Liitto ei anna työttömysturvaa, vaan työttömyyskassa, jossa voi olla kuulumatta liittoon
Montako prosenttia työntekijöistä tietää tämän? Mitä luulette?
Kommentit (79)
Minun mieheni on yksi, jolle tämä asia ei vaan mene jakeluun. Siitäkään huolimatta, että itse olen aina kuulunut pelkästään työttömyyskassaan ja saanutkin sieltä rahaa työttömyyden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ongelmien tultua kukaan ei auta.
En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa liitto olisi oikeasti pystynyt tekemään mitään, jos on tullut ongelmia työnantajan kanssa. Lähinnä se apu on ollut "yrittäkää siellä nyt vaan jutella asiat selviksi" - neuvoja.
Et sitten ole näistä viimeaikaisista lakoista kuullut? Käsittämätöntä!
Tarkoitin, että jos jollekulle yksittäiselle työntekijälle on tullut ongelmia työnantajansa kanssa.
Mä koin, että liitosta ei ollut mitään hyötyä. Paras päätös ikinä oli erota liitosta ja liittyä vain työttömyyskassan jäseneksi. Turhaa maksaa jotain liiton maksuja ja sitten et saa mitään apuja.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä nyt ollut ketään, kuka ei tiedä? Kaikki vain olettavat muiden olevan tietämättömämpiä kuin itse.
Raha tulee kassasta. Mutta lakko-oikeutta ei ole jos ei kuulu liittoon.
Tarkoitat kai lakkopakkoa.
Tämä on varmaan tiedossa monilla. Jotkut haluavat kuulua liittoon enkä koe asian kuuluvan minulle. Itse en kaipaa liiton etuja enkä tukea joten en ole jäsen. Kassan jäsenyys, niin järjetön kuin kassojen rahoitusmalli onkin, on minulle itsestäänselvyys. Siinäkin olen valinnut edullisimman, joka ei ole ytk.
Moniko liittoon kuulumaton tietää että liitto neuvottelee korotukset ja muut edut. Eihän teillä olisi eläkettä tai lomia jos liitto ei olisi niitä ajanut. Loisille kelpaa kyllä edut mutta ei mitään niiden eteen tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Korkeintaan puolet tietää.
Ja monet liitot hyödyntävät tätä tietämättömyyttä antamalla ymmärtää, että asia olisi juuri näin. Liittoon kuuluva työkaverini väitti ihan tosissaan, etten YTK:n jäsenenä olisi oikeutettu korvauksiin lomautuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Liiton maksut on eräänlainen tyhmyysvero. Ne maksaa jotka eivät osaa ottaa selvää asioista
Siis eivät osaa ottaa selvää mistä asioista? Työmarkkinajärjestöjen neuvottelemista työehtosopimuksista?
Loimaan kassaan kuuluvat ottavat mielellään rusinat pullasta ja haukkuvat sitten muita tyhmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Moniko liittoon kuulumaton tietää että liitto neuvottelee korotukset ja muut edut. Eihän teillä olisi eläkettä tai lomia jos liitto ei olisi niitä ajanut. Loisille kelpaa kyllä edut mutta ei mitään niiden eteen tekeminen.
Olen neuvotellut työnantajan kanssa omat korotukseni liittojen korotusten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuosimaksu kassassa on 60 euroa vuodessa. Sillä saa saman turvan kuin liittoon kuulumalla
Lakipalvelut jne. myös?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syy miksi kuulun liittoon. Jatkossa voidaan varmaan unohtaa kaikki työehtosopimukset ja minimipalkat, kun "liittoon kuuluminen on turhaa". Onnea vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä koin, että liitosta ei ollut mitään hyötyä. Paras päätös ikinä oli erota liitosta ja liittyä vain työttömyyskassan jäseneksi. Turhaa maksaa jotain liiton maksuja ja sitten et saa mitään apuja.
Siis et ole saanut palkankorotuksia, ylityökorvauksia, tai mitään muitakaan lisiä jotka liitot ovat hankkineet työntekijöille?
Asutko Yhdysvalloissa vai missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Kuinka moni nykytyöntekijä ollut mukana ajamassa noita asioita, vai olisiko niin, että hekin vain nauttivat loisina muiden hankkimista eduista?
No olisko vaikka 100%. Etkö sinä vähämielinen ymmärrä että ilman liittoja alkaa paikallinen sopiminen, joka taas johtaa siihen että palkka ja työehdot heikkenee. Huoh... Saa olla kyllä todellinen uuvatti jos ei edes tätäkään asiaa ymmärrä.
