Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmisillä ei jää parin tonnin palkasta mitään säästöön?

Vierailija
30.04.2022 |

Näin kolmekymppisenä olen ihmetellyt, kun eräskin tuttu kertoi, miten on haastavaa, kun tuli yllättävä muutaman sadan euron lasku eikä ole varaa maksaa tätä. En tietystikään hänen rahatilanteestaan lähtenyt utelemaan, mutta ihmettelen, kun tämäkin henkilö on tehnyt töitä toisen asteen jälkeen täyspäiväisesti töitä eli puhutaan reilusta kymmenestä vuodesta. Toki hänellä oli lapsia mutta on hän töitäkin ehtinyt tekemään ennen lastensaamista. Itse olen siis myös kolmekymppinen, mutta erinäisistä syistä johtuen mm. oman alan huonon työtilanteen takia työhistoria on surkea tämän ikäiseksi. Olen nyt valmistumassa maisteriksi ja sain oikeastaan ensimmäisen oman alan kokopäivätyön, jossa nettopalkka on n. 2000. Olen tällä palkalla ehtinyt jo muutamassa kuukaudessa maksamaan koko luottokorttivelan (1000) pois sekä laittamaan rahaa säästöön. Oma osuus vuokrasta on 400 ja oma osuus ruuasta n. 200. Toki tämäkin määräaikainen työ loppuu kohta, joten olen yrittänyt saada rahaa säästöön ennen kuin löydän toivottavasti seuraavan työn. Mutta siis ihmettelen vilpittömästä näitä, jotka ovat tehneet 10-15 vuotta täyspäiväisesti töitä, mutta mitään rahaa ei ole jäänyt säästöön. Toki ymmärrän, että lapset ovat iso menoerä. Mutta esim. jos on vuosia ennen lapsia tehnyt jo tehnyt töitä. Haluaako joku avata, että minne kaikkialla n. parin tonnin nettopalkasta menee rahaa?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä. Eivät osaa laskea.

Vierailija
2/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä se tuttusi ei saa sitä 2000 euron nettopalkkaa, vaan paljon vähemmän. Ehkäpä ne asumiskulutkin on paljon enemmän kuin vain sen 400 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nettopalkka on n. 2000 niin tässä maassa varsinainen palkka on jossain noin 3000 euron tuntumassa, taitaa itseasiassa vaatia vähän ylikin.

Vierailija
4/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä kolmen tonnin nettopalkastakaan saa jäämään mitään säästöön. Pk-seudulla sinkkuna asuen. 

Vierailija
5/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei osaa laskea eikä kotona ole opetettu rahankäyttöä 👍

Vierailija
6/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun brutto on 2461 ja netto 1797. Työttömäksi jääminen todella houkuttelee, ei matkakuluja/eväs/vaatekuluja. Saman neton saa makaamalla.

Vierailija
7/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatka 100 km päivässä näillä hinnoilla. Asumiskulut enemmän kuin 400e.

Vierailija
8/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bruttopalkka 2100e, ja hyvin oon säästänyt joka kuukausi n. 500 euroa eikä todella ole tarvinnut pennejä laskea. Toinen kaveri tienaa bruttona yli 2600e eikä saa säästöön mitään ja on velkaakin joka suuntaan mm. autolainaa ja muuta kulutusluottoa ja luottokorttimaksuja kun on höylätty tappiin.

Vierailija
9/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vievät rahaa. Harrastukset, vaatteet, asuminen ylipäätään, ruokakulut, bensa, vakuutukset jne. jne. et voi asua kämäsessä yksiössä lapsiperheellisenä.

Vierailija
10/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä se tuttusi ei saa sitä 2000 euron nettopalkkaa, vaan paljon vähemmän. Ehkäpä ne asumiskulutkin on paljon enemmän kuin vain sen 400 euroa.

Voi olla. Mutta pointti oli siinä, että jos on tehnyt 10-15 vuotta töitä vaikka 1500€:n nettopalkalla, niin eikö tästä tosiaan ole vuosien mittaan jäänyt mitään säästöön? Ja jos asumiskulut ovat isot, jonka takia ei jää yhtään mitään säästöön, niin eikö tätä asumismuotoa olisi syytä tarkastella uudestaan. Siis ihan yleisesti mietin ja ihmettelen asiaa. 

Ap

Vierailija
11/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bruttopalkka 2100e, ja hyvin oon säästänyt joka kuukausi n. 500 euroa eikä todella ole tarvinnut pennejä laskea. Toinen kaveri tienaa bruttona yli 2600e eikä saa säästöön mitään ja on velkaakin joka suuntaan mm. autolainaa ja muuta kulutusluottoa ja luottokorttimaksuja kun on höylätty tappiin.

Monta lasta sulla on?

Vierailija
12/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta lasta sulla on?

En ole varma miten se tähän kertomaani liittyy, mutta ei ole ainuttakaan. Eikä ole tällä kaverillakaan, vaan joillain vaan koko palkka menee laskujen maksuun ja toiset taas saa säästettyä kun ei ole luottoja jne.
-Sama

Vierailija
13/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sä jaat vuokran ja muut kulut jonkun kanssa. Esim minä maksan siitä 2000 netosta kaiken.

