Huomenna se lakko sitten alkaa iltapäivällä
Kommentit (50)
Perheillehän se vaikutus kaatuu. Työssä käyvät joutuvat miettimään, miten hoitavat työnsä. Onko etätyö mahdollista vai pitääkö lasten hoito järjestää muuten, sanoo Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.
Kaupungilta tuskin löytyy muuta neuvoa, kuin että hoitakaa itse. Lakon vaikutukset ovat tietysti aina ikäviä. Koulujen ja päiväkotien lakon vaikutukset kertovat siitä, miten äärettömän tärkeää päiväkodeissa ja kouluissa tehdään. Koko yhteiskunta halvaantuu hetkeksi, mikä lakon tehtävä onkin.
Luukkainen kertoo, ettei mahdollisena lakkoaikana anneta ollenkaan opetusta. Ei edes etukäteisvalmisteluna.
Ei tule ennakko- tai etätöitä. Ihan tyhjää vapaa-aikaa lapsille ja oppilaille.
En jaksa enää mitään etäkouluja. Rupee riittään. En ole opettaja, enkä osaa niitä hommia.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enää mitään etäkouluja. Rupee riittään. En ole opettaja, enkä osaa niitä hommia.
Ei nyt siis mitään etäkoulua olekaan.
Joo, ope laittoi wilmaan että tehkää lakon aikana itse kirjoista matikkaa eteenpäin ja lukekaa. No ei kyllä varmasti tehdä. Ihan täys työ hoitaa omat hommat tässä sen ohella että muksut lykätään taas päiväkausiksi kotiin. Luulin että varhaiskasvatus ja peruskoulu on täällä perusoikeus, mutta vissiin ei.
Juu, viikon palkan menetys on edessä. Hyvällä asialla toki ovat, mutta kyllä itseä sapettaa kun joutuu ottamaan viikon palkatontalomaa toisten taistelujen takia.
kyllästynyt lakkoihin, karanteeneihin jne kirjoitti:
Joo, ope laittoi wilmaan että tehkää lakon aikana itse kirjoista matikkaa eteenpäin ja lukekaa. No ei kyllä varmasti tehdä. Ihan täys työ hoitaa omat hommat tässä sen ohella että muksut lykätään taas päiväkausiksi kotiin. Luulin että varhaiskasvatus ja peruskoulu on täällä perusoikeus, mutta vissiin ei.
Koulunkäynti onkin yliarvostettua suomessa. Joskus on hyvä ottaa lungisti. Nyt on ihan lupa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Lakko.
Lukee mitä mitä lukee tai leikkii pihalla.
Lakossa työntekijä ei tee työtä, eikä työnantaja maksa palkkaa.
Ei ole etää eikä
Mitään.
Koko homman pointti on ettei kukaan tee mitään. Oppilaat eivät opiskele, opettajat eivät anna tehtäviä, vanhemmat eivät opeta. Lapsilla on lomaa. Lykätkää ne koululaiset pihalle nauttimaan keväästä. Pyöräilemään, skeittiparkille, puistoon, kirjastoon...
Ei ole koulua.
Tee mitä lystää.
Hä?
Ei lakon aikana ole koulua.
Se on ihan sin oma asia.
Se ope ei niitä valvo, eikä saa edes valvoa.
Öö, eikö nyt koululaiset selviä kotona ilman vanhempikin päivän ajan?
Päiväkoti-ikäisten vanhemmat toki joutuu jäämään kotiin jos ei muuta oo. Ehkä kaikki ekaluokkalaisetkaan vielä osaa olla yksin, mutta eiköhän nyt muut voi jo jättää kotiin. Et ei ylimääräistä lomaa tai uhriutumista kaikille koululaisten vanhemmille, sori siitä.
Ai niin, yksityisten järjestäjien ip kerhot ovat auki. Kaupungin taas ei, eikä esim leikkipuistot.
Opettajat voisivat ajaa myös oppilaiden asiaa lakoilla. Suomalainen koulutusjärjestelmä tarvitsee reformin. Oppilaille kun laki ei taida suoda lakkoilu-oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Öö, eikö nyt koululaiset selviä kotona ilman vanhempikin päivän ajan?
Päiväkoti-ikäisten vanhemmat toki joutuu jäämään kotiin jos ei muuta oo. Ehkä kaikki ekaluokkalaisetkaan vielä osaa olla yksin, mutta eiköhän nyt muut voi jo jättää kotiin. Et ei ylimääräistä lomaa tai uhriutumista kaikille koululaisten vanhemmille, sori siitä.
Riippuu lapsesta, mutta eka ja tokaluokkalaista en jättäisi ellei ole mahdollisuutta mennä ip kerhoon.
Lastensuojelulaki koskee ihan yhtä lailla meitä perheitäkin.
Nurinkurista hommaa tämä lakkoilu. Olen sairaanhoitaja, eikä työpaikkani kuulunut lakon piiriin. Töitä tehtiin. Nyt jään palkatta hoitamaan 4-vuotiasta kotiin. Töissä ei sijaisia saa mistään.
Mistähän minä rahaksi muutun ja maksan elämisen. Kyllä v.tuttaa koko kunta-ala. Palkkoja nyt ylös ja ihmiset töihin!
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, yksityisten järjestäjien ip kerhot ovat auki. Kaupungin taas ei, eikä esim leikkipuistot.
Kaikki (enemmistö) kansalaisista ei ole porvari-sosialismi holhous yhteiskunnassa varakkaita. Vain harvoilla on varaa yksityiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki (enemmistö) kansalaisista ei ole porvari-sosialismi holhous yhteiskunnassa varakkaita. Vain harvoilla on varaa yksityiseen.
Taidat olla vähän yksinkertainen? Ihan samoja kerhoja mitä siellä koulunkin tiloissa ja jotka maksavat saman verran. Jos on köyhä saa vapautuksen maksuista.
👍 Laittakaa lakko jatkumaan vaikka koko loppuvuodeksi.