Niin suomessa ei ole minimipalkkaa ja se onkin yksi syy miksi tnne halutaan työvoimaa. Kun ikää on mittaraissa 35v tai yli ei enää tarvitse neuvotella kun löytyy muitakin. Tämä koskee kakkia. On satoja joiden tiedän saaneen apua liitosta aina lakimiehiä myöten. Ei niitä korotuksia ole pakko ottaa ja esim. talvilomaa ei laki tunne. Koko lista löytyy haulla mitkä jäävät pois ilman liittoja ja se lista on pitkä. Porvaritrolli tämäkin ja tyhmemmät uskoo.
Minun alalla liitot eivät ole millään tavalla relevantteja. Kellekkään ei makseta TES-palkkaa ja mitään "apuja tilanteisiin" ei tule. Jos olisin ahtaaja kuuluisin melko varmasti liittoon..
Viimeisen viiden vuoden aikana liiton "neuvottelemat" palkankorotukseni ovat yhteensä noin 20e/kk. Siitä summasta en ole valmis maksamaan liiton pomoille omia vuositulojani suurempaa kk-palkkaa.
Tehy ja Super ovat vaatineet sote-alalle ohjelmaa, jolla peruspalkkatasoa nostettaisiin 3,6 prosenttia vuosittain normaalien sopimuskorotusten lisäksi viiden vuoden ajan. Kysyimme hoitajaliitoista, millaisia palkankorotuksia niiden puheenjohtajat ovat itse onnistuneet saamaan.
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkösen palkka oli vuonna 2017 hänen ensimmäisen puheenjohtajakautensa alussa 11400 euroa kuussa. Tehyn viestintäjohtaja Katri Lindqvist kertoo, että ensimmäisellä nelivuotiskaudella palkkaa tarkistettiin vuonna 2020 siten, että se nousi 12 900 euroon kuussa.
Hänet valittiin uudelle nelivuotiskaudelle Tehyn johtoon viime vuonna, jolloin työehdoista on sovittu uudelle kaudelle ja palkkaa tarkistettu. Se on nyt 14900 euroa kuussa, mikä tieto löytyy myös verkkosivuiltamme, Lindqvist kertoo.
Tännehän ne liittojen jäsenmaksut menevät.
Mun ala on sellainen et jos menee työnantajan kanssa sukset ristiin ja alat riidellä, ei töitä löydy enää. Joten liiton apu tällaisissa tilanteissa ei auta.
Liitot Suomessa hyvin poliittisesti sitoituneita vasemmalle, en pidä tästä. Ja meillä luottarit ym. kyllä matkustelee risteilyillä ym. liiton piikkiin. Pahin on , että liitto voi määrätä ettei lomarahoja saa ottaa vapaina, tuo oli se viimeinen niitti.
Vierailija kirjoitti:
Tehy ja Super ovat vaatineet sote-alalle ohjelmaa, jolla peruspalkkatasoa nostettaisiin 3,6 prosenttia vuosittain normaalien sopimuskorotusten lisäksi viiden vuoden ajan. Kysyimme hoitajaliitoista, millaisia palkankorotuksia niiden puheenjohtajat ovat itse onnistuneet saamaan.
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkösen palkka oli vuonna 2017 hänen ensimmäisen puheenjohtajakautensa alussa 11400 euroa kuussa. Tehyn viestintäjohtaja Katri Lindqvist kertoo, että ensimmäisellä nelivuotiskaudella palkkaa tarkistettiin vuonna 2020 siten, että se nousi 12 900 euroon kuussa.
Hänet valittiin uudelle nelivuotiskaudelle Tehyn johtoon viime vuonna, jolloin työehdoista on sovittu uudelle kaudelle ja palkkaa tarkistettu. Se on nyt 14900 euroa kuussa, mikä tieto löytyy myös verkkosivuiltamme, Lindqvist kertoo.
Tännehän ne liittojen jäsenmaksut menevät.
Satojentuhansien liitossa nuo palkat eivät merkitse mitään. Ja tietysti on kiva valittaa tästä asiasta, kun yritysjohtajien palkat ovat hyvin isot! Hyvä, että duunarikin saa joskus rahaa!
Et sitten ole näistä viimeaikaisista lakoista kuullut? Käsittämätöntä!