Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkotilat pahoinpitelyn jälkeen ja lääkärin reaktio

Vierailija
29.04.2022 |

Minut pahoinpideltiin 4 kk sitten sairaalakuntoon. En avaa tätä enempää, pahoinpitelelijä oli tuttu, muttei perheenjäsen. Olin sairaalassa 2 vrk tämän jälkeen. Fyysiset arvet ovat parantuneet, henkiset sen sijaan eivät. Arjesta on tullut ajoittain todella vaikeaa sillä olen alkanut saamaan järjettömiä pelkotiloja. En uskalla lähteä kotoa koska pelkään että jään auton alle/ liukastun ja lyön pääni/ ohikulkija puukottaa, mitä tahansa mikä ei järjellä ajatellen ole kovin todennäköistä. Sillä hetkellä vaan olen täysin varma että niin käy. Näen painajaisia, heräilen öisin kauhun vallassa ja nukahtaminen on sen jälkeen mahdotonta. Joskus makaan viikonlopun sohvalla kykenemättä edes käymään suihkussa, miettien että mitä väliä millään on.Rohkaisin mieleni ja menin työterveyshuollon lääkärille pyytämään apua. Lääkäri totesi että "semmosta se elämä on, rauhoittavia lääkkeitäkö tai unilääkkeitä olet vailla? Niitä en sinulle määrää. Täällä sun potilastiedoissa ei ole mitään mainintaa pahoinpitelystä tai sairaalahoidosta." (Yksityisellä ei vissiin näy julkisen terveydenhuollon merkinnät ja käynnit?)En saanut sanaa suustani. En ollut pyytänyt lääkkeitä, olin tosin itsekseni ajatellut että ehkä masennuslääkitys voisi olla paikallaan. Rauhoittavia lääkkeitä en ole eläessäni käyttänyt tai tarvinnut. Nukahdin lääkkeitä sain pahoinpitelyn jälkeen, mutta en niitäkään tarvinnut koska saan nukahdettua kyllä, painajaiset ja heräily on enemmänkin ongelma. Pahinta kuitenkin oli että lääkäri melkein suoraan sanoi että pitää minua huijarina. Nyt olen vähän niinkuin umpikujassa, tätäkö tämä sitten loppuelämäni on.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Puhuit yhden ihmisen kanssa. Yksi ihminen voi aina olla persoonallisuushäiriöinen, lievästi autisti, lievästi sosiopaatti, tai yksinkertaisesti yksinkertainen. Mene toiselle lääkärille. Tai yksityisellepsykolpgille tai psykiatrille. Ei kannata lannistua yhdestäihmisestä, että nyt maailma on tämmöinen, se on se yksi ihminen semmoinen.

Vierailija
22/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae heti apua ja tee tuosta lääkäristä valitus.
Muuten voi mennä loppuelämä ihan kiville. Toivottavasti perheesi tukee sinua. Tsemppiä.

Ei sitä valitusta noin vain voi tehdä, tai tietenkin voi, mutta ei siitä mitään hyötyä ole.

Saattaa olla niin, että henkilökohtaisen elämän asiat eivät kuulu työterveyshuoltoon ollenkaan.

Jos noin on, työterveyslääkärin olis kuitenkin pitänyt ohjata ap hakemaan apua muualta.

Kyllä terveyskeskuslääkärit ymmärtää tuollaisia asioita, he ohjaavat heti etsimään apua psykiatrian puolelle, matalla kynnyksellä.

Terveyskeskuslääkärit ovat nimenomaan yleislääkäreitä, laajalla kirjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri oli asiaton. Kriisiapu oikea osoite.

Mullekin läääkäri sanoi, etten kai oikeasti halua potilastietoihini merkintää siirä, että olen henkisen ja seksuaalisen väkivallan uhri, kun nimenomaan olisin halunnut, että siitä sitten olisi tieto, jos joudun siihen myöhemmin vetoamaan.

Vierailija
24/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrisille sairaanhoitajille pitäisi olla ihan suorat numerot kaupungin terveyspuolen nettisivuilla. Ovat tosiaan ilmainen julkisen palvelu. Itsellä omasta todella hyvä kokemus. Kun oli todella rankka jakso, sain häneltä keskusteluapua ja ohjasi myös lääkärille, jotta sain tueksi lääkityksen (tähänkään ei pakotettu, vaan vasta sitten, kun itsekin pyysin). Suosittelen!

Vierailija
25/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään olit sairauslomalla pahoinpitelyn jälkeen vai miten selität ettei työterveydenhuollossa ole tietoa hospitalisaatiosta? Ai niin, aloitit työt uudella työnantajalla just viime viikolla, etkä tietenkään tulotarkastuksessa mainitse tuoreesta tapauksesta mitään. Nyt sitten saikutat...

Vierailija
26/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään olit sairauslomalla pahoinpitelyn jälkeen vai miten selität ettei työterveydenhuollossa ole tietoa hospitalisaatiosta? Ai niin, aloitit työt uudella työnantajalla just viime viikolla, etkä tietenkään tulotarkastuksessa mainitse tuoreesta tapauksesta mitään. Nyt sitten saikutat...

Olen ollut saman työnantajan palveluksessa 4 vuotta ja olen edelleen. Sairauslomaa sain 3 viikkoa, mutta koska pystyn tekemään työni etänäkin, olin noin viikon sairauslomalla ja koin paranemisen kannalta paremmaksi saada ajatukset pois tapahtuneesta ja tehdä töitä. En käsittääkseni mainitse sairauslomasta tai sen hakemisesta mitään aloituksessani joten mistä nämä spekulaatiot?

AP

Vierailija
27/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut saman työnantajan palveluksessa 4 vuotta ja olen edelleen. Sairauslomaa sain 3 viikkoa, mutta koska pystyn tekemään työni etänäkin, olin noin viikon sairauslomalla ja koin paranemisen kannalta paremmaksi saada ajatukset pois tapahtuneesta ja tehdä töitä. En käsittääkseni mainitse sairauslomasta tai sen hakemisesta mitään aloituksessani joten mistä nämä spekulaatiot?
AP

Eli aloituksesi oli typerä provo, koska sairausloman syy oli kaikilla tiedossa. Ei tullut nyt vapuksi saikkua eikä pillereitä vetoamalla vanhaan keissiin.

Vierailija
28/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinku mitä apua sinä lääkäriltä odotit?

Niinkun mihin tulisi mennä, jos psyyke hajoaa? Joogaamaan? Seurakunnan kesäleirille? Eikä ole muutenkaan asiakkaan tehtävä tietää ja neuvoa miten autetaan. Tällaista se nykyään on, kun ammattilainen on keinoton, niin kuittaillaanpa ylimielisenä asiakas ulos. Sensijaan että järjestettäisiin tarvittaessa muualta apua. Vaikkapa lähetteellä. Eri.

Vierailija
29/29 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on yleiset oireet. Vertaistuki voi auttaa, keskustelupalstojen viestit aiheesta. Ihmiset, joilla on omaa kokemusta.

Miten tuo muuten menee, jos päätyy yksityiselle, mutta ei ole mitään tietoa hoitavasta tahosta syystä tai toisesta, niin miten saa tiedot käynnistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi