Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta kuntouttavaan työtoimintaan

Vierailija
30.04.2022 |

Olen parikymppinen syrjäytynyt mies, ja hakeuduin omasta tahdostani kuntouttavaan työtoimintaan puutyöpajalle. V*tuttaa olla syrjäytynyt ja työtön ilman mitään rytmiä tai päämäärää. Jospa viettäisin tuolla jonkun aikaa ja jos nappaa, niin ehkä voisin hakeutua puusepän koulutukseen.Olen kuullut, että kuntouttavasta työtoiminnasta ei oikeasti kuntoudu mihinkään. Itselleni tuo kyllä on tällä hetkellä paras vaihtoehto.Unelma olisi tehdä joskus työtä edes osa-aikaisesti, ja olla osana yhteiskuntaa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä kukaan kuntoudu mihinkään, ne jotka aikoo jonnekin hakea ja haluta, osaavat sitä ilman kuntouttavaakin mutta tuonne nyt viskataan kun asiat ei ole edennyt kunnan mukaan tarpeeksi nopeasti.

Ei sinne ketään viskata. Kuntouttavan sisällyttäminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja tarkoitettu vain niille, jotka eivät työ- tai toimintakykynsä rajoitusten vuoksi pysty osallistumaan työhön tai työllistymistä edistävään palveluun. Tämä määritelmä tulee ihan laista (laki kuntouttavasta työtoiminnasta).

Mitä hyötyä kuntouttavasta on ihmiselle joka on terveyssyistä joutunut työttömäksi?

Mulle siitä on sellainen hyöty, että saan rytmiä elämään ja on syy herätä uuteen päivään. En jaksa olla kotona tyhjänpanttina tk-eläkkeellä tai saikulla, sillä vointini ei ole niin huono.

Mulla on eläimiä ja lapsia joten en tarvitse mitään kurssia elämänhallintaan.

Vierailija
22/27 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä kukaan kuntoudu mihinkään, ne jotka aikoo jonnekin hakea ja haluta, osaavat sitä ilman kuntouttavaakin mutta tuonne nyt viskataan kun asiat ei ole edennyt kunnan mukaan tarpeeksi nopeasti.

Ei sinne ketään viskata. Kuntouttavan sisällyttäminen aktivointisuunnitelmaan on vapaaehtoista ja tarkoitettu vain niille, jotka eivät työ- tai toimintakykynsä rajoitusten vuoksi pysty osallistumaan työhön tai työllistymistä edistävään palveluun. Tämä määritelmä tulee ihan laista (laki kuntouttavasta työtoiminnasta).

Mitä hyötyä kuntouttavasta on ihmiselle joka on terveyssyistä joutunut työttömäksi?

Mulle siitä on sellainen hyöty, että saan rytmiä elämään ja on syy herätä uuteen päivään. En jaksa olla kotona tyhjänpanttina tk-eläkkeellä tai saikulla, sillä vointini ei ole niin huono.

Mulla on eläimiä ja lapsia joten en tarvitse mitään kurssia elämänhallintaan.

Aivan vapaasti. Mä puhuinkin mun omasta elämästäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yli 10 vuotta masentunut, työtön ja työkyvytön, monta opiskeluyritystä eri aloilla meni mönkään. 24-vuotiaana menin puutarha-alalle työkokeiluun, ja vaikka olinkin siellä vaan kuukauden niin silloin päätin että tämä on se ala mitä haluan opiskella. Hain ammattikouluun ja suoritin opinnot hyvin arvosanoin, samalla kävin läpi Kelan 3 vuoden psykoterapian ja parannuin masennuksesta. 27-vuotiaana sain elämäni ensimmäisen työpaikan viheralalta, tänä keväänä hain opiskelemaan hortonomiksi. En olisi koskaan uskonut että voisin elää tälläistä tavallista tylsää aikuisen elämää. Nautin täysin rinnoin. Itsellä auttoi eniten juuri se että pääsi tekemään asioita ja sai onnistumisen kokemuksia, eikä vaan murehtinut asioita yksin kotona. Olen toki hyvin käytännönläheinen ihminen.

Selvisit voittajana kun löysit alan, joka kiinnostaa. Onnittelut!

Vierailija
24/27 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole 20v mies etkä työtön. Olet trolli.

Vierailija
25/27 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kuntouttavassa saada apua mielenterveyden ongelmiin?

Vierailija
26/27 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Huomenna aamulla olisi ensimmäinen päivä puutyöpajalla. Nyt alkuun olen siellä kahtena päivänä viikossa ja kuusi tuntia kerrallaan. Päiviä voidaan lisätä sitten myöhemmin.

Aamupala on tehtynä valmiiksi jääkaappiin. Aamukuudelta on herätys, jotta ehdin tehdä aamutoimet ja juoda kahvit. Mielenkiinnolla ja innolla odotan, että millainen paikka tuo mahtaa olla.

Vierailija
27/27 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko upata. AP tässä päälle vuoden jälkeen.

Mä vietin loppujen lopuksi kuntouttavassa työtoiminnassa hieman yli puoli vuotta. Aloitin tuossa keväällä 2022 kahdella päivällä viikossa, ja kaikki lähti rullaamaan tosi kivasti. Kesän jälkeen toimintapäiviäni nostettiin kolmeen päivään viikossa ja lopulta syksyllä täydet neljä toimintapäivää viikossa.

Viime marraskuussa hain jatkuvassa haussa puusepän koulutukseen ammattikouluun, ja sain opiskelupaikan. Lopetin kuntouttavassa juuri ennen joulua, ja heti tammikuun alusta pääsin aloittamaan opinnot. Koulussa on mennyt yhtä hyvin kuin työpajalla, saan edelleen paljon positiivista palautetta täsmällisyydestäni ja ahkeruudestani. Nyt olen kesälomalla, ja heinäkuu menee kesätöissä, ensimmäistä kertaa elämässäni!

Onhan tämä muutos mun elämässäni ollut aivan valtava tämän ketjun aloittamisen jälkeen. Se tuntuu mulle itelleni suurelta ja käsittämättömältä asialta, ja haluan vaalia tätä hyvää ja tavallista elämää.