Porkkanat ja perunat taas itäneet jääkaapissa, kiva laittaa rahaa roskiin
En taaskaan ehtinyt käyttää niitä. Sanokaa että teillekin käy näin...
Kommentit (32)
Porkkanat itäneet jääkaapissa ensimmäistä kertaa vasta tänä keväänä pitkän ikäni aikana. Ja vielä kahteen eri kertaan ostetut. Sama jääkaappi, yhtä pitkiä aikoja olleet ennenkin, eivät itäneet. Kotimaisista porkkanoista kyse.
Istuta itäneet perunat lähimetsään. Loppukesästä ylläty.
Ihan itsestäsihän se vain on kiinni mitä ostat ja syötkö ne ajoissa.
Ei sinun tarvitse niitä roskiin heittää, jos eivät ole selvästi pehmenneet ja pilaantuneet. Kuorit ne, niin idut lähtevät samalla ja kattilaan vaan.
Jos sinulla on pikkuinen kasvimaa tai vaikka parveke, johon voit laittaa turvesäkin, laita ne itäneet perunat kasvattamaan uusia pottuja.
Osta irtoperunoita ja porkkanoita vain sen verran, mitä syöt kerralla, vaikka vain yhden.
Vierailija kirjoitti:
Osta ensi kerralla pienempi satsi tai tee valmiiksi enemmän ruokaa ja pakasta.
Pakastettu ruoka on pahaa, ja sinne ne jää muutenkin.
Kannattaa ostaa vaan muutama peruna kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse niitä roskiin heittää, jos eivät ole selvästi pehmenneet ja pilaantuneet. Kuorit ne, niin idut lähtevät samalla ja kattilaan vaan.
Jos sinulla on pikkuinen kasvimaa tai vaikka parveke, johon voit laittaa turvesäkin, laita ne itäneet perunat kasvattamaan uusia pottuja.
Katoppa sanoilla ämpäri+peruna
Ei itäminen haittaa mitään. Kuorit ne vaan. Mullaki oeeunat itää aika useesti mut ei se hauttaa.
Käy. Johtuu siitä, että mies tekee ruuan ja hän tekee mitä haluaa. On 1,5 tuntia ennen minua kotona. Jos sanon, että nuo perunat pitäisi keittää tänään, on hän tehnyt makaronilaatikkoa. Kyllä mielelläni kokkaisin ja olen sanonut, että haluaisin joskus kokata ja muutenkin syödä myöhemmin, sillä syön lounassalaattini 11.30 töissä ja kotona on ruoka sitten jo puoli viisi, kun tulen kotiin. Porkkanoita otan joskus evääksi ja sitten viikonloppuna kun otan porkkanat tehdäkseni raastetta, ne onkin itäneet. Samoin kun otan perunat esille, ne on itäneet. Viikonloppuna on se minun ruuanlaittovuoro, paitsi joka toinen lauantai sekä satunnaisesti sunnuntaisituuraajana olen vapaaehtoistöissäni muutaman tunnin ja sillion mies tekee myös ruuan sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Käy. Johtuu siitä, että mies tekee ruuan ja hän tekee mitä haluaa. On 1,5 tuntia ennen minua kotona. Jos sanon, että nuo perunat pitäisi keittää tänään, on hän tehnyt makaronilaatikkoa. Kyllä mielelläni kokkaisin ja olen sanonut, että haluaisin joskus kokata ja muutenkin syödä myöhemmin, sillä syön lounassalaattini 11.30 töissä ja kotona on ruoka sitten jo puoli viisi, kun tulen kotiin. Porkkanoita otan joskus evääksi ja sitten viikonloppuna kun otan porkkanat tehdäkseni raastetta, ne onkin itäneet. Samoin kun otan perunat esille, ne on itäneet. Viikonloppuna on se minun ruuanlaittovuoro, paitsi joka toinen lauantai sekä satunnaisesti sunnuntaisituuraajana olen vapaaehtoistöissäni muutaman tunnin ja sillion mies tekee myös ruuan sillä aikaa.
Jos perunoissa on parin sentin idut, sillä ei ole mitään merkitystä - ne ovat ihan käyttökelpoisia. Idut pois, perunat kuoritaan ja kattilaan! Vaarallista itäminen on silloin, jos peruna on muuttunut pehmeäksi, jos siinä on vihreää tai jos siinä onkin lehtiruusuke sen juuri-idun tilalla! Perunan ituja ei saa syödä.
Samoin jos porkkanoissa kasvaa juurihaivenia ja naattia, eivät ne ole kelvottomia. Jos porkkanat ovat pehmenneet, niin silloin itse käytän niitä vain kypsennettynä.
Suomalaiset juurekset itävät ja kasvavat jääkaapissa, koska niitä ei ole käsitelty sitä estävillä kemikaaleilla tai hormoneilla, kuten jossain päin maailmaa (=USA) tehdään. Se, että se peruna tai porkkana itää, on siis hyvä merkki.
Yksi syy, miksi maailmassa on niin paljon ruokahävikkiä, on se, että ihmiset eivät suostu käyttämään kuin aivan esteettisesti priimaa tavaraa. Moni kasvis on täysin käyttökelpoinen silloinkin, kun se ei ole instagram-kelpoinen.
Eri asia on, jos se porkkana oikeasti alkaa pilaantua eli mädäntyä, silloin ne ovat ällöjä ja kuuluvat kompostiin.
Ostan perunoita vain samalle päivälle tai seuraavalle. Porkkanat pysyvät pidempään hyvinä ja niitä saatan syödä, vaikka alkavat jo vähän itää.