin tee kerralla loppuun. Sitä pitsaa voi tilata ihan pitseriasta, jos se keittiön siivoaminen ei kiinnostele. Jne.
Mutta jos tää puolittainen työnteko on ok, niin silloinhan nainen voi mennä pihalle leikkaamaan vähän nurmikkoa, ja jättää homman kesken ja jättää ruohonleikkurin keskelle pihaa sateeseen. Tai alkaa korjaamaan aitaa eli roudaa työkalut paikalle ja vähän nakuttelee vasaralla nauloja. Mutta kesken kaiken pitääkin lähteä muihin hommiin eli homma jää kesken. Mutta täähän on ok, kun nainen tekee sisällä kotityöt, niin mies voi kyllä hoitaa nuo ulkohommat loppuun. Mielellään nyt heti, kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ulkotöissä? Toimiiko mies siellä samoin? Monesti miesten kotitöihin osallistumisesta tai osallistumattomuudesta valittavat naiset eivät huomioi sitä valtavaa työmäärää, jonka mies tekee ulkona: raivaa pusikot, kaataa puut, ruoppaa rannat, korjaa laiturin, rakentaa verannan, aidan, pihasaunan ym. ym. Toki nainenkin voi näitä asioita tehdä, mutta huomattavasti tavallisempaa on, että mies puuhailee paljon ulkona. Silloin on kohtuullista, että nainen vastaavasti tekee hommia sisällä. Tai sitten kaikki työt tehdään yhdessä, mutta se voi olla aikaa vievää, jos perheessä on pieniä hoidetavia lapsia.
Pointti oli se, että toinen aloittaa hommia ja jättää ne puolitiehen, mikä sitten kuormittaa sitä puolisoa, kun joutuu perästä korjailemaan toisen jälkiä. Eli teki niitä hommia sisällä tai ulkona, niin tekis kunnolla alusta loppuun.Totta kai liittyy. Sen lisäksi, että mies tekee kaikki tai lähes kaikki hommat ulkona, hän tekee osan hommista sisälläkin. Miksi kuivien pyykkien nostaminen telineestä ja viikkaaminen kuormittaa enemmän kuin koko homman tekeminen koneen pyörittämisestä alkaen? Ja varmaan nainenkin sitä pitsaa syö, joten voi hyvin osallistua kokkaukseen.
Ensinnäkin: ap on jo kertonut, että hän tekee suurimman osan kotitöistä. Ja toisekseen, et edelleenkään ymmärtänyt pointtia: ei oo ok aloittaa jotain hommia ja nakittaa sitten niiden loppuun tekeminen toiselle. Eli jos teet jotain niin tee kerralla loppuun. Sitä pitsaa voi tilata ihan pitseriasta, jos se keittiön siivoaminen ei kiinnostele. Jne.
Mutta jos tää puolittainen työnteko on ok, niin silloinhan nainen voi mennä pihalle leikkaamaan vähän nurmikkoa, ja jättää homman kesken ja jättää ruohonleikkurin keskelle pihaa sateeseen. Tai alkaa korjaamaan aitaa eli roudaa työkalut paikalle ja vähän nakuttelee vasaralla nauloja. Mutta kesken kaiken pitääkin lähteä muihin hommiin eli homma jää kesken. Mutta täähän on ok, kun nainen tekee sisällä kotityöt, niin mies voi kyllä hoitaa nuo ulkohommat loppuun. Mielellään nyt heti, kiitos :)
Ei myöskään se ole ok, että ap ärtyy miehelleen siitä miten hän antaa toisen kohdella itseään. Parisuhde on kahden kauppa, jossa tulisikin aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisiko kummassakin vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan ei tule toisen tontille, jos joku jää kesken se jää kesken ja toinen hoitaa sen sitten loppuun kun sen aika on. Ap muistaa, että on jo iso tyttö, jonka pitää ottaa se vastuu siitä miten toinen kohtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tää puolittainen työnteko on ok, niin silloinhan nainen voi mennä pihalle leikkaamaan vähän nurmikkoa, ja jättää homman kesken ja jättää ruohonleikkurin keskelle pihaa sateeseen. Tai alkaa korjaamaan aitaa eli roudaa työkalut paikalle ja vähän nakuttelee vasaralla nauloja. Mutta kesken kaiken pitääkin lähteä muihin hommiin eli homma jää kesken. Mutta täähän on ok, kun nainen tekee sisällä kotityöt, niin mies voi kyllä hoitaa nuo ulkohommat loppuun. Mielellään nyt heti, kiitos :)Ei myöskään se ole ok, että ap ärtyy miehelleen siitä miten hän antaa toisen kohdella itseään. Parisuhde on kahden kauppa, jossa tulisikin aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisiko kummassakin vikaa.
Ei toisen tunteita voi kieltää eli jos toisen toiminta ärsyttää, niin sitten se ärsyttää. Mutta toki asiasta pitää pystyä keskustelemaan ja sopimaan, miten toimitaan jatkossa paremmin.
Mutta hankalaksihan tilanne tietenkin menee, jos se toinen osapuoli ei keskustelusta huolimatta muuta toimintatapaansa (lue viesti 15). Eli jos mies kohtelee edelleen huonosti, niin mitä jää vaihtoehdoksi? Ero?
Miksi tämä mahdollistetaan? Moni tuntuu valittavan hirveästi kumppanistaan palstalle, mutta eivät itse voi muka tehdä asioille mitään... Minua mies patisti tekemään asioita ja suhteen alkuaikoina vähän suutahti, mutta olen sen jälkeen skarpannut ;)
Ja yksi lisä esimerkki: käydään kaupassa niin mies purkaa kassit PÖYDÄLLE!! siitä minä kasaan ne sitten kaappeihin.. Ihan uskomatonta miten joka asia jää kesken. Ap
Noh, minä (nainen) olen lähtenyt usein siitä että jos minä laitan ruoat, niin mies siivoaa jäljet. Jos ei, niin sitten jää tekemättä niin pitkään että joku jaksaa, ei se maailma siihen kaadu ettei keittiö ole illalla siisti ja kaikki tiskattuna.
Mies on muuten saanut käydä kauppareissutkin, minä vuorostani passaan ja teen leivätkin valmiiksi nokan eteen.
Niin, tietysti maksan osani, jollen enemmänkin ruoasta yms.
Hyvä huomio sieltä. Mutta jos kimmo OLI viemässä ulos, jätti vaan homman puolitiehen😄