Vuokra 850 e
Auton kulut työssäkäyntiin 300 e
Sähkö 40 e
Vakuutukset 30 e
Tietoliikenne laitteineen 50 e
Opintolaina 120 e
Lääkkeet 100 e

Näiden pakollisten kulujen jälkeen jää 500 euroa, mikä menee ruokaan, hygieniaan, kodin tarvikkeisiin ja joskus ja jouluna voi olla varaa ostaa kengät tai housut.

Vierailija
14/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta lasta sulla on?

En ole varma miten se tähän kertomaani liittyy, mutta ei ole ainuttakaan. Eikä ole tällä kaverillakaan, vaan joillain vaan koko palkka menee laskujen maksuun ja toiset taas saa säästettyä kun ei ole luottoja jne.
-Sama

Niin, sepä se. Pikkupalkoilla elää vain opiskelijat ja yksinelävät, ei perheelliset.

Vierailija
15/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun netto on 2500 ja joka kuukausi laitan säästöön 1000.

Vierailija
16/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on kallista, ja lapset myös. Meillä pelkkä vastike on 650 euroa/kk, rivitalokolmio. Päälle lainan lyhennykset. Vaihtaisimme halvempaan, mutta korkea vastike + tulevat rempat karkottavat kaikki ostajaehdokkaat, joten tämän kanssa ollaan nyt jumissa. Toisaalta asunto on lähellä koulua ja muita lapsiperheille tärkeitä palveluja, joten esim. bensakuluissa säästyy.

Lapsettomana jäi joka kuukausi vähän rahaa yli, nykyään ei jää mitään. Pelkkä päiväkotikin maksaa melkein 300 euroa kuussa (yksi lapsi). Ja kun nuo kasvavat koko ajan, niin koko ajan saa olla ostamassa uutta kevätvaatetta ja kevätkenkää ja kumisaapasta ja polkupyörää, ja syksyllä sama juttu uudestaan. Vauvoille ja pikkulapsille sentään löytyi kirppitorilta jotain vaatetta, mutta siinä kolmannen ikävuoden paikkeilla tarjonta romahtaa radikaalisti, varsinkin poikien kohdalla. Ja sen kyllä ymmärrän, ei meiltäkään jää kiertoon annettavaksi juuri mitään ehjää ja siistiä, jota joku haluaisi ostaa. Kauhulla katselen niitä ruokamääriä, mitä tutut joilla on teinejä kantavat kotiin, ja pelkään jo etukäteen sitä aikaa, kun omani ovat teinejä.

Vierailija
17/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sä jaat vuokran ja muut kulut jonkun kanssa. Esim minä maksan siitä 2000 netosta kaiken.
Vuokra 850 e
Sähkö 40 e
Vakuutukset 30 e
Opintolaina 120 e
Lääkkeet 100 e
Näiden pakollisten kulujen jälkeen jää 500 euroa, mikä menee ruokaan, hygieniaan, kodin tarvikkeisiin ja joskus ja jouluna voi olla varaa ostaa kengät tai housut.

Vaihtoehtoisesti jos eläisi toimeentulotuella, niin elämiseen jäisi myös 500 e, kela maksaisi vuokran (ok, kelan mukaan tuo on ylikallis, mutta maksaisi silti kun hakee edullisempaa mitä ei tule ikinä helsingissä saamaan), vakuutukset, sähköt ja lääkkeet. Auton kustannukset tippuisivat pois. Lopulta tulotaso olisi n. satasen niukempi mitä työssäkäyvänä todella haastavassa työssä. Hienoa.

Vierailija
18/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nettopalkka on n. 2000 niin tässä maassa varsinainen palkka on jossain noin 3000 euron tuntumassa, taitaa itseasiassa vaatia vähän ylikin.

Mulla on reilun kahden tonnin nettopalkka ja brutto 2743 euroa. Maksan kirkollisveroakin.

Itsekin ihmettelen, mihin ihmisten rahat menevät. Itselläni jää joka kuukausi 500-1000 euroa säästöön.

Vierailija
19/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta lasta sulla on?

Miksi aina vedetään tämä lapsi-kortti esiin? Että kuinka helppoa on lapsettomien säästää ja odotahan vain saat lapsia
Itse olen kuvitelettu että lapsien hankkiminen olisi vapaaehtoista ja että lapsettomatkin saisivat täällä keskustella.

Vierailija
20/51 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra 850 e
Sähkö 40 e
Vakuutukset 30 e
Opintolaina 120 e
Lääkkeet 100 e

Se on totta, että yksinasuvana tietysti kalliimpaa. Asutko sitten jossain kauempana tai huonojen kulkuyhteyksin päässä, kun autoon menee jopa 300€ kuussa? Siihen nähden vuokra kuulostaa aika kalliilta, jos asut vielä jossakin kauempana, että tarvitset auton. 

Ap